ویژگی های افراد مبتلا به اختلالات یادگیری | درمان اختلالات یادگیری در کودکان

  • Screenshot ۲۰۱۷۱۲۲۳ ۱۶۲۸۳۹ 300x210 - ویژگی های افراد مبتلا به اختلالات یادگیری | درمان اختلالات یادگیری در کودکان ویژگی های افراد مبتلا به اختلالات یادگیری

     

    ویژگی های افراد مبتلا به اختلالات یادگیری

     

    اختلال یادگیری چیست؟  نام کلی ای است که طیف وسیعی از مشکلات یادگیری را شامل می شود. اختلال یادگیری به معنای نقص در هوش یا انگیزه نیست.

    کودکان دچار اختلال یادگیری تنبل یا کودن نیستند، در حقیقت اکثر آنها به اندازه سایرین باهوش هستند و فقط مغزشان به طریقه ی متفاوتی عمل می کند.

    این تفاوتها در مغز در نحوه ی دریافت و تجزیه و تحلیلی اطلاعات این کودکان اثر می گذارد. به زبان ساده، کودکان و بزرگسالانی که به اختلال یادگیری دچارند متفاوت از سایرین می بینند، می شنوند و درک می کنند. آنها به همین دلیل در یادگیری اطلاعات و مهارتهای تازه یا به کارگیری آموخته هایشان با مشکل مواجه می شوند. شایعترین انواع اختلالات یادگیری عبارت اند از: اشکال در خواندن، نوشتن، ریاضیات، استدلالی، گوشی کردن و حرف زدن.

    به طور کلی اختلال یادگیری به معنی نارسایی در یک یا چند فرایند روانشناختی در زمینه فهمیدن و به کار بردن زبان اعم از کلامی یا نوشتاری است. این اختلال به صورت نارسایی در زمینه گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن،هجی کردن یا خواندن، نوشتن و حساب کردن بروز می‌کند.

    بسیاری از کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی، قد و وزن بهنجار دارند، هوش عادی دارند، به خوبی حرف می زنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می کنند. کارهایی را که والدین به آنها می سپارند، به خوبی انجام می دهند و از رفتار عادی برخوردارند. زمانی که به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند.

    این کودکان به تدریج در می‌یابند که سایر کودکان از نظر وضع درسی بهتر از آنها هستند و احساس حقارت را تجربه می‌کنند. در نتیجه کم کم بیزاری از درس و مدرسه در آنها به وجود می‌آید. والدین آنها که اغلب از دلایل ناتوانی یادگیری آنها بی خبر هستند، مشکل را بیشتر می‌کنند و با فشارهایی که به کودک وارد می‌آورند، دشواری را چند برابر می کنند.

    کودکان دچار اختلالات یادگیری می توانند موفق باشند:

    روبرو شدن با این احتمالی که فرزندتان دچار اختلال یادگیری باشد دشوار است. ممکن است فکر کنید که با وجود این مشکل آینده ی او چگونه خواهد بود؟ یا چطور باید از پس مدرسه بربیاید؟. ممکن است نگران باشید که به علت این اختلال به فرزندتان برچسب «کند ذهن» بخورد یا به مدارس کودکان استثنایی معرفی شود.

    آنچه در این میان اهمیت دارد این است که به یاد داشته باشید اکثر کودکان دچار اختلال یادگیری به اندازه ی سایرین باهوش هستند. لازم است آموزش آنها به نحوی باشد که با شیوه ی یادگیری مختص آنها سازگاری داشته باشد. به عنوان والدین چنین کودکانی لازم است درباره ی این اختلالات به طور کلی و درباره ی مشکل فرزندتان به طور خاصی مطالعه کنید تا بتوانید در مسیر موفقیت تحصیلی، او را یاری کنید.

    میزان شیوع اختلال یادگیری :

    درصد شیوع این اختلال معمولا بین 1 تا 3 درصد تخمین زده می شود. با توجه به آمارهای متفاوتی که در این زمینه ارائه شده است، باید در نظر داشت که تاکنون ارقام گزارش شده درباره کودکان با اختلالات ویژه در یادگیری کمتر از 1 درصد نبوده است. اگر همین رقم را برای جمعیت مدرسه ای ایران بپذیریم، در حدود حداقل 190 هزار دانش آموز با مشکلات یادگیری خواهیم داشت که به کمک های جدی متخصصان این حوزه و روان شناسان نیاز دارند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه اختلالات یادگیری کودک و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

     

    Screenshot ۲۰۱۷۱۲۲۳ ۱۶۲۵۳۶ 300x220 - ویژگی های افراد مبتلا به اختلالات یادگیری | درمان اختلالات یادگیری در کودکان

