سریعترین درمان افسردگی⚡10 روش درمان سریع افسردگی

  • حالم بد بود، می‌دونستم که به کمک نیاز دارم، اما اینکه از یکی کمک بخوام به من حس سربار بودن میداد، احساس میکردم که خودم رو گم کردم و دیگه مثل قبل نمیشم. هیچ انگیزه‌ای برای انجام هیچ کاری نداشتم چون نمیتونستم آینده‌ای برای خودم ببینم.

    میخواستم همه بدونن چه احساسی دارم اما جرات نداشتم بهشون بگم. آخرش این شد که با یه بچه کوچیک خودمو توی خونه زندونی کرده بودم و حس میکردم اگه با کسی ارتباط برقرار نکنم هیچ مشکلی پیش نمیاد. تا که دیدم من که تنها نیستم با این شدت افسردگی که من دارم ممکنه آینده بچمم تحت تاثیر قرار بدم به همین دلیل تصمیم گرفتم اقدام به درمان کنم و با یه مشاور صحبت کنم.

    توی اینترنت داشتم دنبال یه رواندرمانگر یا مشاور میگشتم که کلینیک بوجیکا رو دیدم، الان به کمک روان‌درمانگرم و همچنین داروهایی که روانپزشکم به عنوان سریعترین درمان افسردگی بهم تجویز کرده حالم خیلی بهتره.  حالا من یاد گرفتم که فرآیندهای فکری خودمو تغییر بدم و از قلدری کردن به خودم دست بردارم، این عادتیه که ترکش برام خیلی سخت بود، اما به کمک بوجیکا من این تغییرات مثبت شگرف رو توی خودم ایجاد کردم.

    افسردگی یک وضعیت سلامت روانه که باعث احساس غم و اندوه، ناامیدی و پوچی میشه. این یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت روانه. تخمین زده میشه که از هر 100 کودک، 2 نفر و از هر 100 نوجوان، 8 نفر افسردگی دارن. پس اینکه در جستجوی یافتن سریعترین درمان افسردگی باشیم کاملا طبیعیه.

    افسردگی میتونه تا حد زیادی توی زندگی روزمره آدما اختلال ایجاد کنه. اما درمان‌های مؤثر زیادی وجود دارن که می‌تونن به شما در مدیریت هر چه سریعتر علائم افسردگی کمک کنن. در ادامه مطلب با ما همراه باشین تا انواع مختلف داروها و برنامه‌های درمانی موجود به عنوان سریعترین درمان افسردگی روبا شما به اشتراک بزاریم.

    اگه میخواین برای بهبود افسردگی تجربه درمان متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    When to Seek Help for Depression 750x430 - سریعترین درمان افسردگی⚡10 روش درمان سریع افسردگی
    سریعترین درمان افسردگی

    افسردگی چیست؟

    افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکیه که بر احساس، تفکر و عمل شما تأثیر منفی میگذاره. افسردگی بیش از احساس غم و اندوه بر توانایی فرد در جهت‌یابی در فعالیت‌های روزانه، روابط، مدرسه و محل کار تأثیر میذاره و اغلب کیفیت زندگی فرد رو کاهش میده.

    اگر افسرده هستین، ممکن است احساس کنید تمام امید و ارزش خودتون رو از دست دادین و هیچ کس نمیفهمه که در چه شرایطی هستین. افسردگی ممکنه برای هر کسی اتفاق بیفته و این چیزی نیست که شما از اون خجالت بکشین چون شما تنها نیستین و خیلیا از این مشکل رنج میبرن.

    بهتره بدونین که کارهای زیادی وجود دارن که میتونید انجام بدید تا به خودتون کمک کنین که تعادل خودتون رو دوباره به دست بیارین و دوباره احساس مثبت، پرانرژی و امیدواری کنین. برای اینکه بتونین به خودتون و یا اطرافیانتون که از این مشکل رنج میبرن کمک کنین و سریعترین درمان افسردگی رو به اونا نشون بدین باید اول با علائمش آشنا باشین.

