علت بیدار شدن کودکان در نیمه های شب | علت بیدار شدن نوزاد با گریه

  • ۲۰۱۷۱۱۱۹ ۱۵۰۱۴۷ 300x203 - علت بیدار شدن کودکان در نیمه های شب | علت بیدار شدن نوزاد با گریه

    علت بیدار شدن کودکان در نیمه های شب

    علت بیدار شدن کودکان در نیمه های شب

     

    الگوی خواب طبیعی در تمام کودکان و بزرگسالان به این شکل است که در خلال خواب شبانه – هرچند ساعت یک بار – لحظاتی را در بیداری می گذرانند و دوباره به خواب می روند اما اگر این لحظات تبدیل به بیداری کامل و فرد دچار بی خوابی شد این مسئله به هیچ وجه طبیعی نیست.

    گاهی نگرانی ها، ترس ها، کابوس، درد و بیماری نیز خواب را از چشمان شما می رباید. همین دلایل نیز باعث بیدار شدن های شبانه کودک می شوند. اما اگر بچه مدت هاست که نیمه های شب بیدار می شود و گریه می کند، به شکلی که باید اورا از رختخوابش بیرون بیاورید، باید این وضعیت را تغییر دهید.
    اگر پس‌از بیدار شدن های شبانه فرزندتان، به او خوراکی بدهید یا با او بازی کنید، عادت ناپسند و بدی را تقویت کرده اید.
    کودکان به ویژه شیرخواران تا دو سالگی، در طول شب چندین نوبت به علت گرسنگی یا رطوبتِ پوشکشان از خواب بیدار می شوند. این بیدار شدن ها برای شیر دادن یاتعویض پوشکِ کودک، اجتناب ناپذیرند ولی راه هایی وجود دارند که ابن مشگل را کاهش دهد در عین حال توسط این راه هاست که شیرخوار تفاوت روز و شب را متوجه می شود.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه اختلالات رفتاری کودک و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    – در روزهای اول تولد، نوزاد را نزدیک خود بخوابانید، تا پیش از آنکه یک نق نق ساده تبدیل به گریه شود، خود را به او برسانید. خواباندن بچه در اتاقِ خودتان را به مدت طولانی ادامه ندهید زیرا تقلا یا سر و صدای شیرخوارحین خواب، شما را بی دلیل بیدار می کند در صورتی که بسیاری از این تقلاها و سروصداها نه تنها نیاز به کمکی ندارند بلکه خود اورا هم بیدار نمی کنند.
    بهتر است پس‌از شش تا هشت ماهگی شیرخوار را در اتاق دیگری بخوابانید زیرا زمانی که بزرگتر شود، قادر به تحمل جدایی از شما نبوده و شما را دچار مشگل و دردسر می کند.

    – وقتی شیرخوار به علت گرسنگی از خواب بیدار می شود، به او شیر بدهید ولی با وی حرف نزنید و یا بازی یا کارهای دیگر او راتحریک نکنید تا به تدریج متوجه تفاوت روز و شب بشود. هوای معده کودک را تخلیه و پوشکش را تعویض کنید سپس دوباره‌ او را بخوابانید.

    – وقتی شیرخوار خوابیده است با نوک پنجه و بی سروصدا در خانه راه نروید. توجه داشته باشید هر چند که صداهای بلند و ناگهانی وی را بیدار می کنند ولی صداهای عادی منزل بر خواب او بی تاثیرند علاوه بر آن بهتر است فرزندتان به خوابیدن در شلوغی و سر و صدای عادی عادت کند.

    -در امر شیردهی شبانه نوزاد، از همسرتان یاری بگیرید. در صورتی که از شیر خشک برای تغذیه او استفاده می کنید این کار به آسانی انجام می شود و اگر هم از شیر خودتان به کودک می دهید در طول روز شیر را دوشیده و داخل شیشه و در یخچال نگهداری نمایید تا همسرتان نیمه شب بتواند به شیرخوار شیر بدهد.

    – در اغلب موارد شیرخوار حین شیردهی به خواب می رود ولی اگر بیدار بود، دوباره‌ او را در رختخوابش قرار دهید تا آرام آرام بخوابد. اگر گریه کرد، او را بلند نکنید بلکه کمی پشت یا شکمش را بمالید. فقط هنگامی که شیرخوار به علت نفخ، قولنج یا آروغ به شدت گریه می کند،او را از رختخواب خارج کنید.

     

    ۲۰۱۷۱۱۱۹ ۱۵۰۲۳۹ 300x255 - علت بیدار شدن کودکان در نیمه های شب | علت بیدار شدن نوزاد با گریه

    -پس‌از آنکه غذای سفره در برنامه تغذیه کودک قرار گرفت دیگر دلیلی برای بیدار شدن او در طول شب وجود ندارد. توجه داشته باشید اگر کودک‌ پس از این که از شیرگرفته شد هر شب بیدار می شود، علت آن بدون شک گرسنگی نیست.
    در این صورت اگر او را از رختخواب خارج کنید و به او خوراکی بدهید یا به وی رسیدگی نمایید، فرا می گیرد که از این به بعد هر شب بیدار شود و گریه کند تا اورا مورد توجه قرار دهید.

    -برخی والدین، کودک بدخواب را در آغوش گرفته و راه می برند یا اورا با ماشین در خیابان ها می گردانند تا شاید پس از ساعت ها بخوابد ولی اگر این روال را فقط چند روز ادامه دهید، تبدیل به برنامۀ عادی و روزانۀ او خواهد شد.

    -اگر به تازگی بچه شما وسط‌های شب از خواب برمی خیزد و این عادت همیشگی او نیست، شاید در مرحله ای از رشد(دندان در آوردن) قرار دارد، از طرفی سرماخوردگی یا سایر بیماری ها هم می توانند خوابِ شبانۀ وی را مختل کنند. بنابراین ابتدا مطمئن شوید که کودک بیمار در حال دندان درآوردن نیست، سپس اقدام های لازم را به عمل آورید.

    – گاهی اوقات بیدار شدن شبانه بچه به دلیل عدم توجه کافی به اوست و بدین دلیل بیدار می شود که این موضوع را به شما یادآوری نماید.
    بنابراین اگر در طول روز مشغله کاری داشته اید و بیدار شدن شبانه کودک دلیل دیگری ندارد، به احتمال فراوان علت این است که در طول روز فرصت ابراز توجه کافی را به وی نداشته اید. در این صورت در جستجوی راه هایی برای ابراز علاقه بیشتر به فرزندتان و افزایش زمان ÷رسیدگی به او باشید.

    – اگر کودک تان نیمه‌های شب بیدار شده و با ماساژ دادن پشتش یا نوازش کردن دستش دوباره به خواب می رود، نیاز به انجام اقدام دیگری نمی باشد چون این عادت به سهولت فراموش می شود.

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه اختلالات رفتاری کودک و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    مطالب پیشنهادی:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.