نقش مادر در تربیت فرزندان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران

  • نقش مادر در تربیت فرزندان

    نقش مادر در تربیت فرزندان

    زندگی والدین هنگامی که فرزندشان بدنیا می آید، تغییر می کند. مادر باید مراقب هر نیاز فرزند خود باشد و از همه مسائل مربوط به او مراقبت کند. اگر چه همه مادران از وظایف خود آگاهی دارند، اما اگر مادران به طور کامل نقش و مسئولیت خود را درک کنند، این امر برایشان تسهیل می شود.
    تبدیل شدن به یک مادر تمام زندگی و شیوه زندگی را تغییر می دهد. درست از زمان بارداری شما باید انواع مختلفی از چالش ها و شگفتی ها را تجربه کنید. آگاهانه یا ناخودآگاه شما به طور مداوم چیزهای زیادی برای فرزندتان انجام می دهید.

    یک مادر خوب، ابتدا  نیازهای کودک، هر دو نیاز فیزیکی و عاطفی را مهیا میسازد. این یک نکته  حایز اهمیت است که باید در ذهن خود بخاطر بسپارید،  خصوصا در این دوران مدرن. امروزه  مادران، شغل خود را بسیار با اهمیت تر از خانه هایشان می دانند.  حفظ خانه و خانواده از جمله مهم ترین وظایف یک زن است. در واقع این موضوع، یک سرمایه گذاری از سمت مادر میباشد که بعدها نتایج مثبت و منفی ان مشخص خواهد شد.

    bc8ca344350ff2527dbcfa0efca82f88ce90d93c 300x186 - نقش مادر در تربیت فرزندان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران
    نقش مادر در تربیت فرزندان

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در مورد تربیت کودک و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    نگاه کودک به جهان

    هنگامی که یک کودک پا به این دنیا میگذارد، کاملا از جهان خارج بی اطلاع است. مادر نقش بسیار مهمی در معرفی او به جهان  خواهد داشت. چشم اندازی که فرزند شما به زندگی پیدا میکند، بستگی زیادی به مادر دارد.  نگاه او به زندگی، دیدگاه های وی، مذهبی یا غیره، حتی دیدگاه او در مورد زندگی و اهدافش، همه از مادر الگو برداری میشود. در نهایت او بالغ خواهد شد و  حتی امکان دارد دیدگاه های تغییر یافته خود را شکل دهد، اما سال های اولیه و آنچه که در طول ان مدت از مادر خود میبیند و میشنود، همیشه در ذهن او تاثیری پایدار دارد.

     

    مادر، الگویی برای کودک

    از آنجا که مادر با اهمیت ترین فرد در زندگی یک کودک است، عادت و رفتار مادر یک مدل برای کودک است. هرچیزی که کودک از او میبیند، مانند عادتهای خانه داری، رفتارهای او، روابط او با دیگران، نحوه پرداخت پول و عمدتا شیوه زندگی او، همه اینها بدون شک بر شخصیت کودک تأثیر میگذارد. گفته می شود یک مادر بیش از صد معلم است. نقاط قوت و ضعف های عاطفی او در فرزند نمود پیدا می کند و برای سال های زیادی با آنها درگیر است، هرچند که همه آن ها ارزش نداشته باشند.

    D2115 74 005 1200 300x200 - نقش مادر در تربیت فرزندان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران
    نقش مادر در تربیت فرزندان

    گزارش شده است، افرادی که به دنبال تقلید روش های مادر خود هستند، حتی زمانی که می دانند که مادران اشتباه کرده اند. تقریبا مانند یک واکنش ناخودآگاه است و تلاش برای رفتار متفاوت است. بدین ترتیب مادران یک وظیفه مهم دارند و آن،  ارئه الگوی خوب از خود است.

     

    زندگی یک کودک در اطراف مادرش  شکل میگیرد. عشق یک مادر برای فرزندش خیلی جذاب قشنگ ومقدس میباشد، البته غیرممکن است که آن را با کلمات متوجه شوید، تنها کافی است که بگویم که پیوند مادر  و فرزندش قوی ترین ارتباط در کل  جهان است. هیچ چیز نمی تواند آن را نابود سازد.

    درست از زمانی  که یک زن تبدیل به یک مادر می شود، زندگی او به نوبه خود تغییر میکند. دیگر زن باقی نمی ماند. با این حال، همانطور که او بر فرزند خود تاثیر میگذارد، نقش او در اینده کودک حیاتی است که پشت ان منطق و احساس مادرانه وجود دارد.

