8 روش برای مدیریت استرس

استرس بخشی از انسان بودنه و میتونه در انجام کارها به شما انگیزه بده. حتی استرس زیاد ناشی از بیماری جدی ، از دست دادن شغل ، مرگ در خانواده یا یک واقعه دردناک زندگی می تونه بخشی طبیعی از زندگی باشه. ممکنه احساس ضعف یا اضطراب کنید و این برای مدتی طبیعیه.

  • استرس

    استرس

    استرس بخشی از انسان بودنه و میتونه در انجام کارها به شما انگیزه بده. حتی استرس زیاد ناشی از بیماری جدی ، از دست دادن شغل ، مرگ در خانواده یا یک واقعه دردناک زندگی می تونه بخشی طبیعی از زندگی باشه. ممکنه احساس ضعف یا اضطراب کنید و این برای مدتی طبیعیه.

    اگه بیشتر از چندین هفته احساس ناراحتی یا اضطراب کردید یا اگه این امر باعث تداخل در زندگی یا کار شما بشه با پزشک خودتون صحبت کنید. درمان ، دارو و سایر استراتژی ها می تونند به شما کمک کنند.

    61619995 - 8 روش برای مدیریت استرس
    استرس

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

     

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    در همین حال ، مواردی وجود داره که می تونید یاد بگیرید قبل از اینکه استرس بیش از حد شه ، استرس رو کنترل کنید:

    مدیریت استرس

    1-ورزش

    برای شروع ، فعالیت بدنی میتونه به بهبود خواب شما کمک کنه. و خواب بهتر به معنای مدیریت بهتر استرس هست. پزشکان هنوز دقیقاً نمی دونند چرا ، اما افرادی که بیشتر ورزش می کنند بهتر خواب عمیق “موج آهسته” دارند که به تجدید مغز و بدن کمک می کنه.

    همچنین به نظر میرسه ورزش به خلق و خو کمک می کنه. بخشی از دلیل اون ممکنه این باشه که بدن شما رو تحریک می کنه تا تعدادی هورمون ماثل اندورفین و اندوکانابینوئیدها آزاد کنه که به شما در جلوگیری از درد ، بهبود خواب و آرامش کمک می کنه. برخی از اونها (اندوکانابینوئیدها) ممکنه مسئول احساس سرخوشی یا “دونده بالا” باشند که برخی از افراد پس از دویدن طولانی گزارش میدن.

    افرادی که ورزش می کنند نسبت به خودشون احساس رضایت و اضطراب کمتری می کنند. وقتی بدن احساس خوبی داره . با این تمرینات استرس تون رو کم کنید :

    • دویدن
    • شنا کردن
    • رقصیدن
    • دوچرخه سواری
    • ایروبیک

    اگه وقت یک برنامه تمرینی رسمی رو ندارید ، می تونید در طول روز راه های حرکتی رو پیدا کنید. این موارد رو امتحان کنید:

    • به جای رانندگی با دوچرخه برید
    • به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.
    • ماشین خودتون رو با دست بشورید.
    • خونه تون رو خودتون تمیز کنید.
    • در وقت ناهار خودتون قدم بزنید.
    • رژیم غذایی داشته باشید
    157307426 - 8 روش برای مدیریت استرس
    استرس

    2-تغذیه

    فواید خوردن غذاهای سالم فراتر از لاغری و سلامت روان شماست. یک رژیم غذایی سالم میتونه اثرات استرس رو کاهش بده ، سیستم ایمنی بدن شما رو افزایش بده ، خلق و خوی شما رو تراز کنه و فشار خونتون رو کاهش بده. مقدار زیادی قند و چربی اضافه شده میتونه نتیجه عکس داشته باشه و غذای ناخواسته وقتی استرس زیادی داشته باشید حتی جذاب تر به نظر برسه.

    برای سالم موندن به دنبال کربوهیدرات های پیچیده ، پروتئین های لاغر و اسیدهای چرب موجود در ماهی ، گوشت ، تخم مرغ و آجیل ها باشید. آنتی اکسیدان ها هم کمک می کنند. اونها از سلولهای شما در برابر آسیب هایی که استرس مزمن ایجاد می کنه محافظت می کنند. می تونید اونها رو در طیف گسترده ای از غذاها مثل لوبیا ، میوه ، توت ، سبزیجات و ادویه جات مثل زنجبیل پیدا کنید. با چند نکته ساده به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید. یک لیست خرید تهیه کنید. هنگام خروج از خانه ، تنقلات سالم به همراه داشته باشید. از غذاهای فرآوری شده دور باشید ، و سعی کنید بدون توجه و با حواس پرتی غذا نخورید.

    دانشمندان برخی از مواد مغذی رو که به نظر می رسه به کاهش اثرات استرس بر بدن و ذهن کمک می کنه ، مشخص کرند. حتماً به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل این مقدار رو دریافت کنید:

    • ویتامین سی
    • منیزیم
    • اسیدهای چرب امگا 3

    3-خواب

    یک عارضه جانبی شایع استرس این هست که شما ممکنه برای خوابیدن تلاش کنید. اگه این اتفاق حداقل سه ماه در هفته رخ بده ، ممکنه بی خوابی یا ناتوانی در خوابیدن داشته باشید. کمبود خواب همچنین میتونه میزان استرس شما رو افزایش بده و باعث ایجاد چرخه ای از استرس و بی خوابی بشه.

