چطور با خودزنی مقابله کنیم؟

خودآزاری می تواند راهی برای مقابله با پریشانی عمیق و درد عاطفی باشد. این ممکن است به فرد کمک کند احساساتی را که نمی تواند با کلمات بیان کند ، از زندگی دور کند یا درد عاطفی را از بین ببرد.

  • خودزنی

    خودزنی چیست؟

    خودزنی می تواند راهی برای مقابله با پریشانی عمیق و درد عاطفی باشد که ممکن است به فرد کمک کند احساساتی را که نمی تواند با کلمات بیان کند ، از زندگی دور کند یا درد عاطفی را از بین ببرد. پس از آن ، احتمالاً احساس بهبودی می کند – حداقل برای مدتی. اما پس ازمدتی احساسات دردناک دوباره برمی گردند ، و فرد تمایل به صدمه زدن دوباره به خود را پیدا می کند.

    خودآزاری شامل هر کاری است که فرد برای آسیب رساندن عمدی به خود انجام می دهد. برخی از روشهای رایج عبارتند از:

    • بریدن یا خاراندن شدید پوست
    • سوزاندن خود
    • زدن به خود یا زدن سر
    • مشت زدن به اشیا یا ضربه بدن به دیوارها و اجسام سخت
    • چسباندن اشیا را به پوست خود
    • به طور عمدی از بهبود زخم جلوگیری میکنند
    • بلع مواد سمی یا اشیا نامناسب
      خودآزاری همچنین می تواند شامل روشهای پنهان تر صدمه زدن به خود یا به خطر انداختن خود باشد ، مانند رانندگی بی پروا ، نوشیدن بیش از حد الکل، مصرف بیش از حد مواد مخدر یا رابطه جنسی غیر ایمن.
    62deb43594b4a90bc70dc6d3eb6cd05b - چطور با خودزنی مقابله کنیم؟
    خودزنی

    علت خودزنی

    صدمه زدن به خود اغلب تنها راهی است که این افراد می دانند چگونه انجام دهند:

    • با احساساتی مانند غم ، احساس نفرت از خود ، پوچی ، احساس گناه و عصبانیت کنار بیایید
    • احساساتی را ابراز کنید که نمی توانید به زبان بیاورید یا درد و تنشی را که در درون خود احساس می کنید آزاد کنید
    • احساس کنترل کنید ، احساس گناه را برطرف کنید
    • خود را از احساسات طاقت فرسا یا شرایط سخت زندگی دور کنید
    • به جای احساس بی حسی ، احساس زنده بودن کنید یا به سادگی چیزی را احساس کنید
    • دلایل آسیب رساندن به خود هرچه باشد ، مهم است که بدانید اگر می خواهید آنرا ترک کنید،می توانید به خود کمک کنید 

    شما می توانید راه های دیگری برای کنار آمدن با هر آنچه در روان تان اتفاق می افتد را بیاموزید بدون اینکه به خود آسیب بزنید.

     

    عواقب صدمه به خود

    تسکین ناشی از صدمه زدن به خود فقط موقتی است و مشکلات بسیار بیشتری نسبت به حل آنها ایجاد می کند.

    رهایی از آسیب به خود کوتاه مدت است و احساسات دیگری مانند شرم و گناه به سرعت به دنبال آن ایجاد می شود. در همین حال ، شما را از یادگیری استراتژی های موثر برای احساس بهتر بازمی دارد.

    مخفی کردن خودآزاری سخت و دردناک است شاید احساس شرمندگی کنید یا شاید فکر کنید هیچ کس نمی فهمد. اما پنهان کردن اینکه چه کسی هستید و چه احساس می کنید بار سنگینی است. در نهایت ، پنهان کاری و احساس گناه در روابط شما با دوستان و اعضای خانواده و احساس شما در مورد خود تأثیر می گذارد.

