درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران

  • درمان اضطراب شدید

    اختلال اضطراب چیست؟

    اضطراب، واکنش طبیعی بدن به ترس و نگرانی است. یک احساس ترس یا دلواپسی در مورد آنچه که می‌بایست اتفاق بیافتد. روز نخست   مدرسه، رفتن به مصاحبه شغلی یا ایراد سخنرانی، احتمال دارد اغلب افراد احساس ترس و اضطراب کنند، ولی چنانچه حس اضطراب شما شدید باشد و بیشتر از ۶ ماه طول بکشد و در زندگیتان اثرات منفی بگذارد، احتمال دارد اختلالات اضطرابی داشته باشید.
    طبیعیست که احساس کنید در مورد حرکت به مکان جدید، آغاز یک کار جدید یا گرفتن تست احساس اضطراب میکنید. این نوع اضطراب ناخوشایند است، ولی امکان دارد شما را وادار به کار سخت‌تر و کار بهتر کند. اضطراب عمومی یک احساس است که می‌آید و می‌رود،   ولی با زندگی روزانه تداخل ندارد. در زمینه اختلال اضطراب، احساس ترس احتمال دارد دائما با شما باشد. این حس شدید گاهی وقتها   ناتوان کنندست. 
    3 34 e1478587494568 300x200 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب
    این نوع اضطراب امکان دارد سبب توقف فعالیتهایی شود که شما از آنها لذت میبردید. در موارد شدید، شاید از وارد شدن به آسانسور، عبور از خیابان یا حتی ترک خانه خود اجتناب کنید و چنانچه مداوا نشود، اضطراب همچنان شدیدتر خواهد شد. مشکلات اضطرابی   رایج‌ترین شکل اختلالات عاطفی هستند و میتواند هرکسی را در هر سنی تحت تاثیر قراردهد.
    طبق گزارش کانون روانپزشکی آمریکا، خانم‌ها بیشتر از آقایان در خطر گرفتار شدن به مشکلات اضطرابی هستند. خیلی از افراد در بعضی از لحظات زندگی خود اضطراب دارند در واقع، اضطراب یک بازتاب معمولی نسبت به رویدادهای نگرانی زای زندگی مانند  حرکت، تغییر شغل یا مشکلات مالی است. شخص مبتلا به اختلال اضطراب نشانه‌های روانی و‌جسمی را تجربه میکند که غالبا به کمک  یک متخصص برای درمان اضطراب احتیاج دارد.
    مهم است بدانید که شما مجبور نیستید به تنهایی با اضطراب خود مقابله کنید و این اضطراب درمانپذیر است؛ تیم متخصص روانپزشکان، روانشناسان وپزشکان بوجیکا قادر به ارائه درمان‌های جامع و منحصر به فرد مبتلا به اختلال اضطراب هستند که سبب میشود توانایی  شما برای غلبه بر اضطراب افزایش یابد و سلامت جسم و روان شما را فراهم میکند. تیم درمانی بسیار متخصص بوجیکا دارای تخصص بالینی و تجربه در معالجه اضطراب است و قادر به ارائه طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های درمانی تست شده و آزمایش شده برای یاری به  کاهش علایم اضطراب شما و حل و فصل دلایل و عوامل ناشی از اضطراب شما هستند. متخصصان درمان اضطراب هم چنین قادر به تجویز دارو برای اضطراب هستند.
    اضطراب یک پدیده ذهنی است ولی علایم آن درجسم ایجاد میشود. نشانه‌های اضطراب توسط یکسری واکنش‌های شیمیایی در مغز شما بوجود می‌آید که سبب افزایش تپش قلب، سختی تنفس، سوزش سر دل، سرگیجه و لرزش دست و پا، عرق کردن زیاد و … میشود ولی چه اتفاقی میافتد که بدن نمیتواند تفاوت بین یک تهدید خیالی و حقیقی را تشخیص دهد. به همین سبب همانگونه که تهدید حقیقی رخ داده، بدنتان آماده «مبارزه یا ستیز» میشود.
    احساساتی که شما تجربه میکنید نتیجه افزایش میزان اکسیژن و خون به پاها می‌باشد، بنابراین شما می‌توانید به جنگ و ستیز بپردازید و کاهش اکسیژن رسانی به دیگر اندام‌ها مانند معده و نواحی مغز بطوریکه احتمال دارد احساس کنید که بیمار شده اید و قادر نیستید به خوبی بیاندیشید و بدن به شیوه‌ای که گویا یک خطر حقیقی در پیش رو است عمل میکند.
    n00161472 b 300x200 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب

    عوامل شایع استرس زا عبارتند از:

    • نقل مکان کردن
    • شروع یک مقطع تحصیلی یا کار جدید
    • ابتلا خود شخص به بیماری
    • بیماری یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان
    • مرگ عزیزان
    • ازدواج
    • تولد نوزاد جدید

