7 حقیقت تلخ درباره استرس کودکان

علائم استرس در کودکان

با تغییر گروه سنی‌ کودکان سطح و نوع استرس‌ آن‌ها نیز تغییر می‌کند. کودکان نوپا هنگام جدایی از والدین یا هنگام تنهایی استرس را تجربه می‌کنند و به آن واکنش نشان می‌دهند.

  • علائم و دلایل استرس در کودکان

     

    چگونه می توان استرس و اضطراب را در کودکان تشخیص داد؟

    علائم استرس و اضطراب در کودکان اغلب به صورت تغییرات جسمی یا رفتاری بروز می کند. کودکان به استرس ، بسته به سن ، شخصیت فردی و مهارت های کنار آمدن، متفاوت واکنش می دهند که باعث می شود بسیاری از والدین از موضوعات اساسی که ممکن است باعث رفتار کودک آنها شود ، چشم پوشی کنند.

    برای والدین مهم است که علائم استرس دوران کودکی را بشناسند و به دنبال علل احتمالی آن باشند. والدین معمولاً می توانند به کودکان در کنترل استرس و اضطراب کمک کنند ، اما برخی از کودکان ممکن است اختلال اضطرابی داشته باشند و از کمک های تخصصی بهره مند شوند.

    برای تعیین وقت از متخصصان روانشناسی در زمینه ی مشاوره کودک با شماره های زیر تماس بگیرید.

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    لطفا بخوانید: 8 رفتار سمی در یک رابطه عاشقانه

    upl 1620898157 363269 5vb9h - 7 حقیقت تلخ درباره استرس کودکان
    علائم استرس در کودکان

    علائم اضطراب در کودکان

    کودکان ممکن است اضطراب خود را تشخیص ندهند و اغلب از بلوغ لازم برای توضیح مسائل استرس زا خود برخوردار نیستند. این می تواند باعث بروز انواع علائم جسمی و رفتاری شود و والدین ممکن است مطمئن نباشند که این علائم اضطراب است یا یک مشکل برای سلامتی آن ها پیش آمده است.

    رفتاری یا احساسی

    اضطراب باعث می شود که کودکان به طرقی رفتار کنند که باعث ناامید شدن و یا گیج شدن والدین شود ، اما برای آن ها مهم است که تشخیص دهند این مسائل رفتاری و عاطفی ممکن است به احساس اضطراب مربوط باشد. برخی از علائم رفتاری استرس و اضطراب شامل موارد زیر است:

    • تغییرات رفتاری ، مانند  تغییر در خلق و خو، پرخاشگری، چسبندگی
    • ایجاد عادت های عصبی ، مانند ناخن جویدن
    • مشکل در تمرکز
    • ترس (مانند ترس از تاریکی ، تنها ماندن یا ترس از غریبه ها)
    • به دردسر افتادن در مدرسه
    • احتکار موارد به ظاهر بی اهمیت
    • امتناع از رفتن به مدرسه
    • دور شدن از خانواده یا دوستان

    جسمی

    استرس و اضطراب می توانند مشکلات جسمی نیز ایجاد کنند. برخی از این علائم عبارتند از:

    • شب ادراری
    •  معده درد یا سردرد
    • کاهش یا افزایش اشتها
    • سایر علائم جسمی
    • مشکلات خواب یا کابوس

    دلایل عمده استرس در دوران کودکی

    منبع اضطراب و استرس در کودکان می تواند مثلا یک مشکل در مدرسه، تغییر در خانواده، یا درگیری با یک دوست باشد. احساسات اضطرابی همچنین می تواند ناشی از احساسات و فشارهای درونی کودک باشد ، مانند اینکه بخواهد در مدرسه خوب کار کند یا با همسالان خود سازگار باشد. برخی از دلایل عمده استرس در کودکان عبارتند از:

    1.فشار تحصیلی :

    بسیاری از کودکان از اینکه می خواهند در مدرسه خوب کار کنند اضطراب دارند. فشار تحصیلی به ویژه در کودکانی که از اشتباه کردن می ترسند یا از اینکه در کاری خوب مهارت نداشته باشند می ترسند.

    2.تغییرات بزرگ در خانواده :

    تغییرات عمده زندگی مانند طلاق ، مرگ در خانواده ، کوچ یا اضافه شدن خواهر یا برادر جدید می تواند احساس امنیت فرزند شما را متزلزل کند و منجر به سردرگمی و اضطراب شود. به عنوان مثال ، یک خواهر و برادر جدید می تواند کودک را تهدید کند و به آن حسادت کند. مرگ در خانواده می تواند زنگ خطر و غم و اندوه ایجاد کند و ممکن است ترس در مورد مرگ و مرگ را ایجاد کند.

