مشاوره قبل از ازدواج | مشاور ازدواج چی میپرسه؟ | تست های مشاوره قبل از ازدواج

ازدواج مهمترین تصمیم زندگی هر فرد است. ازدواج با فردی با عقاید، ارزش ها، فرهنگ و شخصیتی متفاوت، تصمیم دشواری است.

مشاوره قبل از ازدواج، جلساتی است که معمولاً توسط زوج درمانگر انجام می شود. بهتر است همه زوجینی که تعهد طولانی مدت مانند ازدواج را در پیش دارند، جلسات مشاوره قبل از ازدواج را شرکت کنند

  • مشاوره قبل از ازدواج

    مشاوره قبل از ازدواج

    ازدواج مهمترین تصمیم زندگی هر فرد است. ازدواج با فردی با عقاید، ارزش ها، فرهنگ و شخصیتی متفاوت، تصمیم دشواری است. اما سوال این است که آیا مشاور، در مورد ازدواج زوج ها تصمیم می گیرد؟ آیا مشاوره قبل از ازدواج ضامن خوشبختی است؟ مشاوره قبل از ازدواج تا چه حد مانع طلاق می شود؟

    مشاوره قبل از ازدواج، جلساتی است که معمولاً توسط زوج درمانگر انجام می شود. بهتر است همه زوجینی که تعهد طولانی مدت مانند ازدواج را در پیش دارند، جلسات مشاوره قبل از ازدواج را شرکت کنند. به طور معمول، هدف از مشاوره قبل از ازدواج، شناسایی و پرداختن به مسائلی است که در یک رابطه زودهنگام، قبل از آنکه این موضوعات به نگرانی های جدی تبدیل شوند، به زوجین آموزش راهکارهای مؤثر برای بحث و حل و فصل تعارضات را ارائه می دهند.

    زوجهایی که به دنبال مشاوره قبل از ازدواج هستند نیز ممکن است دریابند که مشاوره قبل از ازدواج می تواند به آنها کمک کند تا انتظارات خود را در مورد ازدواج بهتر درک کنند و به تفاوت های یکدیگردر یک محیط امن و بی طرف بپردازند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه مشاوره قبل از ازدواج و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    D1061 6 843 1200 300x200 - مشاوره قبل از ازدواج | مشاور ازدواج چی میپرسه؟ | تست های مشاوره قبل از ازدواج
    مشاوره قبل از ازدواج

    لزوم مشاوره قبل از ازدواج

    اغلب زوجها قبل از ازدواج به علت هیجان ناشی از علاقه بیش از حد، از خطاهای یکدیگر چشم پوشی می کنند و نمی توانند تصمیم درستی برای ازدواج بگیرند. از این رو بهتر است تا در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنند تا با شناخت بهتر شخصیت طرف مقابل و انتظارات و خواسته های خود و شریک زندگیشان، بهتر بتوانند برای آینده زندگیشان تصمیم بگیرند و انتخاب مناسبی داشته باشند.

    برای مشاوره پیش از ازدواج به چه حوزه تخصصی روانشناسی مراجعه کنیم؟

    برای مشاوره پیش از ازدواج می توان به افراد روانشناس بالینی و هم به مشاور مراجعه کرد. اما چون هدف اصلی از مشاوره پیش از ازدواج، شناخت تیپ شخصیتی خود و طرف مقابل است و اینکه آیا از لحاظ اختلالات شخصیت مشکل خاصی وجود دارد یا نه، بهتر است به یک متخصص روانشناسی بالینی مراجعه کنیم که دانش بیشتری در حوزه شناخت اختلالات روانی دارد. بنابراین مراجعه به یک متخصص بالینی اولویت دارد.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه مشاوره قبل از ازدواج و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    در چه مرحله ای از اشنایی باید به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کرد؟

    ممکن است بسیاری از زوجین در زمان دوستی بواسطه احساس علاقه ای که بینشان شکل گرفته و فکر می کنند که برای ازدواج با یکدیگر مناسبند، برای مشاوره قبل از ازدواج اقدام کنند و یا برخی دیگر از افراد بعد از جلسه خاستگاری و تصمیم به ازدواج، به مشاوره مراجعه کنند. در هر دو صورت این مشاوره می تواند کارگشا باشد. اما برخی از زوجین بعد از روابط طولانی و علاقه شدیدی که نسبت به هم پیدا کرده اند، اقدام به مشاوره قبل از ازدواج می کنند که حتی با وجود مشکلات خاصی از جمله مشکلات جسمی و بیماریهای ژنتیک و غیره، با راهنماییهای روانشناس مبنی بر انتخاب نادرست این افراد برای ازدواج، باز هم آنها تصمیم به ازدواج با یکدیگر می گیرند.

