مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا

  • مشاوره کودک و نوجوان

    مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا

    در این صفحه به توضیح انواع اختلالات کودکان پرداخته می شود و سپس روشهای درمانی اختلالات از جمله بازی درمانی، گفتار درمانی و آموزش والدین و نوروتراپی نیز به اختصار شرح داده می شود.

    مرکز مشاوره کودک بوجیکا با کادری مجرب از روانشناسان و روانپزشکان کودک، در کنار والدین عزیز برای رشد و تعالی فرزندان شما تلاش خواهد کرد.

    انواع اختلالات کودکان

    اختلالات اضطرابی

    از جمله علائم کودکان مضطرب، می توان به عصبی بودن، ناراضی و شاکی بودن، بی طاقت بودن، هراس از تاریکی و تنهایی و غریبه ها، چسبیدن به والدین، بیش از اندازه سوال کردن، زود رنج بودن، گریه کردن، نق زدن، رفتارهای خشن، لجاجت و عدم علاقه به فعالیت های مدرسه یا خانواده اشاره کرد. پدر و مادر این کودکان باید بسیار آگاه بوده و به نشانه های عصبی بودن و اضطراب داشتن در کودکان دقت کنند و با درمان به موقع مانع پیشرفت این حالت ها شوند. چنانچه با متمرکز شدن بر روی رفتارهای فرزند خود، به وجود اضطراب و دلواپسی در او پی بردید، به سرعت با یک روانشناس کودک مشاوره انجام دهید.

    انواع اضطراب در کودکان شامل:

    اضطراب اجتماعی: هراس و دلواپسی از واقع شدن در شرایطی که کودک ناچار است با بقیه تعامل برقرار کند.
    اضطراب جدایی: هراس و دلواپسی کودکان، زمانی که قادر نیستند دور از والدین خود باشند و در هر سنی از کودکان امکان دارد وجود داشته باشد. ولی کودکان در سنین مدرسه بیشتر آن را تجربه می‌کنند.
    اضطراب منتشر: کودکان دارای اضطراب منتشره در بخش‌های مختلفی از مسائل زندگی، از همسالان در گروه بازی گرفته تا رویدادهای اطراف خود، دچار دلواپسی می شوند. این کودکان در زمینه‌های مختلفی از جمله بهداشت، تکالیف مدرسه، دستاوردهای ورزشی، پول، امنیت و غیره نگران هستند.

    9517306 994 300x225 - مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا
    مشاوره کودک و نوجوان

    افسردگی کودکان

     

    anxious child 300x197 - مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا
    مشاوره کودک و نوجوان

    افسردگی کودکان با احساس غم و اندوه و بی میلی به انجام کارهایی که قبلا برایش لذت بخش بود و احساس ناامیدی همراه است. افسردگی کودکان حالت گذرا و موقت نیست و اگر درمان نشود، از بین نمی‌رود. والدین باید به سرعت متوجه تغییر رفتار در کودک خود بشوند و برای درمان اقدام کنند. اغلب کودکان افسرده، دارای علائمی از جمله تغییرات اشتها، تغییرات در خواب، گریه کردن، عدم تمرکز، خستگی و انرژی کم و شکایات جسمی هستند و تغییرات قابل توجهی در فعالیت های اجتماعی از جمله بی علاقگی به مدرسه و افت تحصیلی خواهند داشت.
    مرکز مشاوره کودک بوجیکا با متخصصین با تجربه کودک برای رفع این اختلالات در کنار شما والدین عزیز می باشد.

    برای استفاده از خدمات مشاوره کودک و نوجوان و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان با شماره های زیر تماس بگیرید

     02122636858 – 09212773724

    اختلال نقص توجه و بیش فعالی

    what is adhd 300x200 - مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا
    مشاوره کودک و نوجوان

    اختلال نقص توجه یا ADD یک اختلال عصبی شناختی است، که شامل طیف وسیعی از مشکلات رفتاری از جمله اختلال در آموزش و آموختن، عدم تمرکز در کلاس درس و تکالیف مدرسه، عدم توانایی پیروی از یک دستورالعمل و ناتوانی در تکمیل کار می باشد.

    بیش فعالی یا ADHD نو عی اختلال معمول در بین کودکان است. حدود ۸ تا ۱۰ درصد کودکان، مبتلا به بیش فعالی هستند.