    3.قلدری :

    قلدری برای بسیاری از کودکان یک مشکل جدی است. می تواند ظریف یا واضح باشد و منجر به آسیب جسمی شود. کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند معمولاً از هدف قرار گرفتن خجالت می کشند و ممکن است از ترس جلب توجه به نقاط ضعف، آزار و اذیت را از دید والدین یا معلمان پنهان کنند.

    file 20200715 25 1e1lw06 - 7 حقیقت تلخ درباره استرس کودکان
    علائم استرس در کودکان

    4.رویدادی فاجعه بار در اخبار :

    عناوین خبری و تصاویر نشان دهنده بلایای طبیعی ، تروریسم و ​​خشونت می تواند برای کودکان ناراحت کننده باشد. وقتی بچه ها اتفاقات وحشتناک خبری را می بینند و می شنوند ، ممکن است نگران باشند که اتفاق بدی برای آنها یا شخصی که دوستشان دارد، بیفتد.

    5.بی ثباتی والدین :

    پول و نگرانی های شغلی و آشفتگی در خانواده می تواند احساس ناتوانی طاقت فرسایی را برای کودکان فراهم کند.

    6.محبوبیت :

    برای کودکان، اضطراب جدایی می تواند یک مشکل رایج باشد. هرچه بزرگتر می شوند ، اکثر کودکان می خواهند با بچه های دیگر جور شوند و مورد پسند واقع شوند. فشار برای جا افتادن و محبوب بودن می تواند آزار دهنده باشد.

    7.فیلم ها یا کتاب های ترسناک :

    داستان های خیالی همچنین می توانند باعث پریشانی یا اضطراب در کودکان شوند. کودکان معمولاً تحت تأثیر صحنه های ترسناک ، خشن یا ناراحت کننده از یک فیلم یا بخش هایی از کتاب قرار می گیرند.

    برخی از بچه ها ممکن است بیش از دیگران نسبت به محتوای رسانه حساس باشند و بهتر است بدانید چه چیزی ممکن است کودک شما را ناراحت کند، محتوای رسانه ای خشونت آمیز را محدود کنید و به فیلم ها ، کتاب ها ، بازی های ویدیویی و سایر رسانه های مناسب سن و سال پایبند باشید.

     

    لطفا بخوانید: 6 علامت بیش فعالی

    qqqq - 7 حقیقت تلخ درباره استرس کودکان
    علائم استرس در کودکان

    چگونه به کودک خود کمک کنیم؟

    روش های سالمی وجود دارد که کودک شما می تواند از پس آن برآید و به استرس پاسخ دهد، آنها فقط به کمک و راهنمایی احتیاج دارند. می توانید به روش های زیر کمک کنید.

    در خانه

    • یک فضای آرام در خانه ایجاد کنید و به یک کار روزمره متعهد شوید. شام خانوادگی یا بازی می تواند از اضطراب جلوگیری کرده و به کاهش استرس کمک کند.
    • خانه خود را به مکانی آرام و امن تبدیل کنید.
    • نمایش های تلویزیونی ، بازی های ویدیویی و کتاب های کودک خود را کنترل کنید.

    آنها را درگیر کنید

    • فرصتهایی را فراهم کنید که کودک شما بتواند بر شرایط زندگی خود کنترل داشته باشد.
    • به کودک خود در مورد هرگونه تغییر پیش بینی شده بگویید و از طریق سناریوهای جدید با آنها صحبت کنید. به عنوان مثال ، اگر شما در یک شهر جدید مشغول کار جدید هستید، در مورد مدرسه جدید ، دوستان جدید و یک خانه جدید با آن ها صحبت کنید؟
    • کودک خود را در فعالیت های اجتماعی و ورزشی درگیر کنید، جایی که می تواند موفق شود.

    فعالیت های شما

    • عادت های سالم مانند ورزش و مراقبت از خود را برای کنترل استرس خود به روش های سالم در پیش بگیرید. کودکان اغلب رفتارهای والدین خود را تقلید می کنند.
    • مراقب علائم و رفتارهای جدید استرس حل نشده باشید.
    • بیاموزید که واقعاً به فرزندتان گوش فرا دهید، بدون اینکه انتقادی برای او داشته باشید. راهنمایی کنید تا روشهای درک و حل مشکلاتی که باعث ناراحتی او می شود به فرزندتان بیاموزید.
    • محبت و دلگرمی ایجاد کنید.
    • از روش های درست برای تقویت عزت نفس استفاده کنید .

    اگر علائم استرس کم نمی شود یا کودک شما بیشتر گوشه گیر ، افسرده یا ناراضی می شود ، از یک پزشک ، مشاور یا رواندرمانگر مشاوره بگیرید. مشکلات در مدرسه یا هنگام تعامل با دوستان یا خانواده نیز دلیل دیگری برای نگرانی است.

    برای تعیین وقت از متخصصان روانشناسی در زمینه ی مشاوره کودک با شماره های زیر تماس بگیرید.

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    • بیشتر بخوانید:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.