4 روش درمان خجالتی بودن

  •  

    مسلما کسی که از کمرویی و خجالتی بودن هیچ رنجی نبرده‌، نمیدونه که این خجالت چقدر میتونه ناتوان‌کننده باشه، مخصوصاً برای کسی که توی یک موقعیت حرفه‌ای قرار داره. من تا همین چند وقت پیش همین مشکل رو داشتم هیچ تمایلی به حاضر شدن توی جمع نداشتم، از هم صحبتی با مردم و پیدا کردن دوستای جدید فراری بودم و این خیلی توی زندگی روزمره و آینده من داشت تاثیر منفی میذاشت، من حتی به خاطر خجالتی بودنم توی یک جواب دادن به تلفن معمولی میموندم.

    یک روز واقعا از این حالت و حس خجالتی که داشت زندگیم رو نابود می کرد خسته شدم، دل و زدم به دریا که یک راهی برای درمان خجالتی بودن یا فرار از این حالت پیدا کنم. همینطوری داشتم توی اینترنت می‌چرخیدم، سایت بوجیکا رو دیدم و فهمیدم که چه کارها و درمان‌هایی برای  افراد مشکل داری مثل من انجام میدن. با رزرو نوبت با یکی از روانشناسای این مجموعه آشنا شدم و خدا رو شکر حالم روز به روز در حال بهتر شدنه و اعتماد بنفسم روز به روز داره بیشتر میشه.

    بعضی از آدما از تجربیات جدید و افراد جدید استقبال می‌کنن و مشتاقانه منتظر هر فرصتی برای معاشرت هستن، اینها اغلب اولین کسانی هستند که خودشون  رو معرفی می‌کنن و به راحتی وارد گفتگو میشن. یسری آدما هم هستن که ساکت و خجالتی هستن و ترجیح میدن به آرامی با افراد یا موقعیت‌های جدید گرم شوند اینا افراد خجالتی هستن که در این مطلب قراره به اینجور آدما بپردازیم.

    منظور از خجالتی بودن چیست؟

    کمرویی یا خجالتی بودن احساسیه که روی احساس و رفتار فرد در اطراف دیگران تأثیر میگذاره. کمرویی میتونه به معنای احساس ناراحتی، خودآگاهی، عصبی، خجالتی، ترسو یا ناامنی باشه. افرادی که احساس خجالتی میکنن، گاهی اوقات متوجه احساسات فیزیکی مانند سرخ شدن یا احساس بی زبانی، لرزش یا تنگی نفس میشن. خجالتی بودن برعکس اینه که با خودتان در اطراف دیگران راحت باشید. وقتی که افراد احساس خجالت میکنن، ممکنه توی گفتن  یه چیزی یا انجام یه کاری تردید کنن، چون نسبت به خودشون مطمئن نیستن و آماده مورد توجه قرار گرفته شدن نیستن، درمان خجالتی بودن توی این افراد میتونه خیلی از مشکلاتی که به واسطه این مشکل شخصیتی دارن حل کنه.

    اگه میخواین برای بهبود خجالتی بودن درمان متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    102922 socialphobia1280 750x430 - 4 روش درمان خجالتی بودن
    درمان خجالتی بودن

    خجالتی بودن، واکنشیه به چیزهای جدید

    موقعیت‌های جدید و ناآشنا می‌تونن احساسات خجالتی بودن رو توی افراد ایجاد کنن  مثل روز اول مدرسه، ملاقات با یه شخص جدید یا صحبت کردن در مقابل یک گروه برای اولین بار. مردم وقتی که مطمئن نیستند چطوری رفتار کنن، نمیدونن دیگران چه واکنشی قراره  نشون بدن یا وقتی که توجه دیگران بهشون جلب میشه، بیشتر احساس خجالت میکنن. در عوض توی موقعیت‌هایی که میدونن چه انتظاری داشته باشند، از آنچه باید انجام دهند یا میگن مطمئنن یا در میان افراد آشنا هستن، کمتر احساس خجالتی بودن میکنن.

