مقابله با پرخوابی

پرخوابی در افراد

پرخوابی موضوعی بسیار مهم که ممکن است خیلی از افراد دچار آن باشند. برای این که از دلایل آن اطلاع پیدا کنید لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید…

  • علائم خواب آلودگی که ممکن است ندانید!

     

    پرخوابی در افراد: نظرسنجی ها نشان میدهد که آمریکایی ها به طور متوسط ​​سه روز در هفته احساس خواب آلودگی می کنند و در نتیجه تأثیرات چشمگیری بر روحیه و سلامت جسمی دارند.

    پرخوابی در افراد اگرچه به خودی خود اختلالی نیست ، اما خواب آلودگی بیش از حد در روز موضوعی است که باید جدی بگیرید. بدن شما ممکن است در تلاش باشد تا به شما بگوید که خواب کافی ندارید ، یا ممکن است در حال بالا بردن پرچم های قرمز در مورد اختلال خواب یا سایر شرایط سلامتی باشد. شناخت علائم خواب آلودگی بیش از حد یا پرخوابی در روز بسیار مهم است تا بتوانید علت آن را شناسایی و برطرف کنید.

    خواب آلودگی بیش از حد در طول روز چیست؟

    خواب آلودگی بیش از حد یا پرخوابی در افراد در طول روز به عنوان مشکل در بیدار ماندن یا هوشیاری یا افزایش میل به خواب در طول روز تعریف می شود. احساس خواب آلودگی ممکن است در هنگام کم تحرکی شدیدتر باشد، مانند رانندگی یا نشستن روی صندلی در محل کار.

    اگرچه احساس خواب آلودگی هر چند وقت یکبار پس از کوتاه خوابیدن امری طبیعی است ، اما خواب آلودگی بیش از حد در روز در نظر گرفته می شود اگر این اتفاق تقریباً هر روز به مدت حداقل سه ماه رخ دهد.

    اشتباه است که خواب آلودگی را با خستگی اشتباه بگیرید، از آنجا که هر دو شرایط با کمبود انرژی مشخص می شوند و ممکن است در شرایط مشابهی مانند مدت طولانی بیدار بودن بوجود آیند.

    تفاوت اصلی در این است که با وجود احساس خستگی و تنبلی افراد ممکن است نتوانند به خواب بروند. همچنین می توان خستگی و خواب آلودگی همزمان را تجربه کرد.

    برای تعیین وقت از رواندرمانگران در حیطه ی درمان اختلالات خواب با شماره های زیر تماس بگیرید.

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    بیشتر بخوانید: بهترین دکتر پانیک در تهران

    علائم و پیامدهای خواب آلودگی بیش از حد در طول روز

    خواب نقش مهمی در تحکیم حافظه ، بازیابی سیستم ایمنی بدن و سایر فرایندهای حیاتی دارد. در نتیجه ، کمبود خواب با کیفیت ممکن است منجر به بروز علائمی شود که ممکن است بلافاصله آنها را به خواب متصل نکنید. حتی اگر آگاهانه احساس خواب آلودگی نکنید ، ممکن است دچار خواب آلودگی بیش از حد یا همان پرخوابی شوید.

    110 - مقابله با پرخوابی
    پرخوابی در افراد

    علائم پرخوابی در افراد

    • مشکل در هوشیار ماندن
    • احساس تحریک
    • مشکلات حافظه
    • مشکل در تمرکز
    • مشکل در حفظ مفاهیم جدید
    • مشکل در تصمیم گیری
    • زمان واکنش کندتر
    • رفتارهای مخاطره آمیز

    خواب آلودگی می تواند تأثیرات گسترده ای بر سلامتی و زندگی روزمره داشته باشد. 

    پیامدهای خواب آلودگی در روز شامل موارد زیر است:

    • افزایش خطر در هنگام رانندگی
    • کاهش بهره وری کار یا عملکرد تحصیلی
    • کیفیت پائین زندگی
    • مشکلات تنظیم خلق و خو و احساسات
    • مشکلات اجتماعی و روابطی

    خواب آلودگی بیش از حد ممکن است برای جوان ها ، شیفت کاری ها ، کادر پزشکی و افرادی که زیاد رانندگی می کنند خطرناک باشد. کمبود خواب طولانی مدت با احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت ، چاقی ، بیماری قلبی و سایر بیماری های مزمن مرتبط است.

    خواب آلودگی روزانه در کودکان ممکن است رشد را تحت تأثیر قرار دهد، در حالی که در بزرگسالان مسن ، خواب آلودگی در روز خطر سقوط را افزایش می دهد و ممکن است یک عامل خطر برای اختلال شناختی باشد مثل از دست دادن حافظه و مرگ و میر زودتر.

