درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی | بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران

درمان بیش فعالی بدون دارو با روش های مختلفی از جمله رفتار درمانی، یکپارچگی حسی و نوروفیدبک امکان پدیر است

درمان قطعی بیش فعالی بدون دارو امروزه با استفاده از روش های نوین درمانی و پررنگ کردن نقش والدین در پروسه درمان جهش بیشتری پیدا کرده است

  • درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی

    درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی

     

    درمان بیش فعالی بدون دارو با نوروفیدبک

    نوروفیدبک یک شیوه درمان بیش فعالی بدون دارو است که مبتنی بر فرآیند فراگیری با بکارگیری شرطی سازی عامل است. در این شیوه ، فعالیت‌های مغزی فرد ثبت و به یاری فناوری پیشرفته (دستگاه الکتروآنسوفالوگرام-EEG) اندازه‌گیری و مشاهده میشود و بعد با بکارگیری فرآیند خود تنظیمی ارتقاء و بهبود میابد. .
    Screenshot2017 11 2122.20.32 300x170 - درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی | بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران
    درمان بیش فعالی بدون دارو

    جهت استفاده ار خدمات روانشناسی و روانپزشکی مرکز مشاوره بوجیکا در زمینه درمان بیش فعالی بدون دارو و تعیین نوبت رزرو از متخصصین مرکز  با شماره های زیر تماس بگیرید.

    09212773724-02126636858

    نوروفیدبک چیست

    نوروفیدبک در واقع یک بیوفیدک (پسخوراند زیستی) است. از بیوفیدبک برای تنظیم کارکرد بدن با بکارگیری ذهن استفاده میشود .
    نوروفیدبک شیوه درمان بیش فعالی بدون دارو است که  به عنوان جایگزین درمان‌‌های دارویی یا مکمل آن بکار میرود و به منظور کاستن دردهای مضمن، آسم و اختلالات تنفسی ، مسائل قلبی ، فشارخون بالا‌، عدم وجود اختیار ادرار و مدفوع و … استفاده میشود .
    روش کار در بیوفیدبک به این شکل است که بنا به هدف درمانی مورد نظر الکترودهای خاصی به نواحی گوناگون بدن وصل میشود و کارکرد بدن و عضو مورد نظر ثبت و به نمایش درمی‌آید و از این راه فرد می‌تواند به شیوه کارکرد جسم خود واقف شود و با بکارگیری فرآیند خودتنظیمی و به یاری تکنیک‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، درجهت اصلاح و التیام و بهبود آن اقدام نماید.

    این شیوه درمانی بطور کامل ایمن و بدون عارضه‌ است.

    نوروفیدبک در حقیقت شکل اختصاصی این شیوه درمانی و مختص به مغز و کارکرد آن است. نوروفیدبک از دو کلمه «نورو» برگرفته شده از واژه عصب و در معنای کلی‌تر به معنی ساختار عصبی علی الخصوص مغز و کارکردهای آن و «فیدبک» به معنی بازخورد (پسخوراند) تشکیل شده است.

    سیستم نوروفیدبک در حقیقت یک سیستم الکتروآنسوفالوگرام-EEG پیشرفته است که مازاد بر امکان ثبت و نمایش امواج مغزی، امکانات نرم افزاری و سخت‌افزاری متنوعی جهت تنظیم امواج مغزی از مسیر فرآیند بازخورد و خودتنظیمی را به فرد داراست.
    child neurofeedback 624x416 300x200 - درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی | بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران
    درمان بیش فعالی بدون دارو

