اختلاف سنی در ازدواج | اختلاف 15،10،7 و 20 سال زن و مرد

اختلاف سنی در ازدواج

اختلاف سنی در ازدواج. این عبارت “سن فقط یک عدد است” هنگام ازدواج و واقعیت های آن خیلی غیر منطقی به نظر می رسد.

  • اختلاف سنی در ازدواج

    اختلاف سنی در ازدواج

    یکی از مباحث بسیار چالش ‌برانگیز در ازدواج مسئله اختلاف سنی در بین زوجین است. همیشه این سؤال ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند که چند سال اختلاف سنی در بین آن‌ها می‌تواند تضمین ‌کننده خوشبختی و تفاهم آن‌ها باشد. شاید تصوری که ما از یک ازدواج رؤیایی داریم با واقعیت تفاوت زیادی داشته باشد. در بسیاری از مواقع ما تصوری را از عشق در ذهن خود ساخته‌ایم و تمامی روابط را بر اساس آن سنجیده و نام‌گذاری می‌کنیم؛ اما این قضیه با آنچه در فیلم‌ها و داستان‌ها به آن پرداخته می‌شود متفاوت است. برای ازدواج معیارهای مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، سن، یکسان بودن جایگاه اجتماعی و مالی، اعتقادات مشابه و روحیات زوجین است که می‌تواند نقش زیادی در موفقیت یک ازدواج داشته باشد.

    بهترین تفاوت سنی برای یک ازدواج موفق چیست؟

    این عبارت “سن فقط یک عدد است” هنگام ازدواج و واقعیت های آن خیلی غیر منطقی به نظر می رسد. در کنار سازگاری عواملی مانند اختلاف سنی نیز هنگام فکر کردن در مورد ازدواج مهم است. بسیاری از زوج ها به دلیل اختلاف سنی زیاد بین آنها، با مشکلات مختلفی روبرو هستند.

    ما افراد مشهوری با اختلاف سنی زیاد در یک ازدواج موفق را می بینیم اما فکر می کنید شما می توانید یکی از آنها باشید؟

    pe0065765 JS851871758 scaled - اختلاف سنی در ازدواج | اختلاف 15،10،7 و 20 سال زن و مرد

    تفاوت سنی ایده آل برای یک زوج برای داشتن یک زندگی موفق چیست؟

    اختلاف سنی مختلف بسته به اولویت زوج و آنچه در ازدواج به دنبال آن هستند، برای انواع مختلف زوج ها نتایج متفاوتی بدنبال دارد. این که آیا شما یک زن و شوهر در سن جوان هستید  و عاشق یکدیگر هستید درست، اما اختلاف سنی در زندگی مشترک می تواند مشکل زا باشد… هرچه اختلاف سنی بیشتر باشد ، احتمال جدایی بیشتر می شود.

    آیا سن اهمیت دارد؟

    موفقیت یک رابطه بستگی به میزان مشابه بودن ارزش ها، اعتقادات و اهداف در مورد رابطه آنها دارد. از یکدیگر در دستیابی به اهداف شخصی پشتیبانی کنید. تعهد روابط ، اعتماد و صمیمیت را تقویت کنید؛ و مشکلات را به روشهای سازنده حل کنید. این عوامل ارتباط چندانی با سن افراد ندارند.

    بنابراین واقعیت این است در حالی که یک فاصله سنی ممکن است چالش هایی را برای زوجین به وجود آورد تا زمانی که زوجین در زندگی مشترک خود با یکدیگر ارتباط خوب و سازنده دارند، سن نباید هیچ مانعی باشد.