    گاهی این مشکل در بزرگسالی هم ادامه دار می باشد. از جمله علائم بیش فعالی کودکان می‌توان به پرحرفی، خیال پردازی، انجام ندادن وظایف و فعالیت ها به صورت منظم، فراموشکاری و به طور مرتب لوازم از جمله کتابها، مداد و اسباب‌بازی‌های خود را گم می‌کنند، رفتارهای تهاجمی، بی قراری، پریدن وسط صحبت بزرگترها و عجول بودن و ناتوان از نشستن در یک مکان اشاره کرد.
    مرکز مشاوره کودک بوجیکا، کادر روانشناسی و روانپزشکی مجربی دارد که شما می‌توانید برای درمان این اختلال کودک خود به این مرکز مراجعه نمایید.

    اوتیسم

     

    0001 300x201 - مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا
    مشاوره کودک و نوجوان

    اوتیسم با تاثیر بر روی مغز کودک، رفتارهای اجتماعی و مهارت های ارتباط برقرار کردن را مختل می کند. اوتیسم یا درخودماندگی، یکی از بیماری های جدی در دوران کودکی می باشد که اوایل دوره کودکی ظاهر می شود. تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم در حال رشد است. تشخیص و درمان به موقع اتیسم، تغییرات بزرگی در زندگی کودکان مبتلا به این بیماری ایجاد می کند. علائم اوتیسم در سنین مختلف متفاوت است. برخی از علائم اوتیسم می‌توان به عدم پاسخ به صدای بلند، عدم دنبال کردن حرکت اشیا با چشم، عدم توجه به چهره افراد و غیره اشاره کرد. اما به طور معمول اختلال‌ها حول مهارت‌های اجتماعی و مشکل گفتار و زبان می چرخد. کلینیک جامع کودک و خانواده بوجیکا آماده ارائه خدمات نوین در زمینه اختلالات اوتیسم به خانواده های عزیز می باشد.

    اختلالات یادگیری

    Speech Image 1 300x200 - مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا
    مشاوره کودک و نوجوان

    اختلالات یادگیری به معنی نقص در هوش و انگیزه کودک نیست، بلکه فقط مغز کودک در دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات متفاوت عمل می‌کند و متفاوت از سایرین می بینند، می شنوند و درک می کنند. به همین سبب در فراگیری اطلاعات و مهارت های تازه با اشکال مواجه می شوند.
    شایع ترین انواع اختلالات یادگیری شامل اختلال در خواندن، نوشتن، ریاضیات، گوش کردن و سخن گفتن است.
    در اختلال یادگیری ریاضیات،کودک در شمارش و تشخیص اعداد، حل مسائل ریاضی، به خاطرسپاری جدول ضرب، درک مفاهیم ریاضی، محاسبات و درک روابط فضایی دچار مشکل شود.
    در اختلال یادگیری خواندن، کودک در کسب مهارت‌های زبانی خواندن، هجی کردن، درک دستور زبان و بیان افکار خود به صورت شفاهی مشکل دارد. عدم توانایی کودک در بیان کتبی یا نوشتن کودک، باعث ایجاد چالش در املا نویسی و بد خطی و اشکال در انتقال افکار بر روی کاغذ می شود.
    این کودکان در سنین پیش دبستانی دچار مشکل در تلفظ کلمات، قافیه سازی، یافتن لغت درست، فراگیری الفبا و اعداد، رنگ ها، روزهای هفته، کلمات ابتدایی و مفاهیم ریاضی پایه و بیان ساعت می باشند.

    کودکان در سنین ۱۰ تا ۱۳ سال دچار مشکل در فهم، خواندن یا مهارت های ریاضی، مشکل لغت، پرهیز از خواندن با صدای بلند، دستخط نامطلوب و دنبال کردن بحث های کلاسی هستند.
    اگر این اختلال به موقع تشخیص و درمان نشود، روی کیفیت زندگی و آینده فرزندتان تاثیر نامطلوبی خواهد گذاشت. بنابراین برای تشخیص صحیح اختلال یادگیری در کودک خود و درمان به موقع به متخصصان کودک بوجیکا مراجعه فرمایید.

    برای استفاده از خدمات مشاوره کودک و نوجوان و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    اختلالات رفتاری

    49584463 128599278181381 5250183708708515529 n 300x227 - مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا
    مشاوره کودک و نوجوان

    اختلالات رفتاری مانند پرخاشگری و لجبازی و نافرمانی در کودکان به شکلهای مختلفی می تواند ظاهر شود. از علائم این اختلالات می توان به موارد زیر اشاره کرد: فریاد زدن، پا به زمین کوبیدن، پرتاب کردن اشیا، گازگرفتن، به همسالان خود حمله کردن و تخریب اسباب بازی ها و موارد این چنینی است. والدین باید برای درمان زود هنگام این اختلالات، به متخصصین کودک مراجعه نمایند.