    عادت های بهتر خواب میتونه کمک کنه. این شامل هر دو برنامه روزمره و نحوه تنظیم اتاق خواب شما میشه عاداتی که ممکنه کمک کنند شامل موارد زیر هستند:

    • به طور منظم ورزش کنید.
    • در زیر نور آفتاب بیرون برید.
    • نزدیک به زمان خواب الکل و کافئین کمتری بنوشید.
    • یک برنامه خواب تنظیم کنید.
    • 30-60 دقیقه قبل از خواب به لوازم الکترونیکی خودتون نگاه نکنید.
    • مراقبه یا سایر اشکال آرامش رو هنگام خواب امتحان کنید.
      نقش اتاق خواب شما در بهداشت خوب خواب مهم هست. به طور کلی ، اتاق شما باید تاریک ، ساکت و خنک باشه – تصور میشه 60-65 درجه درجه حرارت ایده آل برای خوابیدنه . تختخواب شما نقش مهمی داره. تشک شما باید پشتیبانی ، فضا و بیشتر از همه راحتی رو فراهم کنه.
    استرس - 8 روش برای مدیریت استرس
    استرس

    4-تکنیک های آرامش

    یوگا نوعی ورزش هست اما میتونه یک مراقبه هم باشه. یوگا انواع مختلفی داره. مواردی که بر روی حرکت آهسته ، کشش و تنفس عمیق تمرکز دارند ، بهترین حالت برای کاهش اضطراب و استرس شما ست. مراقبه بیش از 5000 سال به یک دلیل وجود داشته. مراقبه برای بسیاری از افراد خوب عمل می کنه و فواید زیادی داره و این میتونه باعث کاهش استرس ، اضطراب و درد مزمن و همچنین بهبود خواب ، سطح انرژی و خلق و خو بشه. برای مراقبه باید:

    • مکانی آرام پیدا کنید.
    • راحت باشید (نشسته یا دراز کشیده).
    • توجه خودتون رو بر روی یک کلمه ، عبارت ، شی یا حتی نفس کشیدن متمرکز کنید.
    • بذارید افکار شما بیان و برن و در مورد اونها قضاوت نکنید.

    5-تنفس عمیق

    وقتی تنفس عمیق انجام میدید ، توانایی طبیعی بدن خودتون رو برای استراحت روشن می کنید. این یک حالت استراحت عمیق ایجاد می کنه که میتونه نحوه واکنش بدن شما به استرس رو تغییر بده. اکسیژن بیشتری به مغز شما می فرسته و بخشی از سیستم عصبی شما رو که توانایی آرامش تون رو کنترل میکنه آرام میکنه

    تنفس شکمی رو امتحان کنید. راحت باشید ، چشمانتون رو ببندید و یک دست خودتون رو روی شکم و دست دیگه تون رو روی سینه قرار بدید. از طریق بینی نفس عمیق بکشید. شما باید احساس کنید که شکم شما بیش از سینه بالا اومده. حالا ، از طریق بینی نفس خودتون رو بیرون بدید و به نحوه شل شدن بدن خودتون توجه کنید.

    بازخورد زیستی رو یاد بگیرید که چطور ضربان قلب ، تنش عضلانی و فشار خون خودتون رو زمانی که استرس وارد میشه کنترل کنید. بیوفیدبک اطلاعاتی در مورد واکنش بدن شما هنگام تلاش برای آرامش بهتون میده . حسگرهایی بر روی بدن شما قرار گرفته ند که تغییرات در همه چیز از الگوی موج مغزی گرفته تا لحن عضلانی شما رو مشخص میکنن. با کار با یک درمانگر بیوفیدبک ، می تونید سیگنال ها رو با تغییر نحوه واکنش بدن به سنسور کنترل کنید.

    6-با مردم ارتباط برقرار کنید

    وقت خودتون رو با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تون بگذرونید که به صحبت های شما گوش میدن . این یک روش طبیعی برای آرام کردن شما و کاهش استرس هست. وقتی شخصاً با افراد ارتباط برقرار می کنید ، بدن شما هورمونی آزاد می کنه که پاسخ جنگ یا پرواز رو متوقف می کنه.

    رفتار و اخلاق و نحوه پاسخگویی شما به افراد مستقیماً بر میزان استرس شما تأثیر می ذاره. پاسخ خودتون رو با این نکات مدیریت کنید:

    • سعی کنید بیش از حد خودتون قبول نکنید
    • مسئولیت پذیر باشید
    • قبل از پاسخ دادن تا 10 بشمارید
    • با موسیقی یا پادکست حواس خودتون رو پرت کنید
    استرس 1 - 8 روش برای مدیریت استرس
    استرس

    7-صدای درونی

    هیچ چیزی مثل صدای درونتون بر میزان استرس شما تأثیر نمیذاره . خبر خوب اینه که شما کنترل دارید. می تونید افکار منفی رو با افکار مثبت عوض کنید. مکالمه مثبت با خودتون فقط باعث کاهش استرس نمیشه بلکه شامل زندگی طولانی تر ، سطح پایین تر افسردگی ، مقاومت بیشتر در برابر سرماخوردگی و بیماری های قلبی عروقی و مهارت های بهتر کنار اومدن برای شرایط سخت هست.

    8-خنده درمانی

    وقتی می خندید اکسیژن بیشتری دریافت می کنید. قلب ، ریه ها و عضلات شما تقویت میشه و بدن هورمون های خوب رو آزاد می کنه. خنده همچنین باعث بهبود سیستم ایمنی بدن ، کاهش درد و بهبود روحیه برای مدت زمان طولانی میشه.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

     

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    بیشتر بخوانید :

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.