مشاوره تحصیلی آنلاین و تلفنی | بهترین مشاور تحصیلی در تهران

  • مشاوره تحصیلی آنلاین و تلفنی

    نقش مشاوره تحصیلی

    دانش‌آموزان در جریان تحصیل با مشکلات زیادی مواجه میشوند که مشاوره تحصیلی میتواند در رفع کردن این مشکلات کمک‌های مؤثری به دانش‌آموزان ارائه دهد. پاره‌ای از این  معضلات را میتوان به شرح زیر شمرد:

    ۱ ضعف پایه‌ی تحصیلی:

    در مورد چنین دانش‌آموزانی مشاور بایست برای فراگیری دروس پایه از مرحله ای که دانش آموز ضعف دارد برنامه‌ریزی کند و با یاری خانواده ضهف پایه‌ای اورا جبران سازد. فشار آوردن و وادار کردن دانش‌آموز به زحمات شبانه‌روزی در سطح بالای تحصیلی بدون پرداختن به پایه، بی‌فایده است آماده کردن دانش‌آموز و اولیای وی برای چنین برنامه‌ای نیاز بهجلسات مشاوره‌ای دارد.

    ۲- کمبود یا نبود انگیزه‌ی تحصیلی:

    دانش‌آموزانی وجود دارند که از نظر هوشی در حد طبیعی هستند و ظرفیت لازم برای فراگیری را دارند، ولی انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارند. درمورد این‌گونه دانش‌آموزان کهتعدادشان نیز اندک نیست، مشاور باید علت تنبلی را جست‌وجو و برای درس خواندن آن‌ها ایجاد انگیزه کند ترغیب کردن به روش های مختلف، ایجاد زمینه‌های کامیابی برایدانش‌آموز، تأیید کردن و مجموعا به کار بردن انگیزه‌های طبیعی می‌تواند کارساز باشد. 

    profesorado 1 300x200 - مشاوره تحصیلی آنلاین و تلفنی | بهترین مشاور تحصیلی در تهران
    مشاوره تحصیلی

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درزمینه مشاوره تحصیلی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

     

    ضرورت مشاوره تحصیلی 

    ۱) ضرورت مشاوره تحصیلی برای دانش‌‌آموزان 

    مشاوره تحصیلی به دانش‌آموزان یاری میکند ویژگی‌‌ها و استعدادهای خود را مناسب‌تر شناخته و به موارد و خصوصیاتی که به آنها توجه نداشته‌اند و یا میزان پرداختن به آنها کم‌تر بوده، بیشتر توجه نمایند علاوه بر این اطلاعات آنها را در زمینه‌های مختلف تحصیلی تحکیم کرده و در صورت وجود نواقصی در عملکردشان آنهارا شناسایی و راه‌حل‌هایی برای از بین بردن نواقص ارائه میدهد و بدین گونه دانش‌آموزان توانایی دارند کارکرد بهتری نسبت به گذشته در زمینه درسی داشته باشند و انتخاب‌های بهتری انجام دهند و مشکلات محتمل را نیز یرطرف نمایند.

    ۲) ضرورت مشاوره تحصیلی برای پدر و مادر 

    در امر تحصیل،  والدین نقش بسزایی دارند بطوریکه عامل خانواده از عوامل اساسی و مهم در زمینه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز یا وقوع افت تحصیلی است انگیزه‌ها و علایق تحصیلی دانش‌آموز در خانواده شکل یافته و به آن جهت داده میشود و گذرگاه برای هدایت آن مهیا میشود خانواده سرعت دانش‌آموز در وصول به اهداف تحصیلی را تسریع میکند خانواده‌های بدون انگیزه و بدون اطلاع و غیرفعال موجب کاهش سرعت پیشرفت دانش‌آموزان با استعداد می‌شوند بدین جهت در فرایند مشاوره تحصیلی لزوم انجام مشاوره با والدینضرورت و اهمیت خاصی پیدا میکند از این‌رو لازم است والدین و بطور کلی خانواده نیز اطلاعات لازم از ویژگی‌ها و استعدادهای کودکان خود کسب نمایند و شرایط و امکانات مفیدیبرای فرزندانشان مهیا نمایند.

