اختلال شخصیت مرزی چیست؟ علائم ، درمان و ازدواج با شخصیت مرزی

در هر فردی که دارای اختلال شخصیت مرزی است، می تواند هر علامت را تجربه می کند. بعضی از افراد چند نشانه را تجربه می کنند. علائم را می توان با رویدادهای ظاهرا عادی به وجود آورد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است عصبانی و مضطرب شوند تا از جدایی های جزئی از افرادی که به آنها احساس راحتی می کنند، مانند سفر در سفرهای کاری. شدت و فراوانی علائم و طول مدت آنها بسته به فرد و بیماری آنها متفاوت است.

  •  

    اختلال شخصیت مرزی چیست؟

     

    اختلال شخصیت مرزی یک بیماری روحی است که با یک الگوی در حال انجام از لحاظ روحی متفاوت، خود تصویری و رفتار مشخص شده است. این علائم اغلب منجر به اعمال تکانشی و مشکلات در روابط می شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است قسمت های شدید خشم، افسردگی و اضطراب را تجربه کنند که از چند ساعت تا چند روز می تواند ادامه یابد.

     

    علائم و نشانه ها

    افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است نوسانات خلق و خو را نشان دهند و عدم اطمینان را در مورد چگونگی مشاهده خود و نقش آنها در جهان نشان دهند. در نتیجه، منافع و ارزش های آنها می تواند به سرعت تغییر کند.

     

    افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی نیز تماشای چیزهایی را در افراط و تفریط، مثل همه خوب یا همه بد می دانند. نظرات دیگران نیز می تواند به سرعت تغییر کند. فردی که یک روز به عنوان یک دوست دیده می شود ممکن است دشمن یا خائن باشد. این تغییر احساسات می تواند منجر به روابط شدید و ناپایدار شود.

    علائم یا نشانه های دیگر عبارتند از:

     

    • تلاش برای جلوگیری از رها کردن واقعی یا تصور، از جمله به سرعت در حال ایجاد روابط صمیمی (جسمی یا احساسی) و یا قطع ارتباط با کسی در انتظار رها شدن
    • الگوی روابط شدید و ناپایدار با خانواده، دوستان و عزیزان، که اغلب از نزدیک بودن و عشق (ایده آل سازی) به ناتوانی شدید و یا خشم (کاهش ارزش)
    • رفتارهای تهاجمی و غالبا خطرناک مانند هدر دادن هزینه ها، جنس ناامن، سوء مصرف مواد، رانندگی بی پروا و خوردن غذا. لطفا توجه داشته باشید: اگر این رفتارها عمدتا در طول دوره خلق و خوی زیاد یا انرژی رخ می دهد، ممکن است نشانه هایی از اختلال خلقی و نه اختلال شخصیت مرزی
    • رفتار خودخواهانه، مانند برش
    • افکار تجدید نظر در رفتارهای خودکشی یا تهدیدات
    • حالات شدید و بسیار متغیر، با هر قسمت از چند ساعت تا چند روز طول می کشد
    • احساسات مزمن خلط
    • ناخوشایند، خشم شدید و یا مشکلات کنترل خشم
    • دشوار بودن اعتماد، که گاهی اوقات همراه با ترس غیر منطقی از اهداف دیگران است
    • احساس جدایی، مانند احساس از بین بردن خود، دیدن خود را از خارج از بدن فرد، و یا احساسات غیر واقعی

    در هر فردی که دارای اختلال شخصیت مرزی است، می تواند هر علامت را تجربه می کند. بعضی از افراد چند نشانه را تجربه می کنند. علائم را می توان با رویدادهای ظاهرا عادی به وجود آورد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است عصبانی و مضطرب شوند تا از جدایی های جزئی از افرادی که به آنها احساس راحتی می کنند، مانند سفر در سفرهای کاری. شدت و فراوانی علائم و طول مدت آنها بسته به فرد و بیماری آنها متفاوت است.

    اگه میخواین برای درمان شخصیت مرزی تجربه درمانی متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    عوامل خطر

    علت اختلال شخصیت مرزی هنوز روشن نیست، اما تحقیقات نشان می دهد که ژنتیک، ساختار و عملکرد مغز و عوامل محیطی، فرهنگی و اجتماعی نقش مهمی دارند و یا ممکن است خطر ابتلا به اختلال شخصیت مرزی را افزایش دهند.

     

    • سابقه خانوادگی. افرادی که دارای یک عضو خانواده نزدیک هستند مانند یک والد یا خواهر و برادر با اختلال ممکن است در معرض خطر ابتلا به اختلال شخصیت مرزی باشد.
    • عوامل مغز. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می توانند تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز، به ویژه در مناطقی که کنترل قاعده و تنظیم عاطفی را کنترل می کنند، داشته باشند. اما روشن نیست که آیا این تغییرات عوامل خطر برای این اختلال یا ناشی از اختلال است یا خیر.
    • عوامل محیطی، فرهنگی و اجتماعی. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی گزارش می دهند که در دوران کودکی حوادث زندگی زخمی، مانند سوءاستفاده، رها شدن و یا ناراحتی، گزارش شده است. دیگران ممکن است در معرض روابط ناپایدار، نامعتبر و درگیری های خصمانه قرار داشته باشند.