    اختلالات گفتاری

    لکنت 300x200 - مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا
    مشاوره کودک و نوجوان

    بعضی از کودکان ممکن است در برقراری ارتباط و سخن گفتن با همسالان خود دچار مشکل شوند. کودکان مبتلا به اختلال گفتاری با تلفظ شمرده و لکنت زبان، دچار مشکل می‌شوند. در این موارد یک گفتاردرمانگر می‌تواند برای درمان اختلالات گفتاری و زبانی کودک مداخله نماید. بعضی از کودکان می توانند صحبت کنند، اما گفتار و کلمات را نمی توانند روان ادا کنند و افکار خود را در قالب یک جمله کامل بیان کنند. این مشکلات مانع برقراری ارتباط کودک با دیگران و در بعضی موارد می‌تواند اعتماد به نفس کودک را نسبت به همسالان خود کمتر کند. این مسائل را می توان از طریق یک گفتار درمانگر مورد بررسی و درمان قرار داد.

    متخصصین مشاوره کودک بوجیکا، با بهترین متد، انواع اختلالات کودکان را تشخیص داده و آن را حل می کنند. یکی از بهترین روشهای درمانی اختلالات دوران کودکی، بازی درمانی است.

    بازی درمانی

    Play Therapy image 1 300x245 - مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا
    مشاوره کودک و نوجوان

    بازی درمانی، یک روش درمانی جذاب و سرگرم کننده و لذت بخش است که بر اساس تعامل سالم بین والدین و فرزندان برنامه‌ریزی می‌شود. هدف از بازی درمانی، افزایش دلبستگی، عزت نفس، حمایت و انجام کار مسرت بخش است. این رویکرد برای درمان اختلالات اضطرابی به خصوص اضطراب جدایی در کودکان کاربرد دارد. همچنین از بازی درمانی می توان برای رفع مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم، افسردگی، افت تحصیلی، مشکل تکلم و مشکلات حرکتی، اختلالات رفتاری مثل خشم و کودکان بیش فعال و اختلالات یادگیری استفاده کرد.
    رویکرد بازی درمانی برای فرض استوار است که تغییر امکانپذیر است و عوامل ضروری برای تغییر، در ارتباط مثبت تر بین کودک و والدین قرار دارد. از آنجایی که ریشه‌های رشد عزت نفس و اعتماد به نفس در سال‌های اولیه زندگی قرار دارد، ضروری است که به مرحله‌ای برگردیم که رشد عاطفی کودک مختل شده و تجربه ای را فراهم کنیم تا بتواند چرخه تعامل سالم را دوباره به کار می‌اندازد. روانشناسان بازی درمانی، می دانند چگونه از بازی به عنوان وسیله‌ای برای درک کودک و برقراری ارتباط با او در زمینه احساسات، افکار و رفتار استفاده کنند. بعضی از روانشناسان بازی درمانی ممکن است به آموزش والدین بپردازند تا با به کارگیری روش‌های کودک محور، رابطه بهتر با کودک خود برقرار کنند.

    چه زمانی در مشاوره کودک و نوجوان از بازی درمانی استفاده کنیم؟

    در شرایطی که به کودک اضطراب بیش از حد وارد می‌شود مانند جدایی والدین، خشونت خانگی، سوء استفاده ،تغییر محل زندگی که به کودک استرس زیادی وارد می شود می توان از بازی درمانی استفاده کرد .کودکان در بازی درمانی مهارت های حل مسئله و نحوه برقراری ارتباط با دیگران را یاد میگیرند.

    آموزش والدین

    kh 2 300x169 - مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا
    مشاوره کودک و نوجوان

    متخصصین مشاور کودک بوجیکا در حین بازی به آموزش والدین نیز می پردازند. ازآنجا که بسیاری از مشکلات رفتاری در کودکان به دلیل روش نامناسب تربیت کودکان توسط والدین ایجاد می‌شود، آموزش والدین کمک شایانی به درمان اختلالات کودک می‌کند.

    به والدین آموزش می‌دهند که چگونه در خانه با کودک خود رفتار و بازی ها را تکرار کنند. این روش باعث افزایش سرعت بهبود اختلالات کودک میشود. در طی بازی درمانی از مهارت های مختلف از جمله موسیقی، رقص، آواز، قصه‌گویی، هنرهای دستی و مجسمه سازی و غیره استفاده می شود.
    درمانگر کودک ممکن است به شکل انفرادی یا با همکاری مجموعه ای از کارشناسان به درمان کودک بپردازد. رابطه بین کودک و کارشناس بازی درمانی بسیار مهم است کودک باید احساس راحتی و امنیت کند تا بتواند افکار و احساسات خود را بروز دهد.
    دوره بازی درمانی بعضی از کودکان کوتاه است(به عنوان مثال در ۱۲ جلسه)، اما در صورتی که اختلال کودک پیچیده باشد، به جلسات درمانی بیشتری نیاز خواهد بود.