    گام اول، تشخیص دقیق

    روش بهبود نوروفیدبک برخلاف آنچه که غالبا عموم گمان می‌برند ، صرفا مشخص کردن پایین یا بالا بودن (غیر نرمال بودن) دامنه یک موج مغزی در نقطه‌ای خاص و بعد اصلاح آن بواسطه آموزش خودتنظیمی نیست! مطلب خیلی مهمی که بطور معمول در منابع فارسی اینترنتی، از آن غفلت شده است، ارزش تشخیصی این شیوه درمانی است.
    همانگونه که پیش‌تر اشاره شد سیستم نوروفیدبک در حقیقت یک الکتروآنسوفالوگرام-EEG هست که امکان ثبت و مشاهده امواج مغزی را مهیا می‌‌کند و هنگامی الگوی کلی و کامل امواج مختلف مغز در نقطه‌های مختلف آن توسط متخصص زبده به صورت یکپارچه مشاهده و تفسیر میشود ، میتوان با اعتماد چشمگیری به تشخیص منشاء اساسی شمار زیادی از نابهنجاری‌ها و مشکلات روانپزشکی دست یافت.
    در فرآیند بهبود ، تشخیص امری خیلی پراهمیت و ضروریست چون گاه با یک تشخیص اشتباه و غلط فرد بیمار امکان دارد درمان‌ها و حتی داروهای غیرکارآمدی را اخذ ‌کند. البته نا‌گفته نماند که فرآیند تشخیص اختلالات و نابهنجاری‌های روانی، هم برای روان‌شناسان و هم روانپزشکان، فرآیندی پیچیده و گاهی بسیار سخت است و این متخصصین جهت تشخیص ، اصطلاحا ابزار محدودی در اختیار دارند.
    در شکل متداول و قدیمی ، معاینه (نشانه‌ها و نشانه‌های روانی)، مصاحبه بالینی، بکارگیری تست‌ها و مقیاس‌های استاندارد و البته دانش، تجربه و مشاوره ، ابزار ارزیابی و تشخیص این متخصصین هستند. خوشبختانه چندیست شماری از متخصصین بروز حوزه مشکلات روانپزشکی جهت وصول به اعتماد در تشخیص از روشهای ارزیابی پیشرفته مبتنی بر تکنولوژی نظیر الکتروآنسوفالوگرام-EEG و یا نقشه مغزی-Brain Map و … استفاده میکنند .
    در جلسه (یا جلسات) آغازین درمانی بوسیله نوروفیدبک، پس از مصاحبه و ارزیابی بالینی، فرآیند ثبت امواج نقطه‌های مختلف مغزی برای گزینش منشاء و دلیل دقیق مشکل مراجع انجام میشود و بعد از بررسی و تفسیر ساختار و الگوی امواج الکتریکی مغزی ثبت شده، تشخیص دقیق صورت می‌پذیرد و بر اساس آن پروتکل درمانی تدوین و اجرا میشود.
    photo 2018 07 13 23 40 34 212x300 - درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی | بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران
    درمان بیش فعالی بدون دارو

    جهت استفاده ار خدمات روانشناسی و روانپزشکی مرکز مشاوره بوجیکا در زمینه درمان بیش فعالی بدون دارو و تعیین نوبت رزرو از متخصصین مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید.

    09212773724-02126636858

    درمان قطعی بیش فعالی با نوروفیدبک چگونه صورت می گیرد

    پس از تمام شدن پروسه تشخیص مشکل مراجع، هدف گذاری و تدوین پروتکل درمانی، فرآیند بهبود شروع می‌گردد. در این شرایط به زبان ساده با ۱ یا چند موج مغزی در نقطه‌های گوناگونی از مغز مواجه هستیم که از حد نرمال یا کم‌تر یا بیشتر هستند و احتیاج به تنظیم و اصلاح دارند.
    روش اصلاح و تنظیم موج (یا موج‌های) مورد نظر به این شکل هست که در حالیکه مراجع روبروی یک صفحه‌ی نمایشگر نشسته است، الکترودهای سیستم به نقطه (یا نقاط) مغزی مورد نظر وصل می‌‌گردد و امواج مغزی مراجع در صفحه نمایشگر دیگری برای متخصص به نمایش در می‌آید.
    اشاره به این مسأله در اینجا واجب است که ازآنجایی که امواج مغزی هم در حالت نرمال و هم در حالت غیر نرمال مدام در حال تغییر و نواسان هستند، نرم افزار سیستم بگونه‌ای تنظیم میشود که وقتیکه موج مغزی مورد نظر مراجع در یک لحظه در موقعیت نرمال قرار میگیرد ، در صفحه نمایشگر او، به شکل ساده و قابل درک تغییرات بصری خاصی اتفاق میوفتد که مراجع متوجه آن میشود .
    به عنوان نمونه فیلمی در در موقعیت توقف نمایش قرار دارد و وقتی موج مغزی مورد نظر در لحظه‌ای در حالت نرمال قرار میگیرد ، نمایش فیلم استمرار پیدا میکند . در این شرایط همچون بازتاب در آینه، مراجع به شیوه کارکرد مغز خود واقف میشود.
    به واسطه فرآیند شرطی سازی عامل مراجع یاد میگیرد که زمان زیادتری موج مغزی مورد نظر را در موقعیت نرمال (یا مورد نظر) قرار بگذارد. و ممارست و مرور این حالت تبدیل به یک عادت پایدار ذهنی در وی میشود .
    photo 2018 07 13 23 40 29 300x212 - درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی | بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران
    درمان بیش فعالی بدون دارو