    ۳) ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه انتخاب رشته‌ها و مشاغل

    گاه انتخاب‌هایی که دانش‌آموزان در زمینه رشته‌ها و مشاغل انجام میدهند عاری از هرگونه دلیل منطقی و اطلاعات پسندیده است. معیارهایی که دانش‌آموزان در چنین مواردی برای انتخاب‌های خود برمی‌گزینند ملاک‌هایی کاذب و ناپسند است مانند انتخاب رشته ریاضی فیزیک به خاطر وجهه اجتماعی آن یا به خاطر  چشم همچشمی و یا به خاطر دنباله‌‌روی از یک دوست و یا به همراه او بودن در طول تحصیل چنین انتخاب‌هایی به احتمال بالاتری محکوم به شکست خواهند بود مشاوره از آن جهت ضرورت می‌یابد که اهمیت چنین انتخاب‌هایی به دانش‌آموز گوشزد شود تا او ملاک‌های شایسته‌ای برای تصمیمات خود اتخاذ کند و از احتمال شکست خویش در آتیه جلوگیری نماید.

    ۴) ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه پیشگیری از افت تحصیلی 

    برخی از دانش‌آموزان به خاطر شرایط ویژه‌ای که دارند بیشتر در معرض افت تحصیلی هستند و بعضی از آنها افتان و خیزان تجربه‌هایی از افت تحصیلی داشته‌اند برخی از دلایل افت تحصیلی این دانش‌آموزان به عوامل بیرونی مثل: خانواده، مدرسه و … ارتباط می‌یابد و برخی دلایل فردی هستند مثل: انگیزه خود شخص، شیوه‌های مطالعه، برنامه‌ریزی و …

    مشاوره تحصیلی برای این دسته از دانش‌آموزان اهمیت بسزایی دارد که در جریان مشاوره به این دانش‌آموزان   کمک می‌‌شودعلت  شکست‌های خود را بشناسند و با راهکارهایی آشنا بشوند که به آنها در رفع کردن آن علل و یا کاهش تاثیر آنها در مسائل تحصیلی‌شان یاری میکند.

    ۵) ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه سرعت بخشیدن به فرایند تحصیل و مطالعه 

    برخی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها مایلند عملکرد خود را در زمینه تحصیل بهبود بخشند این دانش‌آموزان ممکن است دانش‌آموزانی میانه و یا قوی باشند بهرحال تمایلدارند روش‌هایی را بیاموزند و اطلاعاتی مناسب و مفید کسب کنند که کارایی آنها را در زمینه   تحصیلی بالا میبرد مشاوره تحصیلی، چنین راهکارهایی را برای اشخاص مهیا می‌سازد و بر احتمال موفقیت آنها در سطح پیشرفته‌تر می‌افزاید.

    ۶) ضرورت مشاوره تحصیلی به منظور تشخیص و هدایت دانش‌آموزان استثنایی 

    درصد اندکی از دانش‌آموزان در دسته دانش‌آموزان استثنایی هستند دانش‌آموزان استثنایی شامل دانش‌آموزانی می‌باشند که معلولیت‌هایی در زمینه‌های مختلف جسمی مانند شنوایی، بینایی و یا هوش دارند لزوم مشاوره برای این دسته از دانش‌آموزان به فراوانی احساس میشود و بدلیل اینکه آن‌ها و خانواده‌هایشان نیازمند اطلاعات بیشتری درارتباط با آینده تحصیلی و شغلی آن‌ها هستند، با بررسی توانایی آنها در زمینه شغل و تحصیلاتشان تصمیماتی اتخاذ میشود.

    ۷) ضرورت مشاوره تحصیلی برای دانش‌آموزان تیزهوش و نابغه 

    این دسته از دانش‌آموزان، قشر پر نیرو و چشمگیری برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت و اجتماع هستند. سرمایه‌گذاری و بکارگیر انواع خدمات مشاوره‌ای در مجاور دیگر امکاناتی که برای آن‌ها در مدرسه‌ها خاص مهیا می‌آید ضرورت دارد. از دست رفتن چنین نیروهایی به خاطر انتخاب‌ها و تصمیمات اشتباه، زیان‌های چشمگیری به بار خواهد آورد. 

    masters in school counseling 300x199 300x199 - مشاوره تحصیلی آنلاین و تلفنی | بهترین مشاور تحصیلی در تهران
    مشاوره تحصیلی

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درزمینه مشاوره تحصیلی  و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    اهمیت مشاوره تحصیلی برای نوجوانان

    مرحله نوجوانی در انتقال علم و دانش به نوجوانان مرحله با اهمیتی شمرده میشود با دقت به اینکه نوجوان از دید ذهنی دارای تفکر انتزاعی میشود، علوم را بطور انتزاعی درک میکند و عموما با جنبه‌های مختلف علم و مهارتهای مورد احتیاج مشاغل آتیه آشنا میشود.