    انواع اختلالات اضطرابی چیست؟

    اختلالات ناشی از اضطراب عبارتند از:
    – اختلال هراس : تجربیات ناشی از حملات غیرمنتظره تکراری در زمانهای غیر منتظره. شخص مبتلا شده به اختلال هراس امکان دارد در هراس از حمله ترسناک بعدی زندگی کند.
    – ترس و اضطراب : هراس و ترس  بیش از حد از یک شی، وضعیت یا فعالیت خاص
    – اختلال اضطراب اجتماعی : هراس شدید از سایر افراد که در شرایط اجتماعی قضاوت شود.
    – اختلال وسواسی-اجباری : افکار غیر منطقی تکراری که شما را بانجام رفتارهای خاص و تکراری هدایت میکند
    – اختلال اضطراب جدایی : هراس از دور بودن از خانه یا عزیزان
    – اختلال اضطراب بیماری : اضطراب در مورد سلامتی (که قبلا هیپوکندریا نامیده شده است )
    – اختلال اضطراب و نگرانی بعد از ضربه (PTSD) : اضطراب بعد از یک حادثه تروماتیک
    suicidal thoughts 300x200 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب

    یک پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


    علایم اضطراب چیست؟

    علایم اضطراب با توجه به فردی که آن را تجربه می کند متفاوت است. احساسات می توانند از ناراحتیهای گوارشی تا تپش قلب متفاوت باشند و ممکن است از کنترل خارج شوید و اختلال بین ذهن و بدن شما بوجود آید.

    1- نگرانی بیش از حد

    یکی از رایجترین نشانه‌های اختلال اضطراب، بیشتر از اندازه نگران بودن است. دلواپسی مرتبط با مشکلات اضطرابی ناشی از   حوادث معمولی و روزمره زندگیست. این نگرانی‌ها عموما در اغلب روزها و دست کم ۶ ماه رخ داده و کنترل آن دشوار می‌باشد. نگرانی‌ها در حدی شدید و آزار دهنده هستند که تمرکز و انجام وظایف روزانه را دشوار می‌سازند. اشخاص زیر ۶۵ سال بیشترین ریسک مبتلا شدن به اختلال اضطراب عمومی را دارند، علی الخصوص اشخاصی که  تنها هستند و یا دارای وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین و بخش زیادی از عوامل اضطراب و نگرانی زای زندگی هستند.

    2- تحریک پذیری

    هنگامی که کسی احساس اضطراب می کند، بخشی از سیستم عصبی سمپاتیکش به overdrive می رود و این باعث می شود یک آبشار از واکنش ها در سراسر بدن مانند تعریق کف دست و پا، تکان دادن دست و پا، خشک شدن دهان، تنگی نفس، تپش قلب و … اتفاق بیافتد. این علائم  بدون شک ظاهر می شود، زیرا مغز شما معتقد است که شما خطر را درک کرده اید و بدن خود را برای واکنش به تهدید آماده می کند. بدن شما خون را از سیستم گوارش و به سمت ماهیچه ها در صورت نیاز به فرار یا مبارزه می فرستد. همچنین ضربان قلب شما را افزایش می دهد. برخی تحقیقات حاکی از آن است که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی نمیتوانند به راحتی اضطراب خود را کاهش دهند، به این معنی که ممکن است احساس اضطراب را برای یک دوره طولانی مدت احساس کنند.

    3- بی حالی 

    یک مطالعه در 128 کودک مبتلا به اختلالات اضطرابی نشان داد که 74 درصد بیحالی را به عنوان یکی از علائم اضطراب اصلی خود گزارش کرده اند. اگر بیش از شش ماه در اغلب روزها احساس بیحالی می کنید، ممکن است نشانه اختلال اضطرابی باشد. بی حالی به تنهایی برای تشخیص اختلال اضطراب کافی نیست، اما می تواند یک علامت باشد، به خصوص اگر  اغلب اتفاق می افتد.

    4- خستگی

    ایجاد خستگی یکی دیگر از علائم بالقوه اختلال اضطراب عمومی است. این علامت ممکن است برای بعضی ها تعجب آور باشد، زیرا اضطراب معمولا با بیش فعالی یا تحریک پذیری همراه است. برای برخی خستگی می تواند یک حمله اضطراب را به دنبال داشته باشد، در حالی که برای برخی دیگر، خستگی می تواند مزمن باشد. معلوم نیست که آیا این خستگی ناشی از سایر نشانه های اضطراب  مانند بیخوابی یا تنش عضلانی است یا اینکه ممکن است مربوط به اثرات هورمونی اضطراب مزمن باشد.