    Portrait of a senior man and a young woman embracing each other and smiling 660x330 1 - اختلاف سنی در ازدواج | اختلاف 15،10،7 و 20 سال زن و مرد
    اختلاف سنی در ازدواج

    ازدواج با اختلاف سنی 7 سال

    در حالی که برخی می گویند هرچه اختلاف سنی بزرگتر باشد شانس جدایی بیشتر است ، بسیاری می گویند اختلاف سنی ایده آل برای ازدواج باید 6-7 سال باشد.  افراد هم سن و سال معمولاً از درگیری با یکدیگررنج می برند و بیشتر زوج هایی که اختلاف سن بیشتری دارند ، دعوا بیشتری دارند. به دلیل تعلق داشتن به دو نسل متفاوت، آنها به همان شیوه رفتار می کنند و انتظار دارند که مقابل تسلیم شود. اینجاست که اختلاف سن برای ازدواج فاکتور مهمی محسوب می شود.

    ازدواج با فرد همسن خودتان، کمبود بلوغ فکری و عاطفی و فرزندآوری زیادی بدنبال دارد. گفته می شود ذهنیت و تفکر هر شخص هر سه سال یکبار تغییر می کند ، به همین دلیل ، زوجین با فاصله سنی 6-7 سال ازدواج های موفق پایدار بیشتری دارند. درک و سازگاری بیشتری در مقایسه با ازدواج با شخصی همسن شما وجود دارد. این احتمالاً بهترین فاصله سنی در ازدواج است.

    لطفا بخوانید: روانکاو

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه مشاوره ازدواج و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    اختلاف سنی بین 10 تا 15 سال

    این میزان اختلاف سنی در موضوع ازدواج می‌تواند برای زوجین بسیار مسئله برانگیز و ریسک‌پذیر باشد. شاید بتوان گفت موفقیت در این مورد از ازدواج‌ها به روحیات و شرایط زندگی هر فرد بازمی‌گردد؛ زیرا دیده‌ شده است که بسیاری از زوج‌ها با این اختلاف سنی ازدواج‌های موفقی را تجربه کرده‌اند و زندگی شاد و موفقی را سپری می‌کنند. ازدواج با این شرایط سنی می‌تواند دارای معایب و مزایایی برای هر فرد باشد. زوج‌های بسیاری با این میزان فاصله سنی، زندگی شاد و خوبی را سپری می‌کنند.

    معایب و مزایای ازدواج با اختلاف سنی بین 10 تا 15 سال می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

    • معمولاً این افراد از نظر فکری بالغ‌تر از شما هستند و می‌توانند به بهترین شکل حمایتگر شما باشند و این حمایت می‌تواند شامل بعد عاطفی و روحی و همچنین مادی باشد.
    • این افراد به لحاظ تجربه و سن افراد صبورتر و باتجربه‌تری هستند و در موقعیت‌های چالش‌برانگیز زندگی می‌توانند شما را هدایت کنند و صبورتر عمل کنند.
    • همسر کوچک‌تر دارای انرژی و روحیه بیشتری است و می‌تواند طراوت و شادابی را به زندگی مشترک تزریق کرده و تعادل را در سطح انرژی برقرار کند.
    • معایبی که ازدواج با این اختلاف سنی می‌تواند داشته باشد این است که مرد به‌عنوان قهرمان و ناجی زندگی زن و گاهی در نقش پدر برای او ظاهر می‌شود.
    • گاهی دخترهای جوان احساس ضعف دارند و به دنبال حامی در زندگی خود هستند و برای پر کردن آسیب‌های زندگی خود تن به ازدواج می‌دهند و البته این در همه افراد صادق نیست.

    ازدواج با اختلاف سنی 10 سال

    اختلاف سنی 10 ساله می تواند کمی مشکلات را افزایش دهد، اما گاهی اوقات نیز چنین ازدواج هایی اتفاق می افتد. اختلاف سنی 10 ساله با مجموعه جوانب مثبت و منفی خود همراه است و این که آیا این رابطه در چه شرایطی پیش خواهد رفت، بستگی به سن شریک جوان دارد. فیلم های بالیوود که اختلاف های سنی زیادی را در زوج ها نشان داده اند ، موفقیت آمیز بوده اند، اما برای رسیدن به این کار به بلوغ و شکیبایی زیادی نیاز دارید.