    گفتار درمانی

    5f27d89f1d8d0e71bbbb80f0da13787e8c363acb 12136810   800 600 85 300x201 - مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا
    مشاوره کودک و نوجوان

    بعضی از کودکان نمی توانند گفتار و کلمات را به خوبی ادا کنند. آنها نمی توانند افکار خود را در یک جمله کامل بیان کنند، چون کلمات با هجاهای صوتی را به صورت شکسته می گویند و باعث می‌شود نتوانند گفت و گوی صریحی داشته باشند و مانع برقراری ارتباط با سایر کودکان می شود. گفتار درمانی به بهبود گفتار کودک، توانایی وی در تشخیص گفتار و غلبه بر مشکلاتی مانند ضعف بیان، اختلال تکرر صدا، لکنت زبان، اختلالات واجی و صدا تمرکز دارد، و به کودک کمک می‌کند تا بتواند از طریق زبان بیان بهتری داشته باشد. گفتار درمانی می تواند هم به صورت فردی و هم در قالب گروه‌های کوچکی از کودکان که با مشکلات مشابه اجتماعی و ارتباطی درگیر هستند انجام شود. فرایند گفتار درمانی در هر سنی متفاوت می باشند.

    برای دریافت درمان بهتر و کارآمدتر به متخصصین گفتار درمانی کلینیک روانشناسی بوجیکا مراجعه فرمایید.

    نوروتراپی و نوروفیدبک

    443344gghhyytt4 300x210 - مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا
    مشاوره کودک و نوجوان

    گاهی علت اصلی اختلالات کودکان بهم خوردن عملکرد مغز کودک می باشد. هدف از جلسات نوروفیدبک، آموزش به مغز در جهت عملکرد صحیح است. پس از چندین جلسه، مغز عملکرد صحیح را می‌پذیرد و نشانه های اختلال به طور قابل توجهی کاهش و یا کاملا بهبود می‌یابد.
    بر اساس تحقیقات انجام‌شده، نوروفیدبک به منظور بهبود کنترل توجه و تمرکز در میان کودکان مبتلا به  ADHD ، اختلالات اضطراب، شب ادراری، اختلال یادگیری و غیره به کار گرفته می‌شود. در طول جلسه نوروفیدبک سنسورها به سر کودک متصل شده و به کودک اجازه می‌دهند الگوهای مغز خود را ببیند، سپس درمانگر به تمرین بر روی وظایف خاصی می پردازد و کودک آموزش می‌بینند که فعالیت مغز خود را تنظیم و کنترل نماید.

    برای استفاده از خدمات مشاوره کودک و نوجوان تعیین نوبت ویزیت با متخصصان با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط
    ۹ نظرات
    1. naimeh می گوید

      عالی بود

    2. taraneh می گوید

      ممنون از خدمات بسیار خوبی که ارائه میدین. من فرزندم که اختلال بیش فعالی داشت رو به مرکز بوجیکا آوردم. از زحمات دکتر فقیهی تشکر می کنم. موفق باشین

    3. فیاضه می گوید

      سلام. من پسر ۹ ساله ای دارم و نمیدونم اختلال یادگیری داره یا بیش فعالی. چون معلمش میگه اصلا سر کلاس گوش نمیده و نمراتش هم پایینه. راهنماییم کنین. ممنون

      1. بوجیکا می گوید

        درود بر شما. با توجه به علائمی که فرمودین می تونین به متخصصین کودک بوجیکا مراجعه کنید و با بررسی علائم و تستهای مربوطه اختلال کودک شما تشخیص و جهت درمان اقدام کنید.

    4. ندا می گوید

      سلام. خسته نباشین. خاستم تشکر کنم از زحمات دکتر آرش رستمی روانکاو محترم مرکز بوجیکا. من سالها اضطراب منتشره داشتم و تمام زندگی من رو تحت تاثیر قرار داده بود. اما با چند جلسه روانکاوی نزد ایشون ، حالا دیگه اضطرابم رو به راحتی کنترل می کنم. تازه دارم طعم واقعی آرامش رو می فهمم

    5. سهیل می گوید

      در مورد گذار از دوره نوجوانی و نحوه برخورد والدین با نوجانشون هم مطلب بذاین لطفا

    6. مهین می گوید

      آیا برای بیش فعالی کودکان حتما باید قرص ریتالین مصرف بشه؟ روشهای درمانی دیگه بهتر از قرصه یا نه؟

    7. نسرین می گوید

      ممنون از مطالب مفیدی که میذارین

    8. آرمین می گوید

      عالی بود ممنون

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.