    از طرفی، قبل از اقدام به مشاوره ازدواج، زوجین باید حداقل 8 تا 12 ساعت با یکدیگر در مورد آینده زندگی مشترکشان و انتظاراتشان صحبت کرده باشند و سپس به یک روانشناس مراجعه کنند.

    couples therapy frankston 300x200 - مشاوره قبل از ازدواج | مشاور ازدواج چی میپرسه؟ | تست های مشاوره قبل از ازدواج
    در چه مرحله ای از اشنایی به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کرد؟

    هدف از مشاوره قبل از ازدواج

    گاهی ممکن است زوجین از روی هیجان دست به انتخاب بزنند و از نظر خودشان، زوج ایده آل شان را پیدا کرده اند. اما مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج، زوجه ارا از نطر شخصیتی ارزیابی می کند و دیدگاه، اهداف و برنامه های هر یک از طرفین را شناسایی می کند و با طرف مقابل درمیان می گذارد.

    شناخت این مسئله برای زوجین در زندگی مشترک بسیار اهمیت دارد. روانشناس با بررسی این مسئله می تواند پی ببرد که آیا این دو نفر با این برنامه و اهداف می توانند در کنار هم زندگی کنند و به برنامه هایشان دست یابند یا خیر؟

    در مشاوره پیش از ازدواج ابتدا زوجین از لحاظ ساختارهای بیرونی مورد ارزیابی قرار می گیرند. ساختارهای بیرونی مانند فرهنگ، تحصیلات، طبقه اجتماعی و وضعیت مالی، خانواده، مذهب، ظاهر افراد، سن و محل سکونت.

    اگر در این مرجله مشکل خاصی وجود نداشت، سپس زوجین باید از لحاظ ساختارهای درونی مورد ارزیابی قرار بگیرند. ساختارهای درونی مانند عقاید، ارزشها،طرز تفکر و انتظارات فرد از زندگی و نوع نگاه افراد به زندگی. همه این مسائل باید به دقت بررسی شود و ببینند که آیا این دو نفر می توانند در کنار هم انتظارات یکدیگر را بر آورده کنند و به اهدافشان دست یابند یا خیر؟

    در جلسات مشاوره، هر دو طرف باید با صداقت نظرات خود را بیان کنند تا مشاور با دانش و تجربه و مولفه های تاثیر گذار در ازدواج، بتواند آنها را راهنمایی کند و جوانان را با مسائل پیش رویشان آگاه کند و درصد موفقیت یا شکست در ازدواج را به انها یاداوری کند. دانستن این نکته ضروری است که مشاور هیچگاه طرفین را توصیه به ازدواج یا طلاق نمی کند.

    marriage counseling 768x512 300x200 - مشاوره قبل از ازدواج | مشاور ازدواج چی میپرسه؟ | تست های مشاوره قبل از ازدواج
    هدف از مشاوره قبل از ازدواج

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه مشاوره قبل از ازدواج و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    مزایای مشاوره پیش از ازدواج

     

    مشاوره ازدواج می تواند به زوجین کمک کند تا نگرانی هایی را که در جریان روابطشان بوجود می آیند را با راهکارهای ارائه شده برطرف کنند. اما مشاوره پیش از ازدواج می تواند به زوجین کمک کند تا مسائلی را که بعداً منجر به درگیری می شوند مانند امور مالی، روش های فرزندآوری، اهداف شغلی و پویایی خانواده و سایر موارد را شناسایی کنند و در مورد آنها به توافق برسند. در صورت امکان یا در مراحل اولیه رابطه با این روش عمل کنید یا طرحی برای رسیدگی به آنها در سالهای آینده تهیه کنید.

    یک مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی خانواده، که از طریق بررسی تلفنی انجام شده است، نشان داد که زوجینی که در برنامه مشاوره قبل از ازدواج شرکت کرده بودند، 31٪ احتمال طلاق کمتری داشتند.