    اثر بخشی بهبود نورفیدبک

    کانون روانشناسان ایالات متحده (APA) نوروفیدبک را در دسته درمان‌های رفتاری اثر بخش گذاشته است و هم چنین به علت اثرات درمانی خیلی خوب و ماندگار، فقدان وجود اثرات ناخواسته منفی و طول کوتاه مرحله بهبود نسبت به درمان‌های دیگر، سبب آن شد که سازمان خوراک و داروی آمریکا (FDA) همچین این بهبود را مورد پذیرش قرار بگذارد.
    در سال ۲۰۰۱‌، کانون سایکوفیزیولوژی و بیوفیدبک کاربردی (AAPB) و اجتماع تنظیم عصبی (Society for Neuronal Regulation)، راهنمایی را برای ارزیابی میزان اثربخشی بالینی مداخلات سایکوفیزیولوژیک تهیه کردند (موس و گانکلمن، ۲۰۰۲).
    این راهنما مورد تأیید هیئت مدیران هر دو سازمان قرار گرفت و در سال ۲۰۰۸ نیز ویراست دوم آن انتشار یافت .
    در سال ۲۰۱۶ بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات علمی اثر بخشی جدید این راهنما مورد بازنگری قرار‌گرفت و ویراست سوم آن در اختیار متخصصین و عموم مردم قرار گرفت که در دنباله معیارهای اثر بخشی این روش درمانی را ملاحظه خواهید کرد.
    photo 2018 07 13 23 40 06 300x212 - درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی | بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران
    درمان بیش فعالی بدون دارو

     

    رفتار درمانی

    جهت درمان قطعی بیش فعالی

    در کنار نوروفیدبک رفتار درمانی از اصول مهم درمان بیش فعالی بدون دارو مشخص شده است که  روانشناس کودک تلاش می کند برای تغییر الگوی رفتاری کودک بیش فعال است و هدف این است که:
    محیط خانه و مدرسه‌ی کودک سازماندهی و منظم شود.
    قوانین مشخص به فرزند داده شود.
    برنامه خوبی برای دادن جایزه در مقابل رفتار پسندیده و پیامد منفی در مقابل رفتار ناپسند طراحی شود.
    1 1426246683 300x225 - درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی | بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران
    درمان بیش فعالی بدون دارو

    تکنیک‌های رفتاردرمانی برای درمان قطعی بیش فعالی

     