    پرورش کودک به ظاهر اسان ولی  یکی از سخت ترین  وپر مسیولیت ترین کارهاست. این یک وظیفه است که هیچ پاداش مالی در بر ندارد، جدا از تعالی کودک و آموزش ارزش ها و اخلاق به کودک، مادر نقش مهمی در انجام تصمیم گیری زندگی فرزند خود دارد. بر اساس تحقیقات حتی نشان داده شده است که مادران تاثیر بسزایی در تحصیل کودکان و حتی ادامه تحصیلشان دارند. بطور مثال، میتوانند علت اصلی حضور کودک در مدسه باشند و حتی در تصمیم گیری  فرزندشان برای رفتن به مدارج بالاتر مثل دانشگاه دخالت داشته باشند، اما  در مقایسه، دستاوردهای علمی پدر تنها تاثیر کمتری بر موفقیت تحصیلی کودک خواهد داشت.

    FDA hints at how conventional foods can make structure function claims 300x204 - نقش مادر در تربیت فرزندان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران
    نقش مادر در تربیت فرزندان

    نقش مادر در تربیت فرزندان بسیار حایز اهمیت است. از روزی که یک کودک متولد می شود، اغاز تعامل او با مادرش است. مادر، معلم او است، او از  مادرش یاد می گیرد، اموزش میبند که راه برود، یاد می گیرد که حرف بزند. کودک نیز بازتاب مادرش است. مادرش  میتواند دوستش باشد  او بازی می کند و زمان کافی را با مادرش میگذراند و  تنها  مادرش الگوی او است.

    یک کودک یاد می گیرد که چگونه جهان را از طریق دید مادرش خلق کند. مادرش اطلاعات  بسیاری  دارد؛ او عشق، محبت، بخشش، بشریت، برابری، مهربانی، احترام، سخاوت و اخلاق را از مادرش یاد میگیرد. مادر منبع احساسات است.  در واقع بهترین معلم است که فرزند میتواند داشته باشد.

    مادر باید ابتدا  یک محیط مناسب برای رشد و بازی و یادگیری کودک خود ایجاد کند. پیوند مادر و کودک کلید رشد عاطفی است. تحقیقات نشان میدهد، کودکان دارای وابستگی ناامن به مادرانشان، بعدا در زندگی شخصی خود دچار مشکلات رفتاری میشوند.

    به عنوان یک والد، مادر باید از فرزندانش انتظارات معقول داشته باشد از طرفی، کودک نباید بیش از حد تحت فشار  مادر  قرار بگیرد، تا کارهایی  انجام دهد که علیه خواسته آنها باشد. تهدید و ارعاب موجب  عقب نشینی کودک میشود.

    نقش ها و مسئولیت های مهم مادران

    1. قوی ترین پیوند احساسی با کودک
    مادر اولین کسی است که  با فرزندش ارتباط برقرار می کند. نحوه ارتباطمادران با کودک در ماههای  و سالهای اولیه، تأثیر عمیقی روی کودک دارد. این رابطه در سال های بعد، در محیط اجتماعی و عاطفی فرزند منعکس می شود.

    2. ایجاد محیط مناسب برای رشد و تعالی فرزند
    مادران مسئول محیطی هستند که کودک از همان ابتدا وارد آن می شود. دادن فضای مناسب برای جنبش، خلاقیت و بازی، محیط مناسبی را برای رشد کودک فراهم می کند.

    3. توسعه رفتاری کودک
      مادر فرزندش را بیشتر از هر کس دیگری می شناسد. بنابراین، ویژگی های رفتاری کودک به او نزدیک است. تماشای کودک و گوش دادن به صدای او باعث می شود که مادر احساسات  درون کودک خود را به خوبی بشناسد.

    مادر تربیت کننده اصلی 1 300x135 - نقش مادر در تربیت فرزندان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران
    نقش مادر در تربیت فرزندان

     

    4. ایجاد حس اعتماد و امنیت در کودک
    مادران می توانند به کودکان یاد بدهند که چگونه اعتماد کنند و قابل اعتماد باشند. هنگامی که کودک  این را درک می کند، او با اعتماد به نفس  احساس امنیت می کند. اطراف فرزندان خود باشید و به آنها کمک کنید، بهتر شوند. عشق بدون قید و شرط و حمایت شما به آنها کمک خواهد کرد که خود را بهبود بخشند.

