کم رویی در کودکان | نشانه، علل و درمان خجالتی بودن کودکان

  • کم رویی در کودکان

    کم رویی در کودکان

     

    کودک من خجالتی است و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار نمیکند ؛ آیا باید نگران باشم؟

    کم رویی یک پدیده اجتماعی -روانی است که طی سالهای اولیه رشد کودک و به دلیل برقراری روابط نادرست با سایر افراد بوجود می آید. گرچه خجالت در دوران کودکی شایع است، اما برای بسیاری از والدین، به ویژه کسانی که موقعیت اجتماعی خاصی در جامعه دارند، بسیار مهم است. بعضی از کودکان به دلیل تجربیات زندگی سخت، خجالتی هستند، اما اکثر کودکان در این موقعیت به دنیا می آیند و این دلیل کافی برای کم رویی در کودکان نیست. برای بعضی از کودکان در سنین متوسط (8-12)، موقعیت های اجتماعی و تعاملات می تواند وحشتناک باشد. هنگامی که آنها با بچه های جدید تماس می گیرند، به ندرت احساس راحتی می کنند. به طور معمول، آنها نمی توانند اولین حرکت را انجام دهند، ترجیح می دهند که دوستی بالقوه را رها کنند تا اینکه به آشنایی با او بپردازند. کم رویی در کودکان باعث میشود از نظر احساسی مضطرب باشند، اما این آمار در اقلیت هستند. در واقع، در بعضی از کودکان به طور طبیعی این ناسازگاریی از بین می روند و در شرایط جدید گرم و خوش رو می شوند.

    516fc950 e795 4c57 bd61 8d66787422c044431 300x188 - کم رویی در کودکان | نشانه، علل و درمان خجالتی بودن کودکان
    کم رویی در کودکان

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه ی کودک و خانواده و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    دلایل کم رویی در کودکان

    1-کم رویی کودکان به دلیل ترس

    کم رویی کودکان در سالهای اول تولد، به دلیل ترس آنها از غریبه هاست و در برخورد با افراد بیگانه دچار اضطراب می شود. اما به تدریج با رشد ذهنی کودک و توانایی تشخیص غریبه ها، و تجربه های لذت بخش او از بودن در کنار دیگران، اضطراب کودک کمتر شده و ترس او نیز از بین می رود.

    2-کم رویی کودکان به دلیل اضطراب کودک

    محققان، علت اصلی کم رویی کودکان را، ناشی از اضطراب اجتماعی آنها می دانند. در اضطراب اجتماعی، کودک  به دلیل ترس و داوری شدن توسط دیگران، اقدام به برقراری ارتباط با دیگران نمی کند. و عدم برقراری ارتباط با دیگران، همیشه و تا بزرگسالی با آنها می ماند. در این کودکان، اضطراب به عنوان ویژکی شخصیتی در آنها نهادینه می شود و به دنبال آن سبب کم رویی می شود.

    3-کم رویی کودکان به دلیل کمبود اعتماد به نفس

    برخی از کودکان از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند، از این رو سعی در برقراری ارتباط با اطرافیان نمی کنند. آنها نگران عدم پذیرش از سوی همسالان خود هستند.

    کم رویی در کودکان زیر 5 سال 

    با کودک خود در موقعیت های اجتماعی مانند گروه های بازی یا گروه های خانوادگی قرار بگیرید، آنها را تشویق به کنجکاوی کنید. به تدریج که ارتباط فرزند شما راحت تر می شود، می توانید به تدریج برای مدت کوتاهی از او دور شوید. به عنوان مثال، در حالی که کودک شما روی زمین بازی می کند، روی صندلی با بزرگسالان بنشینید و او را با همسالانش تنها بگذارید. اجازه دهید فرزند شما بداند که احساسات او درست است و شما به او کمک خواهید کرد که آنها را مدیریت کند. هیچ وقت زیاده روی نکنید، به عنوان مثال از او برای مدت طولانی اجتناب نکنید یا دایما از او محافظت نکنید.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه ی کودک و خانواده و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

     توجه

    سعی کنید رفتار اجتماعی و اعتماد به نفس را برای کودک خود الگو قرار دهید تا کودک بتواند شما را تماشا کند و یاد بگیرد. به عنوان مثال، زمانی که کسی به شما سلام می کند، همیشه سلام  کنید.
    اگر دیگران می گویند که فرزند شما “خجالتی” است، به آرامی آنها را در مقابل فرزندتان اصلاح کنید. به عنوان مثال، ‘جیمی برای صحبت کرن و گرم گرفتن  با شما احتیاج به زمان بیشتری دارد، هنگامی که او احساس راحتی کند، خوشحال میشود که با شما بازی کند. این پیامی است که شما می فهمید که فرزند شما  چگونه احساس می کند، و می تواند با اوضاع زمانی که پیش میاید، برخورد کند.

    خجالت شدید

    در برخی موارد، خجالت می تواند بسیار نمایان  شود. اغلب کودکان خجالتی در کنار  همسالان خود در کلاس درس و زمین بازی همخوانی ندارند.  الگوی دیگری که وجود دارد این است که  برای کودکان سخت است که تغییر کنند. خجالت می تواند به طورچشمگیری منجر به اجتناب هدفمند از اجتماع و عقب نشینی کردن از افراد شود و در نهایت باعث ناتوانی در عملکردشان در آینده به عنوان یک بزرگسال اجتماعی شود. اگر خجالت کودک شما مزمن شود، ممکن است ناشی از اختلال اضطراب یا الگوی عاطفی باشد. پس ارزیابی شدن توسط یک متخصص روانشناس برای کودک مفید خواهد بود.