    در جلسات مشاوره پیش از ازدواج، زوجین این فرصت را دارند که موضوعاتی مانند امور مالی، فرزندان و  نوع رابطه را بررسی کنند، سه زمینه ای که بسیاری از زوجین با آنها مشکل دارند. زوجین همچنین می توانند مهارت های ارتباطی و حل و فصل تعارضات و اختلافات را توسعه دهند و هرگونه نگرانی که ممکن است در مورد ازدواج داشته باشد را برطرف کنند. خواه این نگرانی ها ناشی از سابقه ارتباط شخصی سابقه خانوادگی یا موارد دیگر باشد.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه مشاوره قبل از ازدواج و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    images 5 300x130 - مشاوره قبل از ازدواج | مشاور ازدواج چی میپرسه؟ | تست های مشاوره قبل از ازدواج
    مزایای مشاوره قبل از ازدواج

    چه کسی مشاوره اولیه را ارائه می دهد؟

    مراجعه به مشاور پیش از ازدواج می تواند زوجین را برای آماده شدن ازدواج یا سایر تعهدات طولانی مدت یاری کند. زوجین که به دنبال مشاوره پیش از ازدواج هستند، می توانند مشاوره با یک درمانگر را انتخاب کنند، در یک کارگاه یا جلسه درمان گروهی شرکت کنند یا در یک برنامه جامع شرکت کنند.

    کتابهای آموزشی، دی وی دی و سایر منابع نیز برای کسانی که مایل به شرکت در جلسات درمانی نیستند و یا به مشاوره قبل از ازدواج دسترسی ندارند، در دسترس است.

    برخی از مذاهب، زوجین را به مشارکت در مشاوره پیش از ازدواج ملزوم می کنند یا آنها را به شدت تشویق می کنند. این نوع از مشاوره های پیش از ازدواج عموماً مبتنی بر ایمان است و روحانیون مذهبی ممکن است به عنوان مشاور عمل کنند، چه آنها به عنوان درمانگر آموزش ببینند یا نه.

    آنچه در یک جلسه مشاوره پیش از ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد.

    مشاوره پیش از ازدواج ممکن است از نظر درمانی متفاوت باشد. برخی از درمانگران ممکن است تصمیم بگیرند که هر یک از شرکا را به صورت جداگانه برای یک یا دو جلسه ببینند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در طول مدت درمان با زوجین بطور همزمان کاری کنند. این جلسات جداگانه به زوج درمانگر این فرصت را می دهد تا با هر زوج همکاری کند تا هرگونه نگرانی، نقاط قوت و ضعف در رابطه را شناسایی و برطرف کند. انجام این کار به صورت جداگانه در ابتدا ممکن است به هر زوج کمک کند تا بتوانند واقع بینانه تر و با صراحت تر درباره اهداف خود برای مشارکت و زندگی مشترک خود صحبت کنند.

    هر یک از زوجین همچنین فرصتی برای توصیف زندگی ایده آل خود و هر اقدامی که در جهت رسیدن به آن هدف برمی دار یاند و هرگونه چالشی که می بینند مانع رسیدن به آن است، را بیان خواهند کرد. درجلسات مشترک، زوجین می توانند در مورد این مسائل با هم بحث کنند و با کمک درمانگر، روش های مقابله با اینها و هرگونه چالش دیگری که ممکن است در طول ازدواج ایجاد شود را کشف کنند.

    برخی از مشاوران به زوجین کمک می کنند تا آنچه را که به عنوان مسئله و مشکل در آینده زندگی مشترک شناخته می شود را شناسایی کنند. این به هر زوج کمک می کند تا علت  و ریشه مسائل را شناسایی کند تا هنگام مواجهه با چالش ها، به سمتشان بروند و طبق توافقات قبلی به حل مسئله بپردازند. در طی جلسات درمان، زوجین همچنین ممکن است درباره علائم هشدار دهنده نگرانی ها بحث کرده و برنامه عملی را برای استفاده در صورت بروز این نگرانی ها تهیه کنند. این برنامه ممکن است شامل مراحلی از قبیل روی آوردن به توانایی های فردی، جستجوی مشاوره یا جستجوی راهنمایی معنوی باشد.