    حتی اگر منظوری هم نداشته باشید می توانید به خود آسیب بزنید. به راحتی می توانید با یک زخم عفونی آلوده شوید و یا عمق بریدگی را بد تر کنید ، به خصوص اگر شما از مواد مخدر یا الکل نیز استفاده می کنید.

    اگر روش های دیگری برای مقابله با درد عاطفی یاد نگیرید در معرض خطر مشکلات بزرگتر هستید.، خطر افسردگی اساسی ، اعتیاد به مواد مخدر و الکل و خودکشی را افزایش می دهید.

    خودزنی می تواند باعث اعتیاد شود. ممکن است این کار به عنوان انگیزه یا کاری انجام شود که احساس کنترل بیشتری می کنید ، اما به زودی احساس می کنید که خودآزاری شما را کنترل می کند. این اغلب به یک رفتار اجباری تبدیل می شود که به نظر می رسد متوقف کردن آن غیرممکن است.

    نتیجه نهایی این است که بریدن و آسیب رساندن به خود به شما در زمینه مسائلی که باعث می شود در درجه اول بخواهید به خود آسیب بزنید کمکی نخواهد کرد. هر چقدر هم اکنون احساس تنهایی ، بی ارزشی یا گرفتاری داشته باشید ، روش های بسیار موثرتری برای غلبه بر موضوعات اساسی وجود دارد که باعث آسیب به خود نمی شود.

    روشهای جلوگیری از خودزنی

    نحوه جلوگیری از خودزنی و آسیب رساندن به خود :

    •  به شخصی اعتماد کنید

    اگر آماده کمک برای آسیب به خود هستید ، اولین قدم این است که به شخص دیگری اعتماد کنید. ممکن است ترسناک باشد که در مورد چیزی که برای پنهان کردن آن بسیار سخت تلاش کرده اید صحبت کنید ، اما همچنین این که بتوانید سرانجام راز خود را فاش کنید و آنچه را که تجربه کرده اید به اشتراک بگذارید می تواند یک راحتی بزرگ باشد.

    تصمیم گیری در مورد شخصی که بتوانید به او اعتماد کنید دشوار است. کسی را انتخاب کنید که قصد شایعه سازی یا تلاش برای کنترل بهبودی شما را نداشته باشد. از خود بپرسید چه کسانی در زندگی باعث می شوند احساس پذیرش و حمایت داشته باشید. این می تواند یک دوست ، معلم ، رهبر مذهبی ، مشاور یا خویشاوند باشد. اما لزوماً نباید شخصی را انتخاب کنید که به او نزدیک باشید. گاهی اوقات راحت تر می توانید با کسی که به او احترام می گذارید صحبت کنید – مانند معلم ، رهبر مذهبی یا مشاور – که کمی بیشتر از شرایط فاصله دارد و عینی بودن آن را دشوار نمی داند.

    هنگام صحبت در مورد خودزنی و آسیب رساندن به خود روی احساسات خود تمرکز کنید. به جای به اشتراک گذاشتن گزارش های دقیق از رفتار خودآزاری ، احساسات یا موقعیت هایی را که منجر به آن می شوند متمرکز کنید. این می تواند به شخصی که به او اطمینان دارید کمک کند تا درک بهتری از مساله داشته باشد. همچنین کمک می کند تا شخص بداند چرا به او می گویید. آیا از آنها کمک یا مشاوره می خواهید؟ آیا می خواهید شخص دیگری بداند تا بتوانید راز را رها کنید؟

    به هر روشی که احساس راحتی می کنید ارتباط برقرار کنید. اگر بیش از حد عصبی هستید و نمی توانید شخصاً صحبت کنید ، مکالمه را با یک ایمیل ، متن یا نامه شروع کنید (اگرچه پیگیری در نهایت با مکالمه حضوری مهم است). برای به اشتراک گذاشتن مواردی که آماده صحبت در مورد آنها نیستید ، تحت فشار نیستید. نیازی نیست که صدمات خود را به فرد نشان دهید یا به سوالاتی که برای پاسخ دادن راحت نیستید پاسخ دهید.