    مثل بقیه احساسات، احساسات خجالت کشیدن هم میتونه بسته به موقعیت و فرد خفیف، متوسط ​​یا شدید باشه که در نوع شدید فرد حتما باید به کمک یه روانشناس یا درمانگر به درمان خجالتی بودن خودش بپردازه. کسی که معمولا یا اغلب احساس خجالتی میکنه ممکنه خودش رو فردی خجالتی بدونه. آدمای خجالتی معمولا زمان بیشتری نیاز دارن تا به تغییر عادت کنن طوری که حتی ممکنه ترجیح بدن از اون آدما یا شرایطی که براشون آشناست  جدا نشن.

    آدمای خجالتی اغلب قبل از امتحان کردن یه چیز جدید تردید دارن و ترجیح میدن قبل از شرکت توی یک فعالیت گروهی، اول بشینن دیگران رو ببینن، شرایط رو بسنجن اگه خوب بود با بقیه همراه بشن. معمولاً زمان زیادی طول میکشه تا با افراد و موقعیت‌های جدید گرم بشن و این شاید بتونه در آینده کاریشون تاثیر منفی بزاره پس بهتره هر چی زودتر به درمان خجالتی بودن خودشون فکر کنن. گاهی وقتا ساکت بودن و درونگرا بودن نشانه اینه که یه شخصی به طور طبیعی شخصیت خجالتی داره اما همیشه اینطور نیست، ساکت بودن همیشه با خجالتی بودن یکسان نیست.

     

    چرا بعضی آدما خجالتین؟

    کمرویی تا حدی در نتیجه موارد زیر به وجود میاد:

    • ژن‌هایی که فرد به ارث برده
    • تحت تأثیر رفتارهایی است که افراد خجالتی یاد گرفتن
    • واکنش‌هایی که مردم نسبت به کمرویی‌ این افراد نشون دادن
    • تجربیاتی که از زندگی داشتن.

    ژنتیک

    ژن‌های ما ویژگی‌های فیزیکی ما مثل قد، رنگ چشم، رنگ پوست و نوع بدن را تعیین میکنن. اما ژن‌ها روی بعضی از ویژگی‌های شخصیتی از جمله کمرویی و خجالتی بودن هم تأثیر میگذارن. حدود 20 درصد از افراد تمایل ژنتیکی به خجالتی بودن دارن. اما هر کسی که تمایل ژنتیکی به خجالتی بودن داره، خلق و خوی خجالتی ایجاد نمیکنه بلکه تجربیات زندگی هم تاثیر میزارن.

    تجارب زندگی

    وقتی که افراد با موقعیتی مواجه میشن که ممکنه باعث بشه اونا احساس خجالت کنن، نحوه برخوردشون با اون موقعیت میتونه واکنش‌های آینده اونا رو در موقعیت‌های مشابه شکل بده. برای مثال، اگر افراد خجالتی کم‌کم به چیزهای جدید نزدیک بشن، میتونه به اونا کمک کنه که اعتماد به نفس و راحتی بیشتری پیدا کنن و این یکی از روش‌های درمان خجالتی بودن هست. اما اگر احساس کنن تحت فشار اطرافیان به موقعیت‌هایی وارد میشن که هیچ آمادگی برای اون ندارن، یا اگر مورد آزار و اذیت قرار بگیرن، میتونه اونا رو خجالتی‌تر کنه.

    یا به عنوان مثال، تاکتیک‌های فرزندپروری ممکن است باعث خجالتی شدن فرد بشه.

    اگر والدین شما:

    • بیش از حد بر خطرات بالقوه تأکید میکنن ممکنه با احتیاط و محتاطانه به افراد و موقعیت‌های ناشناخته نزدیک بشید.
    • قوانین سختگیرانه‌ای در مورد کارهایی که میتونید و نمیتونید انجام بدید وضع کنن ممکنه به هنگام خارج شدن از این محدودیت‌ها و یا به اصطلاح خط قرمزها احساس ناراحتی کنید حتی اگر به سن بزرگسالی رسیده باشین.
    • اگر خودشان هم افرادی خجالتی باشن بالطبع شما هم به تبعیت از آنها خجالتی خواهید شد.

