درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

طبق منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری حدود 11 درصد از کودکان با این اختلال تشخیص داده شدند. تشخیص بیش فعالی ممکنه سخت باشه. این یک اختلال پیچیده ست که می تونه بسیاری از جنبه های زندگی روزمره و رفتار کودک شما رو تحت تأثیر قرار بده

  • نوروفیدبک

    تعریف بیش فعالی

    اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) نوعی اختلال رشد عصبی در دوران کودکی هست . طبق منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری حدود 11 درصد از کودکان با این اختلال تشخیص داده شدند. تشخیص بیش فعالی ممکنه سخت باشه. این یک اختلال پیچیده ست و می تونه بسیاری از جنبه های زندگی روزمره و رفتار کودک شما رو تحت تأثیر قرار بده . درمان زودرس برای بیش فعالی بسیار مهمه .توی این مقاله تاثیر نوروفیدبک بر بیش فعالی رو بررسی میکنیم.

    درمان های سنتی برای بیش فعالی

    کودک شما ممکنه با تغییرات ساده رفتاری که زندگی اون رو آسون تر میکنه ، یاد بگیره که با بیش فعالی کنار بیاد. تغییر در محیط روزانه اونها میتونه به کاهش سطح تحریک شون و کاهش علائم مربوط به بیش فعالی کمک کنه. در برخی موارد ، کودک ممکنه به درمان قوی تر و هدفمندتری نیاز داشته باشه و پزشک داروهای محرک تجویز کنه . به عنوان مثال ، اونها ممکنه داروی دکستروآمفتامین ، متیل فنیدیت (ریتالین) یا سایر داروها رو برای درمان علائم کودک شما تجویز کنند. این داروها در واقع به کودکان کمک می کنن تا توجه خودشون رو متمرکز کنند.

     

    add 1 1024x602 1 - درمان بیش فعالی با نوروفیدبک
    نوروفیدبک

    داروهای محرک با عوارض جانبی زیادی همراه هست. اگه در فکر درمان بیش فعالی کودک خودتون با دارو هستید ، مهمه که با پزشک تون در مورد این عوارض جانبی داروها صحبت کنید. عوارض جانبی شایع عبارتند از:

    کاهش اشتها
    رشد کوتاه مدت یا تأخیر رو نشان میده
    داشتن مشکل در افزایش وزن و حفظ وزن
    تجربه مشکلات خواب
    کودک شما همچنین میتونه به عنوان یک اثر جانبی داروهای محرک ، دچار ضربان قلب غیر طبیعی بشه.

    لطفا بخوانید : 8 راه برای غلبه بر اضطراب 

    پزشک میتونه به شما کمک کنه تا مزایا و خطرات احتمالی استفاده از داروها برای درمان بیماری رو بسنجید. در برخی موارد ،ممکنه علاوه بر داروها یا به جای اونها ، راهکارهای درمانی جایگزینی رو توصیه کنند. به عنوان مثال ، شاید پزشک شما آموزش با نوروفیدبک رو توصیه کنه.

    طبیعیه که کودکان در یک زمان در تمرکز و رفتار مشکل داشته باشند. با این حال ، کودکان مبتلا به بیش فعالی فقط این مشکل رو ندارند و علائم ادامه داره ، میتونه شدید باشه و در مدرسه ، خانه یا ارتباط با دوستان مشکل ایجاد کنه.

    علائم دیگه ی بیش فعالی :

    خیال پردازی زیاد 
    چیزهای زیادی رو فراموش یا از دست بده
    چسبیدن به مادر
    زیاد حرف زدن
    اشتباهات و خطرات سهل انگارانه انجام بده
    مقاومت نکردن در برابر وسوسه ها 
    مشکل در نوبت گرفتن 
    مشکل در کنار آمدن با دیگران 

    Neurofeedback2 1024x480 1 - درمان بیش فعالی با نوروفیدبک
    نوروفیدبک

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

     

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    چطور شروع میشه ؟

    قبل از اولین جلسه نوروفیدبک ، پزشک درباره علائم ، سابقه درمان و شیوه زندگی فرد سوالاتی میپرسه. فرد قبل از هر جلسه درمان اطلاعاتی در مورد علائم خودش به درمانگر میده و این کار به درمانگر این امکان رو میده که با گذشت زمان بهبودها رو پیگیری کنه.

