چگونه کودکان را به تنها بازی کردن تشویق کنیم؟

  • photo 2017 12 05 00 04 17 300x231 - چگونه کودکان را به تنها بازی کردن تشویق کنیم؟

    تنها بازی کردن کوکان و فواید آن

    تنها بازی کردن کودکان یک مرحله ضروری از مسیر جاده مستقل و خودکفاء شدن آنها است.
    تعاملات اجتماعی برای کودکان ضروری است اما آنها نیاز به گذراندن زمان تنهایی هم دارند وقتی کودک شما با کمک اسباب بازی‌ها به تنهایی سرگرم شود و یا فعالیت‌هایی را با رهبری و جهت‌دهی خودش به تنهایی داشته باشد خیلی ارزشمند بوده و کمتر از بازیهای گروهی ضروری نیست.

     

    روش های کاربری برای آموزش تنها بازی کردن کودکان

    ۱_محیط را طوری که کودک دوست دارد فراهم کنید. اگر می خواهید کودک در اتاقش تنها بازی کند ابتدا مطمئن باشید او اتاقش را دوست دارد. اسباب بازی ها، کتاب ها، عروسک ها باید در اختیار کودک قرار بگیرند و بازی کردن با آنها نباید با اجازه شما باشد.
    ۲_بازی هایی را به کودک پیشنهاد بدهید که او بتواند تنهایی با آن سرگرم شود. تلویزیون دیدن بازی نیست. امـا خانه سازی یک بازی سرگرم کننده است که او می تواند بدون کمک دیگران بازی کند.
    ۳_کودک را نباید در تنهایی رها کنید. تنها بازی کردن به این معنا نیست که او را تنها رها کنید. او باید از حضور شما در خانه مطمئن باشد. شما می توانید بخشی از کارهایتان را در اتاق کودک انجام بدهید. روی تخت دراز بکشید و کتاب بخوانید و کودک را تشویق کــنید با اسباب بازی هایش بازی کند.
    ۴_ او هر روز باید مدتی را تنها بازی کند تا به این شیوه عادت کند. تلاش برای ایجاد این استقلال را یکی از برنامه های بدون استثنا تان قرار بدهید.
    ۵_محدودیت زمانی در نظر بگیرید. بعضی از کودکان به سختی این شرایط را می پذیرند. کودک را برای مدت طولانی در اتاق و میان اسباب بازی هایش رها نکنید.اگر نیم ساعت خودش را سرگرم کرد شما هم نیم ساعت او را به هر شیوه ای که می توانید سرگرم کنید. با هم حرف بزنید. بازی کنید. آشپزی کنید فیلم ببینید هرگز کودک را ساعت های طولانی رها نکنید.

     

    Screenshot ۲۰۱۷۱۲۰۹ ۱۰۲۱۰۱ 300x254 - چگونه کودکان را به تنها بازی کردن تشویق کنیم؟

     

    فواید تنها بازی کردن کودکان

    وقتی کودکی با خودش بازی می‌کند آموزه‌های ارزشمندی را به دست می‌آورد. او یاد می گیرد چطور با مسائل زندگیش کنار بیاید. تنهایی بازی کردن به شکل گیری شخصیت فردی کودکتان کمک می‌کند و به او یاد می دهد چطور وقتی در گروه های کوچک قرار می‌گیرد، در میان انبوه جمعیت و زمانی که تنها است شاد باشد.
    کودکانی که بلد هستند به تنهایی بازی کنند برای چنین لحظاتی خلاق می‌شوند. آنها می‌توانند بدون اضطراب از تنهایی به علاقه مندی هایشان بپردازند. وقتی کودک بزرگ می‌شود به این درک می رسد که بعضی از لحظات نیاز به خلوت و تنهایی خودش دارد. او اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت و می‌تواند نیازهای فردیش را برآورده کند.
    • تخیل قوی تر
    کودکانی که تنها بازی می‌کنند کودکانی خلاق و خیال پرداز هستند. بازی با قهرمان های خیالی، پرنسس ها و شاهزاده ها و حیوانات نشانه خلاقیت وهوش کودک است. پس هرگز در این لحظات در بازی کودک مداخله نکنید.
    • رشد شخصیت مستقل اجتماعی
    کودکانی که تنهایی بازی کردن را یاد می‌گیرند احساس استقلال بیشتری نسبت به کودکان وابسته تجربه می‌کنند. آنها برای برآوردن نیازهایشان وابسته به فرد یا اطرافیانشان نیستند.
    این استقلال اجتماعی به آنها کمک می‌کند تا در موقعیت‌های متفاوت سخت گیری نکنند و با شرایط کنار بیایند. تنها بازی کردن باعث نمی شود کودکتان خجالتی و کمرو بار بیایداو فقط یاد می گیرد لحظات تنهایی اش را پر کند بدون اینکه منتظر دیگری باشد تا خلوت تنهایی اش را با بازی پرکند.
    • ایجاد آرامش
    بازی کردن در محیط های پر سر و صدا و سرگرم شدن با بچه های دیگر باعث تنش و خستگی می‌شود. گاهی لازم است او تنها بازی کند تا آرامش و تمرکز پیدا کند. کودک به آرامش نیاز دارد. اگر او از صبح زود تا بعداز ظهر در مهد کودک است باید در خانه کمی تنها بازی کند تا آرامش و تمرکز داشته باشد.
    کودک به این اطمینان قلبی نیاز دارد که پدر و مادرش در کنارش هستند و هرگز رهایش نمی کنند. اما او باید یاد بگیرد گاهی بدون تکیه به پدر و مادرش به خودش آرامش بدهد، سرگرم شود و یاد بگیرد.
    او باید بداند که همیشه می تواند روی پدر و مادرش حساب کند اما همچنین او باید یاد بگیرد که بعضی از مشکلات و مسائلش را به تنهایی حل و رفع کند. تنهایی به او کمک می کند تا احساساتش را بهتر درک کند و ارتباطش با پدر و مادر، اعضای خانواده و دوستانش را تقویت می کند.

     

     

    IMG 20171212 103427 300x300 - چگونه کودکان را به تنها بازی کردن تشویق کنیم؟

    مرکز تحقیقات پزشکان و روانشناسان بوجیکا
    کلینیک جامع کودک و خانواده بوجیکا، اماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.
    جهت تعین وقت اینجا کلیک کنید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.