    به فرد زمان دهید تا آنچه را به او می گویید پردازش کند. صحبت کردن برای شما دشوار است ، ممکن است برای شخصی که به او می گویید نیز دشوار باشد – مخصوصاً اگر دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده باشد. گاهی اوقات ، ممکن است نحوه واکنش فرد را دوست نداشته باشید. سعی کنید به یاد داشته باشید که واکنشهایی مانند شوک ، عصبانیت و ترس از نگرانی شما ناشی می شود.

    صحبت در مورد خودزنی می تواند بسیار استرس زا باشد و احساسات زیادی را به همراه داشته باشد. اگر بلافاصله پس از به اشتراک گذاشتن راز خود ، وضعیت برای مدتی کوتاه بدتر شد ، ناامید نشوید. مقابله و تغییر در عادات دیرینه ناراحت کننده است. اما وقتی این چالش های اولیه را پشت سر گذاشتید ، احساس بهتری خواهید داشت.

     

    • عوامل محرک خودزنی را شناسایی کنید

    درک اینکه چه چیزی شما را تحریک می کند که به خود آسیب می رسانید یک قدم حیاتی برای بهبود است. اگر می توانید بفهمید که خودزنی شما چه عملکردی دارد ، می توانید روش های دیگری برای تأمین نیازها یاد بگیرید که به نوبه خود می تواند تمایل به آسیب رساندن به خود را کاهش دهد. صدمه به خود غالباً راهی برای مقابله با درد عاطفی است. چه احساساتی باعث می شود به خودتان آسیب یا صدمه بزنید؟ غمگینی؟ اضطراب؟ عصبانیت؟ تنهایی؟ شرمندگی؟ پوچی؟

    اگر به سختی می توانید احساساتی را که می خواهد اشتیاق شما را کاهش دهد مشخص کنید ، ممکن است لازم باشد روی آگاهی احساسی خود کار کنید. آگاهی عاطفی به معنای دانستن احساس و دلیل خود است. این توانایی شناسایی و بیان آنچه شما لحظه به لحظه احساس می کنید و درک ارتباط بین احساسات و اعمال خود است. احساسات اطلاعات مهمی هستند که بدن ما به ما می دهد اما نیازی نیست که منجر به اعمالی مانند بریدن یا صدمه زدن به خود شود.

    ایده توجه به احساسات خود – به جای بی حس کردن یا رهایی از طریق آسیب به خود – ممکن است برای شما ترسناک به نظر برسد. ممکن است ترس داشته باشید که بیش از حد تحت فشار قرار گیرید و یا گرفتار درد شوید. اما واقعیت این است که اگر به آنها اجازه دهید احساسات به سرعت می آیند و از بین می روند. اگر سعی نکنید درمورد احساس تان احساس بدی داشته باشید ، قضاوت کنید یا خود را کتک بزنید ، متوجه می شوید که به زودی محو می شود و احساس دیگری جایگزین می شود. و  فقط وقتی احساس را ادامه می دهید که وسواس داشته باشید.

    • تکنیک های جدید مقابله را پیدا کنید

    خودآزاری شیوه مقابله با احساسات ناخوشایند و شرایط دشوار است. اگر می خواهید متوقف شود ، باید روش های جایگزینی برای کنار آمدن با آن داشته باشید تا در صورت تمایل به بریدن یا صدمه زدن به خود ، پاسخ متفاوتی بدهید.

