ترس از مدرسه | ترس از مدرسه چیست|درمان استرس و ترس کودکان از مدرسه

ترس از مدرسه مرحله ای نیست که راحت بگذرد. این یک مشکل واقعی است که برای چند هفته یا بیشتر ادامه دارد. این اختلال در توانایی کودکان و نوجوانان برای شرکت در زندگی عادی است. آنها ممکن است در مدرسه تحصیل ، ایجاد روابط معنی دار و زندگی با احساس هدف مشکل داشته باشند.

  • ترس از مدرسه

    ترس از مدرسه

    ترس یکی از اساسی ترین احساسات انسانی است. ترس در سیستم عصبی برنامه ریزی شده و مانند غریزه عمل می کند. از زمان نوزادی ، مجهز به غرایز بقا برای پاسخگویی با ترس در هنگام احساس خطر یا احساس ناامنی هستیم.

    ترس به محافظت از ما کمک می کند. این امر ما را نسبت به خطر هشیار می کند و ما را برای مقابله با آن آماده می کند. احساس ترس در بعضی شرایط بسیار طبیعی و مفید است. ترس می تواند مانند هشدار باشد ، سیگنالی است که به ما کمک می کند احتیاط کنیم و مراقب باشیم.

    مانند همه احساسات ، بسته به موقعیت شخص ، ترس می تواند خفیف ، متوسط یا شدید باشد. احساس ترس می تواند مختصر باشد یا طولانی تر شود.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه کودک و نوجوان و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا  با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 – 02126767945 – 09212773724

    1675462644ب 300x189 - ترس از مدرسه | ترس از مدرسه چیست|درمان استرس و ترس کودکان از مدرسه
    ترس از مدرسه

    چگونه ترس اتفاق می افتد؟

    وقتی خطر را احساس می کنیم ، مغز فوراً واکنش نشان می دهد و سیگنال هایی را ارسال می کند که سیستم عصبی را فعال می کند. این باعث می شود واکنش های جسمی مانند ضربان قلب سریع تر ، تنفس سریع و افزایش فشار خون ایجاد شود. برای آماده سازی بدن برای انجام فعالیت های بدنی (مانند دویدن یا دعوا) به گروه های عضلانی پمپ می شود. عرق کردن پوست برای خنک نگه داشتن بدن است. بعضی از افراد ممکن است در معده ، سر ، قفسه سینه ، پاها یا دست ها دردهایی ایجاد کنند. این احساسات جسمی ترس می تواند خفیف یا قوی باشد.

    ترس از مدرسه چیست؟

    ترس از مدرسه ، همچنین به آن امتناع از مدرسه یا اجتناب از مدرسه گفته می شود ، نوعی اضطراب شدید همراه با رفتن به مدرسه است. این اضطراب ها و ترس های عمیق مزمن هستند و می توانند باعث وحشت شدید، استرس و نگرانی شوند.

    تخمین زده می شود که بین پنج تا 28 درصد از دانش آموزان مقطع ابتدایی ترس از مدرسه را در مقطعی از زندگی خود تجربه کنند. بسیاری از دبیرستان ها که با هراس مدرسه روبرو هستند ، سالهاست با این علائم سر و کار داشته اند ، زیرا متوسط ​​شروع هراس مدرسه حدود هفت سال و نیم است. با این حال، هراسی در مدارس ممکن است بعدها ظاهر نشود ، مانند حین انتقالات بزرگ مانند ورود به دبیرستان یا تعویض مدارس.

    اغلب ، هراس مدرسه در کنار یک مسئله بهداشت روان بزرگتر مانند اختلال اضطراب جدایی ، اختلال اضطراب اجتماعی یا افسردگی رخ می دهد.

    به عنوان مثال ، در حدود 22 درصد دانش آموزان مبتلا به هراس مدرسه نیز به اختلال اضطراب جدایی مبتلا شده اند ، در حالی که تقریبا 11 درصد نیز اختلال اضطراب عمومی دارند.

    در حدود یک سوم دانش آموزانی که با هراس مدرسه روبرو هستند ، اختلال دیگری ندارند. می توانید به راحتی هراسی از مدرسه داشته باشید حتی اگر بیش از هر وضعیت زندگی دیگری نگران نباشید. دانش آموز مبتلا به ترس در مدرسه معمولاً علائم فیزیولوژیکی مانند استفراغ ، سردرد یا اسهال را نشان می دهد.

    Bullying Lawsuit 300x169 - ترس از مدرسه | ترس از مدرسه چیست|درمان استرس و ترس کودکان از مدرسه
    ترس از مدرسه

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه کودک و نوجوان و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا  با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 – 02126767945 – 09212773724

    عوامل مؤثر درترس از مدرسه 

    دلایل هراس در مدرسه متفاوت است. کودکان کوچکتر ممکن است ترس از بزرگ تر های قلدر را تحمل کنند و از اضطراب جدایی رنج ببرند. نوجوانان نیز ممکن است از اضطراب جدایی رنج ببرند.