    برای ازدواج یک زن 22 ساله با یک مرد 32 ساله ، ممکن است اختلافات زیادی صورت بگیرد زیرا احتمال وجود دارد که این دو در مراحل مختلف زندگی خود باشند و اولویت های مختلفی دارند. می توان ادعا کرد که یک زن 22 ساله هنوز به اندازه کافی بالغ نشده است تا بتواند مسائلی را که شوهر بسیار بزرگترش با آن روبرو است مقابله کند و احتمالاً به دلیل وسوسه ترسیدن از شریک زندگی خود ازدواج کرده است. از طرف دیگر، از آنجا که شریک زندگی وی بسیار مسن تر است، به احتمال زیاد او بلوغ بیشتری به دست آورده و زندگی را به صورت عملی تر زندگی می کند. در چنین مواردی ، هر دو شریک ایده ها و انتظارات متفاوتی از ازدواج دارند و بعدا با مشکلات عمده عدم سازگاری روبرو می شوند.

    یک مرد سی و پنج ساله که با یک دختر بیست و سه ساله ازدواج کرده است به ما گفت که به دلیل مشکلات شدید ناسازگاری، سرانجام مجبور به جدا شدن شد. خانم میگفت که نمی تواند با دوستان همسرش ارتباط برقرار کند و از طرفی بندرت می توانست با دوستان خود معاشرت کند. وی گفت که این به جایی رسیده  که آنها هیچ دوست مشترک ندارند و هیچ وقت آخر هفته خود را در کنار هم نمی گذرانند.

    در فاصله سنی 10 سال، سازگاری ها کاهش می یابد. اما شما می توانید ازدواج خود را حتی باوجود این تفاوت ها، موفقیت آمیز کنید. بسیاری از افراد بلوغ بیشتری نسبت به افرادی که سن آنها کوچک نشان می دهد، دارند و به همین دلیل آنها به شریک زندگی خود جذب می شوند که بسیار بزرگتر از آنها هستند. در این حالت، ازدواج بین آنها بسیار موفقیت آمیز است زیرا از نظر بلوغ فکری و عاطفی با هم سازگار هستند.

    Hugh Hefner Crystal Hefner Instagram 061015 638x425 e1650705753553 - اختلاف سنی در ازدواج | اختلاف 15،10،7 و 20 سال زن و مرد
    اختلاف سنی در ازدواج

    اختلاف سنی 20 سال

    اختلاف سنی 20 سال در بین زوجین در حدی زیاد است که باید بگوییم که آن‌ها از دو نسل متفاوت در کنار هم قرار گرفته‌اند. در ابتدا شاید این موضوع به دلیل هیجان‌های اولیه چالش‌برانگیز نباشد اما بعدها طرفین را دچار مشکلاتی خواهد کرد. اختلاف در عقاید و افکار، سطح انرژی، آرزوها و اهداف می‌تواند مشکلاتی را در زندگی زناشویی برای این زوج‌ها ایجاد کند. با گذشت چند سال و بالاتر رفتن سن، معمولاً تضاد و تناقض بین آن‌ها بالاتر رفته و افراد توان تحمل همدیگر را از دست می‌دهند و دامنه اختلافات شدیدتر می‌شود.

     

    زیرا یکی از آن‌ها همیشه سرشار از انرژی و شور و حال و دیگری همیشه خسته و کم‌توان خواهد بود. یکی از آن‌ها علاقه‌مند به تجربه‌های تازه، سفر و خرید و گردش و دیگری نیازمند استراحت در خانه و به دنبال سپری کردن اوقات خود در محیط بدون ریسک و دغدغه خواهد بود. حتی در زمینه بارداری نیز ممکن است اختلافات و مشکلاتی درگیر زندگی این افراد شود. تفاوت سنی زیاد بین پدر و کودک می‌تواند از موضوعات چالش‌برانگیز در زندگی این افراد باشد. در این ازدواج‌ها پس از مدتی افراد از هم دل‌زده و خسته می‌شوند در چنین مواقعی تنها نکته‌ای که به ذهن آن‌ها می‌رسد همین اختلاف سنی 20 ساله است که نادیده گرفته می‌شود.