    حتما بخوانید: افسردگی بعد از طلاق در مردان و زنان، علائم تشخیص 

    علائم و نشانه های افسردگی

    ترکیبی از علائم که بیش از یک هفته طول بکشه ممکنه نشون دهنده یک وضعیت سلامت روان باشه. کسی که افسرده است معمولا احساس ناامیدی و بی‌ارزشی و خستگی مفرط داره. از لحاظ عاطفی حس طغیان خشم، تحریک‌پذیری یا بی‌قراری داره و  از دوستاش و فعالیت‌هایی که زمانی از اونها لذت میبرده اجتناب میکنه. اغلب احساس غم، پوچی، بی‌حسی، ناامیدی، درماندگی یا بی‌ارزشی میکنه.

    از علائم فیزیکی افسردگی هم همونطور که گفتیم میتونیم به تغییرات در سطح انرژی (خستگی)، تغییر در غذا خوردن (پرخوری یا کم خوردن)، تغییر در الگوی خواب (کم یا زیاد خوابیدن)، مشکلات تمرکز، حافظه یا توانایی تفکر واضح، ناتوانی در انجام وظایف، کاهش ناگهانی عملکرد مدرسه یا کار اشاره کنیم.

    از نشانه‌های جدی این مشکل روحی هم میشه به فکر کردن به خودکشی و یا صدمه زدن به خود اشاره کرد. بعضی وقتا لازمه برای پیشگیری از هر نوع صدمه و آسیب جدی به سریعترین درمان افسردگی روی بیاریم که در ادامه مطلب میخواییم به انواع روش‌های درمان و نیز سریعترین درمان افسردگی بپردازیم.

    اگه میخواین برای بهبود افسردگی تجربه درمان متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    depressedwomang598215596 1416888 750x430 - سریعترین درمان افسردگی⚡10 روش درمان سریع افسردگی
    سریعترین درمان افسردگی

    انواع اختلالات افسردگی

    متأسفانه، اختلال افسردگی شدید تنها اختلال افسردگی موجود نیست و درست مثل انواع مختلف سرطان یا بیماری‌های قلبی، اختلالات خلقی دیگری هم وجود دارن که تأثیرات مشابهی بر افرادی که از اونا رنج میبرن، دارن. این اختلالات شامل:

    دیس تایمی یا افسردگی خویی

    افراد مبتلا به دیس تایمیا معمولاً خلق‌وخوی افسرده‌ای دارن که عموماً نسبت به افرادی که افسردگی دارن شدت کمتری داره اما مدت زمان بیشتر و اغلب یکسال طول میکشه تا بهبود پیدا کنه.

     اختلال سازگاری (افسردگی موقعیتی)

    اختلال سازگاری یا افسردگی موقعیتی شکل کوتاه‌مدت‌تری از افسردگیه که به دلیل یک حادثه آسیب‌زا یا تغییر عمده زندگی مثل جدایی، تجربه مرگ یکی از عزیزان، تجربه یک بیماری خطرناک در خود یا اطرافیان، استرس ناشی از تغییرات فیزیکی در نوجوانی، افت تحصیلی، تغییر مدرسه و … اتفاق می‌افته.

    حتما بخوانید: افسردگی در کودکان ، مشکلی مخفی!

     اختلال دوقطبی

    به این اختلال افسردگی شیدایی هم میگن که افراد مبتلا به این بیماری بین دوره‌های افسردگی، دوره‌های شیدایی و دوره‌هایی که به نظر میرسه خوبن، میچرخن. اختلال دوقطبی حدود 2 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار میده. به دلیل طیف گسترده‌ای از علائم، اختلال دوقطبی اغلب به اشتباه به عنوان افسردگی، اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD)، اسکیزوفرنی یا حتی سوء مصرف الکل و مواد مخدر تشخیص داده میشه.

    برای اینکه بتونیم از اثرات هر کدوم از انواع افسردگی‌های ذکر شده در امان باشیم بهتره هر چه زودتر اولا بپذیریم که مشکل افسردگی داریم و دوم اینکه به فکر سریعترین درمان افسردگی خودمون باشیم.