    کودک کمرو دلایل راهکارها 68592 300x204 - کم رویی در کودکان | نشانه، علل و درمان خجالتی بودن کودکان
    کم رویی در کودکان

    گذشت زمان و درمان کم رویی

    بعضی کودکان که این  شرایط سخت را پشت سر میگذارند، در روابط  اجتماعی خوب عمل می کنند، کودکانی که دچار مشکل ایجاد و حفظ روابط هستند، حتی پس از کنار گذاشتن این رفتار، نگرانی و توجه بیشتری را جلب می کنند. در نهایت، بسیاری از (و شاید اغلب) کودکان یاد می گیرند که رفتار های خود را کنترل  کنند. ممکن است آنها از درون خجالت بکشند اما در ظاهر به صورتی رفتار میکنند که از چیزی نمیترسند و خجالت نمیکشند. والدین می توانند به طور منظم فرزندان خود را به شرایط اجتماعی هدایت کنند، تا آنها بتوانند با موفقیت تعامل با یکدیگر را یاد بگیرند.

    پس زدن کودکان 

    اکثر کودکان میخواهند مورد علاقه افراد باشند، اما بعضی از آنها در یادگیری نحوه ی دوست داشتن و دوست داشته شدن، ضعیف هستند.  ممکن است دیگران برای ابراز علاقه پیش قدم نشوند، و ممکن است کودک  به خاطر اینکه لباسش تمییز نیست، چاق است یا حتی مشکل تکلم دارد، مجبور شود از یک گروه یا دیگری جدا شود. جوانان اگر کسی از همسالان خود با انها بدرفتاری کند و رفتار تهاجمی داشته باشد او را پس میزنند و کودک در حاشیه جمع دوستانه قرار میگیرد و مورد بی توجهی واقع میشود. این کودکان نادیده گرفته شده، تنها وقت خود را صرف نمایان کردن خود و جلب رضایت دیگران می کنند. کودکان پس زده شده، توسط همسالانشان به صورت آشکار نادیده گرفته میشوند و به طور مداوم احساس ناخشنودی میکنند. آنها همچنین ممکن است به خاطر رفتارهای پرخاشگرانه و ناخوشایندشان رد شوند. بعضی از آنها ممکن است کمبود توجه و یا بیش فعالی داشته باشند.

    107156951 300x200 - کم رویی در کودکان | نشانه، علل و درمان خجالتی بودن کودکان
    کم رویی در کودکان

    چگونه والدین می توانند به کم رویی کودکان کمک کنند:

    کم رویی با قرص و دارو برطرف نمی شود، بلکه باید رفتارهای اشتباه کودک را به تدریج حذف و عادات صحیح را جایگزین آن کرد.

    تعاملات موفقیت آمیز، نیاز به مهارتهای گوناگون و شیوه های خاص تعامل دارد. والدین باید این مهارت ها را در فرزندان خود تقویت کنند:

    • کاهش اضطراب در کودک کم رو
    • افزایش مهارتهای برقراری ارتباط با اطرافیان
    • تغییر در نحوه تفکر در مورد خود و اطرافیان
    • مقابله با شکست و سرخوردگی
    • مقابله با تغییر و انتقال
    • مقابله با رد کردن و اذیت کردن
    • مدیریت خشم
    • معذرت خواهی
    • فکر کردن به چیزهای سرگرم کننده برای انجام دادن
    • ابراز احساسات
    • دفاع از خود
    • دوست داشتن دیگران
    • درخواست کردن
    • تعریف کردن از دیگران
    • ابراز قدردانی
    • درخواست کمک
    • کمک به دیگران

      shyness treatment babypro 300x169 - کم رویی در کودکان | نشانه، علل و درمان خجالتی بودن کودکان
      کم رویی در کودکان

    والدین کودکان کم رو] همچنین باید با قرزند خود ارتباط صمیمی تری برقرار کند، با فرزند خود تماس پوستی برقرار کنید تا او احساس امنیت و حمایت بیشتری بکند و او را مورد تائید قرار دهید و می توانید در این زمینه از روانشناس متخصص کودک کمک بخواهید.

    آیا منشا کم رویی کودکان، قطعا خجالت زدگی است؟ 

    ایده خوبی است که با کودک و پرستار  (برای نوزادان و کودکان نوپا) یا معلم فرزندتان (برای کودکان پیش دبستانی و کودکان مدرسه) صحبت کنید، تا سایر دلایل ممکن برای رفتار کم رویی فرزندتان را بیابید. مثلا: یک کودک با تاخیر زبان ممکن است علائمی را نشان دهد که می خواهد با افراد صحبت کند، به عنوان مثال، به دنبال تماس چشم یا تلاش برای ایجاد ارتباطات اجتماعی است، اما ناامید می شود، چون کسی نمیتواند او را درک کند.
    کودکانی که دارای اختلال شنوایی هستن، ممکن است به آنچه که مردم می گویند، پاسخ ندهند. یک کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD)، ممکن است دچار مشکالت خواندن و مشکلات اجتماعی باشد، ممکن است به شیوه ی کودکان دیگر بازی نکند، و ممکن است در برقراری ارتباط اجتماعی بی علاقه باشند.

    کمرویی کودکلن 300x193 - کم رویی در کودکان | نشانه، علل و درمان خجالتی بودن کودکان
    کم رویی در کودکان

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه ی کودک و خانواده و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    مطالب پیشنهادی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.