درمان اضطراب کودکان و نوجوانان | بازی درمانی اضطراب کودکان |

  •  

    درمان اضطراب کودکان و نوجوانان

     

    علائم و راههای مقابله با اضطراب در کودکان

    گاها افراد بر این باورند که کودکی دوران بی خیالی و بی مسئولیتی است و حتی بعضی اوقات ما بزرگترها وقتی درگیر مشکلات روزمره می شویم دلمان میخواهد به دوران کودکیمان برگردیم ، چون فکر میکنیم در اون مقطع مسئولیتی متوجه ما نبوده ویا احساست منفی را تجربه نمیکردیم .جالبه بدانید  که اضطراب شایع ترین اختلال روانپزشکی در کودکان است وحتی  بیشترین ارجاع های درمانی به روانشناس با همین عنوان صورت میگیرد . واژه های زیادی برای توصیف اضطراب وجود داره از قبیل نگرانی ،ترس ،کم رویی، عصبی بودن ، خجالت و یا استرس که به کار بردن این واژه های متعدد برای توصیف اضطراب نشانگر این واقعیت است که اضطراب تا چه میزان رایج  و جدی است.
    JamNewsImage14444847 300x145 - درمان اضطراب کودکان و نوجوانان | بازی درمانی اضطراب کودکان |
    درمان اضطراب کودکان و نوجوانان

    اختلال های اضطرابی

    اختلال های اضطرابی قابل تشخیص ده درصد ازکودکان را شامل میشود، به عبارتی  از هر ده کودک یک کودک علائمی از اضطراب رو در دوران کودکی خودش تجربه میکند ،که این امر می تواند باعث بروز مشکلاتی در زندگی کودک بشود. این در حالی است که خیلی از والدین ، کودکان  مضطرب خودشان را ،برای بهره مندی از خدمات درمانی به مراکز مشاوه نمی آورند  تا جایی که دیگر کارد به استخوان رسیده وعلائم تا حدی شدید شود که از کنترلشان خارج شود.
    خیلی از مواقع بچه ها از همان دوران کودکی و حتی قبل از آن یک سری از علائم اضطراب را نشان  میدهند .حتی  برسی پیشینه این کودکان باز گوی این مطلب است ،که آنها از ابتدا واکنشهای  شدیدی نسبت به همسالانشان  در  هنگام جدایی از والدین و یا جدا کردن تخت خواب خودشان  از پدر و مادر نشان  دادند و  تمایلات  شدیدتری به چسبنده گی به مادر یا پدر را داشته اند. نشانه های اضطراب در کودک از همان سنین کودکی آشکار میشود ، این در حالی است که والدین هر بار از طریق یک سری رفتارها که نتیجه موقت داشته اند اون اضطراب رو به طریقی مدیریت میکردند و بعد رفته رفته در سالهای بعد با انواع  اختلالهای  اضطرابی مثل اضطراب جدایی  به مراکز مشاوره مراجعه میکنند .

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درزمینه کودک و خانواده و مشاوره فردی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    نشانه های اضطراب در کودکان

    بعضی از نشانه های فیزکی و روانی اضطراب می تونه خودشو به شکل احساس خستگی ،عصبی بو دن ،ترس و نگرانی وبی قراری شدید ، اشفتگی و عرق در چهره، اختلال در دستگاه گوارش مثل حالت تهوع و بی اشتهایی ،وجود رفتارهایی همراه با خشم ،مشکل در تمرکز و حافظه ،سردرد و تکرر ادرار نشان  بدهد که  البته علائم و بروز آن از کودک به کودک دیگر متفاوت است.

     

     

    اضطراب اجتماعی در کودکان 300x200 - درمان اضطراب کودکان و نوجوانان | بازی درمانی اضطراب کودکان |
    درمان اضطراب کودکان و نوجوانان

    پیامدها اضطراب در کودکان

    یکی از پیامد های اضطراب ، گوشه گیری و چسبندگی به والدین است .این بچه ها معمولا خجالتی وحساسند وکمتر  پیش قدم برای دوست یابی در جمع میشوند و آن ها در  واقع نگران قضاوت دیگران در مورد رفتارهایشان هستند و برای این نگرانی مدام کسب اطمینان میکند. حتی گاها برداشت های غلطی که  راجب همسالانشون دارن باعث میشه که دوستییشان شکل نگیرد .همینطور از پیامدهای  دیگر اضطراب این است که این پچه ها به دلیل کمال گرایی بالایی که دارند موفقیتهای  تحصیلی کمتری رو تجربه میکنند و از اعتماد به نفس کافی برای انجام تکالیفشون به تنهایی بر خوردار نیستند .

