درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو ؛ علل علائم و درمان قطعی

  • داستان بیش فعالی بزرگسالان و درمان من

    تا حدود 3 سال پیش، فکر میکردم یک آدم عادیم، آدمی که وقتی توی چشماش نگاه می‌کنی  فکر میکنی داره به حرف‌هایت گوش میده در حالی که ذهنش بدون اجازه خودش به همه چیز و همه کس اطرافش پرت می‌شه. جزء آن دسته از افرادی بودم که خودشون رو هنوز توی ساعت 3 صبح بیدار میبینن و منتظر روز آینده هستن، مشتاق انجام کاری هستن اما واقعاً نمیتونن تصمیم بگیرن که دنبال چه چیزی باید باشن. جزءآن دسته از افرادی بودم که نمیتونن به مدت بیش از چند سال به یک نوع کار ثابت ادامه بدن. کسی بودم که پروژه‌‎ای روشروع میکنه،

    سپس پروژه دیگری را شروع میکنه، سپس پروژه دیگری را شروع میکنه در آخر هم نمیتونه به یاد بیاره که چه کار میکرده. زندگی من به شکلی نامنظم عجیب و غریب کار می‌کرد و من کاملاً خوشحال بودم که دارم مسیر زندگی را با موفقیت از بقیه تقلید می‌کنم… تا اینکه:

    خستگی ناشی از نخوابیدن و تلاش برای حفظ همه چیز، سراغم اومد.

    هر بار که سعی می‌کردم تمرکز کنم نمیتونستم.

    هنگام صحبت با دوستان و خانواده و هنگام برخورد با مشتریان/افراد شروع به بحث میکردم و توی حرفشون میپریدم.

    حافظه کوتاه مدت من شروع به ناتوانی کرد.

    من به شدت احساساتی شدم و متوجه شدم که دارم توجه همه اطرافیانم رو از دست میدم.

    ولی خوشبختانه تونستم به موقع از یک روانپزشک از بوجیکا وقت ملاقات بگیرم که متوجه شدن من اختلال ADHD دارم و شروع به درمان دارویی (درمان محرک) و رفتار درمانی کردم. این روش‌های درمانی واقعاً به من کمک کرد تا دوباره به مسیر زندگی عادیم برگردم و حالا می‌تونم وظایفم را بدون خستگی کامل انجام بدم.  

    حالا می دونم که در مسیر درستی هستم. راه سختی برای درمان بیش فعالی بزرگسالان که من به اون مبتلا هستم دارم و میدونم که سخت باید بجنگم تا به طور مداوم به سمت جلو پیش بروم، همسرم هم که در تمام این مدت سنگ صبور من بوده ، خوشبختانه مدام به من یادآوری میکنه که چقدر پیشرفت کردم و چه دستاوردهایی از زمان تشخیص بیماریم به دست آوردم.

    بیش فعالی بزرگسالان چیست؟

    بسیاری از مردم قطعا نام ADHD را شنیدن. ممکنه این اصطلاع شما را به یاد بچه‌هایی بیاندازه که در توجه کردن مشکل دارند یا بیش فعال یا تکانشی هستن. بزرگسالان هم می تونن نقص توجه و بیش فعالی یا همون ADHD  رو داشته باشند. ولی مشکل تعداد کمی از بزرگسالان تشخیص داده و درمان بیش فعالی بزرگسالان روشون انجام میشه بقیه بدون تشخیص بیماریشون به زندگیشون به سختی ادامه میدن.

    هر بزرگسالی که ADHD داشته باشه مسلما در کودکی هم آن را داشته است. بعضیا ممکنه تشخیص داده شده و اونو شناخته باشن. اما بعضیا هم ممکنه در دوران جوانیشون تشخیص داده نشده باشن و بعداً توی زندگیشون متوجه این بیماری بشن. در حالی که بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD با این بیماری رشد میکنن و بزرگ میشن، ولی حدود 60٪ از اونا ممکنه توی بزرگسالی هم همچنان این بیماری رو داشته باشن، به نظر میرسه ADHD  بزرگسالان مردان و زنان را به یک اندازه تحت تأثیر قرار میده. اگر درمان بیش فعالی بزرگسالان انجام نشه میتونه توی خیلی از جنبه‌های زندگی روزمره افراد از جمله روابط آنها تداخل ایجاد میکنه.