    در این موارد از ازدواج‌ها با اختلاف سنی 20 سال دیده ‌شده است که حتی زوج‌ها در کوچک‌ترین مسائل نیز دچار اختلاف در دیدگاه و نظر با هم هستند. چراکه صحبت از دو نسل متفاوت است و نباید در انتخاب این موضوع را نادیده گرفت. مهم‌ترین موضوعاتی که زمینه اختلاف در این زوج‌ها را فراهم کند می‌تواند شامل عدم درک متقابل آن‌ها توسط همدیگر، تفاوت درخواست‌ها و نیازها از ازدواج و مشکلاتی در زمینه مسائل جنسی باشد. بااین‌حال می‌توان در هر مورد استثناهایی را در نظر گرفت که در همه موارد یکسان عمل نمی‌کند.

    چرا فاصله سنی در ازدواج مهم است؟

    شاید برای شما نیز این سؤال پیش‌ آمده باشد که چرا اختلاف سنی در این حد مهم است. زیرا سن تا زیادی از نظر بیولوژیکی، جنسی و سلامت باروری نقش زیادی در موفقیت یک ازدواج دارد. از لحاظ روانشناسی اختلاف سنی نرمال و ایده‌آل در ازدواج بین 4 تا ۵ سال است که در آن خانم از آقا کوچک‌تر باشد و می‌توان آن را یکی از معیارهای ازدواج مناسب در نظر گرفت. یادآوری این نکته ضروری است که اگر عشق و محبت و تفاهم در بین زوجین زیاد شود شاید اختلاف سنی اهمیت زیادی در بین آن‌ها نداشته باشد. در هر شرایط در صورت نادیده گرفتن آن طرفین بیشتر صدمه می ببینند.

    اگر بخواهیم خواسته‌ها و نیازهای جنسی یک زن را در نظر بگیریم در سنین بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی به اوج خودش رسیده و زن در این بازه سنی در اوج طراوت و شادابی قرار دارد و آمادگی برای بارداری و نگه‌داری و تربیت فرزند و همچنین شوهرداری در نهایت خود است. درحالی‌که برای مردان این موضوع بعد 35 سالگی نیز اتفاق می‌افتد و به همین دلیل رعایت فاصله سنی بین زوجین اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

    به دلیل اینکه بلوغ در زن‌ها چند سال زودتر از مردان اتفاق می‌افتد و یائسگی در آن زودتر رخ می‌دهد و این موضوع نیازمند رعایت فاصله سنی مناسب در آن‌ها است. از نظر علم و سنت بسیار قابل ‌قبول‌تر است که سن پسر تا چند سال بزرگ‌تر از دختر باشد که تعادل در همه زمینه در ازدواج فراهم باشد.

    happy couple 3k 3000x1500 1 scaled - اختلاف سنی در ازدواج | اختلاف 15،10،7 و 20 سال زن و مرد
    اختلاف سنی 10 سال

    عشق و هیجان‌های اولیه به‌مرور زمان کم‌رنگ‌تر می‌شود و انتخاب‌های منطقی و عاقلانه می‌تواند زندگی موفق زوجین را تضمین کند. البته قانون مشخصی برای سن ازدواج وجود ندارد و می‌توان استثناهایی نیز برای هر فرد در نظر گرفت.