    چه عواملی باعث پرخوابی در افراد می شود؟

    دلایل زیادی برای خواب آلودگی بیش از حد یا پرخوابی افراد در روز وجود دارد. یکی از رایج ترین دلایل کمبود مزمن خواب است که می تواند به دلیل ساعت کاری طولانی ، یک برنامه نامنظم ، بی خوابی، یا دلایل دیگر باشد. خواب آلودگی بیش از حد نیز می تواند به دلیل تکه تکه شدن خواب یا در غیر این صورت خواب بی کیفیت ایجاد شود .

    چندین بار در شب برخاستن برای استفاده از دستشویی، پیشرفت طبیعی مراحل خواب را مختل می کند و ممکن است موج آهسته برای ترمیم  خواب را کاهش دهد. همچنین سیگار کشیدن ، عدم ورزش کافی و سایر عادات سبک زندگی ممکن است در کیفیت خواب تداخل ایجاد کرده و باعث خواب آلودگی در روز شود.

    به نظر نمی رسد بسیاری از افرادی که بیش از حد در طول روز دچار خواب آلودگی می شوند مشکلی در خواب کافی دارند. در این موارد ، خواب آلودگی ممکن است نشانه ای از بیماری زمینه ای یا اختلال خواب باشد.

    456 - مقابله با پرخوابی
    پرخوابی در افراد

    بیشتر بخوانید: درمان بی حوصلگی

    اختلالات خواب-بیداری

    اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب ، سندرم پاهای بی قرار و اختلال حرکات دوره ای اندام به دلیل ایجاد خواب پراکنده شناخته شده است. این شرایط می تواند باعث بیدار شدن های خرد شود که جریان خواب را مختل می کند ، اگرچه ممکن است بیماران تا مراجعه به پزشک خواب از وجود این اختلالات اطلاع نداشته باشند.

    سایر اختلالات خواب و بیداری مستقیماً بر روی مکانیسم های عصبی تنظیم کننده چرخه خواب عمل می کنند. تصور می شود شرایطی مانند نارکولپسی و پرخوابی ایدیوپاتیک بر هورمون های مسئول تقویت بیداری تأثیر می گذارد و باعث خواب آلودگی در طول روز می شود.

    به همین ترتیب ، افرادی که دارای اختلالات ریتم شبانه روزی هستند ، بین ساعت داخلی بدن و زمان هایی که باید بیدار شوند ، ارتباطشان قطع می شود. این قطع ارتباط می تواند باعث بی خوابی در هنگام تلاش برای خواب و خواب آلودگی بیش از حد یا پرخوابی در افراد در هنگام بیداری شود.

    سایر شرایط سلامتی

    شرایط پزشکی مزمن و اختلالات بهداشت روان اغلب با خواب آلودگی روزانه همراه است. مقصران معمول شامل افسردگی ، اضطراب ، اسکیزوفرنی ، لوپوس ، بیماری پارکینسون ، مولتیپل اسکلروزیس ، سرطان ، درد مزمن ، چاقی و کم کاری تیروئید هستند.

    شرایط سلامتی و مشکلات خواب اغلب دارای اثر دو طرفه هستند. عدم خواب خوب می تواند در بهبودی تداخل ایجاد کند ، و همچنین ممکن است تشخیص موارد بهداشتی مانند بیماری پارکینسون را پیش بینی کند. تحقیقات جدید نشان می دهد که تمایل به خواب آلودگی در روز حتی ممکن است یک مولفه ژنتیکی داشته باشد.

    داروهایی که برای درمان شرایط سلامتی استفاده می شوند ، ممکن است باعث خواب آلودگی روزانه شوند ، همچنین مواردی مانند الکل یا مواد مخدر می توانند باعث خواب آلودگی شوند.

    789 - مقابله با پرخوابی
    پرخوابی در افراد

    بیشتر بخوانید: 7 راه ترک رابطه 

     چه موقع با دکتر خود صحبت کنید

    اگر به طور مداوم احساس خستگی می کنید یا اگر خواب آلودگی بیش از حد در روز بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد ، یا حتی اگر فکر می کنید این ممکن است نشانه وجود یک اختلال اساسی باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

    روش های درمان خواب آلودگی در روز به علت بستگی دارد. پزشک به احتمال زیاد با توصیه نکات بهداشتی در خواب شروع خواهد کرد و شما را به خواب بیشتر تشویق می کند. آنها ممکن است داروهایی را که مصرف می کنید تنظیم کنند و همچنین با شما همکاری خواهند کرد تا یک برنامه درمانی برای اختلالات اساسی تهیه کنید که باید در نوع خود درمان شود.

    برای تعیین وقت از رواندرمانگران در حیطه ی درمان اختلالات خواب با شماره های زیر تماس بگیرید.

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    • بیشتر بخوانید:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.