    هیچ درمانی قطعی برای درمان بیش فعالی بزرگسالان وجود ندارد ولی اگر پزشکتون بگه که شما این بیماری رو دارید، انقدر با هم کار خواهید کرد تا یک برنامه درمانی مخصوص به خودتون ایجاد کنین.

    درمان بیش فعالی‌ بزرگسالان

    اختلال بیش فعالی در اوایل زندگی فرد آغاز می‌شود و سراسر عمر او را درگیر خود می‌کند. بیش فعالی در ردیف اختلال‌های عصبی-رشد قرار می‌گیرد. زمان شروع آن معمولاً از کودکی است که قبل از اینکه فرد به مدرسه برود، آشکار شده و مشکلات و کمبودهایی را در زندگی فردی و اجتماعی او به وجود می‌آورد. شاید شما فکر کنید که اختلال بیش فعالی مربوط به کودکان است ولی متأسفانه این اختلال می‌تواند افراد بزرگ‌سال را نیز درگیر خود کند. اختلال بیش فعالی در عملکردهای شخصی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و فرد را از زندگی روزمره و روتین خود دور می‌کند.

    درمان ثابت و قطعی برای این اختلال وجود ندارد بلکه هدف اصلی درمان به حداقل رساندن تأثیر علائم ADHD بر عملکرد بیمار و مدیریت زندگی شخصی وی است. در روند درمان هدف به حداکثر رساندن توانایی بیمار در جبران یا مقابله با هرگونه مشکل است؛ زیرا همه علائم با درمان قابل‌ حل نیستند. در حقیقت دو مشخصه اصلی بهبود برای این افراد وجود دارد و آن اینکه سلامت روان زندگی معنادار را تجربه کنند و به سمت پتانسیل کامل در حال رشد حرکت کنند. برای افراد مبتلا به ADHD، این اهداف می‌توانند قابل دستیابی باشند. علیرغم چالش‌های بسیاری که با آن‌ها روبرو هستند، منابعی وجود دارد که می‌تواند به افراد مبتلا به ADHD کمک کند تا بتوانند سطح استقلال، وابستگی سالم، امید و رضایت شخصی از زندگی را افزایش دهند.

     

    gty adhd mi 130801 16x9 992 scaled - درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو ؛ علل علائم و درمان قطعی
    درمان بیش فعالی بزرگسالان

     

     

    علائم ADHD بیش فعالی بزرگسالان

     عدم تمرکز

    عدم تمرکز، بارزترین علامت ADHD هست، طوری که توجه کردن به حرف دیگران برای فرد مشکله. همچنین به این معنیه که:

    • به راحتی حواسشون پرت میشه
    • به هنگام صحبت با دیگران، گوش دادن به حرف دیگران براشون سخته
    • جزئیات رونادیده میگیرن
    • کارها یا پروژه‌ها رو نادیده میگیرن
    • این افراد در تمرکز روی کارها مشکل‌ دارند و معمولاً در این کار ناموفق هستند.
    • فراموشی در بیشتر موارد در این افراد دیده می‌شود و این افراد حتی در وظایف خاص خود نیز دچار فراموشی هستند.
    • پرت شدن حواس مدت‌ زمان کوتاه از رفتارهای عمومی آن‌ها است.
    • بیش‌ از حد صحبت کردن در بین آن‌ها بسیار شایع است.
    • قطع کردن حرف دیگران هنگام انجام کاری برای آن‌ها مانعی ندارد.
    • اشتباهات مکرر در فعالیت‌های روزمره یا از دست دادن جزئیات در حین مطالعه یا کار از رفتارهای شایع این افراد است.
    • مشکل در سازمان‌دهی کارهای روزانه و شخصی بسیار مشاهده می‌شود.

    هایپرفوکوس یا تمرکز بیش از حد

    طبق یک مطالعه کوچک در سال 2020، افراد مبتلا به ADHD اغلب به راحتی حواسشون پرت میشه. اونا همچنین ممکنه چیزی به نام هایپرفوکوس هم داشته باشند. یک فرد مبتلا به ADHD میتونه چنان در چیزی غرق بشه که از هر چیز دیگری در اطراف خودش بی‌خبر بشه. این نوع تمرکز باعث از دست دادن زمان و نادیده گرفتن اطرافیان میشه و این میتونه منجر به سوء تفاهم در رابطه بشه. پس قبل از اینکه این مشکل به زندگی و روابطتون لطمه بزنه بهتره درمان بیش فعالی بزرگسالان رو مهم بگیرید و درمان رو شروع کنین.

    بی برنامه گی

    زندگی ممکنه بعضی وقتا برای همه چالش برانگیز به نظر برسه. اما فردی که ADHD داره ممکنه در مقایسه با کسی که ADHD نداره، تجربیات زندگی چالش برانگیزتری داشته باشه. این میتونه نگه داشتن همه چیز را در جای مناسب برای اونا دشوار کنه. یک بزرگسال مبتلا به ADHD ممکن است برای مدیریت مهارت‌های سازمانی خودش مشکل داشته باشه. این میتونه شامل سختی در پیگیری وظایف و اولویت‌بندی منطقی اونا بشه.

    نگرانی های مدیریت زمان

    این نگرانی شبیه به تجربه بی‌نظمی و بی‌برنامه‌گی هست که عنوان کردیم. بزرگسالان مبتلا به ADHD اغلب مدیریت موثر زمان خودشون رو سخت و دشوار میدونن. اونا ممکنه کارهاشونو مدام به تعویق بندازن، نتونن توی آینده و یا گذشته شون تمرکز داشته باشن، برای همینه که توجه به درمان بیش فعالی بزرگسالان خیلی از اهمیت بالایی برخورداره.

     فراموشی

    فراموش کردن بعضی چیزا توی همه افراد یه امر طبیعیه ولی این مشکل برای افراد دارای ADHD بیشتر اتفاق می افته که شامل فراموش کردن مرتب جایی باشد که چیزی را قرار دادید یا فراموش کردن تاریخ‌های مهم زندگی باشه. گاهی وقتافراموشی می‌تونه آزاردهنده باشه، اما نه به حدی که باعث ایجاد اختلالات جدی بشه. نکته اصلی اینه که فراموشی میتونه بر شغل و روابط تأثیر بگذاره پس بهتره هر چی سریعتر از یک روان درمانگر برای درمان بیش فعالی بزرگسالان کمک بگیرن.

    adhd and anger in adults scaled - درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو ؛ علل علائم و درمان قطعی
    درمان بیش فعالی بزرگسالان

    تکانشگری

    تکانشگری در فرد مبتلا به بیش فعالی بزرگسالان ADHD میتونه به روش‌های مختلفی ظاهر بشه، از جمله:

    • قطع کردن حرف دیگران در حین صحبت
    • نامناسب بودن از نظر اجتماعی
    • عجله داشتن برای انجام وظایف
    • اقدام کردن به کاری بدون توجه به عواقب آن

    تصور منفی از خود

    بزرگسالان مبتلا به ADHD اغلب نسبت به خودشون بیش از حد انتقادی هستن که میتونه منجر به یک تصویر منفی از خود بشه.

    بی انگیزگی

    در حالی که ممکنه برای انجام همه کارها به یکباره آماده باشین، از طرفی هم ممکنه احساس بی‌انگیزگی کنین.

    بی قراری و اضطراب

    به عنوان یک بزرگسال مبتلا به ADHD، ممکن است احساس کنید اشتیاق شما برای ادامه حرکت و انجام کارها میتونه منجر به ناامیدی شما بشه، زمانی که نمیتونین کاری را فورا انجام بدین، این منجر به بی‌قراری و اضطراب شما میشه که ممکنه شما رو از انجام اون کار ناامید کنه. از علائم بی قراری و اضطراب در افراد مبتلا به ADHD میتونیم به حرکت مکرر، ضربه به دست یا پا، جابجا شدن مداوم روی صندلی، سخت بودن یکجا ثابت نشستن اشاره کنیم.

    از سایر نشانه‌های این مشکل میشه به موارد زیر اشاره کرد:

    خستگی: که بیشتر به دلیل بیش فعالی، اختلال خواب، تلاش مداوم برای تمرکز یا عوارض جانبی مصرف برخی داروها برای درمان بیش فعالی بزرگسالان اتفاق میفته.

