ناخن جویدن کودکان | علت و روش های درمان

  • ناخن جویدن کودکان

     ناخن جویدن کودکان

    کودک شما ممکن است ناخن های خود را به علت های  گوناگون مانند کنجکاوی، خستگی، کاهش استرس، عادت، یا تقلید از دیگران بجود. سایر عادات عصبی رایج شامل، جویدن انگشت شست، برداشتن بینی، چرخش مو و فشار دادن دندانها می باشد. این موضوع معمولا تا بزرگسالی ادامه خواهدداشت.

    بچه ها در هنگام رشد میتوانند مضطرب شوند و تنش های زیادی بر آنها وارد می شود که والدین از آنها بی خبرند، و این فشارهای روحی می تواند منجر به ناخن جویدن کودکان شود. اگر کودک شما تنها  بصورت ناخود اگاه در حالی که تلویزیون را نگاه میکند، ناخن خود را میجود، این تنها روشی برای مقابله با عصبانیت و اضطراب اوست و موردی برای نگرانی وجود ندارد. کودک شما در نهایت کارخود را متوقف خواهد کرد، اما اگر ناخن خوردن کودکتان خیلی طولانی تر از آن چیزی باشد که شما نمی پسندید، یا اگر این عادت را  شما نمیتوانید تحمل کنید، راهای ساده تری برای حل این مشکل وجود دارد که در ادامه این مقاله، به آن می پردازیم.

    nail biting 300x169 - ناخن جویدن کودکان | علت و روش های درمان
    ناخن جویدن کودکان

     

    چه دلایلی باعث ناخن جویدن کودک می شود؟

    بر اساس مرجع بیماریهای روانی، ناخن جویدن کودکان، جزء اختلالات وسواسی-اجباری می باشد.

    1- تقلید: یکی ار علل ناخن جویدن کودکان می تواند به علت تقلید از دیگران باشد. افراد فامیل، اطرافیان، دوستان و اعضای خانواده ممکن است در این رفتار کودک نقش داشته باشند.

    2- عوامل روانشناختی : مانند اضطراب، نگرانی و استرس می تواند باعث این رفتار در کودک شود، که به عنوان یک مکانیسم دفاعی از آن استفاده می کنند.

    3- اعتماد به نفس پایین کودک

    4- عدم فعالیت مناسب مثل خستگی و بی حوصلگی

    5– اختلالات روانپزشکی: بیش از نیمی از کودکانی که ناخن می جوند، به اختلالات روانی از جمله، بیش فعالی، کمبود توجه، اضطراب جدایی، وسواس فکری، اضطراب منتشره، عقب ماندگی و سایر اختلالات مبتلا هستند.

    9517306 994 300x225 - ناخن جویدن کودکان | علت و روش های درمان
    ناخن جویدن کودکان

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه ناخن جویدن کودکان و سایر اختلالات روانشناختی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    عوارض ناخن جویدن کودکان

    عدم درمان به موقع ناخن جویدن کودکان ممکن است تا بزرگسالی هم ادامه پیدا کند. ناخن جویدن اغلب اثرات بدی بر زیبایی و شکل ناخن می گذارد. علاوه بر آن باعث سرزنش و تحقیر توسط والدین و اطرافیان می شود. و از انجا که رفتاری ناخوشایند است، ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس و آسیب های اجتماعی در کودک شود.

    همچنین ناخن جویدن باعث انتقال میکروارگانیسم ها از سطح پوست به داخل دهان و معده شده و فرد به عفونت های دستگاه گوارش از جمله عفونت های باکتریایی و خونریزی معده دچار می شود.

    تبخال دهانی نیز با انتقال ویروس هرپس از طریق ناخن جویدن منتقل می شود.

    درمان ناخن جویدن در کودکان

    اغلب با افزایش سن کودکان، عادت جویدن ناخن در آنها از بین می رود و مشکل حادی را ایجاد نمی کند، مگر اینکه به مشکلات عفونتی و آسیب های اجتماعی در کودک منجر شود، که در این صورت باید به فکر درمان کودک بود.