    انواع روش های درمان افسردگی

    داروهای افسردگی

    داروهای افسردگی بخش رایج درمان و البته جزء سریعترین درمان افسردگی شناخته می‌شوند. بسته به نظر روانپزشک بعضی از افراد برای مدت کوتاهی از این داروها استفاده می‌کنن، در حالی که بعضیای دیگه اونها رو طولانی مدت مورد استفاده قرار میدن.

    داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند عبارتند از:

    مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین

    یکی از داروهایی که به عنوان سریعترین درمان افسردگی شناخته میشه SNRI یا مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین هست، که شامل داروهایی چون دولوکستین (Cymbalta) و دسوونلافاکسین (Pristiq) میشه. این داروها سطح سروتونین و نوراپینفرین رو توی مغز حفظ میکنن به این ترتیب افسردگی رو بهبود میبخشن.

    داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

    این داروها هم دوباره میان با حفظ هورمونهای دخیل در بهبود خلق و خوی توی مغز و جلوگیری از خروج اونها از سلولهای ترشح کننده شون توی درمان افسردگی مثمر ثمر واقع میشن. ولی یه بدی که دارن اینه که عوارض جانبی‌شون بیشتر از بقیه داروهاست. پس بهتره از مصرف خودسرانه شون اجتناب بشه.

    داروهایی مثل ایمی‌پرامین (توفرانیل) و نورتریپتیلین (پاملور) توی این دسته قرار میگیرن و در گروه سریعترین درمان افسردگی جای میگیرن. معمولا پزشکا در صورتی این دارو رو تجویز میکنن که بدن فرد به سایر داروها جواب نداده باشه.

    حتما بخوانید: درمان افسردگی با روانکاوی

    مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین

    این داروها همچنین به عنوان SSRI نیز شناخته می‌شوند، این داروها عوارض جانبی کمتری نسبت به انواع دیگر داروهای ضدافسردگی دارند. فلوکستین (پروزاک)، سرترالین (زولوفت) و اسیتالوپرام (لکساپرو) همگی در این دسته قرار می‌گیرن. افسردگی معمولا با سطوح پایین سروتونین (و همچنین سطوح پایین دوپامین، نوراپی‌نفرین و سایر مواد شیمیایی مغز) مرتبط است. SSRI‌ ها با جلوگیری از جذب سروتونین از مغز توسط خون شما عمل می‌کنند. این باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می‌شود و افزایش سروتونین میتونه به کاهش افسردگی کمک کنه.

    یکی دیگه از داروهایی که به عنوان سریعترین درمان افسردگی در افرادی که به سایر روش‌ها و درمان‌های دارویی پاسخ ندادن شناخته میشه کتامین هستش که به عنوان بهترین داروی ضدافسردگی سریع‌الاثر شناخته میشه. مکانیسم اثر این دارو و اینکه آیا با سایر داروها تداخل ایجاد میکنه یا نه و اینکه آیا عوارض جانبی چشمگیری به جا میگذاره یا نه هنوز در دست بررسی است.

    کلید اثر ضد افسردگی کتامین انفجار گذرا گلوتاماته که در مدت کوتاهی (30 تا 60 دقیقه) پس از تجویز در مناطق متعددی از مغز، از جمله قشر پیش پیشانی داخلی (mPFC) ایجاد میشه. به همین دلیله که این دارو به عنوان سریعترین درمان افسردگی شناخته میشه و توی افرادی که از افسردگی حاد رنج میبرن و ممکنه اقدام به آسیب به خود و کارهای خطرناک بکنن بسیار موثر عمل میکنه.

    در صورتی که برای بهبود شرایطتون به درمانگر یا مشاور مراجعه کردید که اجازه تجویز این داروها رو نداره، روان‌درمانگرتون میتونه با مشورت گرفتن از روانپزشک و متخصص نسخه رو برای شما درخواست کنه. بعضی وقتها لازمه که برای همزمان با داروهای ضد اضطراب داروهای ضد افسردگی هم مصرف بشن.