    در شروع هر جلسه ، پزشک الکترودهایی رو که از دستگاه EEG در حال حرکت هستند به سر شخص متصل می کنه و این الکترودها فعالیت مغز رو اندازه گیری می کنه. تعداد الکترودها بسته به پزشک و جلسه متفاوته. الکترودها صدمه نمیزنند و جریان الکتریکی هم ندارند . اونها فقط برای اندازه گیری فعالیت مغز هستند.

    با شروع جلسه ، اسکن امواج مغزی فرد روی صفحه نمایش داده میشه. فعالیتها ممکنه شامل یک بازی ویدیویی یا محرکهای دیگه ای باشه که مغز رو ترغیب می کنه تا به روشهای مختلف اطلاعات رو پردازش کنه. ممکنه موسیقی داشته باشه ، یا یه صدای واحد ، یا صداهایی باشه که ناگهان متوقف شده و شروع میشن.

    با پاسخ مغز به محرک ها ، بازخورد EEG نشون میده که چطور محرک ها فعالیت مغز رو قطع می کنند و تغییر یا افزایش میدن.

    نوروفیدبک چطور کار میکنه؟

     

    به آموزش نوروفیدبک ، بیوفیدبک الکتروانسفالوگرام (EEG) هم میگن . نوروفیدبک به کودک شما کمک میکنه تا یاد بگیره چطور فعالیت مغز خودش رو تنظیم کنه ، این بهش کمک می کنه تمرکز بیشتری در مدرسه یا محل کار داشته باشه.

    در بیشتر افراد ، تمرکز روی یک کار به سرعت بخشیدن به فعالیت مغز کمک می کنه و باعث کارآیی بیشتر مغز شما میشه. عکس این مسئله در مورد کودکان مبتلا به بیش فعالی وجود داره. اگه کودک شما به این شرایط مبتلا ست ، عملکرد تمرکز می تونه اون رو در برابر حواس پرتی آسیب پذیر کرده و از کارایی کمتری برخوردار شه. آموزش نوروفیدبک به کودک شما کمک میکنه یاد بگیره مغز خودش رو در صورت لزوم بیشتر مورد توجه قرار بده.

    در طول جلسه نوروفیدبک ، پزشک یا درمانگر کودک شما سنسورهایی رو به سر اون وصل میکنه و این سنسورها رو به یک مانیتور متصل می کنند و به کودک شما اجازه میدن الگوهای موج مغزی خودش رو ببینه. سپس پزشک یا درمانگر ازشون میخواد که روی بعضی از کارها تمرکز کنه. اگه کودک شما وقتی روی کارهای خاصی تمرکز داره ، میتونه ببینه مغزش چطور کار می کنه میتونه فعالیت مغزش رو کنترل کنه.

    از نظر تئوری ، کودک شما میتونه از سنسورهای بازخورد زیستی و مانیتور به عنوان راهنما استفاده کنه تا بهشون کمک کنه هنگام تمرکز یا انجام برخی کارها ، مغز خودش رو فعال نگه داره. در طی یک جلسه درمانی ، اونها می تونند استراتژی های مختلفی رو برای حفظ تمرکز خودشون و مشاهده تأثیر اون بر فعالیت مغزی شون امتحان کنند. این ممکنه بهشون کمک کنه تا استراتژی های موفقی رو برای استفاده در مواردی که دیگه به سنسورها متصل نیستند ، استفاده کنند.

    Safe for Children 6 SM - درمان بیش فعالی با نوروفیدبک
    نوروفیدبک

    چطور نوروفیدبک میتونه به درمان بیش فعالی کمک کنه؟

    نوروفیدبک روشیه که بازخورد مربوط به امواج مغزی خاص (EEG) رو هدایت می کنه. از طریق این روش به مغز آموزش داده می شه که فعالیت خاصی از مغز رو تولید یا سرکوب کنه. نوروفیدبک راهی برای درمان اختلالاتی مثل ADHD ، ADD و بی خوابی بدون استفاده از دارو هست. تمرکز و رفتار عمومی در بیمارانی که تحت درمان با نوروفیدبک قرار می گیرند به طور چشم گیری بهبود پیدا میکنه .