    تعدادی از عوامل دیگر می تواند به پیشرفت هراس در مدرسه از نوجوانان کمک کند ، مانند:

    • حوادث دلخراشی که در مدرسه اتفاق می افتد مانند قلدری یا شرم آور
    • مرگ در خانواده
    • طلاق یا نزاع های زناشویی بین والدین
    • ورود دوباره به مدرسه پس از یک استراحت طولانی یا تعطیلات طولانی
    • حرکت یا تغییر در مدرسه
    • معاشرت در مدرسه
    • ترس از نقص (اضطراب عملکرد)
      دانش آموزان مبتلا، اضطراب یا شرایط دیگر ممکن است فوبیای مدرسه را با سرعت بالاتری نسبت به سایرین تجربه کنند. مدیریت این شرایط در یک مدرسه می تواند تجربه را به چالش بکشد و باعث بیزاری و حتی ترس از رفتن به مدرسه با سرعت بالاتری شود.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه کودک و نوجوان و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا  با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 – 02126767945 – 09212773724

    6 نکته برای غلبه بر ترس از مدرسه

    1_مکالمه ای غیر تهدید آمیز داشته باشید
    مکالمه صادقانه می تواند مواردی را که در مدرسه اتفاق می افتد یا عوامل استرس زا دیگری که باعث اضطراب شدید می شوند ، نشان دهد. شما باید از قضاوت خودداری کنید و درعوض تجربیات و همدلی های خود را به اشتراک بگذارید و راه های مقابله با موضوع را مورد بحث قرار دهید.

    2-تمرین های آرامش بخش را تمرین کنید
    مدیتیشن، تنفس عمیق و تجسم ،ابزار عالی برای کاهش اضطراب هستند. به نوجوان خود کمک کنید تا موسیقی ، کتاب یا مراقبه هدایت شده ای را پیدا کند که بتواند هر روز قبل از مدرسه یا حتی در حین مدرسه به آنها گوش دهد.

    3_یک روال منظم را ایجاد کنید
    درست مثل زمانی که آنها کوچک بودند، نوجوانان نیز از ساختار و نظم پیروی می کنند. نوجوان خود را تشویق کنید که با تعیین یک شب خواب ، استراحت کافی داشته باشد و یک روال صبحانه برقرار کند که به آنها کمک می کند تا برای روز مدرسه آماده شوند.

    4_نوجوانان را درگیر فعالیت ها کنید
    بسیاری از نوجوانانی که با هراس در مدرسه تلاش می کنند ، از معاشرت دور می شوند. آنها را ترغیب کنید که در گروه های هفتگی کلیساهای خود ، تیم های ورزشی باشگاه و سایر فعالیت های اجتماعی درگیر شوند تا بتوانند از این منابع مثبت و پشتیبانی همچنان بهره مند شوند.

    5_با معلمان و مدیران ارتباط برقرار کنید
    مطمئن باشید معلمان و سرپرستان از اوضاع آگاهی دارند و از راه هایی که بتوانند هوادار فعال باشند ، ارتباط برقرار می کنند.

    6_به یک متخصص بهداشت روان کمک کنید
    متخصصان بهداشت روان می توانند به شما در ارزیابی تصویر کامل از وضعیت نوجوانان کمک کنند و بهترین دوره درمانی را توصیه کنند. ارزیابی کامل توسط یک متخصص بهداشت روان همچنین نشان می دهد که آیا نوجوانان از یک موضوع بهداشت روان بیشتر ، مانند اختلال اضطراب اجتماعی رنج می برند یا خیر. آنها می توانند تعیین کنند که آیا نوجوان شما ممکن است از درمانهایی مانند:

    • دارو
    • درمان شناختی رفتاری
    • درمان فردی
    • خانواده درمانی
      علاوه بر این ، آنها همچنین می توانند به نوجوانان در ایجاد مهارت های اجتماعی و تمرین های تمرینی که در موارد خاص باعث اضطراب آنها می شود ، کمک کنند.

    سرانجام ، متخصصان روانشناس می توانند به شما کمک کنند ، به همراه مسئولان مدرسه کودک و نوجوان خود ، در صورت لزوم یک برنامه ورود مجدد به مدرسه ایجاد کنید.

    images 2 - ترس از مدرسه | ترس از مدرسه چیست|درمان استرس و ترس کودکان از مدرسه
    ترس از مدرسه

    سهولت بازگشت به مدرسه

    غلبه برترس در مدرسه تلاشی ناامیدکننده نیست، اما نیاز به تلاش تیمی دارد. اگر والدین ، معلمان و متخصصان روانشناس با هم به طور متدک عمل کنند ، دلیلی بر این باور نیست که کودکان و نوجوانان نمی توانند فراتر از آن باشند.

    به عنوان مثال ، شاید شما روز اول را فقط با رفتن نوجوان خود به کلاس مورد علاقه خود شروع کنید ، و تمام روز برای حضور در آن تلاش کنید.