    حتما بخوانید: درمان استرس و اضطراب | درمان اضطراب و افسردگی

    19 1011 DISCIPLESHIP Living in the Wake of Depression 1021x640 750x430 - سریعترین درمان افسردگی⚡10 روش درمان سریع افسردگی
    سریعترین درمان افسردگی

    سایر روش های درمان افسردگی

    در صورتی که فردی علائم خفیف تا متوسط مربوط به افسردگی ​​را تجربه بکنه، ممکنه از کمک یه درمانگر قابل اعتماد و واجد شرایط برای درمان بهره برده بشه. اکثرا قبل از شروع درمان با دارو اول میان از روش‌های دیگه‌ای مثل گفتار درمانی، رفتاردرمانی، درمان شناختی رفتاری و … برای درمان افسردگی استفاده می‌کنن. ولی مسلما در موارد شدید افسردگی استفاده از دارو در ترکیب با سایر روشها جزء سریعترین درمان افسردگی به حساب میاد.

    حتما بخوانید: چهار درمان افسردگی فصلی را بشناسیم

    رواندرمانی 

    اولا اینکه اگر قرار باشه فقط با گفتاردرمانی افسردگیمونو درمان کنیم بهتره بدونید که این روش درمانی فقط برای افسردگی‌های خفیف تا متوسط جواب میده. در این روش شما در مورد احساسات خودتون و مشکلاتی که باهاش دست و پنجه نرم میکنین با روان‌درمانگرتون حرف میزنین، اینکار کمک میکنه که درمانگر بتونه الگوهای رفتاری یا فکری رو که باعث افسردگی در شما میشن رو شناسایی کنه و بر اساس اونا تکالیف درمانی رو به شما ارائه بده.

    درمانگر شما با شناخت الگوهای رفتاریتون به کمک گفتاردرمانی یه استراتژی‌هایی رو خلق میکنه که به کمک اون تمامی محرکهایی که افسردگیتون رو تشدید میکنه رو از شما دور میکنه. گفتاردرمانی میتونه افسردگی‌های شدید رو هم درمان کنه به شرطی که با دارودرمانی هم ترکیب بشه.

    حتما بخوانید: افسردگی پس از زایمان ، علائم، تست و درمان

    شناخت درمانی

    هدف از این درمان اینه که تمامی افکار و احساسات منفی که باعث بدتر شدن افسردگی میشن شناخته بشه و به عبارتی این الگوهای غیرمفید رو به الگوهای مولد تبدیل کنن، این روش درمانی معمولا کوتاه مدته و نهایتا بین 6 هفته تا 4 ماه طور میکشه.

    رفتاردرمانی شناختی

    CBT یکی از مبتنی بر شواهدترین اشکال درمان افسردگیه. اساس CBT بر ارتباط بین احساسات، افکار و اعمال استواره. هدف از این درمان اینه که به شما کمک کنه در مورد الگوهای شناختی خوب یاد بگیرین و مکانیسم‌های مقابله‌ای را به کار ببرین که افکار، اعمال منفی (به ویژه رفتارهای مضر)، باورها و نگرش‌ها را به چالش بکشه. تمرکز اصلی CBT بر اینه که به شما کمک کنه اونچه رو که توی جلسات یاد میگیرید بپذیرید و اون مهارت‌ها را به کار ببرید.

    رفتاردرمانی شناختی(CBT) یک سبک درمانی با پشتیبانی تجربیه که میتونه برای درمان و کاهش شدت انواع اختلالات سلامت روان مورد استفاده قرار بگیره. CBT نوعی روان‌درمانیه که الگوهای فکری رو به منظور تغییر خلق‌وخو و رفتارها اصلاح میکنه.  رفتاردرمانی شناختی ترکیبی از درمان شناختی و رفتار درمانیه که روی پرداختن به الگوهای افکار منفی و رفتارهایی تمرکز دارد که به بهبود افسردگی کمک میکنه.