    عده‌ای از نوجوانان در مسائل تحصیلی گرفتار شکست می‌گردند که میتوان گفت مواجهه نوجوان با شکست‌ها و ناکامی‌ها که   عموما با بی‌علاقگی نسبت به مسائل تحصیلی و کاهش نمرات درسی شروع میشود، افت تحصیلی نام دارد. باید متذکر شد والدین در رویایی با افت تحصیلی نوجوانان باید انعطاف پذیر بوده و رفتارهای خشونت آمیزی با وی نداشته باشند و درعوض، موفقیت‌های تحصیلی او را تقویت نموده و به او پاداش دهند. از این جهت در فراگیری همواره حضور پاداش و تقویت انگیزه اهمیت بسیاری دارد زیرا فرد ازطریق تقویت انگیزه می‌تواند به فراگیری بیشتری دست یابد و درغیر این صورت و فقدان انگیزه در موقع افت تحصیلی سبب ترک تحصیل نوجوان خواهد شد.

    به عبارت دیگر والدین میبایست به نوجوان توجه کافی داشته و روحیه اعتماد بنفس او را بیشتر کنند و در وی نسبت به درس خواندن، انگیزه و هدف ایجاد نمایند در غیر این صورت هرنوع رفتار مخالفی در والدین سبب شکست و از میان رفتن اعتماد بنفس وی خواهد شد. مربیان نیز هنگام افت تحصیلی نوجوانان می‌بایست دقت ضروری داشته باشند که افت تحصیلی نشانه فقدان توانایی تحصیلی آن‌ها نیست و باید آنها را به مقدار کافی ترغیب نمایند.

    Preceptora 300x152 - مشاوره تحصیلی آنلاین و تلفنی | بهترین مشاور تحصیلی در تهران
    مشاوره تحصیلی

     مشاوره تحصیلی به عنوان یک جریان فراگیری

    راهنمایی و مشاوره تحصیلی بخش تفکیک ناپذیری از نظام تعلیم و تربیت شمرده میشود. هدف تربیت شکوفا کردن و به فعلیت رساندن همه استعدادهای آدم است و شکوفا کردن و به فعلیت رساندن استعدادها، مستلزم شناسایی و پی بردن به کم و کیف آنهاست کودکی که پا به مدرسه می‌گذارد با مشکلات متعددی در زمینه‌های عاطفی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی مواجه است، که چنانچه در وهلهِ نخست   برای جلوگیری و درمان آن اقدامهای جدی صورت نگیرد، ممکن است عواقب وخیمی بدنبال داشته باشد و سلامتی ذهنی وی اختلال یابد.

    تعلیم و تربیت زمانی درست عملی خواهد شد که دانش‌آموزان اولاً مشکلات عاطفی که بازدارنده فراگیری است، نداشته باشند و ثانیاً محتوای آموزشی با توجه به اختلافات فردی، تدوین و ارائه شود. بنابر این بر هرمشاور تحصیلی واجب است که در مرحلهِ نخست اقدام به شناسایی دانش‌آموزانی کند که هرکدام بنوعی با مسائل ومشکلات اجتماعی و عاطفی روبرو هستند.

    مرحلهِ دوم شناسایی هریک از دانش‌آموزان از دید استعدادها و تفاوت‌های میان آنهاست، با دقت به اینکه هر کس شخصیت خاص و بی‌همتایی دارد، نباید تمام دانش‌آموزان یک کلاس درس را به یک درجه از توانایی‌ها و میزان هوشمندی درنظر گرفت.

    آموزش ابتدایی که پایه و اساس سازندگی بنیادی اجتماع است، دورهِ ایجاد رفتارهای پسندیده و ممانعت از مشکلات آینده نامیده میشود و هر اقدام پیشگیرانه، برآیند ارزنده‌ای در رفتار دانش‌آموز در جهت وصول به خودکفایی کشور خواهد داشت.