    درمان اضطراب کودکان

    وقتی کودک ما مضطرب هست به اضطراب آن توجه کنیم .  ببینیم کودک از چه چیزی ناراحت ویا ترسیده است . به طور مثال، ترس از نبود مادر ، نگرانی در مورد امتحان یا نداشتن رابطه نزدیک با اطرافیان. اگر عادت دارید بالای سر کودک می ایستید و با او صحبت می کنید، بهتر است زانو بزنید تا هم قد یکدیگر شوید و سپس در مورد مشکلاتش از او سوال بپرسید.به یاد داشته باشیم گاهی اوقات فرزند ما در مود چیزی نگران است  و خشم خود را سر مسایل دیگر خالی می کند ما علت اصلی نگرانی را شناسایی کنیم و به آن به پردازیم .
    یکی دیگر از روش های مقابله با اضطراب کودکان، حرف زدن در مورد نگرانی ها است. به طور مثال، اگر فرزند شما نخستین روز مدرسه اش است و اضطراب و ترس زیادی دارد، با او در مورد محیط مدرسه صحبت کنید. در مورد اتفاق هایی که ممکن است برای او پیش بیاید حرف بزنید و روش کنار آمدن را نیز به او آموزش دهید. همچنین، به او بگویید در مدرسه دوستان جدید بسیاری پیدا خواهد کرد و لحظه های شادی خواهد داشت واز خاطرات قشنگ مدرسه خودتان  با آب و تاب برای کودک تعریف کنید.

     

    کلینیک روانشناسی منفرد پویا 300x145 - درمان اضطراب کودکان و نوجوانان | بازی درمانی اضطراب کودکان |
    درمان اضطراب کودکان و نوجوانان
    هنگام کمک به کودکان برای نداشتن استرس، نباید او را مجبور کنید که هنگام صحبت با شما نباید نگران چیزی باشد. این نوع مکالمه می تواند احوال او را بدتر از پیش کند. بهتر است از روش «شنیدن فعال» استفاده کنید: هنگامی که کودک با شما صحبت می کند مستقیما به او نگاه کنید، حرف های او را بشنوید  و سپس به روش خودتان، حرف هایش را برای او تکرار کنید. به طور مثال من تصور میکنم امتحان فردات نگرانت کرده .
    حتما در نظر داشته باشید که شما باید مشکل فرزند خود را درک کنید و هرگز نباید او را تحقیر کنید. در ضمن، باعث افزایش احساس ترس او هم نشوید. به طور مثال، اگه کودک شما ترس از دزده شدن دارن با خبر های بد اجتماعی از ربوده شدن کودکان یا فیلم هایی با این موضوع به ترس آن دامن نزنین  در تایید احساس بد او  نباشید .
    والدین نباید از موقعیت هایی که موجب هراس و اضطراب کودکان می شود، دوری کنند. به طور مثال، کودکی ممکن است از گربه بترسند . مادر و پدر این کودک نباید او را فورا از محل دور کنند، بلکه باید دست فرزند خود را بگیرند و با هم نزدیک گربه  شوند وبعد از نکات مثبت  گربه بگویند مثالا چه گربه کوچولوی خوش اخلاقی است  . وقتی کودک در کنار شما باشد و مطمئن شود از او محافظت می کنید با اضطراب کمتری به گربه نزدیک می شود و شاید پس از چند دقیقه همه نگرانی او از بین برود.
    باید به این نکته توجه داشته باشید که هدف شما کم کردن اضطراب و نگرانی در فرزندتان است و نباید ترس های او را از پایه و اساس سرکوب کنید.تربیت کودک از کودکی تا نوجوانی و بعد از آن راهی طولانی و گه گاه دشوار است.در این مسیر ممکن است مشکلاتی پدید آمده و در سلامت خوانواده تداخل ایجاد کند .چنانچه دشواری ها علیرغم تلاش های شما برای حل و فصل آنها هم چنان ادامه داشت  از نا امید شدن و منفعل شدن، احساس گناه ،افسردگی و یا خشم اجتناب کنید . با یک روانشناس و یک درمانگر متخصص تماس گرفته و کمک حرفه ای دریافت نمایید.

     

    شیرین عبداللهی روانشناس بالینی کودک و نوجوان

    متخصص در درمان اختلالات اضطرابی

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درزمینه کودک و خانواده و مشاوره فردی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.