     

    اگرچه این عوامل ممکن است خطر فرد را افزایش دهند، اما به این معنا نیست که فرد باعث اختلال شخصیت مرزی خواهد شد. به همین ترتیب ممکن است افرادی بدون این عوامل خطر وجود داشته باشند که در طول زندگی خود اختلال شخصیت مرزی را توسعه دهند.

     

    درمان اختلال شخصیت مرزی

    اختلال شخصیت مرزی از لحاظ تاریخی به عنوان درمان مشکل است. اما، با درمان جدید مبتنی بر شواهد، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال علائم کمتر یا کمتر و علائم شدید و بهبود کیفیت زندگی را تجربه می کنند.

    مهم است که افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی دریافت مراقبت مبتنی بر شواهد و متخصص از ارائه دهنده مناسب آموزش دیده دریافت کنند. سایر انواع درمان یا درمان ارائه شده توسط یک پزشک یا درمانگر که به طور مناسب آموزش دیده نیست، ممکن است به نفع فرد باشد.

    بسیاری از عوامل تاثیر گذار بر طول مدت زمان لازم برای بهبود علائم پس از شروع درمان است، بنابراین برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و عزیزان آنها باید صبور باشند و در طول درمان حمایتی مناسب داشته باشند.

    Blog The Best Natural Ways to Treat Borderline Personality Disorder 750x400 - اختلال شخصیت مرزی چیست؟ علائم ، درمان و ازدواج با شخصیت مرزی
    اختلال شخصیت مرزی

    تست ها و تشخیص اختلال شخصیت مرزی

    یک متخصص بهداشت روانی مجاز مانند یک روانپزشک، روانشناس یا کارمند بالینی که در تشخیص و درمان اختلالات روانی تجربه می کند، می تواند اختلال شخصیت مرزی را تشخیص دهد:

    • تکمیل یک مصاحبه کامل، از جمله بحث در مورد علائم
    • انجام یک معاینه دقیق و دقیق پزشکی که می تواند مانع سایر علل احتمالی علائم شود
    • در مورد تاریخچه پزشکی خانواده، از جمله هر گونه سابقه بیماری روحی، درخواست کنید

     

    اختلال شخصیت مرزی اغلب با سایر بیماری های روانی رخ می دهد. اختلالات مشترک می تواند تشخیص و درمان اختلال شخصیت مرزی را سخت تر کند، به خصوص اگر نشانه های بیماری های دیگر با علائم اختلال شخصیت مرزی همپوشانی داشته باشند. به عنوان مثال، فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است بیشتر به علائم افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلالات اضطرابی، اختلالات مصرف مواد یا اختلالات خوردن نیز مبتلا باشد.

    در ادامه بخوانید: اختلال یادگیری چیست | انواع و درمان آن

    مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی که درمان مناسب را دریافت نمی کنند عبارتند از:

    • به احتمال زیاد دیگر بیماری های مزمن پزشکی یا روانی را توسعه می دهد
    • کمتر احتمال انتخاب شیوه زندگی سالم را دارید
    • اختلال شخصیت مرزی نیز با میزان قابل توجهی از خود آسیب و رفتار خودکشی نسبت به عموم مردم مرتبط است.
    • افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی که فکر می کنند خودشان آسیب می رسند یا تلاش می کنند خودکشی نیاز به کمک دارند

     

    اگه میخواین برای درمان شخصیت مرزی تجربه درمانی متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    درمان های توصیف شده در این صفحه فقط بعضی از گزینه هایی است که ممکن است برای فردی با اختلال شخصیت مرزی موجود باشد.

    رواندرمانی و روانکاوی

    روان درمانی اولین درمان برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی است. یک درمانگر می تواند یک درمان را در بین درمانگر و بیمار یا درمان در یک گروه انجام دهد. جلسات گروه رهبری درمانگر ممکن است به افراد با اختلال شخصیت مرزی کمک کند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند و چگونه به طور موثر خود را بیان کنند.

    مهم است که افراد درمانی با هم متحد شوند و به درمانگر خود اعتماد کنند. ماهیت اختلال شخصیت مرزی می تواند افراد مبتلا به اختلال را برای نگه داشتن یک پیوند راحت و اعتماد با درمانگر خود دشوار کند.

    در ادامه بخوانید: مرکز مشاوره کودک

    دو مثال از روان درمانی که برای درمان اختلال شخصیت مرزی استفاده می شود عبارتند از:

     

    درمان دیالکتیک رفتار (DBT): این نوع درمان برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی طراحی شده است. DBT با استفاده از مفاهیم ذهنی و پذیرش یا آگاه شدن و توجه به وضعیت کنونی و وضعیت عاطفی است. DBT همچنین مهارت هایی را می آموزد که می تواند کمک کند:

    • کنترل احساسات شدید
    • کاهش رفتارهای خود مخرب
    • بهبود روابط

    درمان رفتاری شناختی (CBT): این نوع درمان می تواند به افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی کمک کند تا اعتقادات و رفتارهای اصلی را که برداشت های نادرست خود و دیگران و مشکلات و ارتباط آنها با دیگران است، تغییر دهد. CBT ممکن است به کاهش علائم خلقی و اضطراب و کاهش تعداد رفتارهای خودکشی یا خود آسیب برساند.