    بنابراین بایست دستکم ۱ یا دو مشاور تحصیلی در هر آموزشگاه باشند که در چنین مواردی به راهنمایی و مشاوره دانش‌آموزان بپردازند.

    چگونه معلم خصوصی خوبی باشیم 300x200 - مشاوره تحصیلی آنلاین و تلفنی | بهترین مشاور تحصیلی در تهران
    مشاوره تحصیلی

    مشاوره تحصیلی در مقاطع مختلف

    برای آنکه هدف‌های مشاوره تحصیلی روشن شود، بهتر است بدانیم که مشاوره در دبستان، راهنمایی و دبیرستان‌ها، شامل چه موضوعاتی می‌شود؟ چنانچه شاوره را جریان پیوسته‌ای از کمک به دانش‌آموز بدانیم، بایست این کمک از مقطع ابتدایی آغاز شود و تا انتها تحصیلات دانشگاهی ادامه یابد و مسائل و مشکلات دانش‌آموزان در هر دورهِ تحصیلی توسط مشاوره تحصیلی مورد نظر مورد وارسی و تحقیق قرار گیرد. در مدرسه ابتدایی مسائل و مشکلات دانش‌آموزان متنوع‌تر از سطوح دیگر آموزشی است این در این مرحله، مسئله امنیت روانی و ثبات عاطفی کودکان و دانش‌آموزان از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار است. چنانچه یک کلاس ابتدایی را با ۳۰ دانش آموز در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که هیچیک از این دانش‌آموزان از نظرخصوصیات جسمی، روانی و اجتماعی با هم برابر نیستند، بنابر این هر دانش‌آموز شخصیت ویژه‌ای دارد که دیگران ندارند.

    رشد شخصیت صرف‌نظر از عوامل ارثی به محیط خانواده و بدنبال آن به محیط اجتماعی وسیعتر، یعنی مدرسه در ارتباط است و از این محیط‌ها تاثیر می‌پذیرد محیط‌های یاد شده می‌تواند در سازگاری و یا ناسازگاری فردی و اجتماعی کودکان مؤثر باشد. رشد شخصیت  سالم و متعادل و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در سایه راحتی جسم و امنیت روان و ثبات عاطفی آن‌ها امکان‌پذیر است. کودکانی   که گرفتار تعارض و نبود امنیت روانی هستند، به ناچار بخش قابل توجهی از نیروی فکری خود را صرف حل مسائل خواهند کرد که آن‌ها را اشغال کرده است، بالطبع در این شرایط دقت و توجه مطلوب و مشارکت در فعالیت‌های اموزشی کلاس خیلی اندک خواهد بود.

    حتما بخوانید: ( مشاوره خانواده آنلاین )

     

    نبود امنیت روانی در دانش‌آموزان نه فقط بر چگونگی رشد شخصیت تاثیر میگذارد و عمدتاً سبب پیدایش بخش زیادی از رفتارهای نامطلوب نظیر گوشه‌گیری و خیال‌پردازی، افسردگی، بی‌قراری، عصبانی شدن و پرخاشگری و غیره میشود، بلکه اثر قابل توجهی بر شکوفایی هوش و تفکر و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان خواهد داشت. شیوه‌های رفتار کارکنان مدرسه با دانش‌آموزان نقش بسزایی در سلامت ذهنی آن‌ها دارد و هرگونه اختلال در روابط کودکان و نوجوانان را با مشکلات زیاد مواجه می‌سازد.

    شناسایی مشکلات دانش‌آموزان با همکاری والدین و اولیای مدرسه صورت می‌پذیرد و مشاورتحصیلی نقش اساسی را در این ارتباط ایفا می‌نماید والدین با بکارگیری خدمات مشاوره تحصیلی با خصوصیات و نیز مشکلات کودکان و نوجوانان آشنا می‌شوند و شیوه‌های برخورد درست با فرزندشان را می‌آموزند و وظیفه با اهمیتی در هدایت فکری و تربیت اخلاقی و اجتماعی کودکان برعهده خواهند داشت.