    البته علاوه بر موارد ذکر شده بی ثباتی در محیط نیز میتونه در خجالتی بودن نقش داشته باشد، مثلا اگر جزء خانواد‌هایی هستین که :

    • اغلب در حال جابجایی از یک محل به محل دیگر از یک شهر به شهر دیگر هستن.
    • توی یک محله ناامن زندگی میکنن.
    • به دلیل طلاق یا مرگ، تغییرات عمده‌ای در پویایی خانواده شون ایجاد میشه.
    • هر یک از این عوامل میتونه بر نحوه مدیریت تعاملات اجتماعی شما تأثیر بگذاره.

    کمرویی همچنین میتونه در نوجوانی و بزرگسالی ایجاد بشه، اگر با طرد شدن از سوی همسالان خود مواجه شدید یا معلمان و سرپرستان شما را برای انتقاد از شما متمایز کردند، طبیعیه که ممکن است از احتمال تجارب تحقیرآمیز مشابه در آینده بترسید. تلاش برای کشف اینکه خجالتی بودن شما از کجا نشأت می‌گیره میتونه به شما کمک کنه ابزار مناسبی برای تغییر شکل ترس و یا درمان خجالتی بودن خودتون پیدا کنید.

    اگه میخواین برای بهبود خجالتی بودن درمان متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    ways to overcome social anxiety at work 1786 1619508024662 750x430 - 4 روش درمان خجالتی بودن

    جنبه مثبت یا قدرت خجالتی بودن

    بسیاری از افراد میخوان از میزان خجالتی بودن خودشون کم کنن. ولی بد نیست بدونین که افرادی که به طور طبیعی خجالتی هستن هم  یه مزیت‌هایی دارن که ممکنه حتی خودشون به اونا واقف نباشن. به عنوان مثال، از اونجائیکه که افراد خجالتی ممکنه گوش دادن را به صحبت کردن ترجیح بدن، گاهی اوقات شنوندگان واقعا خوبی میشن.

    افرادی که خجالتی هستن ممکنه نسبت به احساسات و عواطف دیگران نیز حساس بشن. بسیاری از افراد با شخصیت خجالتی به دلیل حساسیت و مهارت‌های گوش دادن، به دیگران اهمیت میدن و به درک احساس دیگران علاقه‌مندن و به همین دلیل مردم اغلب آنها را بهترین دوستان خودشون میدونن. البته، برخی از افراد میخوان کمتر احساس خجالتی بودن بکنن تا بتونن از معاشرت و بودن در کنار دیگران لذت بیشتری ببرند. اگر میخواین از میزان خجالتی بودن خودتون کم کنید بهتره با موارد درمان خجالتی بودن آشنا بشید:

    روش‌های درمان خجالتی بودن

    غلبه بر کمرویی نیاز به تمرین دارد. افرادی که خجالتی هستن تمایل کمتری به انجام رفتارهای اجتماعی دارن. جای تعجب نیست که افرادی که از معاشرت گریزانند به اندازه افرادی که اهل معاشرت هستن از نظر اجتماعی اعتماد به نفس کمتری دارن، این افراد تمرین کمتری در رابطه با رفتارهای اجتماعی انجام میدن! یکی از راههای درمان خجالتی بودن اینه که هر چه بیشتر رفتارهای اجتماعی را تمرین کنین، راحت‌تر میشین و احساس طبیعی‌تری نسبت به بقیه دارین.

    گام های آهسته و پیوسته رو به جلو بردارید

    آهسته رفتن اشکالی ندارد. اما حتما جلو بروید. عقب نشینی از هر موقعیتی که ممکن است باعث ایجاد احساس خجالتی بودن در شما بشه، میتونه حس خجالتی بودن رو در شما تقویت کنه و اونو در سطحی نگه داره که گذشتن از اون دشوار بشه. با برداشتن یک گام کوچک رو به جلو در هر زمان، اعتماد به نفستون بیشتر میشه.