    عمل مشارکت و مشاوره قبل از ازدواج می تواند شروع مثبتی برای امر مهمی مانند ازدواج باشد زیرا به دلیل تعهدی که هر یک از زوجین برای مشاوره و بهبود و تقویت رابطه خود دارد می تواند در حفظ و تحکیم زندگی مشترک بسیار موثر باشد.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه مشاوره قبل از ازدواج و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    Online MFT Program 1 300x200 - مشاوره قبل از ازدواج | مشاور ازدواج چی میپرسه؟ | تست های مشاوره قبل از ازدواج
    آنچه در جلسه مشاوره قبل از ازدواج بررسی می شود

    عناوینی که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج در مورد آنها صحبت می شود :

    8 عنوان که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد و زوجین باید در مورد آنها به توافق برسند و ابتدا به صورت فردی و سپس تبادل نظر با یگیدیگر می توانند به شناخت بهتری از یکدیگر برسند در زیر آورده شده است.

    1- ارتباطات :

    تونایی برقراری ارتباط موثر یکی از مهمترین نیازهای زوجین و یکی از عوامل موفقیت آنها در زندگی مشترک می باشد. اگز زوجین بتوانند ارتباط سالم و صادقانه ای با هم داشته باشند، گام مهمی در داشتن زندگی موفق برداشته اند.

    2- نحوه حل اختلافات :

    زوجین باید مهارت حل مسئله و کشمکش ها را از طریق گفتگوی سازنده و همراه با احترام متقابل را داشته باشند. گاهی زوجین در برابر مشکلات و مسائل پیش آمده دست به رفتارهایی از جمله داد و فریاد، خشم، قهر و تهدید می زنند که باعث میشود اوضاع بدتر شود. زوجین باید مهارت حل مسئله از طریق صحبت کردن بدست آورند و این مهارت در ارتقاء و موفقیت آنها در زندگی بسیار موثر است.

    3- مسائل مالی : 

    گاهی زوجین در زمینه مدیریت مسائل مالی به مشکل برمی خورند و باعث شروع اختلافات در بین آنها می شود. آنها می توانند در این زمینه به توافقاتی بین خود برسند و برای مسائل مالی زندگیشان برنامه ریزی کنند و برای اولویت هایشان بودجه مخصوص اختصاص دهند.

    4- مسائل جنسی : 

    رابطه جنسی موهبتی است که خداوند به زن و مرد عطا کرده تا به بهترین شکل عشق و صمیمیت خود را از طریق رابطه جنسی ابراز کنند. لازم است که زوجین قبل از ازدواج در این مورد صحبت کنند و درباره نحوه برقراری ارتباط جنسی، کیفیت و کمیت و میزان اهمیت رابطه جنسی با شریک زندگیتان صحبت کنید.

    5- فرزندان : 

    زوجین باید قبل از ازدواج درباره تعداد و زمان بچه دار شدن با یکدیگر به توافق برسند. همچنین درباره مسئولیت ها و تقسیم وظایف بعد از بچه دار شدن باید صحبت کنند. چگونگی تربیت فرزندان نیز از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

    6-مذهب و اعتقادات : 

    مطالعات نشان می دهد داشتن اعتقادات مذهبی مشترک و انجام اعمال مذهبی باعث افزایش صمیمیت و همدلی بین زوجین می شود و باعث کاهش آمار طلاق در بین زوجن می شود. بهتر است زوجین درباره اعتقاداتشان و ارزشها و باورهایشان صحبت کنند، چون نه تنها بر زندگی خودشان بلکه بر زندگی فرزندان و اطرافیانشان هم تاثیر می گذارد.

    7-خانواده و دوستان : 

    درباره نحوه برقراری ارتباط با خانواده و دوستان هر یک از طرفین باید گفتگو شود. به طوریکه بعد از ازدواج زن و شوهر تا چه حد به ارتباطات خود با دوستان ادامه می دهند و یا به خانواده هایشان تا چه حد اجازه دخالت و تاثیرگذاری در زندگیشان را می دهند. آیا خانواده همسر خود را تایید می کنند و از نحوه برخورد آنها راضی هستند؟

    8- مسائل عاطفی : 

    نحوه برقراری ارتباط زوجین، ابراز احساسات، حمایت و پشتیبانی از یکدیگر در فراز و نشیب های زندگی، چگونگی بیان عشق و محبت بین زوجین، همه اینها از مسائلی است که باید درباره آنها گفتگو کرد تا زوجین به شناخت بیشتری از یکدیگر برسند و بتوانند در زندگی به موفقیت و شادی و خوشبختی پایدار برسند.

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه مشاوره قبل از ازدواج و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    مطالب پیشنهادی :

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.