    در ادامه بخوانید: خودارضایی در زنان

    mental health 0 1 750x430 - اختلال شخصیت مرزی چیست؟ علائم ، درمان و ازدواج با شخصیت مرزی
    اختلال شخصیت مرزی

     

     

    دارو درمانی

    از آنجا که مزایا مشخص نیست، داروها به عنوان درمان اولیه برای اختلال شخصیت مرزی به طور معمول استفاده نمی شود. با این حال، در برخی موارد، یک روانپزشک ممکن است داروهایی را برای درمان نشانه های خاص مانند:

    • نوسانات خلقی
    • افسردگی
    • سایر اختلالات روانی همجنسگرایان
    • درمان با دارو ممکن است نیاز به مراقبت از بیش از یک حرفه پزشکی داشته باشد.

    بعضی از داروها می توانند عوارض مختلفی را در افراد مختلف ایجاد کنند. در مورد آنچه که از یک دارو خاص انتظار دارید با پزشک خود صحبت کنید. بیشتر در مورد موضوع سلامت روان بهداشتی NIMH در مورد سلامتی بیشتر بخوانید.

    در ادامه بخوانید: روانشناسی زوجین

     

    سایر عناصر مراقبت

    برخی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی دارای علائم شدید و نیاز به مراقبت های شدید، اغلب در بیمارستان بستری هستند. دیگران ممکن است برخی از درمان های سرپایی را استفاده کنند اما هرگز نیازی به بستری شدن یا مراقبت اورژانس ندارند.

    در ادامه بخوانید: افسردگی شدید

     

    درمان مراقبت کنندگان و اعضای خانواده

    خانواده ها و مراقبین افرادی که اختلال شخصیت مرزی دارند نیز ممکن است از درمان استفاده کنند. داشتن یک فرد نسبتا یا دوست داشتنی با اختلال، می تواند به شدت تنش زا باشد، و اعضای خانواده یا مراقبان ممکن است ناخواسته به شیوه ای عمل کنند که می تواند علائم عزیزان خود را بدتر کند.

    تمرکز بر نیازهای اعضای خانواده برای کمک به آنها در درک موانع و استراتژی های مراقبت از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. اگر چه تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی درمان خانواده در اختلال شخصیت مرزی مورد نیاز است، مطالعات مربوط به اختلالات روانی دیگر نشان می دهد که از جمله اعضای خانواده می توانند در درمان یک فرد کمک کنند.

    در ادامه بخوانید: روانشناس خوب و مجرب چه ویژگی هایی دارد؟؟؟

     

    نکاتی برای خانواده و مراقبین

    برای کمک به یک دوست یا نسبی با اختلال:

    • ارائه حمایت احساسی، درک، صبر و تشویق تغییر می تواند برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی دشوار و ترسناک باشد، اما ممکن است برای آنها در طول زمان بهتر شود
    • در مورد اختلالات روانی، از جمله اختلال شخصیت مرزی، اطلاعاتی را بیاموزید، بنابراین می توانید بفهمید که فرد مبتلا به اختلال چگونه تجربه می کند
    • عزیزانتان را که در معرض اختلال شخصیت مرزی هستند تشویق کنید تا در مورد درمان پیگیر باشند
    • از مشاور درمانگر خود برای او مشاوره کنید.

    آزمایشات بالینی چیست؟

    آزمایشات بالینی مطالعات تحقیقاتی است که به شیوه های جدیدی برای جلوگیری، تشخیص و درمان بیماری ها و شرایط، از جمله اختلال شخصیت مرزی نگاه می کنند. در طول آزمایش های بالینی، درمان ممکن است داروهای جدید، انواع جدید روان درمانی، ترکیبات جدید داروها یا روش های جدید استفاده از درمان های موجود باشد. هدف از آزمایشات بالینی این است که تعیین کنیم آیا آزمایش یا درمان جدید انجام می شود یا خیر.

     

    هرچند شرکت کنندگان ممکن است بخشی از یک کارآزمایی بالینی باشند، شرکت کنندگان باید آگاه باشند که هدف اولیه یک کارآزمایی بالینی، کسب دانش جدید علمی است تا دیگران بتوانند در آینده کمک بیشتری کنند. تصمیم گیری در مورد شرکت در یک کارآزمایی بالینی بهتر است با همکاری یک متخصص بهداشت حرفه ای مجاز انجام شود.

    در ادامه بخوانید: درمان وسواس فکری – عملی با بهترین روش ها

    اگه میخواین برای درمان شخصیت مرزی تجربه درمانی متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱


    مطالب پیشنهادی:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.