    همراه با مسئولان مدرسه و متخصصان روانشناسی، غلبه بر هراس مدرسه و در واقع لذت بردن از مدرسه دوباره در معرض دید نوجوان شماست.

    علت ترس از مدرسه چیست:

    علل ترس:

    همانطور که قبلاً گفته شد ، تشخیص ترس اغلب به تجزیه و تحلیل عمیق نیاز دارد زیرا کودک خردسال ممکن است از خود مدرسه نترسد. بلکه ترس از قلدری، دیگران در مدرسه وحشت دارد که در راه مدرسه یا یک معلم مخصوصاً سختگیر دیده می شود که ممکن است باعث ایجاد مشکل شود.

    کودکان بین 4 تا 6 سال که از ترس از هراس مدرسه رنج می برند معمولاً اضطراب جدایی دارند. آنها می ترسند که ممکن است بعد از رفتن به مدرسه ، مادر خود را نبینند. یک واقعه منفی یا آسیب زا در این زمان همچنین می تواند ترس از مدرسه را تقویت کند که ذهن در آن پاسخ های هراسی را بارها به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر اخبار آسیب زا بیشتر بازگرداند.

    برخی از کودکان دبیرستانی (13 تا 15 ساله) نیز ممکن است از ترس  رنج ببرند. این زمانی است که فعالیتهای مدرسه افزایش پیدا می کند و دانش آموزان غالباً مجبورند در مباحث ریاضی ، علوم و غیره با موضوعات دشوار کنار بیایند. در همان زمان، بدن آنها نیز دستخوش تغییراتی می شوند که مربوط به دوران نوجوانی و بلوغ است و طبیعتاً می تواند مشکل باشد.

    به طور کلی محیط مدرسه ناامن ، (گزارش های اخیر درباره کودکانی که اسلحه و سایر اشیاء خشن را به مدرسه می آورند) ، زورگویی ، یا تغییر مکان به مدرسه جدید (که به عنوان امتناع از مدرسه نامیده می شود) برخی دیگر از عواملی هستند که می توانند ترس از هراس مدرسه را ایجاد کنند.

    images 3 - ترس از مدرسه | ترس از مدرسه چیست|درمان استرس و ترس کودکان از مدرسه
    ترس از مدرسه

    علائم ترس ازمدرسه

    ترس از هراس مدرسه در قالب علائم مختلف جسمی و عاطفی بروز می کند.

    ممکن است کودکان کوچکتر گریه کنند ، فریاد بزنند ، یا یک حمله اضطراب کاملاً اضطراب آمیز داشته باشند که باید به مدرسه بروند. آنها برای جلوگیری از رفتن مدرسه، وانمود می کنند که بیمار هستند. برخی نیز تمایل دارند شب قبل گریه کنند. این می تواند برای والدین بسیار ناامید کننده باشد ، زیرا آنها اغلب نمی توانند به کودک کمک کنند تا اضطراب شدید را برطرف کند.
    کودک ممکن است هنگام مدرسه در فکر مرگ  (به خصوص مرگ عزیزان) باشد. هراسهای دیگری نیز ممکن است در کودک مشاهده شود، از جمله ترس از تنها بودن، ترس از تاریکی ، ترس از هیولا، ارواح و غیره.
    سرگیجه ، تپش قلب ، خشکی دهان ، تعریق بیش از حد ، نفس نفس ، حالت تهوع از نشانه های حمله هراس است.
    نوجوانان ممکن است در مورد هراس خود صحبت نکنند، با این وجود برای جلوگیری از رفتن به مدرسه، رفتارهای اجتنابی مانند بروز بیماری جعلی یا بهانه و غیره را نشان می دهند. افسردگی علامت شایع فوبیا است.

    راه های غلبه بر ترس از مدرسه

    اگر والدینی هستید که فرزندش از ترس هراس در مدرسه رنج می برد ، مطمئن باشید که این یک وضعیت کاملاً قابل درمان است. دیدن هر روز کودک در پریشانی بسیار ناامید کننده است، اما به یاد داشته باشید که کودکان کوچکتر نسبت به بزرگسالان بسیار باهوش تر هستند، بنابراین درمان به احتمال زیاد موفقیت آمیز است.

    Childrens fear of school 300x150 - ترس از مدرسه | ترس از مدرسه چیست|درمان استرس و ترس کودکان از مدرسه
    ترس از مدرسه

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه کودک و نوجوان و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا  با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 – 02126767945 – 09212773724

    مطالب پیشنهادی:

    مشاوره کودک و نوجوان | مرکز مشاوره کودک و نوجوان بوجیکا

    مرکز مشاوره نوجوان | فریاد کمک خواهی نوجوانتان را بشنوید | مرکز مشاوره کودک و نوجوان

    علت ترس از مدرسه و روشهای مقابله با آن

    کارگاه بهبود رابطه‌ والد و کودک | ویژه والدین

    مشاور کودک | بهترین مشاور کودک در شمال و غرب تهران

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.