    افسرده بودن باعث میشه احساس درماندگی بکنین. در کنار درمان و گاهی اوقات دارو که جزء سریعترین درمان افسردگی شناخته میشن، کارهای زیاد دیگه‌ای وجود دارن که میتونین به تنهایی برای مقابله با اون انجام بدید. تغییر رفتار شما – فعالیت بدنی، سبک زندگی و حتی طرز فکر شما – همگی از درمان‌های طبیعی افسردگی به شمار میان.

    حتما بخوانید: عوارض خودشیفتگی | درمان خودشیفتگی

    10 uplifting things to say to friends going through depression 750x430 - سریعترین درمان افسردگی⚡10 روش درمان سریع افسردگی
    سریعترین درمان افسردگی

    اگه میخواین برای بهبود افسردگی تجربه درمان متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    سایر نکات مهم در درمان افسردگی

    وارد یک روال عادی بشید. افسردگی میتونه ساختار زندگی شمارو بهم بریزه. با تنظیم یک برنامه روزانه ملایم میتونید ی روال عادی توی زندگی رو از سر بگیرید.

    هدف گذاری کنید. وقتی افسرده هستین، ممکنه احساس کنین که هیچکاری از دستتون برنمیاد ولی اگه که توی زندگی هدف‌های هرچند کوچک تعیین کنین مسلما احساس بهتری خواهید داشت.

    ورزش کنید. ورزش منظم مغز را تشویق می‌کنه که خودش رو دوباره در جهت مثبت تقویت و تنظیم کنه. با ورزش کردن حتی فقط با چند بار پیاده‌روی در هفته میشه به طور موقت ترشح مواد شیمیایی منتقل کننده حس خوب به نام اندورفین رو تحریک کرد.

    رژیم غذایی سالم داشته باشید: هیچ رژیم غذایی جادویی وجود ندارد که افسردگی را برطرف کنه ولی اگه افسردگی باعث پرخوری شما میشه، کنترل غذا خوردن به شما کمک میکنه احساس بهتری داشته باشین. حتی شواهدی وجود داره که نشان میده غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 (مانند ماهی سالمون و ماهی تن) و اسید فولیک (مانند اسفناج و آووکادو) میتونن به کاهش افسردگی کمک کنن.

    خواب کافی داشته باشید. سعی کنین هر روز در ساعت معینی به رختخواب برید و بیدار شید.

    مسئولیت‌ زندگیتون رو بپذیرید. افراد وقتی افسردن ممکنه بخوان از زندگی عقب‌نشینی کنن و مسئولیت‌های خودشون رو توی خونه یا محل کار کنار بگذارن. ولی بد نیست بدونین که درگیر ماندن و داشتن مسئولیت‌های روزانه میتونه به شما در مقابله با افسردگی کمک کنه.

    کارای جدید مثل شرکت توی کلاس‌های خاص رو امتحان کنین، افکار منفی رو از خودتون دور کنین، برای کارایی که به شما حس خوب و رضایت میده وقت بگذارین، از مصرف الکل و سایر مواد مخدر خودداری کنین تا بتونین هر چه سریعتر خودتون رو از شر این مشکل روحی دردسرساز خلاص کنین.

    طبیعتا اگر شما نتونین مشکلتون رو خودتون یا به کمک درمانگر خودتون حل کنین بهتره به یه روانپزشک مراجعه کنین تا با تجویز برخی داروها که سریعترین درمان افسردگی به حساب میان در بهبود شما موثر واقع بشن. کلینیک روانشناسی بوجیکا یکی از بهترین مراکزی هست که شما عزیزان میتونین برای حل مشکل افسردگی خودتون و یا اطرافیانتون به این کلینیک مراجعه کنین تا بهترین نتیجه رو در کمترین زمان دریافت کنین.

    5 750x430 1 750x430 - سریعترین درمان افسردگی⚡10 روش درمان سریع افسردگی

    در ادامه بخوانید: 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.