نرفتن به مهد کودک | گریه کودکان در مهد کودک | راههای جذب کودک به مهد | مرکز مشاوره بوجیکا

  • نرفتن به مهد کودک

    نرفتن به مهد کودک

     

    بسیاری از مادران با این مشکل نرفتن به مهد کودک مواجه هستند که کودکشان به مهد کودک نمی رود یا هرجایی که پا می گذارند اگر مادر آن مکان را ترک کند شروع به گریه کردن می کنند. علت چیست؟ برای رفع این مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟ آیا می شود این مشکل را در کودکان درمان کرد؟
    در سن چهار، پنج سالگی اغلب این ترس در کودکان دیده می شود. نرفتن به مهد کودک به این دلیل که تصور می کند این عامل سبب می شود از والدین خود خصوصا مادر دور بماند. اما رفته رفته در می یابد که هم مادر و هم او می توانند بعد از جدایی از هم باز کنار هم باشند و نبود مادر، دلیلی بر ناپدیدشدن او نیست.

     

    back to school - نرفتن به مهد کودک | گریه کودکان در مهد کودک | راههای جذب کودک به مهد | مرکز مشاوره بوجیکا
    نرفتن به مهد کودک

    راهکارهای نرفتن به مهد کودک

    *برای رفع این مشکل سعی کنید در روز چند بار از کنار کودک خود عبور کنید و بعد از مدتی به اتاق باز گردید و در نبود خود، از اتاقی دیگر با او صحبت کنید تا کودک متوجه گردد که نبود فیزیکی والدین دلیلی بر عدم وجود آنها نیست. بازی دالی موشه یا قایم باشک کمک بزرگی برای رفع این نوع ترس می باشد.
    *اگر کود‌ک حاضر نیست به مهد‌ کود‌ک برود‌ یا چند‌ ساعتی بد‌ون شما جایی بماند‌، او را واد‌ار به این کار نکنید‌. چرا که باعث به‌وجود‌ آمد‌ن ناراحتی‌های بیشتری برای خود کودک می‌شود‌. ابتد‌ا با او صحبت کنید‌. از بازی ها و کارهایی که در مهد کودک انجام می شود برایش بگویید. کودک را همراه خود به مهد کودک ببرید تا با محیط مهد آشنا شود.
    *وقتی با کودک وارد مهد کودک شدید بهتر است مادر با چیزهایی که در مهد وجود دارد ارتباط برقرار کند. مثلا بگویید «چه عروسک هایی خوشگلی» یا «دختر کوچولو اسم شما چیه؟» به این ترتیب کودک ارتباط مادر را با مهد می بیند و به آن مکان اعتماد می کند.
    *زمانی که مادر همراه کودک به مهد کودک می رود باید سعی کند حضورش در مهد کودک یه حضور فیزیکی باشد. یعنی وقتی کودک می خواهد بغل مادرش برود مادر کتابی در دست بگیرد و بگوید کتاب دارم می خوانم و کمتر ارتباط عاطفی با کودک خود داشته باشد تا کودک با مربیان خودش ارتباط برقرار کند.
    *می توانید ارتباط خارج از مهد کودک را با والدین دیگر بچه ها برقرار کنید و اجازه دهید برخی از آنها به منزل تان بیایند تا کودکتان با آنها بازی کند. اگر کودکتان بتواند با آنها ارتباط بگیرد و دوست شود تمایل بیشتر یرای رفتن به مهد کودک دارد.
    *یک هدیه کوچک برای کودکتان بخرید و به او بگویید بعد از اینکه برای بردنش به خانه می روید برایش می برید. در واقع مطمئن می شود که شما برمی گردید و هم هدیه باعث هیجان او می شود. البته اینکارا در او تبدیل به یک عادت نکنید. (تشویق های ناپیوسته از تشویق های پیوسته مفیدتر هستند. این مطلب به این معنا است که برای کاری که کودک انجام می دهد، همیشه تشویق و تقویت قرار ندهید).

     

    Children s fears FB 300x158 - نرفتن به مهد کودک | گریه کودکان در مهد کودک | راههای جذب کودک به مهد | مرکز مشاوره بوجیکا
    نرفتن به مهد کودک

     راه حل های کاهش ترس و جلوگیری از نرفتن به مهد کودک در کودکان

    1- آموزش تنفس و آرام بخشی
    هیچ گاه اضطراب با آرامش بدنی همراه نیست. به کودکتان بیاموزید که هنگام ترس از موقعیت و یا شیء خاص نفس عمیق بکشد و اعداد را به شکل معکوس از 10 تا 1 بشمارد. این کار سبب پراکندگی حواس از آن موضوع شده و اضطراب را کاهش می دهد.
    2- حساسیت زدایی منظم
    سعی کنید فهرستی از مواردی که کودک از آنها هراس دارد تهیه کرده و به آنها از 1 تا10 نمره دهید. به کودکتان بگویید با انگشت این اعداد را نمایش دهد. بعد، این موارد را از خفیف تا شدید مرتب کنید و از خفیف ترین مورد شروع کنید.
    به طور مثال اگر کودکی از گربه می ترسد ابتدا عکسی از گربه تهیه کرده و به او نشان دهید. داستانی تخیلی و جالب در مورد گربه ای مهربان را که با بچه ها دوست بود، برای او تعریف کنید. بعد از اطمینان از اینکه کودک دیگر از عکس گربه نمی ترسد، او را همراه خود نزدیک گربه ای دوست داشتنی ببرید. یا همینطور مهد کودک می توانید  این روش برای کاهش ترس کودک خود از مهد کودک اجرا کنید.
    3- نگاه کردن به الگو:
    کودکان از بزرگترها خصوصا والدین خود الگو برداری می کنند. کودکان ترسیدن و غلبه بر ترس را از شما می آموزند. والدین الگوی خوبی برای غلبه بر ترس کودکان هستند. اما گاهی خود آنها نیز از شیء یا موقعیتی خاص هراس دارند. این مواقع شاید فکر کنید بهترین کار مخفی کردن آن در مقابل کودک است. اما کودکان احساس شمارا کاملا درک می کنند. بنابراین سعی در مخفی کردن آن نکنید.
    4- افزایش اعتماد به نفس در کودک:
    به کودک آرامش خاطر دهید که در کنار او هستید. حتی زمانی که کودک شما به شدت وحشت زده شده است، شما با خونسردی با او رفتار کنید. هیچ چیز برای کودک نگران کننده تر از این نیست که متوجه شود شما نیز سردرگم هستید. هیچگاه در مقابل عملکرد کودک، واکنش شدید نشان ندهید. مثلا اگر کودکتان حشره ای در دست گرفت، با واکنش سریع خود هراسان نشوید، بلکه با آرامش به او بگویید که به برخی از حشرات نباید دست زد.
    5- بازی های گروهی و نمادین:
    یکی از راه حل هایی که سبب کاهش ترس در کودکان می شود، انجام بازی های گروهی با آنها و به وجود آوردن موقعیت خاصی است که کودک از آن هراس دارد. با انجام بازی و پیروزی کودک در روند بازی، کودک به این درک می رسد که موضوع خاصی که اینقدر برایش ترسناک بوده، حالا اهمیتی ندارد.

     

    منبع: کتاب چرا کودکان می ترسند؟

     

     

    IMG 20171212 103427 300x300 - نرفتن به مهد کودک | گریه کودکان در مهد کودک | راههای جذب کودک به مهد | مرکز مشاوره بوجیکا

    کلینیک بوجیکا آماده ارائه خدمات روانشناسی و روانپزشکی می باشد
    جهت تعین وقت اینجا کلیک کنید

     

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۸ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.