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    5303a09b1ec0a.image  - چطور با خودزنی مقابله کنیم؟
    خودزنی

    تکنیک هایی برای مقابله با خودزنی

    اگر برای ابراز درد و احساسات شدید به خود آسیب می رسانید ، می توانید:

    • روی یک قطعه بزرگ کاغذ با جوهر قرمز یا رنگ نقاشی کنید ، نقاشی کنید یا خط آن را خط بزنید
    • یک ژورنال راه اندازی کنید تا در آن احساسات خود را بیان کنید
    • برای گفتن آنچه احساس می کنید شعر یا آهنگ بسازید
    • هرگونه احساس منفی را یادداشت کنید و سپس نوشته را پاره کنید
    • به موسیقی گوش دهید که احساس شما را بیان می کنداگر برای آرامش و آرامش خودتان صدمه بزنید ، می توانید:
    • حمام یا دوش آب گرم بگیرید
    • حیوان خانگی و نوازش آن
    • خود را در یک پتو گرم قرار دهید
    • گردن ، دست ها و پاها را ماساژ دهید
    • به موسیقی آرام بخش گوش دهید

    اگر به دلیل عدم ارتباط یا بی حسی به خود آسیب بزنید ، می توانید:

    • با یک دوست تماس بگیرید (لازم نیست در مورد خودزنی صحبت کنید)
    • دوش آب سرد گرفتن
    • یک مکعب یخ را در انحراف بازو یا پای خود نگه دارید
    • چیزی با طعم بسیار قوی مانند فلفل قرمز ، نعناع فلفلی یا پوست گریپ فروت را بجوید
    • به صورت آنلاین به یک وب سایت ، اتاق گفتگو یا صفحه خودآموز برویداگر برای از بین بردن تنش یا خشم خود آسیب می بینید ، می توانید:
    • به شدت ورزش کنید – بدوید ، برقصید ، طناب بزنید یا به کیسه مشت بزنید
    • یک کوسن یا تشک را سوراخ کنید و یا در بالش خود را فریاد بزنید
    • توپ استرس یا له شده  یا خاک رس را فشار دهید
    • مقداری سر و صدا کنید (ساز بزنید ، گلدانها و قابلمه ها را بکوبید)

    حتما بخوانید: علائم افسردگی

    درمان حرفه ای برای برش و صدمه به خود

    کمک و پشتیبانی یک متخصص آموزش دیده می تواند به شما کمک کند تا بر عادت خودزنی خود غلبه کنید ، بنابراین صحبت با یک درمانگر را در نظر بگیرید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تکنیک ها و استراتژی های جدید مقابله ای را برای جلوگیری از آسیب رساندن به خود ایجاد کنید ، در عین حال به شما کمک می کند تا ریشه ی مشکل خودتان را بیابید.

    به یاد داشته باشید ، خودزنی در زندگی واقعی وجود دارد. این یک بیان بیرونی از درد داخلی است که اغلب ریشه در اوایل زندگی دارد. غالباً ارتباطی بین آسیب به خود و آسیب های دوران کودکی وجود دارد. خودآزاری ممکن است راهی برای کنار آمدن با احساسات مربوط به سو استفاده های گذشته ، بازگشت به گذشته ، احساسات منفی نسبت به بدن یا سایر خاطرات آسیب زا باشد – حتی اگر آگاهانه از این ارتباط آگاهی نداشته باشید.

    شناخت علائم خودزنی

    علائم هشدار دهنده مبنی بر اینکه یکی از عزیزان در حال بریدن یا خودزنی است:
    در حالی که بریدن و آسیب رساندن به خود بیشتر در نوجوانان و جوانان اتفاق می افتد ، اما در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. از آنجا که لباس می تواند آسیب های جسمی را پنهان کند ، و آشفتگی درونی را می توان با خلق و خوی به ظاهر آرام پنهان کرد ، تشخیص خودزنی در دوست یا یکی از اعضای خانواده دشوار است. در هر شرایطی ، لازم نیست مطمئن باشید که می دانید چه خبر است ، تا بتوانید با شخصی که نگران آن هستید تماس بگیرید.