    انواع اختلالات یادگیری

    ناتوانی‌های یادگیری به سه نوع تقسیم می‌شوند:
    1- ناتوانی یادگیری ریاضیات Dyscalculia

    این اختلال در توانایی فرد به روی محاسبات ریاضی تاثیر می‌گذارد. اختلالات یادگیری در ریاضی می‌تواند نشانه‌های مختلف داشته و از فردی به فرد دیگر نیز متفاوت باشد. در کودکان خردسال اختلال ریاضی می‌تواند در شمارش و تشخیص اعداد تاثیر بگذارد. همان‌طور که کودک بزرگ می‌شود ممکن است در حل مسایل ریاضی و یا به خاطر سپاری جدول‌ ضرب دچار مشکل شود. کودکان مبتلا به ناتوانی در ریاضیات در زمینه درک مفاهیم ریاضی، محاسبات، خواندن یا نوشتن اعداد، حل مساله و درک روابط فضایی دچار مشکل شدید می‌باشند.

    2- ناتوانی یادگیری خواندن Dyslexia

    مشکلات خواندن از اساسی‌ترین مشکلاتی است که کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند. کودکی که نمی‌تواند بخواند شانس بسیار کمی برای موفقیت در مدرسه دارد.

    اختلال خواندن، اختلالی است که به رغم تجارب کلاسی متعارف،شخص در کسب مهارتهای زبانی خواندن و هجی کردن که متناسب با توانایی هوشی‌اش باشد، ناتوان است. کودکانی که دارای این اختلال هستند در خواندن و نوشتن، درک دستور زبان و خواندن و همچنین در بیان افکار خود به‌صورت شفاهی مشکل‌ دارند.

    3- ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن Dysgraphia

    مشکلات افراد مبتلا به این نوع از اختلالات یادگیری عبارت است از: مشکل در املاء نویسی، دست خط بدی، مشکل در انتقال افکار به روی کاغذ. فرایند نوشتن پیچیده است و به مهارت‌ها و توانایی‌های مختلفی بستگی دارد و مستلزم درک صحیحی از الگوهای نمادین نوشتاری است.

    مهارت نوشتن با کارکرد حرکتی چشم و هماهنگی حرکات ارتباط دارد، همچنین مستلزم هماهنگی حرکتی چشم و دست، کنترل بازو، دست و عضلات انگشت است. املای یک کلمه پیچیده‌تر و دشوارتر از خواندن آن است چرا که در خواندن، نشانه‌ها و حروف الفبا در بازشناسی کلمه وی را یاری می‌کنند. در نوشتن دانش آموز باید بر روابط آواها و نشانه‌ها، تجزیه واژه‌ها و نحوه ترکیب عناصر متشکله آن آگاهی و مهارت کامل داشته باشد.

     

    ویژگی افراد مبتلا به اختلالات یادگیری

    دانش آموزی که دارای ناتوانی یادگیری است دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد:

    *دارای بهره هوشی متوسط و بالاتر است.

    *از نظر حواس مختلف (بینایی و شنوایی و…) سالم است.

    *از نظر پیشرفت درسی و عملکرد تحصیلی با توجه به سن و هوش ضعیف است.

    *مشکلات زبانی شامل اختلال زبان درکی و یا بیانی، وارونگی کلمات و… دارد.

    *به موضوعات مطرح شده پاسخ‌های نامربوط می‌دهد. حواس پرتی دارد و جزییات مهم را فراموش می کند.

    *دست‌ و پا چلفتی است و هماهنگی چشم و دست وی ضعیف است.

    *اعتماد به نفس پایین دارد و در زمینه‌های تحصیلی انگیزه‌ زیادی ندارد.

    *فعالیت‌های آموزشی و درسی را با تاخیر انجام می‌دهد و از پرداختن به فعالیت‌های آموزشی طفره می‌رود.

    *حافظه ضعیف دارد و مطالب را زود فراموش می‌کند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه اختلالات یادگیری کودک و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    مطالب پیشنهادی:

    درمان بیش فعالی با نوروفیدبک ؛ بهترین مرکز نوروفیدبک در

    مرکز نوروفیدبک در تهران کجاست؟؟؟ ؛ بهترین مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک

    سوالات مراسم خواستگاری | دختر پسرای دم بخت

    مشاوره طلاق | مشاوره طلاق و قبل از جدایی | بهترین مرکز

    تکنیک های زوج درمانی | مشاوره ازدواج | بهترین مرکز زوج

    مشاوره جنسی و زناشویی | آموزش جنسی | حل مشکلات جنسی تلفنی و

    مشاوره جنسی و زناشویی | آموزش جنسی | حل مشکلات جنسی تلفنی و

    اوتیسم در کودکان

    کپارچگی حسی و حرکتی کودکان اوتیسم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.