بی خوابی کودکان | علت و 6 روش درمان

  • بی خوابی کودکان

    بی خوابی در کودکان

    فرزند شما مشکل بی خوابی دارد در شرایطی که دارای  یکی از این علائم باشد: خواب آلودگی در طول روز؛ خستگی عمومی؛ تحریک پذیری و مشکل تمرکز یا حافظه و ممکن است حتی با تغییر رفتار کودک شما همراه باشد.

    بی  خوابی چیست؟

    بی خوابی یک اختلال در خواب میباشد که در آن کودکان  دچار مشکل میشوند. در بعضی مواقع نیز  شکایت از بیدار شدن خیلی زود هنگام  است. در حالی که کودکان بزرگتر نیز امکان دارد از این مشکل شکایت کنند. شکایت بی خوابی بهر صورت با احساس خواب آلودگی در فعالیت های روزانه همراه است.

    بیخوابی را می توان بر اساس مدت (کوتاه یا بلند مدت)، شدت و فرکانس مشکل ارزیابی نمود. بی خوابی کوتاه مدت ممکن است فقط چند روز تا چند هفته رخ بدهد و ناشی ازشرایطی است که معمولا به راحتی گذر می کنند (مثلا بیماری، یک دارو کوتاه مدت که کودک شما مصرف می کند). بیخوابی درازمدت 3 بار در هفته به مدت یک ماه و یا بیشتر طول میکشد و ممکن است به دلیل عوامل پیش بینی شده برای فرزند شما (مانند افسردگی، اضطراب، درد، مشکلات پزشکی) باشد اغلب  اوقات ممکن است هیچ  علت مشخصی وجود نداشته باشد. در کودکان، مقاومت در  مقابل خواب و وابستگی به والدین برای اغاز خواب نیز به عنوان یک نوع بی خوابی با علت رفتار ریشه ای میتواند اختلال را در کودک نشان دهد.

    علت نخوابیدن بچه ها چیست؟ 300x200 - بی خوابی کودکان | علت و 6 روش درمان
    بی خوابی کودکان

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی اختلالات خواب و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858  09212773724

    چه چیزی منجر به بی خوابی کودکان می شود؟

    برخی از علل بی خوابی کودکان عبارتند از:

    استرس: بچه ها، مانند بزرگسالان، می توانند از استرس عذاب ببرند.  پس اگر به زندگی کودکتان اهمیت میدهیدحس اعتماد را در او  ایجاد کنید تا احساس راحتی کند و نگرانی هایش را با شمادر میان بگذارد. از اتفاقات مدسه اش برای شما بگویید. آیا فرزند  شما توسط فردی  مورد آزار قرار گرفته است؟ آیا همه چیز در چهار چوب اصول شما در حال اجرا میباشد (به عنوان مثال، جدال بین خواهر و برادر، مشکلات زناشویی و مالی، آیا مرگ در خانواده، تغییر شغل اخیر وجود دارد، خانواده به تازگی از منزلی به منزل دیگر جابه جا شده اند؟ ). کودکان نگران، بیش از حد ممکن است فکر کنند و این نگرانی و اضطراب بیش از اندازه انان میتواند موجب بی خوابی انها شود.
    استفاده از کافئین یا  انواع  محرک ها: به  خاطر داشته باشید  حتی بعضی از نوشابه های روشن و اکثر نوشیدنی های انرژی زا دارای کافئین هستند. نیکوتین و الکل نیز میتواند در خواب اختلال ایجاد کند.

    عوارض جانبی بعضی از داروها: به  طور  مثال، داروهایی که برای درمان اختلال بیش فعالی کم توجهی، داروهای ضد افسردگی، کورتیکواستروئیدها و ضد انعقادی استفاده می شود، می توانند باعث بی خوابی فرد شود.
    اگر این شرایط مزمن بشوند و همچنین نادیده گرفته شود میتوانند رو هم انباشته و در نهایت  سایر اختلالات پزشکی، از جمله، گرفتگی عضلانی، درد در حال رشد، سوزش سر دل و بیماری تیروئید را نیز در بدن بوجود بیاورند. اطمینان حاصل کنید که سلامت فیزیکی کودک شما به عنوان علت احتمالی بی خوابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت . اختلالات خواب مثل آپنه انسدادی خواب (یا خروپف) و سندرم پاهای بیقراری شاید در خواب کودک شما دخالت کند  اختلالات عصبی مثل اوتیسم، عقب ماندگی ذهنی نیز می تواند باعث بی خوابی شود. در کل، افسردگی یا اختلال دوقطبی نیز می تواند با خواب ضعیف رخ بدهد.

    0db9d02e 8e7c 4248 8018 ea9df95ea74a fotolia 189864845 subscription monthly m 1024x457 300x134 - بی خوابی کودکان | علت و 6 روش درمان
    بی خوابی کودکان

    عوامل محیطی:

    شرایط سر و صدا، گرما، سرما، نور ،تخت و تشک در اتاق خواب نیز میتواند منجر به کم خوابی شود.