    با این حال ، علائم خطر وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید:

    • زخم یا زخم های غیر قابل توضیح در اثر بریدگی ، کوفتگی یا سوختگی ، معمولاً در مچ دست ، بازو ، ران یا سینه.
    • لکه های خون روی لباس ، حوله یا ملافه
    • اشیا تیز یا ابزارهای برش ، مانند تیغ ، چاقو ، سوزن ، خرده شیشه یا درب بطری ، در وسایل شخص وجود دارد.
    • “تصادفات” مکرر کسی که به خود آسیب می رساند ، ممکن است ادعا کند که دست و پا چلفتی است یا بدبختی های بسیاری دارد ، تا بتواند صدمات خود را توضیح دهد.
    • پوشاندن. شخصی که خود آسیب می بیند ممکن است اصرار داشته باشد که آستین بلند یا شلوار بلند بپوشد ، حتی در هوای گرم.
    • نیاز به تنها ماندن برای مدت طولانی ، به خصوص در اتاق خواب یا حمام.
    • انزوا و تحریک پذیری. عزیز شما درد درونی زیادی را تجربه می کند – و همچنین احساس گناه در تلاش برای کنار آمدن با آن. این می تواند باعث عقب نشینی و منزوی شدن آنها شود.
    Self Harm - چطور با خودزنی مقابله کنیم؟
    خودزنی

    کمک به فردی که خودزنی می کند

    شاید شما متوجه آسیب دیدگی مشکوک در یکی از نزدیکان خود شده باشید ، یا آن شخص به شما اعتراف کرده است که در حال خودزنی است. به هر حال ممکن است نسبت به خود احساس عدم اطمینان کنید. چه باید بگویید؟ چگونه میتوانی کمک کنی؟

    • با احساسات خود کنار بیایید. ممکن است از رفتارهای خودآزاری شوکه شوید ، گیج شوید و یا حتی منزجر شوید – و در مورد اعتراف به این احساسات گناهکار هستید. تأیید احساسات خود اولین قدم مهم در جهت کمک به عزیزانتان است.
    • در مورد مشکل اطلاعات کسب کنید بهترین راه برای غلبه بر هرگونه ناراحتی یا بیزاری از احساس آسیب به خود ، یادگیری در مورد آن است. درک اینکه چرا عزیزتان خودزنی می کند می تواند به شما کمک کند دنیا را از طریق چشم او ببینید.
    • قضاوت نکن، از اظهار نظرها و انتقادات اجتناب کنید – اینها فقط اوضاع را بدتر می کنند. به یاد داشته باشید ، فرد آسیب رسان به خود احساس ناراحتی ، شرمندگی و تنهایی می کند.
    • پیشنهاد حمایت کنید ، نه اولتیماتوم. طبیعی است که بخواهیم کمک کنیم ، اما تهدیدها ، مجازات ها و اولتیماتوم ها نتیجه مثبتی ندارند. نگرانی خود را ابراز کنید و به او اطلاع دهید که هر زمان بخواهد صحبت کند یا به پشتیبانی نیاز دارد ، در دسترس هستید.
    • ارتباط را تشویق کنید. عزیز خود را تشویق کنید هرچه احساس می کند را بیان کند ، حتی اگر چیزی از آن ناراحت باشید. اگر فرد در مورد خودآزاری به شما نگفته است ، موضوع را با روشی مراقبانه و غیر مقابله ای مطرح کنید: “من متوجه آسیب دیدگی در بدن شما شده ام ، و می خواهم بفهمم چه چیزی را تجربه می کنید.”
    • اگر خودزنی از سمت یکی از اعضای خانواده است ، خود را برای رفع مشکلات در خانواده آماده کنید. فرد را مقصر نبینید ، بلکه ارتباط و برخورد با مشکلات از راه های بهتری است که می تواند به نفع کل خانواده باشد.

    مطالب پیشنهادی: 

    روانشناس بالینی  

    چطور ترس از تاریکی کودکان درمان می شود؟ 

    دلایل سوزش واژن بعد از رابطه جنسی 

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.