    یکی از مهمترین مزایای نوروفیدبک این هست که میشه نتیجه مثبت و طولانی مدت رو پس از متوسط ​​30 یا 40 جلسه بدون هیچ گونه عوارض جانبی به دست آورد. اثرات اون مشابه استفاده مداوم از دارو هست اما بدون عوارض جانبی دارو. برای درمان بیش فعالی ، نوروفیدبک بیشتر از 30 سال هست که با موفقیت در محیط های بالینی استفاده میشه و یک روش درمانی مبتنی بر شواهد و اثبات شده علمیه.

    در یک فرد مبتلا به بیش فعالی، مغز ممکنه الگوهای مشخصی از رفتار ، به ویژه در لوب پیشانی رو نشون بده و این حوزه با شخصیت ، رفتار و یادگیری ارتباط داره. عملکرد مغز و رفتار فرد با هم مرتبط هستند. تغییر در رفتار میتونه مغز رو تغییر بده ، و تغییرات در مغز میتونه رفتار رو تغییر بده. هدف نوروفیدبک تغییر رفتار فرد با تغییر مغز شخص هست.

    مغز سیگنال های الکتریکی قابل اندازه گیری یا امواج تولید می کنه. یک متخصص نوروفیدبک این امواج رو اندازه گیری می کنه ، معمولاً با دستگاهی به نام الکتروانسفالوگراف (EEG). موج مغزی پنج نوع هست: آلفا ، بتا ، گاما ، دلتا و تتا. هر کدوم فرکانس متفاوتی دارند که EEG میتونه اون رو اندازه گیری کنه. برخی تحقیقات نشون میده که افراد مبتلا به بیش فعالی امواج تتا بیشتر و امواج بتا کمتری نسبت به افراد فاقد این اختلال دارند. از نظر تئوری ، نوروفیدبک اصلاح این تفاوت رو هدف قرار میده.

    what is adhd and how do i know if my child has it 136422670366203901 171106204242 - درمان بیش فعالی با نوروفیدبک
    نوروفیدبک

    اثربخشی نوروفیدبک در درمان بیش فعالی

    1-در سال 2009 ، محققان متاآنالیز رو منتشر کردند که به بررسی تأثیر نوروفیدبک بر علائم این اختلال می پرداخت. اونها نتیجه گرفتند که نوروفیدبک ممکنه منجر به موارد زیر بشه:

    در مقیاس بزرگ بهبود در تکانه و عدم توجه
    بهبود در مقیاس متوسط ​​در بیش فعالی
    نویسندگان ادعا داشتند که نوروفیدبک درمانی “کارآمد و خاص” برای علائم بیش فعالی هست .

    2-در سال 2011 ، محققان معتقد بودند که نوروفیدبک دارای اثر دارونماست. اونها مطالعه ای رو انجام دادند که در اون هشت شرکت کننده جوان 8-15 ساله تحت 30 جلسه نوروفیدبک قرار گرفتند ، در حالی که شش نفر دیگه نوروفیدبک جعلی دریافت کردند. هر دو گروه تغییرات مشابهی رو تجربه کردند.

    3-در یک مطالعه آزمایشی ،در سال 2013 ، محققان اثرات نوروفیدبک رو با اثرات محرک ، یک روش درمانی کاملاً پذیرفته شده برای بیش فعالی مقایسه کردند.

    16 شرکت کننده 7 تا 16 ساله داروهای محرک مصرف کردند و 16 نفر طی یک دوره 7 تا 11 ماهه تحت 30 جلسه نوروفیدبک قرار گرفتند. شرکت کنندگانی که این داروها رو مصرف کردند ، علائم ADHD  در اونها کاهش پیدا کرد ، در حالی که کسانی که تحت نوروفیدبک قرار گرفتند ، این بهبود رو نداشتند .

    unnamed - درمان بیش فعالی با نوروفیدبک
    نوروفیدبک

    آیا نوروفیدبک امن هست؟

    نوروفیدبک غیرتهاجمیه و طرفداران اون ایمن هستند. با این حال ، عوارض جانبی نامطلوب میتونه شامل موارد زیر باشه:

    خستگی ذهنی
    احساسات قدیمی قبل از اینکه برای همیشه از بین برند ، در قالب رویاهای زنده برمی گردند
    سرگیجه ، حالت تهوع و حساسیت به نور در افرادی که ضربه به سر رو تجربه کردند .

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

     

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    بیشتر بخوانید :

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.