    نگرانی های سلامت جسمانی: علائم ADHD که ممکنه روی توانایی شما برای حفظ سلامت جسمانیتون تأثیر بگذارد عبارتند از: تکانشگری، کمبود انگیزه، نگرانی‌های عاطفی، بی‌برنامه‌گی، استرس و اضطراب.

    نگرانی‌های حفظ روابط: بزرگسالان مبتلا به ADHD اغلب ممکنه در روابط خودشون خواه از نوع عاطفی باشه یا حرفه‌ای دچار مشکل بشن.

    سوء استفاده از مواد: بزرگسالان مبتلا به این عارضه بیشتر از سایرین احتمال سوء مصرف مواد رو دارن که ممکنه شامل استفاده از الکل، تنباکو وداروهای دیگه باشه که بخوان روی بهبود تمرکز، بهبود خواب و رفع اضطرابشون  اثر بگذاره.

    علل بیش فعالی بزرگسالان

    محققان هنوز در مورد علت بیش فعالی به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند. عوامل زیادی را می‌توان برای شکل‌گیری آن در نظر گرفت که مهم‌ترین آن‌ها عوامل محیطی و ژنتیکی هستند. برخی از محققان نیز بیش فعالی را نتیجه زندگی مدرنیته می‌دانند. درواقع می‌توان این اختلال را یک نوع ناهماهنگی در بین ریشه‌های تکاملی انسان و محیط و زندگی مدرنیته در نظر گرفت. در زیر به مهم‌ترین عوامل در شکل‌گیری اختلال بیش فعالی در بزرگ‌سالان اشاره می‌کنیم:

    عواملی ژنتیکی

    برخی از محققان تأثیر عوامل ژنتیکی در شکل‌گیری اختلال بیش فعالی را بیشتر از سایر عوامل می‌دانند. در حقیقت وراثت را نمی‌توان در ظهور و بروز آن نادیده گرفت. در این میان مواجهه با سموم در دوره قبل از تولد و زودرسی نوزاد و صدمه‌هایی که به دستگاه عصبی نوزاد وارد می‌شود تأثیر زیادی در شکل‌گیری ابن طیف از اختلال‌ها دارد. آسیب‌هایی که حتی در دوره جنینی به‌صورت جزئی به کودک وارد می‌شود، می‌تواند زمینه را برای بروز اختلال بیش فعالی در افراد فراهم بیاورد.

    عوامل محیطی

    با توجه به بررسی‌های انجام‌ شده محیط زندگی فرد و تجربیات اطرافیان و به‌خصوص والدین نقش زیادی در شکل‌گیری اختلال بیش فعالی دارد. زمانی که فرد درگیر عوامل محیطی نامناسب در پیرامون خود باشد خطر ابتلا به این اختلال در زندگی او بالا می‌رود. سوءمصرف مواد مخدر، تغذیه و سبک زندگی نادرست، تنش‌های روانی و اجتماعی هر کدام می‌تواند شرایط لازم را برای بروز این اختلال در فرد فراهم کند.

    مشکلات عاطفی و روانی

    محققان به این نتیجه رسیده‌اند، افرادی که درگیر ناهنجاری‌های رفتاری، عاطفی و روانی باشند بیش از دیگران در معرض ابتلا به اختلال بیش فعالی قرار دارند. افسردگی‌های طولانی‌ مدت، اضطراب‌های روزانه و عدم مدیریت و کنترل رفتار از جمله عواملی هستند که فرد را به سمت بیش فعالی سوق می‌دهد.

    بیش فعالی درمان ‌نشده در بزرگ‌سالان چه خطراتی را ایجاد می‌کند؟

    بااینکه نمی‌توان به‌طور قطعی درمانی برای بیش فعالی در نظر گرفت ولی می‌توان برای کنترل آن اقدام کرد؛ زیرا بیش فعالی درمان ‌نشده مشکلاتی را در زمینه فردی و اجتماعی برای فرد بزرگ‌سال ایجاد می‌کند.

    اختلالات مربوط به حوزه سلامت روان

    اختلال بیش فعالی در بزرگ‌سالان می‌تواند باعث بروز مشکلات در سلامت روانی آن‌ها شود. افسردگی، اضطراب و مشکلات مربوط به عدم تمرکز می‌تواند کیفیت زندگی آن‌ها را در عرصه‌های مختلف با اختلال و کمبود روبرو کند. اگر این مشکلات به‌صورت جدی درمان نشود، باعث به وجود آمدن احساس ناامیدی و اعتمادبه‌نفس پایین در این افراد می‌شود و روابط کاری و عاطفی آنها دچار بحران می‌شود. برای این افراد بسیار ضروری است که با یک درمانگر سلامت روان در ارتباط باشند.

    عملکرد ضعیف در کار و زندگی

    همان‌طور که قبلاً اشاره شد، بیش فعالی در بزرگ‌سالان نظم زندگی آن‌ها را به هم می‌ریزد و باعث مشکلاتی در تمرکز و سازمان‌دهی امور می‌شود. این افراد ممکن است که در دنبال کردن مسئولیت‌های کاری و تحصیلی دچار مشکل شوند. برای این افراد حتی مدیریت روابط کاری و زمان نیز مشکل است. اگر برای درمان بیش فعالی در این افراد اقدامی مؤثر صورت نگیرد باعث ضعف کاری و حتی از دست دادن شغل شود. بهتر است که برای دوری از این مشکلات فردی مختص در حوزه سلامت روان به کمک آن‌ها بیاید.

    مشکلات مالی و عدم مدیریت در این بخش

    متأسفانه مشاهده‌ شده است که بیشتر افراد بزرگ‌سالی که دچار بیش فعالی هستند با مشکلات مالی روبرو هستند و این به تصمیم‌های آنی برمی‌گردد که آن‌ها برای خرید در نظر می‌گیرند، بدون اینکه به جوانب آن فکر کنند. مدیریت مالی و حساب‌ و کتاب‌های این بخش برای آن‌ها بسیار چالش‌برانگیز و حتی عذاب‌آور است؛ زیرا نمی‌توانند کنترلی در این حوزه داشته باشد. بنابراین، درمان این افراد می‌تواند در رفع مشکلات این بخش هم به آن‌ها کمک کند.

     

    مشکلات عاطفی و ارتباط‌های این حوزه

    افرادی که در بزرگ‌سالی درگیر بیش فعالی هستند با مشکلاتی در حوزه رابطه نیز روبرو هستند. این افراد در زندگی زناشویی خود نیز قادر به حفظ رابطه نیستند و رفتارهای تکانشی آن‌ها می‌تواند پیامدهای تلخی مانند جدایی از همسر و شریک عاطفی را به دنبال داشته باشد. این بخش از مشکلات می‌تواند زمینه را برای خطرات بسیاری برای این افراد از جمله افسردگی‌های شدید و مصرف مواد مخدر فراهم کند. درمان بیش فعالی بزرگ‌سالان در حل مشکلات خانوادگی آن‌ها نیز بسیار مؤثر است؛ زیرا معمولاً این افراد در انجام مسئولیت‌های خانه نیز دچار مشکل خواهند بود و شریک زندگی آن‌ها بار زیادی در زندگی به دوش خواهد داشت که درمان آن‌ها می‌تواند رابطه شادتر و سالم‌تری را به آن‌ها هدیه دهد.

    بهترین گزینه های درمان بیش فعالی بزرگسالان ADHD چیست؟

     

    داروهای بیش فعالی بزرگسالان ADHD

    دارو اغلب بخش مهمی از درمان بیش فعالی بزرگسالان هست. برای گرفتن بهترین تصمیم، شما و پزشکتون توی مجموعه بوجیکا با هم کار میکنید تا تصمیم بگیرید که آیا دارو گزینه خوبی برای شما هست یا نه.  شما و پزشکتون تعیین خواهید کرد که برای درمان بیش فعالی بزرگسالان چه نوع دارویی ممکنه بهترین باشه. دو نوع اصلی از داروهای ADHD محرک و غیر محرک هستند.

    Office Olympics scaled - درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو ؛ علل علائم و درمان قطعی
    درمان بیش فعالی بزرگسالان

    محرک های سیستم عصبی مرکزی

    محرک‌های سیستم عصبی مرکزی (CNS) رایج‌ترین دسته از داروهای ADHD هستند. این داروها با افزایش مقدار مواد شیمیایی مغز به نام دوپامین و نوراپی نفرین عمل میکنن. در افراد مبتلا به ADHD، این نوع محرک‌ها اثر آرام بخش متناقضی ایجاد میکنن. این منجر به کاهش بیش فعالی و بهبود دامنه توجه در بسیاری از افراد میشه. این اثر تمرکز شما را بهبود میبخشه و به تمرکز بهتر کمک میکنه.

    محرک‌های رایج CNS که برای درمان بیش فعالی بزرگسالان استفاده میشن عبارتند از:

    محرک‌های مبتنی بر آمفتامین (Adderall، Dexedrine، DextroStat)

    دکسترومت آمفتامین (دزوکسین)

    دکس متیل فنیدات (فوکالین)

    متیل فنیدات (کنسرتا، دیترانا، متادیت، ریتالین)

    داروهای غیر محرک

    وقتی پزشک شما متوجه بشه که داروهای محرک برای درمان بیش فعالی بزرگسالان شما موثر نبوده یا عوارض جانبی داشته داروهای غیرمحرک رو پیشنهاد میکنه. بعضی از داروهای غیر محرک با افزایش سطح نوراپی نفرین در مغز کار میکنن. تصور میشه که نوراپی نفرین به توجه و حافظه کمک میکنه. این درمان‌های غیر محرک عبارتند از:

    • اتوموکستین (Strattera)
    • داروهای ضد افسردگی مانند نورتریپتیلین (Pamelor)

    سایر داروهای غیر محرکی که میتونه به درمان بیش فعالی بزرگسالان کمک کنه میشه موارد زیر رو نام برد که به بهبود حافظه هم کمک میکنن:

    • گوانفاسین (Intuniv)
    • کلونیدین (کاپوای)

    سایر درمانهای بیش فعالی بزرگسالان

    از سایر روش‌های درمان بیش فعالی بزرگسالان میشه موارد زیر رو نام برد:

    روان درمانی

    درمان‌های مربوط به بیش فعالی را می‌توان در چند طیف دسته‌بندی کرد که هرکدام از آن‌ها به مدیریت و درمان آن کمک می‌کند. می‌توان برای درمان بیش فعالی در بزرگ‌سالان از دارو درمانی استفاده کرد، ولی ترکیب چند روش درمانی در بهبود شرایط این افراد تأثیر بهتری دارد.

    انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد که میتونه راهی برای مدیریت بهتر علائم ADHD رو برای شما فراهم کنه. به عنوان مثال، روان درمانی با کمک روان درمانگرهای کلینیک بوجیکا میتونه در وادار کردن شما به بروز احساسات خود در مواجهه با ADHD مفید باشه یا به شما در مدیریت بهتر روابطتتون با سایر بزرگسالان کمک کنه. در روان درمانی، ممکنه بتونید الگوهای رفتاری خودتون را کشف کنید و یاد بگیرید که چگونه در آینده انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید.

    7b8f53fe5494e369e1982e29ec564246 scaled - درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو ؛ علل علائم و درمان قطعی
    درمان بیش فعالی بزرگسالان

    رفتار درمانی

    هدف از رفتار درمانی اینه که به افراد یاد بده چطور رفتارهای خودشون روکنترل کنن و سپس آن رفتارها را به طور مناسب تغییر بدن. توی رفتار درمانی که به منظور درمان بیش فعالی بزرگسالان انجام میگیره شما استراتژی‌هایی رو برای نحوه رفتارتون در پاسخ به موقعیت‌های خاص ایجاد میکنین. این استراتژی‌ها شامل نوعی بازخورد مستقیم برای کمک به یادگیری رفتارهای مناسبه،به عنوان مثال، یک سیستم پاداش میتونه برای حمایت از رفتارهای مثبت ابداع بشه.

    درمان شناختی رفتاری

    درمان شناختی رفتاری (CBT) یک شکل کوتاه مدت و متمرکز بر هدف از روان درمانی است که هدف آن تغییر الگوهای منفی تفکر و جایگزینی آنها با چارچوبی جدید از احساس شما نسبت به خود و علائم ADHD هست. این روش درمانی از روش‌های درمان بیش فعالی بزرگسالان میتونه در بهبود مدیریت زمان و اهمال کاری این افراد موثر واقع بشه.

    در درمان‌های شناختی و رفتاری مهارت‌هایی را برای تغییر رفتارهای منفی و تکانشی به این افراد آموزش داده می‌شود. بیمار با استفاده از مباحث مطرح ‌شده در این جلسات می‌تواند روابط فردی و اجتماعی خود را به نحوه مناسب‌تری مدیریت نماید و به سمت رفتارهای مثبت حرکت کند.

    خانواده‌ درمانی

    خانواده‌ درمانی می‌تواند مشکلات افراد بزرگ‌سال درگیر با بیش فعالی را تا حد زیادی بهبود ببخشد. درمانگر می‌تواند با برگزاری جلسات خانواده‌ درمانی به کاهش تنش‌های این افراد در محیط خانه کمک کند و استرس‌های این افراد را تا حد زیادی پایین بیاورد. خانواده به‌عنوان اصلی‌ترین افراد درگیر با آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت درمانی آن‌ها داشته باشد.

    مشاوره در جهت بهبود روابط

    افراد بزرگ‌سالی که درگیر بیش فعالی هستند عموماً در روابط خود با دیگران دچار مشکلاتی هستند. این روابط در محل کار، تحصیل و زندگی خانواده را شامل می‌شود. افراد بزرگ‌سال بیش‌ فعال رفتارهای غیرمنطقی و گاهی خشونت‌بار و بی‌مسئولیت را دنبال می‌کند که مشاوره می‌تواند در جهت مدیریت رفتار و احساس‌های آن‌ها بسیار مفید باشد.

    چگونه می‌توانیم افراد بزرگ‌سال درگیر بیش فعالی را تشویق به درمان کنیم؟

    شروع هر کاری معمولاً سخت و دشوار است. ایجاد انگیزه برای درمان بیش فعالی در بزرگ‌سالان قدری دشوارتر است و به فعالیت‌های بیشتری نیاز دارد. هرچند که این اقدام می‌تواند تغییرات زیادی در زندگی فرد داشته باشد استفاده از تقویت و پاداش می‌تواند برای انگیزه بسیار مؤثر باشد. برای شروع درمان یک پاداش مثبت در جهت تشویق او ایجاد کنید. پیدا کردن یک دوست و همراه که در مراحل درمانی به بیمار کمک کند می‌تواند روند کار را بهبود ببخشد. همچنین می‌توانید از طریق شکل‌گیری گروه‌های گفتگو برای درمان افراد بیش فعالی که در یک شرایط جسمی و روحی هستند، اقدام کنید. این کار می‌تواند به ‌مثابه یک پشتیبان باشد و در جهت درمان هر کدام از آن‌ها بسیار مفید و مؤثر واقع شود.

    گروه‌های پشتیبانی می‌توانند برای کمک به افراد در ارتباط با دیگران که ممکن است تجربیات و نگرانی‌های مشابهی داشته باشند، عالی باشد. همچنین این گروه‌ها می‌توانند یک منبع عالی برای ایده‌ها و استراتژی‌های مقابله با بیش فعالی در یک فرد بزرگ‌سال باشند. به‌خصوص اگر فردی را پیدا کنید که تا حد زیادی مسیر درمان را پیش رفته باشد می‌تواند در جهت انگیزه بخشی به این افراد بسیار عالی عمل کند. بهتر است که برای این افراد اهداف کوتاه ‌مدت و قابل‌ دسترسی و واضح در نظر بگیرید و بعد از طی این دوره و دستیابی به هدف برای آن‌ها پاداش در نظر بگیرید. استفاده از نمودارها و چک‌لیست‌ها می‌تواند در تشویق آن‌ها به ادامه درمان بسیار مفید باشد.

     در آخر اینکه ADHD  نوعی از بیماریه که ممکنه زندگی افراد را مختل کند، اما گزینه‌های درمانی زیادی وجود داره که میتونه به شما در مدیریت علائم کمک کنه، پس چه بهتره که مثل من شما هم به کلینیک بوجیکا مراجعه کنین و هر چه سریعتر درمانهای لازم رو بگیرین تا از شر مشکلاتی که این بیماری برای شما ایجاد کرده خلاص بشین.

    5 750x430 1 750x430 - درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو ؛ علل علائم و درمان قطعی

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.