    • برای امورات روزمره یک روال مشخص تعیین کنید.
    سعی کنید که هر روزه یک برنامه‌ی مشخصی، از ساعت بیدار شدن از خواب تا ساعت به خواب رفتن کودک داشته باشید. برنامه در یک جای پایدار روی دیوار نصب کنید تا کودک سر تا سر روز قادر باشد آن را ببیند و بر اساس آن بازی نماید ، تکالیف مدرسه و امورات روزمره را انجام بدهد.
    • به منظم شدن فرزند خود کمک کنید
      کیف مدرسه، لباسها و اسباب بازیها را هر روزه در جای مشخص بگذارید. در این وضعیت احتمال این که کودک لوازم مورد احتیاج خود را گم کند بسیار کاهش میابد
    • حواس کودکتان را پرت نکنید.
    تلویزیون، رادیو و کامپیوتر را خاموش کنید. علی الخصوص وقتیکه کودک در حال انجام تکالیف مدرسه است عامل هایی که باعث حواس پرتی کودک می‌شوند را دور کنید.
    • انتخابهای کودک را محدود نمایید.
    تنها امکان گزینش و انتخاب بین دو چیز را به او بدهید. به عنوان نمونه بین این خوردنی، این تفریح، این خوردنی یا آن، در این وضعیت کودک هیجان زده و سردرگم نخواهد شد.
    • ارتباط خودتان را با کودک التیام و بهبود ببخشید.
    به جای بحث، توضیح طولانی ، متقاعد کردن یا گول زدن کودک قوانین واضح، روشن و مختصر به او بدهید که مسئولیتهایش را به او یادآوری کند.
    • از هدف گذاری و جایزه بهره جویی کنید
    یک لیست از اهداف و رفتارهای مورد نظر آماده نمایید و رفتارهای مثبت را در آن تیک بزنید بعد برای رفتار مثبت کودک خود جایزه تهیه کنید. در تعیین قوانین واقع گرا باشید و بجای معجزه یک شبه در رفتار‌های او به قدمهای کوچک کودک خود بیاندیشید.
    • در اجرای قوانین بسیار منظم باشید.
    در برابر یک مشکلات رفتاری کودکان به جای فریاد زدن یا تنبیه بدنی ، یکی از امتیازات او را لغو کنید. در زمینه کودکان کوچکتر می‌توان بسادگی آن‌ها را تا موقعی که رفتار خوبی نشان دهند نادیده گرفت.
    objetivo tiempo calidad 1 300x161 - درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی | بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران
    درمان بیش فعالی بدون دارو
     

    با کودکتان رابطه صمیمی برقرار کنید

    همواره سعیتان این باشد که خودتان را هم سطح کودک گذاشته و جهان را از پنجره نگاه او ببینید و قطعا تاثیر خوبی خواهد داشت و کودک هیجانات خود را خیلی بیشتر با شما در میان بگذارد که در این حالت می‌توانید انرژی او را همانگونه که شما صلاح میدانید و در جهت درست هدایت کنید.

    تکنیک های و مهارتهای کاربردی ارتباط با کودک

    تلاش نمایید به فرزند خود وقتی مشخص به او بدهید که اختصاصا برای او باشد، در واقع زمان مخصوص کودک
    وقتیکه مخاطب کودک هستید کاملا و با تمام وجود در اختیار او باشید. این به این معنی است که در حین بازی کردن و زمان مخصوص مشغول آشپزی و تلفن صحبت کردن و کار های متفرقه نباشید. باین اطمینان را به او بدهید هنگامی که با او هستید جز بازی و یا مخاطب بودن برای او دغدغه‌ی دیگری ندارید. این کار حتی می‌تواند سبب کشف استعداد‌های کودک از طرف شما شود.
    10 TIPS TO STRENGTHEN PARENT CHILD RELATIONSHIP social media 1 300x157 - درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی | بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران
    درمان بیش فعالی بدون دارو

    سر حرفتان بمانید

    تلاش کنید برای پاداش و ترغیب کودک به او قول‌های خوشحال کننده بدهید و حواستان باشد، قولی که به او می‌دهید قطعا عملی کنید، برای مثال در جایی آن را بنویسید و یا در صورت نداشتن شرایط به کسی بسپارید که آنرا عملی کند و قطعا این را به فرزندتان خاطر نشان کنید که زیرا به تو قول داده بودم به آن عمل کردم.

    عدم توجه به رفتار های منفی کودک

    وقتیکه کودکتان با بی قراری تلاش می کند خود را در نقش یک قربانی جای دهد تا به او دقت کنید اتفاقا در این جور موقعیت‌ها به این بی قراری او بی توجهی کرده تا این رفتار برای او به شکل یک قاعده‌ی همیشگی نشود تا از شما بدین وسیله توجه بگیرد.

    شیوه دستور دادن به کودک

    خوب است با زبانی نرم و با کلماتی محبت آمیز در قالب جملات درخواستیِ مودبانه و بسیار روشن از کودک تقاضای خود را (مثلا مرتب کردن اتاق) بخواهید. بدون این که فرزندتان فکر کند که چنانچه آن کار را انجام ندهد. تنبیه میشود و هرگز احساس اجبار نداشته باشد.