    زمانی که سن زن بیشتر از مرد باشد

    نمی‌توان برای همه ازدواج‌ها نسخه یکسانی صادر کرد، ولی از نظر اجتماعی بزرگ بودن زن از مرد در ازدواج چندان جالب و پذیرفته نیست و عموماً دیدگاه‌های منفی در این زمینه وجود دارد و به‌خصوص اگر این اختلاف سنی بین زن و مرد بیشتر از پنج سال باشد. این نوع از ازدواج‌ها همیشه با ترس از شکست همراه است. مهم‌ترین مشکلی که در این ازدواج‌ها وجود دارد تحلیل رفتن جسم زن است که احساس ناخوشایندی را وارد رابطه زناشویی می‌کند. پایین آمدن احتمال بارداری در سن بالاتر زنان، از مشکلات دیگر در این اختلاف سنی بین زوجین است. همچنین سطح انرژی و تکنیک‌های تربیت فرزند در دوره سنی می‌تواند برای آن‌ها مشکل‌ساز باشد. ترس از دادن مرد در ارتباط با زن‌های جوان‌تر همیشه ذهن این افراد را درگیر خود می‌کند و می‌تواند به مشکلات روحی و عاطفی آن‌ها بعد از ازدواج دامن بزند. فرد کوچک‌تر در ابن رابطه نیز آسیب می‌بیند و حرف‌های ناگفته بسیاری با خود همراه دارد و چون نمی تواند احساسات واقعی خود را در فضای خانواده مطرح کند می‌تواند زمینه را برای بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها فراهم بیاورد.

    اختلافات سنی زیاد و مشکلات ناشی از آن در بین زوجین

    اختلاف سنی زیاد عموما مشکلات زیادی را در مراحل بعدی برای خانواده به وجود می آورد که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    1. عدم تفاهم و درک متقابل

    با افزایش سن انعطاف رفتاری در افراد کاهش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند برای زندگی مشترک خطرآفرین باشد و فضای خانه را به محیطی غیرقابل تحمل تبدیل کند. اضطراب و تشویش ناشی از این موضوع می‌تواند آینده زندگی مشترک را به نابودی بکشاند.

    2. عدم ارضای مناسب غرایز جنسی در افراد

    مهم ترین هدفی که از ازدواج دنبال می‌شود، ارضای غرایز جنسی در شرایط مطلوب است و تفاوت سنی بیش از حد تناقض‌هایی را در این مورد به وجود می آورد؛ زیرا با گذشت سن غریزه و توان جنسی در افراد افول پیدا می‌کند. همین موضوع می‌تواند باعث نارضایتی همسر و شریک زندگی شود و فضای خانه را با بحران روبرو کند. افرادی که دارای اختلافات سنی بیش از 15 سال هستند معمولا دارای تفاوت نسلی با یکدیگرند که آن‌ها دچار مشکلاتی در خصوص مسائل جنسی بعد از ازدواج می‌کند. با بالا رفتن سن این اختلاف‌ها بیشتر می‌شود و سرانجامی جز طلاق برای آن متصور نیست.

    3. وجود سوء ظن و شکاکیت طرفین

    زمانی که اختلاف سنی آشکاری بین زوج ها وجود داشته باشد، فضای بی‌اعتمادی در بین آن‌ها شکل می کیرد که در زوج های جوان این گونه نیست. به‌طوری‌که هر رفتاری که در مقابل افراد جوان از فرد سر بزند از نظر همسر و شریک زندگی او در معرض اتهام قرار خواهد گرفت.

    4. امرونهی به همسر

    فردی که سن بالاتری از دیگری دارد، عموما او را مورد امرونهی قرار خواهد داد و این به دلیل اختلاف سنی و نسلی بین این افراد است. زیرا فرد بزرگ‌تر این احساس را دارد که باید همسر خود را تربیت کند و اشتباهات او را اصلاح کند و این برای فرد مقابل اصلا قابل قبول نخواهد بود.

    5. امتیازدهی بیش از حد

    فرد بزرگ‌تر برای اینکه بتواند نظر شریک زندگی خود را به خود جلب کند و او را برای خود حفظ کند، مجبور خواهد بود به او امتیاز بدهد و حتی در بسیاری از موارد از حق ‌و حقوق خود بگذرد تا بتواند او را در زندگی مشترک حفظ کند.

