نوروفیدبک و بیش فعالی (ADHD)

با توجه به روشهای درمانی متعدد برای در مان اختلال(ADHD)بیش فعالی و نقص توجه-تمرکز در این مقاله میخواهیم شما را با نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی بیشتر آشنا کنیم.

  • نوروفیدبک و بیش فعالی(ADHD)

    نوروفیدبک و بیش فعالی ADHD

    والدین بعد از آشنایی با درمان نوروفیدبک به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا می توانم به کمک نوروفیدبک بیش فعالی (ADHD) را درمان کنم؟ می توان درمان بیش فعالی به کمک نورو تراپی را یکی از راه های موثر درمان بیش فعالی دانست. اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) یک اختلال روانپزشکی در دوران کودکی و باقی مانده در بزرگسالی است. با توجه به آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری 11  درصد کودکان در ایالات متحده با ADHD تشخیص داده شده اند.

    تشخیص ADHD برای مدیریت رفتار و کمبود توجه و تمرکز کار مشکلی است. این یک اختلال پیچیده است که می تواند بسیاری از جنبه های زندگی روزمره و رفتار کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. درمان اولیه بسیار مهم است.

    بیایید یاد بگیریم که چگونه نوروفیدبک ممکن است به فرزندانمان کمک کند تا با شرایط خود مقابله کنند.

    child neurofeedback 624x416 300x200 - نوروفیدبک و بیش فعالی (ADHD)
    نوروفیدبک و بیش فعالی

    درمان های سنتی ADHD

    کودک شما ممکن است با آموزش تغییرات رفتاری ساده که زندگی او را ساده تر می کند یاد بگیرد که با ADHD کنار بیاید. تغییرات در محیط روزانه آنها می تواند موجب کاهش میزان تحریک و کاهش علائم مرتبط با ADHD شود.

    در بعضی موارد ممکن است کودک شما نیاز به درمان قوی تر و هدفمندتری داشته باشد. آنگاه پزشک ممکن است داروهای محرکی را برای تسریع و کمک درمان تجویز کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است دکستروآمفتامین (Adderall)، متیل فنیدات (ریتالین) یا داروهای دیگر برای درمان علائم ADHD کودک تجویز کنند. این داروها واقعا به کودکان کمک می کند توجه خود را متمرکز کنند.

    داروهای محرک با عوارض جانبی متعددی همراه هستند. مهم است که شما درباره عوارض جانبی درمان اختلال ADHD کودکتان تحت دارو با روانپزشک خود درباره صحبت کنید.

    عوارض جانبی رایج درمان با دارو عبارتند از:

    کاهش اشتها

    دشواری به دست آوردن و حفظ وزن

    اختلالات خواب

    در موارد بسیار نادر، کودک شما ممکن است ضربان قلب غیر طبیعی را به عنوان یک اثر جانبی از داروهای محرک بیان کند. روانپزشک شما می تواند به شما کمک کند تا مزایای بالقوه و خطرات استفاده از داروها برای درمان اختلال ADHD را در نظر بگیرید. در بعضی موارد روانپزشکان ممکن است علاوه بر درمان دارویی و یا به عنوان جایگزین درمانهای های دیگری را پیشنهاد دهند. به عنوان مثال، آنها ممکن است درمان نوروفیدبک را توصیه کنند.

    Screenshot2017 11 2122.20.32 300x170 - نوروفیدبک و بیش فعالی (ADHD)
    نوروفیدبک و بیش فعالی

    درمان نوروفیدبک برای بیش فعالی (ADHD)

    نوروفیدبک تنظیم کننده ی الکتروانسفالوگرام (EEG) نیز نامیده می شود. نوروفیدبک می تواند به کودک شما کمک کند که نحوه تنظیم فعالیت مغز خود را کنترل کند. نوروفیدبک به آنها کمک می کند تمرکز بهتری در مدرسه یا کار را داشته باشند.

    در اکثر افراد تمرکز بر روی یک کار کمک می کند تا سرعت فعالیت مغز را افزایش دهند. این باعث می شود مغز کارآمدتر شود. برای کودکان مبتلا به ADHD نیز این مساله وجود دارد. اگر فرزند شما اختلال ADHD  داشته باشد، تمرکز می تواند مغز او  را به حواس پرتی و کارآمدی کمتری تبدیل کند. به همین دلیل است که به سادگی می گویند که آنها توجه کافی به راه حل های موثر نمی کنند. آموزش نوروفیدبک ممکن است به کودک شما کمک کند تا یاد بگیرد که مغز خود را هنگام توجه به مساله ای خاص تنظیم و کنترل کند.

    images 10 - نوروفیدبک و بیش فعالی (ADHD)
    نوروفیدبک و بیش فعالی

    در طول جلسه نوروفیدبک، نوروتراپیست سنسور ها را به سر کودک متصل می کند و این سنسورها را به یک مانیتور متصل می کند و اجازه می دهد فرزند تان الگوهای مغز خود را ببیند. سپس پزشک یا درمانگر فرزندتان را به تمرین بر روی وظایف خاص آموزش می دهد. زمانی که  فرزند شما می تواند ببیند که مغز او وقتی که در حال تمرکز بر روی وظایفی خاص است، چگونه عمل میکند و آموزش می بیند که فعالیت مغز خود را تنظیم و کنترل کند.

    در تئوری، کودک شما می تواند به جای سنسورها از محیط زیست استفاده کند و به عنوان تمرین برای کمک به آنها قوه یادگیری مغز خود را فعال و در حین تمرکز یا انجام وظیفه ای خاص عمل کند. در طول جلسه درمان، آنها می توانند انواع راه حل های خود را برای حفظ تمرکز خود ببینند و دریابند که چگونه بر فعالیت مغز خود تاثیر می گذارند. این روش می تواند به آنها کمک کند تا راه حل های موفق خود را برای استفاده در زمانی که آنها دیگر به سنسور متصل نیستند، توسعه دهند.

    images 11 - نوروفیدبک و بیش فعالی (ADHD)
    نوروفیدبک و بیش فعالی

    نوروفیدبک درمانی جدید و نو پا اما رو به رشد 

    بر اساس بررسی تحقیقاتی که در مجله Clinical EGG و Neuroscience منتشر شده است، برخی از مطالعات نوروفیدبک را به منظور بهبود کنترل توجه و تمرکز در میان افراد مبتلا به ADHD مرتبط کرده است. روانپزشک یا روانشناس کودک شما ممکن است نوروفیدبک را به عنوان یک درمان مکمل برای استفاده در کنار داروها یا سایر مداخلات توصیه کند.

    مطالب مرتبط

    درمان بیش فعالی
    نوروفیدبک
    نوروفیدبک چگونه درمانی است؟
    درمان بیش فعالی بدون دارو

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.