    5- عدم تمرکز

    بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب گزارش داده اند که مشکل تمرکز دارند. یک مطالعه روی 157 کودک و نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب عمومی نشان داد که  در بیش از دو سوم  آنها، تمرکز  کردن دشوار است. مطالعه دیگری در 175 فرد بزرگسال مبتلا به اختلال اضطراب نشان داد که تقریبا 90٪ از این افراد دچار عدم تمرکز شده اند. برخی مطالعات نشان می دهد که اضطراب می تواند حافظه کاری را قطع کند که نوعی از حافظه مسئول نگهداری اطلاعات کوتاه مدت است. این امر بیانگر کاهش قابل توجه عملکرد مردم در طول دوره های اضطراب شدید است.

    6- تحریک پذیری

    اغلب افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی تحریک پذیری بیش از حد را تجربه می کنند. بر اساس یک مطالعه اخیر شامل بیش از 6،000 بزرگسال، بیش از 90٪ از افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی، احساستحریک پذیری در طول دوره زمانی که اختلال اضطراب آنها در بدترین حالت بوده است، گزارش شده است. بزرگسالان جوان و میانسال مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بیش از دو برابر تحریک پذیری در زندگی روزمره خود گزارش کردند.

    7- انقباض عضلات

    داشتن انقباض بیشتر عضلات دراکثر روزهای هفته یکی دیگر از نشانه های مکرر اضطراب است و ممکن است که  انقباض عضلات تناسلی شایع باشند. ممکن است که تنش عضلانی خود احساس اضطراب را افزایش دهد، اما ممکن است که اضطراب به افزایش شدت  انقباض عضلات منجر شود.  جالب توجه است که درمان تنش عضلانی با ریلکسیشن عضلانی امکان پذیر است که نگرانی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی را کاهش می دهد.

    8- اختلال خواب

    بیدار شدن در اواسط شب و مشکلی که در خوابیدن وجود دارد از دیگر علایم اضطراب میباشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که مشکل بیخوابی در دوران کودکی حتی ممکن است با اضطراب ناگهانی در زندگی همراه باشد. مطالعاتی که در حدود 1000 کودک بالای 20 سال انجام شد نشان داد که داشتن بی خوابی در دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به اختلال اضطراب در در سن 26 سالگی ارتباط دارد. در حالی که بی خوابی و اضطراب به شدت مرتبط هستند، مشخص نیست که آیا بیخوابی به اضطراب کمک می کند یا اینکه اضطراب باعث بی خوابی یا هر دو می شود. اما اثبات شده که وقتی اختلال اضطراب اساسی درمان می شود، بی خوابی نیز اغلب نیز بهبود می یابد.

    9- حملات هراس

    یک نوع دیگر اختلال اضطراب، حملات هراس است. حملات هراس باعث احساس شدید ترس می شود که می تواند ناتوان کننده باشد. این ترس شدید معمولا با افزایش ضربان قلب، عرق کردن، لرزش، تنگی نفس، تنگی قفسه سینه، تهوع و ترس از مرگ و یا از دست دادن کنترل همراه است. تخمین زده می شود 22٪ از بزرگسالان آمریکایی در یک لحظه در زندگی خود یک حمله ترس را تجربه خواهند کرد.

    10- دوری از اجتماع

    دوری از اجتماع شامل:
    – احساس اضطراب و یا ترس از موقعیت های اجتماعی آینده
    – نگرانی شما  از اینکه ممکن است توسط دیگران مورد قضاوت قرار گیرید. 
    – ترس از خجالت زدگی یا تحقیر در مقابل دیگران
    -اجتناب از وقایع اجتماعی خاص به دلیل این ترس ها
    اختلال اضطراب اجتماعی بسیار رایج است، که تقریبا 12٪ بزرگسالان آمریکایی را در یک نقطه در زندگی خود تحت تأثیر قرار می دهند. در واقع، حدود 50٪ از افرادی که در آنها اضطراب اجتماعی تشخیص  داده شده، در سن 11 سالگی بوده اند، افرادی که اضطراب اجتماعی دارند ممکن است در گروه ها یا هنگام ملاقات با افراد جدید بسیار خجالتی و آرام باشند. در حالی که ممکن است چهره آنها بروز نکند اما در درون احساس ترس و اضطراب می کنند.
    1200x628 anxiety conditions 735x0 300x157 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب

    11- ترس های غیر منطقی

    هراس شدید در مورد چیزهای خاص، مانند مارمولک، فضاهای محصور یا ارتفاع، میتواند علامتی از هراس و وحشت (فوبیا) باشد. 
    فوبیا به عنوان اضطراب شدید یا هراس در مورد یک شی یا وضعیت خاص تعریف شده است. این حس به اندازه‌ای شدید است که سبب   مختل شدن توانایی شما در انجام امور روزمره میشود.
    بعضی از ترس‌های معمول شامل:
    – ترس‌های حیوانات : هراس از حیوانات خاص یا حشرات
    – ترس‌های طبیعی محیطی : هراس از وقایع طبیعی مانند طوفان یا سیل
    – هراس از آسیب تزریق خون : هراس از خون، تزریق، سوزن 
    – ترس‌های وضعیتی : هراس از شرایط خاص مانند یک هواپیما یا آسانسور
    – Agoraphobia هراس دیگری است که شامل هراس از دست کم دو مورد زیر است:
    – بکارگیری حمل و نقل همگانی
    – بودن در فضاهای باز
    – بودن در فضاهای محصور
    – تنها بودن در خارج از خانه

    علایم اضطراب عمومی عبارتند از:

    علائم اضطراب شما ممکن است کاملا متفاوت از شخص دیگری باشد. به همین دلیل مهم است تمام راههایی که اضطراب می تواند خود را نشان دهد را بدانیم :
    – تنفس سریع و پی در پی
    – مشکل متمرکز
    – مشکل خوابیدن
     -تنگی نفس
    – تپش قلب
    – خشکی دهان
    – حالت تهوع
    – تنش عضلات
    – سرماخوردگی
    الضغوط النفسیه 300x200 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب

    یک پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


    حمله اضطراب چیست؟

    یک حمله اضطراب، احساس اضطراب، نگرانی، ناراحتی یا ترس است. برای بسیاری از مردم، یک حمله اضطراب به آرامی ایجاد می شود. ممکن است. حملات اضطراب می تواند به شدت متفاوت باشد و علائم ممکن است در افراد متفاوت باشد، به این دلیل که بسیاری از علائم اضطراب برای همه اتفاق نمی افتد و در طول زمان می توانند تغییر کنند.

    چه چیزی باعث اضطراب می شود؟

    محققان از علت دقیق اضطراب مطمئن نیستند. اما به احتمال زیاد ترکیبی از عوامل نقش دارند که  شامل عوامل ژنتیکی و محیطی و همچنین واکنشهای شیمی مغز می شود. علاوه بر این، محققان معتقدند که مناطقی در مغز که مسئول کنترل ترس هستند ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. تحقیقات کنونی اضطراب در حال بررسی دقیق تر بخش هایی از مغز است که درگیر اضطراب هستند.

    راههای  کاهش اضطراب

    هنگامی که اضطراب شما تشخیص داده شد، می توانید برای بررسی گزینه های درمان با روانشناس خود روش های درمانی مناسب را دنبال کنید. راه های بسیاری وجود دارد که باعث کاهش اضطراب می شوند و به شما کمک می کنند تا احساس خوبی داشته باشید، از جمله:

    1- رژیم غذایی سالم

    – غذاهای سرشار از سبزی‌ها، میوه، گوشت با کیفیت بالا، ماهی، آجیل وغلات سبوس دار میتواند ریسک مبتلا شدن به مشکلات اضطرابی را کاهش دهد، ولی برنامه غذایی به تنهایی برایدرمان اضطراب کفایت نمی‌کند.
    – مصرف پروبیوتیک‌ها و مواد خوراکی تخمیر شده: مصرف پروبیوتیک‌ها و خوردن خوراکی‌های رژیمی با التیام و بهبود سلامت روحی همراه است. 
    – محدود کردن کافئین: مصرف کافئین بیشتر از اندازه احتمال دارد احساس اضطراب در برخی از افراد، علی الخصوص اشخاصی که مشکلات اضطرابی دارند، شدیدتر کند. 
    – منع بکارگیری الکل: مشکلات اضطرابی و سوء استفاده از الکل شدیدأ با هم در ارتباط است.
    – ترک سیگار: کشیدن سیگار با افزایش ریسک مبتلا شدن به اختلال اضطراب همراه است. 
    781390 670 300x256 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران

    2– ریلکسیشن

    واقع شدن در شرایط ریلکسیشن سبب کاهش تپش قلب، کم شدن میزان تنفس، کاهش فشار خون، کاهش تنش‌های عضلانی، کاهش  مصرف اکسیژن، افزایش تمرکز، کاهش بیخوابی و خستگی و موارد دیگر می‌گردد که همگی در کاهش اضطراب نقش عمده‌ای دارند.
    شیوه‌های زیادی برای واقع شدن در حالت ریلکسیشن وجود دارد. طبق گفته پزشک جکوبسون عکس آن نیز صحیح است، یعنی ذهن مشوش نمیتواند در   بدن آرام قرار گیرد، از اینرو در صورتی که پیام آرامش را از طریق شیوه‌های ریلکسیشن به جسم خود ارسال کنید، افکار اضطراب‌زا نیز از میان میرود
    از جمله شیوه‌های ریلکسیشن میتوان به تنفس شکمی، ریلکسیشن عضلات، تصویرسازی یک محیط آرام، یوگا و موزیک آرام‌کننده اشاره کرد.
     تنفس شکمی:
    اغلب اشخاصی که مضطرب هستند به‌صورت بریده بریده و از قفسه سینه تنفس میکنند ولکن در وقت آرمیدگی نفس‌هایتان عمیقتر و از قسمت شکم است. پس با تنفس از شکم سبب می‌شوید پیکرتان پیغام آرامش دریافت کند. تنفس شکمی سبب افزایش تنظیم نسبت اکسیژن و دی اکسیدکربن میشود و با تحریک سیستم پاراسمپاتیک و بنابراین افزایش آرامش، افزایش تمرکز و غیره سبب پیدایش آرمیدگی در بدن    می‌گردد.
    مراحل تنفس شکمی عبارتست از:
    میزان تنشی را که حس میکنید، متوجه بشوید. بعد کف دستتان را روی شکم، پایین قفسه سینه بگذارید به آهستگی هوا را به درون ریه‌های خود بکشید. از مسیر بینی تنفس کنید و بگذارید که هوا تا سطح شکم شما برسد. تلاش کنید هوا حتی الامکان در منطقه شکم‌تان نفوذ کند.
    چنانچه تنفس شکمی داشته باشید، با کشیدن هوا به درون ریه‌هایتان باید دست راست شما روی شکم تان بالا بیاید. قفسه سینه شما باید تنها اندکی بالا بیاید.
    ولی شکم به مقدار فراوانی ارتفاع می‌گیرد وقتی نفس کامل می‌کشید، برای لحظه‌ای مکث کنید و سپس به آهستگی از مسیر بینی یا دهان، هوا را بیرون دهید. توجه نمایید هوا را بطور کامل از ریه‌های خود خارج کنید، ده نفس آرام و شکمی بکشید. تلاش کنید تنفس شما منظم و آرام باشد. عجله‌ای در کشیدن تنفس نداشته باشید. با عمل دم از ۱ تا چهار شمارش کنید. هر دفعه که هوا را به درون می‌کشید، لحظه‌ای مکث کنید. با هر عمل دم یک عدد را بشمارید.
    Yoga Poses Savasana Corpse pose 300x136 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران

    درمان اضطراب

    ریلکسیشن عضلات: 
    روش دیگری به منظور کاهش و درمان اضطراب می‌باشد. دکتر جکوبسون به این جمع بندی رسید که چنانچه ماهیچه را چند لحظه منقبض کنید و بعد رها سازید، این ماهیچه در حالت آرمیدگی قرار میگیرد. اغلب مزایایی را که برای تنفس شکمی برشمردیم در این شیوه نیز انجام می‌گردد. این تمرین را روزی دوبار و هربار ۲۰دقیقه در موقع بیدار شدن و به خواب رفتن و یا پیش از ناهار انجام دهید.
    در جای راحتی قرار بگیرید. تمام بدن و سرتان بایست به جایی متکی باشد. نگران نباشید و همه چیز را فراموش کرده و در لحظه باشید. در این شیوه باید عضلات خود را منقبض و بعد رها سازید. روی ۱۶ ماهیچه مختلف خود کار کنید. هر ماهیچه را ۷ تا ۱۰ ثانیه منقبض و بعد رها سازید. پس از هر   انقباض و انبساط، پانزده تا ۲۰ ثانیه در حالت آرامش قرار بگیرید. به این بیاندیشید که عضلات شما بعد از این انقباض و انبساط نسبت به قبل آن، چه میزان راحتتر شده است. بر روی انقباض هر ماهیچه و بعد انبساط آن نقطه متمرکز شوید. چنانچه حس کردید عضله‌ای به تمرین بیشتر احتیاج دارد، دو یا ۳ بار انجام دهید. ماهیچه‌ها را به‌ترتیب زیر منقبض و منبسط کنید: دست‌ها- عضلات دو سر بازو- عضلات زیر بازو- ابروها- عضلات اطراف چشم- آرواره‌ها- پشت گردن- شانه‌ها-عضلات اطراف سر شانه- قفسه سینه- شکم- پشت- باسن- ران‌ها- پنجه‌های پا- ماهیچه کف پا.
    کل این قسمت‌ها حدود بیست تا سی دقیقه زمان میبرد.
    ریلکسیشن1 300x193 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب

    یوگا:

    به مفهوم رسیدن به وحدت میان جسم و روح است. یوگا روش موثری است برای بالا بردن آمادگی جسمانی، انعطاف‌پذیری و آرامش.
    یوگا ورزشی روانی و‌جسمی  میباشد که در شبه قارهٔ هند و توسط هندوها به وجود آمده‌است.
    images 1 1 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب
    موسیقی ملایم :
    میتواند بشما حس آسایش و آرامش بدهد. در موقع کار کردن، رانندگی و غیره به موزیک ملایمی گوش بسپارید. در حالتی که موزیک   را به همراه تمرینات آرامش‌بخش فوق‌الذکر انجام دهید، تاثیر آن‌ها را دو چندان میکند. طبق تحقیقات دکتر هلن بونی موزیک بر روی فشار خون، تپش قلب، تنفس و تنش‌های عضلانی تاثیر آرامش‌بخش دارد و به خواب اشخاص یاری می‌کند. منتهی باید آگاه بود که یک موزیک خاص بر روی همه اشخاص تاثیر یکسانی ندارد و در همه تولید آرمیدگی نمی‌کند، بلکه علاقه اشخاص به موزیک انتخاب شده در ایجاد آرمیدگی تاثیرگذار است.
    تاثیر شگفت انگیز هدفون در افزایش تمرکز ذهن 300x200 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب
    مراقبه:
    یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های شناخته شده به منظور رسیدن به آرامش است که عبارت از تمرکز بر درون خویشتن است. مراقبه ذهن را از افکار و احساسات مازاد پاک میکند. بر اساس بررسی‌های انجام گرفته، در حالتی که مراقبه عادت شود، بر روی شرایط بیولوژی فرد اثر میگذارد و سبب کاهش تپش قلب، کاهش مصرف اکسیژن، کاهش فشار خون و کاهش تنش عضلانی میشود.
    در زیر، یک نوع مراقبه به‌طور مختصر توضیح داده میشود. در این نوع سعی میشود تا فکر تنها بر روی یک موضوع که میتواند یک تصویر، صدا و یا عبارت باشد، تمرکز کند.
    1- به پشت سطح زمین بخوابید، ستون مهره‌ها کشیده و از سر تا پا در یک خط مستقیم قرار میگیرند.
    2- به تنفس خود دقیق شوید، تا می‌توانید نفس‌های آرام و عمیق بکشید.
    3- چشمان خود را ببندید. به مرکز جسم خود که در اغلب افراد اندکی پایینتر از ناف است، تمرکز کنید.
    4- تصور که از این نقطه، شعله‌ای برمی‌خیزد. این شعله نماد آرامش شما است، انرژی بدن تان را می‌سوزاند. وقتی بدن انرژی فراوان، عصبانیت یا انرژی منفی دارد، ارتفاع شعله زیاد است و زمانی در حالت آرامش قرار دارید، ارتفاع شعله اندک است.
    5- ارتفاع شعله را در ذهن خود متصور شوید. آن را متناسب با انرژی جسم خود تصویر کنید. به این شعله که وابسته به انرژی شما میتواند آبی، زرد، شفاف یا سفید باشد، نگاه کنید. احتمال دارد شعله را در حال رقص ببینید. اجازه دهید تمام انرژی‌های زائد بدن تان را که بازدارنده آرامش شما است، بسوزاند. تلاش کنید ذهنتان را بر شعله متمرکز کنید. به تدریج احساس میکنید که پیکرتان به‌تدریج آرام و راحت میشود. حالا میبینید که از ارتفاع شعله کاسته میشود. هرچه ارتفاع شعله کاهش میابد، جسمتان آرامتر میشود.
    6- این کار را تا وقتیکه شعله کوچک و ملایم میشود، ادامه بدهید و در آرامش فرو روید.
    مدیتیشن 1 300x225 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب

    3- روش کنترل فکر

    در این شیوه تنها کاریکه بایست انجام بدهید آن است که در طول روز، فکارمنفی خود را شمارش کنید. درصورتیکه این کار را چند روزی ادامه بدهید، متوجه می‌شوید که از میزان افکار منفی شما کاسته شده است. در چند روز نخست میزان افکار منفی افزوده میشود، اما بعد از گذشت چند روز دیگر از میزان آن‌ها کاسته خواهد شد. برای این کار می‌توانید برگه کاغذی همراه داشته باشید تا هر وقت افکار منفی به ذهنتان خطور کرد، بر روی برگه بنویسید. هنوز علت تاثیرگذاری این شیوه برای متخصصین مشخص نشده است، ولکن حدس زده میشود مکانیسم آن شبیه به مراقبه باشد. در شیوه توقف فکر، هر وقت فکر منفی به ذهنتان رسید به پای خود زده و فرمان توقف را بلند بیان کنید. در حالتی که فکر مجدداً بازگشت، این کار را مجدداً انجام دهید. همانند آنچه در بالا ذکر شد، در چند روز نخست میزان افکار منفی افزوده میشود، ولکن بعد از گذشت چند روز دیگر از میزان آن‌ها کاسته خواهد شد.
    11 300x214 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب

    4- مواجهه سازی

    یکی از با اهمیت‌ترین شیوه‌ها برای درمان اضطراب، رویارویی با موقعیت اضطراب زا است. پرهیز و فرار از موقعیت واکنشی است که اغلب اشخاص مضطرب در رویایی با موقعیت اضطراب‌زا انجام میدهند. از آسانسور می‌ترسید و دیگر سوار نمی‌شوید. از سخنرانی و اجرای برنامه در جمع وحشت دارید، تا جای ممکن مسولیت قبول نمی‌کنید و در صورت اجبار تا جای ممکن آن را به تاخیر می‌اندازید.
    فرد با راه حل فرار و یا پرهیز گمان میکند می‌تواند آرامش و امنیت را برای خود به ارمغان بیاورد. در اول فقط از سوار شدن هواپیماهای کوچک و قدیمی می‌ترسیدید و ترجیح دادید قبل از بلیط گرفتن از نوع هواپیما مطمین شوید، ولکن اکنون از سوار شدن به هرگونه هواپیمایی پرهیز میکنید. در اول فقط از خارج شدن از شهر واهمه داشتید، ولکن اکنون از خانه خود قادر نیستید خارج شوید. مواجه شدن با اضطراب‌ها و ترس‌ها، یک راه بسیار اثربخش در درمان اضطراب است. در انجام این شیوه باید از کمک درمانگر بهره جست تا به آهستگی و گام به گام مراحل رشد را طی کنید.

    یک پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


    5- تصویرسازی مثبت

    یکی دیگر از راههای غلبه و درمان اضطراب، تصویرسازی شرایط  غیراضطراب‌زا می‌باشد. افرادی که در مورد شرایط و موقعیت‌های خاصی اضطراب دارند، تصویرهای منفی دقیقی از آن موقعیت‌ها در ذهن خود پرورانده‌اند. به‌طور نمونه، شخصی که از خوردن غذا در مجاور دیگری پرهیز میکند و یا از سخنرانی در جمع می‌هراسد، تصویرهای واضحی از خرابکاری خود در ذهن دارد که مداوماً آن‌ها را مرور میکند در استفاده از شیوه تصویرسازی مثبت، فرد تلاش میکند تا تصویری را در ذهن خود خلق کند که او در وضعی که آرامش دارد به‌ راحتی در جمع سخن می‌گوید. برای این کار می‌توانید به افرادیکه در این موقعیت‌ها آرامش دارند، دقت کنید و با اونها حرف بزنید و بپرسید که چگونه بر اضطرابشان غلبه کرده‌اند. در نهایت بارها تصویر خود را ببینید که در آن موقعیت به‌خوبی عمل میکنید. 
    درمان اضطراب 1 1 300x188 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب

    6- غلبه بر تفکرات نادرست

    بااهمیت‌ترین عامل در درمان اضطراب و غلبه بر آن، شناخت و تصحیح تفکرات اشتباه است. چرا که اضطراب بواسطه شناخت غیرواقعی از خود، دیگران و جهان به‌ وجود می‌آید. فردی را متصور شوید که عینکی رنگی بر چشم دارد که با آن همه چیز از جمله   توانایی‌های خود، نقص‌های خود، ارزش خود، ارزش اشخاص دیگر، اهمیت قضاوت دیگران و احتمال وقوع خطرات را در جهان،     بزرگ‌تر و یا کوچکتر و با رنگی از پیش گزینش شده می‌بیند. او توانایی‌های خود را کم‌تر و خطرات جهان را بزرگتر، قضاوت افراد    دیگر را پراهمیت‌تر و میزان دوست داشتنی بودن خود را کمتر از حد واقعی در نظرمیگیرد. این شخص، با توجه به اینکه با واقعیت    جهان آنگونه که هست، رابطه برقرار نکرده و تنها با جهان ذهن خود مرتبط است، در تعامل با جهان گرفتار مشکل میشود.
    عینکی را که فرد برروی چشم دارد، « باور » می‌نامیم و در صورتیکه باورهای او با حقایق جهان منطبق نباشد، آن را « باورهای اشتباه » می‌نامیم. بنابراین فرض، در حالتی که اشخاص باورهای اشتباه خود را شناسایی کنند، تعامل آسان‌تری با جهان حقیقی خواهند داشت. ولی بایست آگاه باشیم که این اشخاص از دوره کودکی جهان را فقط از پشت عینک‌های رنگی خود به نظاره نشسته‌اند؛ بنابراین قانع کردن آن‌ها به اینکه جهان به‌گونه دیگری است و یا اینکه، دیگران جهان را به‌گونه دیگری می‌بینند، آسان نمی‌باشد.
    اشخاص باور ندارند که باورهای اشتباهی دارند که آن‌ها را گرفتار اضطراب، افسردگی ، وسواس و غیره میکند. آن‌ها خود را نه فقط واقع‌بین می‌دانند، بلکه بر دیگران خرده گرفته و آنها را بی‌خیال، بی‌فکر و بدون دوراندیشی فرض میکنند .
    چنانچه فرد سعی کند، میتواند در درجه نخست باورهای اشتباه خود را شناسایی کرده و آن‌ها را با باورهای سازنده‌تری که مطابق با واقعیت است، جایگزین کند تا بدینوسیله تعامل سازنده‌تری با خود، دیگران و جهان برقرار کند.