     

    حقایقی در مورد موفقیت اختلاف در سن ازدواج

    حقایق ازدواج مرتب نشان می دهد که قاعده اختلاف سن یک واقعیت قطعی نیست و هنگامی که هر دو شریک زندگی با یکدیگرسازگار هستند و یک سطح درک مشترک دارند، سن فقط به یک عدد تبدیل می شود. موارد بسیاری مشاهده شده است که ازدواج های با اختلاف سنی زیاد موفقیت آمیز به نظر می رسد. مطالعات نشان می دهد ازدواج زوجین با بیش از 10 سال اختلاف سنی غالباً مورد مخالفت خانواده . جامعه قرار می گیرند. وقتی صحبت از روابط بین فردی می شود، زن و مرد هر دو افراد هم سن خود را ترجیح می دهند . آمار همچنین نشان می دهد ، زوج هایی که موفق به گذراندن دو سال از زندگی خود با موفقیت هستند ، مهم نیست که چقدراختلاف سنی داشته باشد، تقریباً 43٪ کمتر از هم جدا می شوند. بنابراین با حفظ ارتباط سالم موفقیت ازدواج خود را ثابت کرده اند.

    کلید یک ازدواج موفقیت آمیز با فاصله سنی زیاد، مبتنی بر عواملی غیر از سن است از جمله ارتباط خوب و سازنده، احترام، عشق و ثبات.

    اگر به فکر ازدواج با اختلاف سنی بالا هستید، باید سازگاری، درک، سبک های زندگی و سلیقه های فرد مقابلتان را بررسی کنید. سبک زندگی در رابطه با ازدواجهای با اختلاف سنی زیاد نقش اصلی را بازی می کند، زیرا وقتی با سبک زندگی طرف مقابل مشکل دارید، معمولاً تمایل دارید که آن را مقصر بدانید. ازدواج یک امر دائمی است و قبل از ازدواج با کسی که بزرگتر از شما است، اطمینان حاصل کنید که درک می کنید که به چه زندگی وارد می شوید.

    چرا سن برای بعضی ها مهم نیست؟

    تصور می شود ترجیحات مردان برای ازدواج با زنان جوانتر مربوط به آمادگی باروری است. به این معنا که شخص جوان تر دارای جذابیت و انرژی (همچنین به عنوان نشاط) بیشتری است.

    اگرچه زن و مرد به شریک قابل اعتماد اهمیت می دهند، اما زنان به جایگاه  اجتماعی و منابع مالی شریک زندگی خود اهمیت بیشتری می دهند. این امر عمدتاً به این دلیل است که، با توجه به اینکه زنان در آینده صاحب فرزند می شوند (زمان و تلاش در تحمل و پرورش فرزند)، بنابراین آنها به دنبال یافتن شریکی هستند که بتواند منابع خود را برای ایجاد یک رابطه خوب و خانواده سالم سرمایه گذاری کند.

    لطفا بخوانید: علائم افسردگی
    با مرد سن بالا e1650705780283 - اختلاف سنی در ازدواج | اختلاف 15،10،7 و 20 سال زن و مرد
    اختلاف سنی در ازدواج

    نتایج رابطه زوجین با فاصله سنی زیاد 

    بسیاری از افراد تصور می کنند که زوجین با اختلاف سنی زیاد در رابطه با نتایج بدست آمده، رابطه ضعیف دارند. اما برخی از مطالعات دیگر نشان دهنده رضایت رابطه زوجین با اختلاف سن بالاتر است. همچنین به نظر می رسد این زوج ها اعتماد و تعهد و حسادت کمتری را نسبت به زوج های هم سن و سال گزارش می دهند. بیش از سه چهارم از زوجهایی که زنان جوانتر با مردان مسن تر ازدواج می کنند، از روابط عاشقانه و رضایت بخش خود سخن می گویند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و تعیین نوبت ویزیت در زمینه مشاوره ازدواج با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

     

    مطالب پیشنهادی:

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۸ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.