    مشاوره تحصیلی براساس بررسی‌های خود، دانش‌آموزان را در جهت رشد و گذرگاه تکامل شخصیتی راهنمایی میکند.در بعضی موارد   ممکن است دانش‌آموزانی در مدرسه‌ها مشغول تحصیل باشند که نشانه‌های بیماری‌های روانی در آن‌ها مشاهده شود، کمک به درمان   اینگونه دانش‌آموزان بطورمتداول از وظایف روانپزشک یا روانشناس بالینی است که از راه روان‌درمانی و یا شیوه‌های خاص روانپزشکی به مداوا دانش‌آموزانی که گرفتار بیماری‌های روانی هستند، اقدام میکند.

    learn vocabulary do not guess one 300x300 - مشاوره تحصیلی آنلاین و تلفنی | بهترین مشاور تحصیلی در تهران
    مشاوره تحصیلی
     

     نقش مشاوره تحصیلی را باید جدی گرفت. 

    با استناد به گزارش‌ها و آمارهای اعلام شده در خصوص تاثیر مشاوره تحصیلی به این مسأله پی می‌بریم که همه متخصصان در یک مسئله اتفاق نظر دارند و آن نقش مشاوره تحصیلی در ممانعت یا کاهش افت تحصیلی و شناخت استعدادهای دانش آموزان است.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه مشاوره تحصیلی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    مشاوره تحصیلی دکتری1 300x225 - مشاوره تحصیلی آنلاین و تلفنی | بهترین مشاور تحصیلی در تهران
    مشاوره تحصیلی

    فواید مشاوره تحصیلی

    1- به روشن شدن اهداف یاری می‌کند

    وقتیکه فرد اقدام به تهیه یک برنامه تحصیلی برای خود میکند توجه بیشتری به اهداف برنامه مبذول می‌دارد و این کمک میکند تا شناخت بیشتری از اهداف خود بیابد و آنها را دسته بندی میکند. اهداف درازمدت و کوتاه مدت را مشخص کند و هیچیک را فدای دیگری نکند.

    2- از اتلاف وقت جلوگیری میکند

    همچون دیگر امور زندگی مسائل تحصیلی نیز از نظر تنظیم وقت و زمان دارای اهمیت هستند. برنامه ریزی به فرد کمک خواهد کرد، استفاده مفیدتری از زمان بکند و از اتلاف وقت خود جلوگیری نماید. مسأله وقت در بعضی موارد تحصیلی همچون نزدیکی امتحانات و در هنگام برنامه ریزی برای کنکور اهمیت بیتری دارد.

    فقدان وقت برابر خواهد بود با فقدان بخش زیادی از موفقیتها در آینده .

    (مشاوره قبل از ازدواج | مشاوره ازدواج تلفنی و آنلاین)

     

    3– از اتلاف انرژی جلوگیری میکند

    بکارگیری یک برنامه ریزی استاندارد و با اصول درست علمی به فرد کمک خواهد کرد انرژی جسمس و ذهنی خود را بیهوده هدر ندهد. در این گونه برنامه ریزیهای استاندارد غالبا روشهای مفیدی استفاده میشود که سبب خواهد شد، فرد بیشترین استفاده را از انرژی ذهنی خود بکند و از اتلاف آن جلوگیری نماید.

    به عنوان مثال در برنامه ریزی تحصیلی بر مبنای یافته‌های روانشناسی  این اصل مدنظر قرار می‌گیرد که پس از مدت زمانی(حدود چهل و پنج دقیقه) پس از آغاز مطالعه و فراگیری منحنی فراگیری بسیار پائین می‌آید، بطوری که فرد فراگیری خوبی پس از این موقع نخواهد داشت، به جز این که یک استراحت کوتاهی داشته باشد. با در نظر داشتن اصولی از این دست، فرد برنامه ریزی تحصیلی خود را بشکلی انجام میدهد تا هر چهل و پنج دقیقه یکبار استراحت کوتاهی داشته باشد تا مجدد با تجدید قوای ذهنی آغاز به فراگیری نماید. 

    رای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه مشاوره تحصیلی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    مطالب پیشنهادی:

    روانشناس کودک | بهترین روانشناس کودک در تهران | کلینیک…

    روانپزشک کودک | بهترین روانپزشک کودک | روانپزشکی کودک چه…

    مرکز مشاوره و روانشناسی شمال تهران | بهترین روانشناس در…

    مشاوره ازدواج در تهران | بهترین مشاور ازدواج در تهران |…

    بهترین روانشناس کودک در تهران | مرکز روانشناسی کودک | مرکز…

    روانپزشک در تهران | بهترین روانپزشک تهران | مرکز مشاوره حالِ…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.