    6- ورزش کردن

    ورزش منظم با کاهش خطر ابتلا به اختلال اضطرابی همراه است، اما  آیا کمک می کند تا کسانی که قبلا دچار اضطراب شده اند، درمان شوند.
    درمان اضطراب 300x167 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب

    7- درمان شناختی رفتاری

    روش استاندارد درمان اضطراب، مشاوره‌ی روانی است که می‌تواند شامل درمان شناختی- رفتاری، روان درمانی، یا ترکیبی از این درمان‌ها باشد. هدف درمان شناختی-رفتاری، تغییرالگوهای فکری شخص مبتلا به اختلال اضطراب است که با اضطراب همگام است.
    این نوع از درمان دارای دو بخش اساسی است: یک بخش شناختی که برای محدود کردن تفکر و یک بخش رفتاری که برای تغییر واکنش افرادا به اشیاء یا موقعیت‌های اضطرابی طراحی شده است به عنوان نمونه، یک شخص مریض که اختلال پانیک (وحشت زدگی) دارد و تحت مداوا شناختی-رفتاری است، ممکن است بیاموزد که حملات پانیک (وحشت زدگی) حملات قلبی حقیقی نیستند.
    اشخاصی که برای اختلال وسواس و پاکیزگی تحت این درمان هستند ممکن است با یک درمانگر کار کنند که دستان خود را کثیف کنند و زمان طولانی‌تری قبل از شستن صبر کنند.
    افرادیکه به اختلال اضطراب و نگرانی پس از ضربه (PTSD) گرفتارند با یک درمانگر کار خواهند کرد تا رویداد نگران آور را در وضعیتی امن به یاد بیاورند تاهراس برآمده از آن راکم‌تر کنند.
    درمان‌های مبتنی بر مواجه، اساسا مردم را با هراس خود مواجه میکنند و سعی میکنند به آن‌ها یاری کند تا حساسیتشان نسبت به موقعیت‌های اضطراب زا را کم کنند.
    روان درمانی نوع دیگری از درمان مشاوره‌ای برای مشکلات اضطرابی است که شامل صحبت کردن با یک روانپزشک، روانشناس، مددکار اجتماعی و یا مشاور می‌باشد. جلسات برای  کشف دلایل ایجاد اضطراب و روش‌های ممکن برای کاهش نشانه‌های اضطراب برگزار میشود.

    یک پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


    8-  دارودرمانی

    اگر درمان های روان شناختی کار نکند، افراد مبتلا به اختلال اضطراب باید دارو مصرف کنند.
    داروهای ضد افسردگی، به ویژه بازدارنده های انتخابی سروتونین (SSRIs)، به طور گسترده ای برای درمان و جلوگیری از انواع اختلالات اضطرابی استفاده می شود. نمونه هایی از SSRI که معمولا برای درمان اضطراب مزمن استفاده می شود عبارتند از: سیتالوپرام (Celexa)، اسکلیتوپام (Lexapro)، فلوکستین (Prozac)، پاروکستین (Paxil) و سرترالین (Zoloft).
    داروهای ضدافسردگی دالوکسیتین (Cymbalta) و ونلافاکسین (Effexor)، SNRI (مهار کننده های سروتونین و نوراپینفرین) که بر روی مواد شیمیایی مغز سروتونین و نوراپینفرین و برخی از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند ایمی پرامین (Tofranil) عمل می کنند. آنتی هیستامین ها (مانند هیدروکسی) و بتا بلوکرها (مانند پروپرانولول) می توانند به موارد خفیف اضطراب و اضطراب عملکردی، نوعی اختلال اضطراب اجتماعی کمک کنند.
    داروهای ضد افسردگی مانند SSRIs یا SNRI ها یا سه حلقه ای باید روزانه مصرف کنید یا اینکه در روز خاصی که اضطراب دارید، همانطور که توسط روانپزشک شما تجویز شده است. آنتی هیستامین ها یا بتا بلوکرها معمولا هنگامی که برای اضطراب مورد نیاز است یا بلافاصله قبل از یک رویداد تحریک کننده اضطراب (به عنوان مثال، مصرف پروپرانولول در مدت کوتاهی قبل از دادن یک سخنرانی) انجام می شود. 
    medical pills 300x199 - درمان اضطراب شدید | بهترین مرکز روانشناسی درمان اضطراب در شمال و غرب تهران
    درمان اضطراب

    www.mind.org.uk

    www.webmd.co

    www.priorygroup.com

    www.healthline.com


    یک پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.