    5. پیوند خانوادگی
    یک مادر به فرزندش کمک می کند تا در مورد اهمیت خانواده به عنوان بزرگترین پشتوانه، یاد بگیرد و همه مسائل خود را با خانواده در میان بگذارد و فرزندتان را تشویق کنید تا با اعضای خانواده وقت بگذارد.

    6. مهربان، دوست داشتنی و مراقبت فرزندانتان باشید
    اگر از فرزندانتان در فعالیت های روزمره با مهربانی مراقبت می کنید، به طور خودکار او را آموزش می دهید که وقتی او رشد می کند همان فردی میشود که شما به او یاد داده اید. رفتار شما نسبت به فرزندتان، نه تنها زمانی که او فرزند  شما است، موثر است، بلکه پس از رشد او نیز پایدار می ماند.

    7. نگرش مثبت
    از آنجا که یک مادر احساسات طیفی داردو نگاه مثبت به مسائل دار و چیزها را به صورت مثبت به کودک می آموزد. مهم نیست که زندگی سخت باشد یا آسان، می توان زندگی را به زیبا ترین شکل انجام داد. شما می توانید مشکلات خود را با فرزندان خود بحث و توضیح دهید که چگونه می خواهید با آن مبارزه کنید.

    8. نقش نظم در زندگی

      یک مادر به کودک کمک می کند که مجموعه ای از الگوی منظم را در دوران کودکی بیاموزد

    indian parents child 300x171 - نقش مادر در تربیت فرزندان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران
    نقش مادر در تربیت فرزندان

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در مورد تربیت کودک و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    9. سخت کوشی و تلاش
    یک کودک سخت کوشی و تلاش را از مادرش می آموزد.از سوی دیگر فرزند شما ممکن است متوجه شود که در پایان روز خسته شده اید، اما اگر احساس لذت و رضایت شما را ببیند، پیام درست به کودک داده اید.

    مادر در طول زندگی خود از فرزندش حمایت می کند و به فرزندش کمک می کند تا خود را تعالی بخشد. نقش مادر به طور کلی بر رشد و رفاه فرزندان تاثیر می گذارد.

    10. تعیین اهداف روشن

    مادر باید بداند که او از فرزندانش چه انتظاری دارد و سپس به آنها توضیح دهد. کافی نیست که از کودکمان بخواهیم بچه ی خوبی باشد. کودکان باید بدانند دقیقا چه چیزی از آنها انتظار می رود و آنچه مادر می خواهد آنها را انجام دهد.

    از آنجایی که به کودک آموزش نشده است کهرفتار درست به چه معناست، او این کار را طوری که فکر می کند درست است، انجام می دهد. به این ترتیب کودک ممکن است به دلیل غفلت به تنبیه و غیره ، متهم شود.

    همین روش را می توان برای تمام کارها، رفتار با دیگران، دستاوردهای علمی و غیره اعمال کرد. مادر باید اهداف مشخصی از آنچه که می خواهد، داشته باشد و آنها را روشن کند.

    no tener hijos 4 300x218 - نقش مادر در تربیت فرزندان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران
    نقش مادر در تربیت فرزندان
    11. کودکان را با توجه به توانایی های آنها تشویق کنید

    هر کودک با پتانسیل مشخص خود می آید. کودکان دارای توانایی هایی هستند که می توانند دستاوردهای بزرگی را به ارمغان بیاورند. بعضی هامهارت و علاقه شان را در یک زمینه مشخص نشان می دهند، در حالی که بعضی از کودکان ترجیح می دهند که متفاوت باشند.

    یک مادر خوب سعی می کند استعداد و توانایی کودک خود را بیابد. او باعث می شود که کودک مهارت های خود را در هر زمینه ایکه در آن قرار می گیرد را پرورش دهد و همچنین ضعف در هر کودک را بهبود بخشد.

     

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در مورد تربیت کودک و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

     

    دکتر روانپزشک

    پارانویید چیست ؟

    ترس از مار

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط
    1 نظر
    1. نازنین می گوید

      سلام. فرزند ۷ ساله ای دارم که مدتی نزد پدرش زندگی کرده ، اما حالا به دلایلی با من زندگی می کند. متاسفانه بسیار پرخاشگر و لجباز است. لطفا راهنمایی کنید که چگونه با پرخاشگری او را اصلاح کنم؟

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.