    اشکالی ندارد که بعضی وقتا احساس ناخوشایندی داشته باشید

    همه آدما گاهی وقتا  نسبت به کاری که انجام میدن احساس ناخوشایندی پیدا میکنن. افرادی که خجالتی هستن اغلب از احساس ناخوشایند یا ناراحتی هراس دارن. اما اجازه ندید که این ترس شما را از انجام آنچه که می‌خواهید باز داره. ممکنه از اینکه از یک دوستی بخواهید برای اولین بار با شما سر قرار بیاد احساس ناخوشایندی داشته باشین و این حس کاملا طبیعیه و اینکه دوست شما به دعوتتان جواب مثبت بده یا جواب منفی هم از کنترل شما خارجه.

    اما اینکه هیچوقت با فرد مورد نظرتون قرار ملاقات نگذارید این اتفاق ( برقراری قرار ملاقات برای آشنایی با یک فرد) هیچوقت برایتان نخواهد افتاد، پس برای درمان خجالتی بودن خودتون  به سمت جلو حرکت کنین حتی اگر حس خوبی به شما نده.

    shutterstock 115487677 750x430 - 4 روش درمان خجالتی بودن
    درمان خجالتی بودن

    خودتون باشید و از نقش بازی کردن بپرهیزید

    برخی از افراد خجالتی پشت یه نقابی از اعتماد به نفس وارد تعاملات اجتماعی با افراد میشن. ولی مسلما این رفتار درباره همه اونطور که باید عمل نمیکنه. نشون دادن جسارتی که در واقع شما صاحب اون جسارت نیستین حتی میتونه شما را بیشتر مضطرب کنه. بهتره قبول کنین که عصبی هستین یا به مردم اجازه بدید بدونن که چقدر تلاش میکنین تا وارد یک گروه بشید. در این شرایط حتی ممکنه مردم قدردانی خودشون رو از تلاش شما نشون بدن که در اینصورت واکنش‌های مثبت اونا میتونه اعتماد به نفس شما را به طور واقعی تقویت کنه.

    از دروغ‌های مصلحت‌آمیز چشم‌پوشی کنید، حتی اگر فکر می‌کنین تظاهر کردن به آنچه که در زبان میگویید کار شما را در جمع پیش خواهد برد. ممکنه کاملاً بی‌ضرر به نظر برسد که به هم‌اتاقی‌های جدیدتون بگید: “یوگا؟ این روش مورد علاقه من برای کسب آرامشه”. اما تصور کنید که چطور این به اصطلاح دروغ مصلحتی شما میتونه نتیجه معکوس داشته باشه. ممکنه همون دوستان یه روز شما رو به تمرینای یوگای خودشون دعوت کنن اونموقع خیلی زشت میشه اگر شما هیچی از یوگا ندونید و دروغتون برای دوستاتون آشکار بشه. اگه میخوایین درمان خجالتی بودن شما به بهترین نحو پیش بره بهتره بگید من هرگز یوگا کار نکردم ولی خیلی دوست دارم امتحانش کنم.

    مطمئن باشین که میتونید کاری که میخواهید انجام بدید

    بسیاری از افراد یاد می‌گیرن که کمرویی خودشون رو مدیریت کنن. مطمئن باشید که شما هم میتونید. حتی اگه دیدین به تنهایی نمیتونین از عهده ش بربیایین از یک روانشناس یا درمانگر برای درمان خجالتی بودن کمک بخوایین تا شما رو راهنمایی کنه.

    از اونجاییکه که کمرویی شدید میتونه در معاشرت‌ها اختلال ایجاد کنه، میتونه بر اعتماد به نفس و عزت نفس آدما نیز تأثیر بگذاره و می‌تونه مانع از استفاده از فرصت‌ها یا امتحان چیزهای جدید بشه. احساس خجالتی شدید اغلب نشانه یک وضعیت اضطرابی به نام فوبیای اجتماعی است. افراد مبتلا به فوبیای اجتماعی اغلب برای غلبه بر کمرویی و خجالتی بودن خودشون مثل من به کمک یک درمانگر نیاز دارند. توی کلینیک یوجیکا درمانگرهای متبحر و کاربلدی وجود دارن که مطمئنا هر کسی از کمک اونها استفاده کنه تاثیرات مثبتش رو در درمان خجالتی بودن و البته زندگیش خواهد دید.

    5 750x430 1 750x430 - 4 روش درمان خجالتی بودن

    در ادامه بخوانید: 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.