    کودکتان را مسئولیت پذیر کنید

    تلاش کنید کار و وظیفه‌ی مشخصی را در منزل برای کودک تعریف کنید به عنوان مثال از وی بخواهید که پس از بازی وسایلش را در جای ویژه خود قرار دهد. یا رختخوابش را مرتب کند تا فکر کند در انجام شدن کاری دخیل بوده است. در حقیقت مشخص کردن جایگاه کودک در بین اعضای خانواده و این وظیفه‌ی تعریف شده سبب هدایت مقداری از انرژی کودک بیش فعال بسوی انجام کار درستی میشود

    کنترل گری را کنار بگذارید

    در برخورد با فرزندتان ضمن احترام و ملاحظه صمیمیت؛ در مقابل رفتار‌های منفی او قاطع باشید طوری که آنرا جدی تلقی کند و بطور مکرر آن را انجام ندهد. این موضوع شکایتی است که غالبا پدر و مادر دارند که مدام بایست به کودکشان تذکر بدهند. در نظر گرفتن پاداش منفی یعنی جریمه کردن و محروم کردن کودک از یک پاداش مثبت می‌تواند اثربخش تر واقع شود.

    با کودکتان بگویید و بخندید

    تلاش کنید با انعطاف و نرمش و بکارگیری شوخ طبعی در رفتارتان با کودک ، ضمن بالا بردن مهارت های ارتباظی او لحظات مفرحی را برای کودک ایجاد کنید. این کار ضمن بهبود بیش فعالی در کودکان ، سبب میشود با بودن در مجاور پدر و مادر از اختلالات دیگر همچون افسردگی در کودکان در امان بماند.

     

    Happy family support system 1 300x198 - درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی | بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران
    درمان قطعی بیش فعالی بدون دارو

     

    اعتماد به نفس کودکتان را بالا ببرید

    یکی از روش‌های تحکیم اعتماد بنفس در کودک تحسین کردن اوست. به منظور تحکیم اعتماد بنفس فرزندتان برایش پاداش‌های مثبت در نظر داشته باشید. . از او در برابر همسالانش و دیگران تعریف کنید.توانایی هایش را بازگو کرده و از ناتوانایی‌های او ناامید نشوید و آن را ابراز نکنید چرا که شاید احساس طرد شدگی در کودک بوجود بیاید.
     

    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی  مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن

    photo ۲۰۱۹ ۱۰ ۱۹ ۱۵ ۰۰ ۰۵ 1 - درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی | بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران
    دکتر آرش رستمی

     

    معرفی دکتر آرش رستمی

    رواندرمانگر و روانکاو

    درمانگر مشکلات: اضطرابی ، خلقی، شخصیت، بین فردی ، ارتباطی (خانواده، زوج و کودک) ، مشکلات جنسی
    درمانگر هنر درمانی تحلیلی
    گروه درمانگر تحلیلی سایکودراما

    نگاهی به سوابق تحصیلی پژوهشی و اجرایی دکتر آرش رستمی

    • دکترای تخصصی روانشناسی بالینی
    • کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی خانواده درمانی
    • کارشناسی روانشناسی بالینی
    • پروانه تخصصی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران
    • عضو انجمن روانشناسی ایران
    • عضو انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
    • کارشناس برنامه زنده تلویزیونی ایران شهر شبکه تهران
    • همکاری و ساخت آیتم روانشناسی برنامه مشق عشق شبکه آموزش ( نویسنده، کارگردان، کارشناس)
    • مدرس کشوری وزارت آموزش و پرورش طرح ملی شهاب
    • طراح برنامه مداخله هوش های هشتگانه گاردنر و طرح ملی شهاب وزارت آموزش و پرورش
    • پژوهشگر برگزیده ششمین کنگره انجمن روانشناسی ایران
    • مدیر کلینیک روانشناسی بوجیکا
    • مسئول برگزاری کارگاههای روانشناسی و روانپزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

    برای آشنایی بیشتر با دکتر آرش رستمی و دریافت نوبت ویزیت اینجا کلیک کنید

    مطالب پیشنهادی

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.