    1- جستجوی علت اضطراب در کودک

    اگر علت ناخن جویدن در کودک یکی از اختلالات روانی ذکر شده در بالا باشد، باید کودک را نزد متخصص روانشناس کودک برده و مشکل روانی کودک را تشخیص و درمان کنیم. باید علت و ریشه اضطراب در کودک را پیدا کنیم و به او کمک کنیم تا اضطرابش را از بین ببرد. علت اضطراب ممکن است جدایی والدین، جابجایی مدرسه باشد. والدین باید یاد بگیرند که با کودک خود در مورد نگرانیهایش صحبت کنند و برای رفع آن کودک را یاری دهند. برای این کار، می توانید با زبان کودکانه با آنها هم صحبت شوید.

    پرخاشگری کودکان 300x203 - ناخن جویدن کودکان | علت و روش های درمان
    ناخن جویدن کودکان
    2- عدم سرزنش کودکان
    com.EslaheRaftarKodak 512x512 300x300 - ناخن جویدن کودکان | علت و روش های درمان
    ناخن جویدن کودکان

    ناخن جویدن کودکان، یک رفتار غیر ارادی است که برای ترک آن نیاز به صبر و تلاش کودک و حمایت عاطفی والدین دارد. هرگز کودک خود را به خاطر این عادت ناخوشایند سرزنش نکنید، چون ممکن است اضطراب کودک بیشتر شود، و اوضاع بدتر شود. باید صبور باشید و هرگز از جملاتی مثل: “بس کن، حالم بهم خورد”، استفاده نکنید.

    3- با کودک درباره عادات ناپسندش صحبت کنید
    96382 300x187 - ناخن جویدن کودکان | علت و روش های درمان
    ناخن جویدن کودکان

    به کودک خود بفهمانید که ناخن جویدن، جزء عادات ناپسندی است که نباید انجام دهد. می توانید هرگاه که کودک مشغول این عادت شد، به گونه ای که مانع تحقیر و رنجش وی شود، به او یاداوری کنید که کار خود را متوقف کند. برای این کار می توانید از یک رمز که بین خودتان توافق کرده اید استفاده کنید، مثلا توافق کنید که هر وقت اسم رمز را گفتم، شما باید رفتار خود را متوقف کنی و دیگران هم متوجه این رمز بین شما نمی شوند.

    4- مشغول کردن کودک با کارهای دیگر
    06 Lazy Eye Symptoms that Can Go Unnoticed fine motors 95879956 mzoroyan 300x159 - ناخن جویدن کودکان | علت و روش های درمان
    ناخن جویدن کودکان

    می توانید کودک را مشغول بازی کردن یا نواختن موسیقی و هرکار دیگری کنید، که باعث شود دستهایش را به کار گیر و کمتر بصورت ناخودآگاه انگشتش را در دهانش ببرد.هنگام تماشای تلویزیون می توانید اسباب بازی مورد علاقه اش را به دستش دهید و از این طریق حواس او را پرت کنید.

    5-سایر روشها

    کوتاه کردن ناخنها، چسب زدن به انها، نشان دادن تصویر ناخن های سالم و زیبا به کودک و مقایسه آنها با ناخن های خودش.

    13970910P26x9l5471 300x200 - ناخن جویدن کودکان | علت و روش های درمان
    ناخن جویدن کودکان

    یادتان باشد، استفاده از مواد تلخ و بدمزه مثل فلفل روی ناخن، نه تنها به کودک کمکی نمی کند، بلکه فقط اضطراب کودک را بیشتر می کند.

    6- خسته و ناامید نشوید

    اگر اقدامات بالا هیچکدام اثر نکرد، ناامید نشوید و بر سر کودکتان داد و فریاد نزنید، چون اوضاع را بدتر می کنید. آرام و خونسرد باشید، بدانید که روشهای بسیاری برای درمان جویدن ناخن وجود دارد. شما می توانید از یک متخصص روانشناس کودک در این زمینه کمک بگیرید.

     

    درمان دارویی ترک ناخن جویدن در کودکان

    اگر کودک شما مبتلا به افسردگی، اضطراب و یا سایر اختلات روانشناختی باشد، می توان از داروهای گروه مهار کننده بازجذب سروتونین برای درمان کودک استفاده کنید. این داروها عوارض جانبی بدی نداشته و برای درمان کودکان بسیار اثر گذار هستند. قبل از اقدام به درمان دارویی، حتما با یک روان پزشک مشورت کنید.

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه ناخن جویدن کودکان و سایر اختلالات روانشناختی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    مطالب پیشنهادی:

    آموزش جنسی کودکان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.