    علائم بی خوابی کودکان چیست؟

    علائم بیخوابی عبارتند از:

    مشکلات خواب مانند مشکل رفتن به خواب یا بیدار شدن زود هنگام از خواب، تنش و نگرانی در مورد رفتن به رختخواب و عدم  توانایی خوابیدن، خوابیدن در طول روز، مشکلات مدرسه یا انضباطی فرد، تحریک پذیری، تغییرات خلق و خوی، افسردگی، بیش فعالی، کاهش توجه، اختلال در حافظه.

    خواب یک نیاز حیاتی است برای بهبود و ترمیم بدن. اما گزارش های بهداشتی  در این اواخر نشان میدهد که بسیاری از کودکان در ایالات متحده به طور عجیبی از داشتن خواب مناسب کاملا محروم هستند. به عنوان مثال، در یک نظرسنجی، محققان متوجه شده اند که بیش از دو نفر از هر سه کودک 10 ساله در معرض بعضی از انواع مشکلات خواب هستند.

    محققان الگوهای رفتاری 510 کودک 2 تا 5 ساله را دنبال کردند. این مطالعه نشان داد که خواب کمتر در شب به معنای اختلال های رفتاری در طول روز است.

    مطالعات دیگر در زمینه کم خوابی کودکان، منجر به کشف نمرات بد در کلاس هایی نظیر ریاضی و دیکته شد، علاوه بر این، بعضی مطالعات مشخص میکند که اختلالات خواب کودکان، دلایل افسردگی و اختلالات اضطرابی  نیز دارد.

    همانطور که ابزرگسالان نیز با این شرایط درگیر هستند اما دلایل  متفاوتی وجود دارد که چرا کودکان به خوبی نمی توانند بخوابند. بعضی  از این علت ها خیلی جدی تر از دلایل دیگر است که همه انها باید مورد بررسی قرار گیرد.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی اختلالات خواب و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858  09212773724

    حتما بخوانید : خواب کودکان اوتیسم
    636869788120850580 300x200 - بی خوابی کودکان | علت و 6 روش درمان
    بی خوابی کودکان

     انواع اختلالات خواب در کودکان

    مشکلات خواب به دو دسته عمده تقسیم می شوند. اول دیسزومنیا  یا بد خوابی است. در کودکان، دیسزومنیا ها ممکن است  شامل :

    • مشکلات  اغاز خواب
    • محدودیت اختلال خواب
    • بهداشت خواب ناکافی
    • سندرم خواب ناکافی
    • خروپف و آپنه انسدادی خواب

    دسته دوم اختلالات خواب پاراسومنیا است. بطور مثال  پاراسومنیاهای شایع عبارتند از:

    • راه رفتن در خواب
    • ترور شب
    • کابوس ها
    • اختلالات حرکات ریتمیک مثل سر و صدا یا تکان دادن  خود در  خواب
    02 300x199 - بی خوابی کودکان | علت و 6 روش درمان
    بی خوابی کودکان

    اینسومنیا چیست؟

     

    اینزومنیا یا بی خوابی عبارت است از مشکل در به خواب رفتن، مشکل در ادامه خواب(خواب ماندن) و ممکن است صبح زود از خواب بیدار شوند. در کودکان بی خوابی ممکن است چند شب یا چند هفته طول بکشد. کودکان با مشکل اضطراب، دچار بی خوابی میشوند. سایر علل بی خوابی ممکن است اضطراب مزمن و طولانی مدت و یا مشکلات جسمی کودک باشد.

    اگر فرزند شما بی خوابی دارد، در اینجا نکاتی ذکر شده که والدین میتوانند انجام دهند:

    • سعی کنید عوامل استرسزا را بشناسید و آنها را از فرزندتان دور کنید. مثلا، تکالیف اضافی، مشکلات و اختلافات  با دوستان یا جابجایی در محل زندگی  جدید کاملا میتواند  باعث اضطراب شبانه  کودک شود.

    • یک برنامه مرتب برای خوابیدن ایجاد نمایید که اجازه می دهد کودک شما قبل از اینکه چراغ ها  خاموش شوند، آرام باشد.

    • اگر این  بی خوابی ها ادامه پیدا نمود بطور حتم با پزشک کودک خوددرمیان بگذارید تا راه حل مناسب را پیش روی شما بگذارد.

    شیوع بالای مشکلات خواب هشدار دهنده میباشد به این دلیل که  شواهد فراوانی نشان میدهد که  مشکلات خواب بدون درمان کودک میتواند در طیف گسترده ای از مراحل رشد دخیل شود. همچنین شواهد قابل توجهی نیز  وجود دارد که مشخص میکند پیامدهای منفی  بدلیل  داشتن  خواب ناکافی وجود دارد و این پیامدهای خواب ناکافی در  کودکان کاملا مشهود است .

     

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی اختلالات خواب و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858  09212773724

    مطالب پیشنهادی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط