ماده مخدر گل؛ عوارض گل؛ راه های ترک گل

مخدر گل

علائم و نشانه ها
علائم ترک ماری جوانا تهدید کننده زندگی نیست. خطر اصلی آنها باعث عود مجدد کسی است که واقعاً می خواهد یا نیاز به ترک آن دارد.
ممکن است احساس خستگی و تحریک پذیری بیشتری داشته باشید =، در خواب و غذا خوردن دچار مشکل شوید و حتی ممکن است دچار معده درد یا سردرد شوید. برخی افراد آن را با احساسی که هنگام ترک کافئین به شما دست می دهد مقایسه می کنند.

اگرچه ترک ماری جوانا به طور معمول یک تا دو هفته طول می کشد ، برخی از مصرف کنندگان ماری جوانا چندین هفته یا چند ماه علائم ترک را تجربه می کنند ، که به آن سندرم ترک حاد حاد (PAWS) می گویند.

تجربه یک فرد در ترک ماده مخدر گل (ماری جوانا) ممکن است کاملاً متفاوت از فرد دیگر باشد و شدت آن به عوامل مختلفی از جمله دفعات مصرف و همچنین سلامت کلی بستگی دارد. با این حال، علائم ترک خاصی وجود دارد که معمولاً طی 24 تا 72 ساعت پس از قطع مصرف سنگین اتفاق می افتد.

  • علائم و نشانه های مصرف گل

    علائم ترک ماده مخدر گل (ماری جوآنا) تهدید کننده زندگی نیست. خطر اصلی آنها باعث عود مجدد کسی است که واقعاً می خواهد یا نیاز به ترک آن دارد. ممکن است احساس خستگی و تحریک پذیری بیشتری داشته باشید، در خواب و غذا خوردن دچار مشکل شوید و حتی ممکن است دچار معده درد یا سردرد شوید. برخی افراد آن را با احساسی که هنگام ترک کافئین به شما دست می دهد مقایسه می کنند. اگرچه ترک ماری جوانا به طور معمول یک تا دو هفته طول می کشد، برخی از مصرف کنندگان ماری جوانا چندین هفته یا چند ماه علائم ترک را تجربه می کنند، که به آن سندرم ترک حاد حاد (PAWS) می گویند.

    تجربه یک فرد در ترک ماده مخدر گل (ماری جوآنا) ممکن است کاملاً متفاوت از فرد دیگر باشد و شدت آن به عوامل مختلفی از جمله دفعات مصرف و همچنین سلامت کلی بستگی دارد. با این حال، علائم ترک خاصی وجود دارد که معمولاً طی 24 تا 72 ساعت پس از قطع مصرف سنگین، اتفاق می افتد.

    1468192 - ماده مخدر گل؛ عوارض گل؛ راه های ترک گل
    ماده مخدر گل

    چرا “سندرم ترک حاد” می تواند مانعی برای بهبودی باشد؟

     

    • ولع خوردن

    اگرچه بسیاری از مصرف کنندگان منظم ماری جوانا اعتقاد ندارند که به مواد مخدر اعتیاد دارند. بسیاری از مصرف کنندگان سابق ماری جوانا، ولع مصرف مواد مخدر را در روزهای اولیه پرهیز گزارش می دهند. تجربه هوس در افراد مختلف متفاوت خواهد بود اما تمایل مداوم به استفاده از این ماده را شامل می شود.

    این مشخصه اعتیاد است، اعتیاد به هروئین، الکل، قمار یا اعتیاد به رابطه جنسی. در یک مطالعه 75.7٪ از شرکت کنندگان در تلاش برای ترک، ولع مصرف ماری جوانا را گزارش کردند.

    • تحریک پذیری

    تحریک پذیری می تواند از خفیف و قابل کنترل، نسبتاً آسان، خشم و عصبانیت بیش از حد و حتی پرخاشگری باشد. این یک واکنش طبیعی نسبت به ترک ماری جوانا است.

    اگر تحریک پذیری بیش از یک هفته طول بکشد، بهتر است از پزشک، مشاور دارویی یا روانشناس کمک بگیرید، زیرا این علامت ممکن است بخشی از مسئله دیگری باشد که استفاده از ماری جوآنای شما را پوشانده بود.

    بیش از نیمی از کسانی که سعی در ترک ماری جوانا دارند، تغییر حالت، تحریک پذیری یا اضطراب را گزارش می کنند. برخی دیگر، پرخاشگری، عصبی بودن، بی قراری و از دست دادن تمرکز را گزارش می دهند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    حتما بخوانید: 10 تاثیر ال اس دی بر مغز

    • اضطراب

    اضطراب می تواند علامت مسمومیت با گل یا ترک گل باشد . احساس متمایز پارانوئیدی که هنگام مصرف ماری جوانا زیاد رخ می دهد، در بین مصرف کنندگان کاملاً شناخته شده است.

    حتی اگر اضطراب ادامه پیدا کند یا حتی پس از ترک آن بدتر شود، ممکن است نگران کننده باشد همانند تحریک پذیری. به یاد داشته باشید که ترس شما احتمالاً بخشی طبیعی از ترک دارو است.

    اگر بعد از یک هفته قطع مصرف گل همچنان احساس اضطراب دارید، به پزشک مراجعه کنید. مصرف گل گاهی اوقات می تواند باعث اختلالات اضطرابی ناشی از مواد شود و ممکن است قبل از شروع مصرف گل، یک مشکل اضطرابی وجود داشته باشد.

    اگر دچار پارانویای طولانی مدت هستید ، به خصوص اگر دچار توهم نیز می شوید، بسیار مهم است که توسط یک متخصص بهداشت روان، به طور ایده آل با مهارت در زمینه مسائل مربوط به مواد، ارزیابی صحیح انجام دهید

    • افسردگی

    افسردگی، با خلق و خوی مداوم غمگین همراه با علائم دیگر مانند کاهش علاقه به فعالیت های روزمره و مشکل در تمرکز ، یکی دیگر از احتمالات ترک گل است.

    احساسات افسردگی گاه به گاه طبیعی است. به عنوان مثال، برخی از افرادی که ماری جوانا را پس از چندین سال استفاده قطع می کنند، می توانند احساس کنند که قسمت قابل توجهی از زندگی خود را با این مواد هدر داده اند. این احساسات طبیعی است و اغلب می تواند برای ایجاد تغییرات مثبتی که می خواهید در زندگی خود ایجاد کنید، مورد استفاده قرار گیرد.

    اگر بعد از یک یا دو هفته احساس افسردگی برطرف نشد، بر عملکرد شما تأثیر می گذارد  یا اگر ایجاد تغییراتی در زندگی شما طاقت فرسا است، از پزشک یا یک مشاور دارویی کمک بگیرید. مانند سایر تغییرات خلقی، افسردگی نیز می تواند ناشی از مصرف گل باشد و یا از قبل وجود داشته باشد و قابل درمان است.

    • مشکلات خواب

    تخمین زده می شود که 46.9٪ سیگاری های سابق مشکلات اختلال خواب، از جمله بی خوابی (مشکل خواب یا خواب ماندن)، رویاهای غیرمعمول و واضح و تعریق شبانه در حین ترک گل را گزارش می کنند. رویاهای مکرر و زنده معمولاً حدود یک هفته پس از ترک سیگار شروع می شوند و می توانند حدود یک ماه قبل از قطع شدن ادامه داشته باشند.

    علائم بی خوابی بعد از قطع مصرف علف می تواند چند روز یا دو هفته طول بکشد. برخی از افراد دریافتند که ممکن است چند ماه پس از ترک سیگار گاه به گاه دچار بی خوابی شوند.

    216852 orig - ماده مخدر گل؛ عوارض گل؛ راه های ترک گل
    ماده مخدر گل

    حتما بخوانید: روانکاوی چیست

    • سردرد

    هرکسی که ماری جوانا را ترک می کند دچار سردرد نمی شود اما برای کسانی که این دخانیات را مصرف می کنند، سردرد می تواند بسیار شدید باشد، به خصوص در چند روز اول پس از ترک آن.

    سردرد، مانند اکثر علائم ترک مصرف ماری جوانا، معمولاً یک تا سه روز پس از ترک شروع می شود و دو تا شش روز پس از قطع به اوج خود می رسد. علائم معمولاً پس از دو هفته کمرنگ می شوند  اما برخی از سیگاری های سابق ادامه علائم را برای چندین هفته یا حتی ماه ها بعد گزارش می کنند.

    • سایر علائم جسمی

    علائم جسمی ترک ماری جوانا شدت کمتری دارد، زودتر به اوج خود می رسد و زودتر از علائم روانی مرتبط با ترک آن محو می شود. دفعات و مقدار ماری جوانا که قبل از قطع مصرف شده است، بر شدت و طول برداشتها تأثیر می گذارد، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

       دل درد

        تغییر در اشتها

        کاهش یا افزایش وزن

        علائم آنفولانزا مانند سردرد ، تعریق ، لرزش و لرزش ، تب و لرز

     

    راه های تسکین

    ایجاد چند تغییر در سبک زندگی سالم و استفاده از برخی راهکارهای مقابله ای می تواند به شما کمک کند تا این دوره از کنار رفتن را پشت سر بگذارید:

    •     از نظر جسمی فعال باشید تا به شما در کاهش تنش بدن کمک کند.
    •     به دوستان و اعضای خانواده خود بگویید که چه زمان به فضای پشتیبانی نیاز دارید.
    •     از موقعیت هایی که باعث اضطراب آور می شوند ، مانند مهمانی های پر سر و صدا و شلوغ ، خودداری کنید.
    •     تکنیک های آرام سازی، مانند مدیتیشن را تمرین کنید.
    •   از کافئین خیلی نزدیک به زمان خواب خودداری کنید.
    c79015a227b446e15f181d145a9ed4a7 XL - ماده مخدر گل؛ عوارض گل؛ راه های ترک گل
    ماده مخدر گل

    هشدارها

    ترک ماده مخدر گل (ماری جوآنا) یا سم زدایی به تنهایی خطرات نگران کننده ای ندارد. همانطور که گفته شد، مشاوره با یک متخصص پزشکی می تواند به شما در مدیریت بهتر علائم جسمی و روانی ترک کمک کند و از عود بیماری جلوگیری کند.

    همانطور که افراد مبتلا به اختلال در مصرف الکل که سعی در ترک مشروبات الکلی دارند ممکن است برای تسکین علائم ترک الکل یک نوشیدنی بردارند، ممکن است مصرف کنندگان ماری جوانا وسوسه شوند که برای از بین بردن ناراحتی که در هنگام ترک دارند ناراحتی مصرف چیز مشابهی را تجربه کنند.

    یک مطالعه نشان داد که 70.4٪ از کاربرانی که سعی در ترک سیگار ماری جوانا داشتند، برای تسکین علائم ترک عود کردند.

    درمان طولانی مدت

    در بسیاری از موارد، علائم ترک ماری جوانا با گذشت زمان از بین می رود و بدون مراقبت پزشکی قابل درمان است. با این حال ، اگر علائم شما بیش از دو هفته طول کشید ، باید به پزشک یا متخصص بهداشت روان مراجعه کنید.

    حتماً به پزشک خود بگویید که ترک ماری جوانا در احساس شما نقش دارد. اگر فقط بگویید افسرده یا مضطرب هستید، ممکن است دارویی برای شما تجویز شود، مانند بنزودیازپین ها، که می تواند مجموعه ای از مسائل وابستگی خاص خود را ارائه دهد.

    خوشبختانه، بسیاری از گزینه های دارویی غیر اعتیادی برای اضطراب و همچنین درمان های غیر دارویی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) وجود دارد .

    تحقیقات علمی متعدد نشان داده است که مصرف زیاد ماری جوانا می تواند بر توانایی یادگیری و مهارت های رفتاری فرد تأثیر منفی بگذارد. مطالعات نشان می دهد فردی که هر روز ماری جوانا سیگار می کشد حتی در دوره های کوتاه پرهیز نیز ممکن است در سطح فکری تا حدودی کاهش یابد.

    وجه مثبت این امر بعد از ترک چندین هفته م واد مخدر است، در بیشتر موارد، افرادی که به مدت طولانی از ماری جوانا استفاده کرده اند می توانند توانایی های شناختی خود را بازیابی کنند. اگرچه برخی شواهد نشان می دهد که مصرف قابل توجه ماری جوانا در دوره نوجوانی می تواند منجر به تغییرات ظریف اما ماندگار در مغز بزرگسالان شود.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    اثرات عمومی مصرف ماری جوانای سنگین

    • برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه ماری جوانا توسط دانش آموزان ، مشکلات تمرکز ، عملکرد اسکولاستیک و حافظه را نشان می دهد.
    •     دانش آموزان در مقایسه با دانشجویانی که از ماری جوانا استفاده نمی کردند، نمرات کمتری می گرفتند و احتمال فارغ التحصیلی کمتری داشتند.
    •     دانش آموزان حتی پس از 24 ساعت عدم استفاده از ماری جوانا، مهارت های مربوط به توجه، حافظه و یادگیری را دچار اختلال قابل توجهی کرده بودند.
    •     دانش آموزان در حفظ و جابجایی توجه دچار مشکل شدند.
    •     دانش آموزان با توانایی ثبت، سازماندهی و استفاده از اطلاعات حتی در مقایسه با مصرف کنندگان گاه به گاه ماری جوانا ، مشکل داشتند.
    •     دانش آموزان یک هفته پس از ترک مصرف ماری جوانا توانایی به یاد آوردن کلمات را از لیست داشتند.
    • برخی از یافته ها در مورد مصرف کنندگان ماری جوانا سنگین در محل کار، مشکلات در غیبت، تاخیر ، تصادفات و توانایی های شناختی را نشان داد.
    •     افرادی که در محل کار خود از ماری جوانا استفاده می کردند، به احتمال زیاد افزایش غیبت (75 درصد) ، تاخیر در تصادفات، ادعاهای جبران خسارت کارگران و گردش کار را تجربه می کردند.
    •     افراد در محل کار که از نظر مصرف ماری جوانا مثبت بودند ، 55 درصد بیشتر در مقایسه با مصرف کنندگان غیر ماری جوانا تصادفات صنعتی و 85 درصد آسیب دیدگی داشتند

     

    پیامدهای مصرف اولیه ماری جوانا

     

    مغز یک فرد هنوز تا اوایل دهه 20 رشد می کند. کارشناسان اتفاق نظر دارند که هرچه دیرتر فرد ماری جوانا را شروع کرده باشد، بهتر است.

    یک مطالعه از دانشگاه دوک نشان داد کودکانی که قبل از 18 سالگی ماری جوانا می کشند در مقایسه با افرادی که بعد از 18 سالگی ماری جوانا را شروع کردند، آسیب پایدار به هوش، توجه و حافظه خود وارد می کنند.

     

    weed - ماده مخدر گل؛ عوارض گل؛ راه های ترک گل
    ماده مخدر گل

    چرا شما باید ماری جوانا را ترک کنید

    هنگامی که به صورت تفریحی و مکرر استفاده شود، می تواند عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشد. در صورت استفاده زیاد از ماری جوانا، اثرات کوتاه مدت و دراز مدت بر روی بدن شما تأثیر می گذارد. در اینجا برخی از آنها ذکر شده است:

    •     اختلال حافظه کوتاه مدت: استفاده از ماری جوانا می تواند توانایی شما را در ذخیره سازی خاطرات کوتاه مدت بهم بزند. در طولانی مدت، این می تواند بر سایر مناطق مغز و سلامتی شما کاملا تأثیر بگذارد.
    •     نوسانات خلقی: وقتی از هر ماده ای استفاده می کنید می تواند باعث تغییراتی در خلق و خوی شما شود. هنگامی که نوسانات خلقی ایجاد می شود یا تغییرات شدید خلقی ایجاد می شود ، این موارد می توانند عواقب روانشناختی ایجاد کنند که می توانند شما را در طولانی مدت تحت تأثیر قرار دهند.
    •     اثرات رشد بر روی نوجوانان: اگر از سنین پایین شروع به استفاده از ماری جوانا کنید، می تواند به سلول های مغز شما آسیب برساند. وقتی این اتفاق می افتد، بر رشد مغز شما تأثیر می گذارد که هنوز به پتانسیل کامل خود نرسیده است.
    •     مشکلات ریوی: کشیدن ماری جوانا می تواند همان تأثیراتی را که هنگام سیگار کشیدن در ریه ها ایجاد می شود، ایجاد کند. این می تواند منجر به مشکلات تنفسی ، بیماری های ریوی و سایر شرایط سلامتی شود که کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.
    •     ضربان قلب بالا: مصرف ماری جوانا می تواند باعث افزایش ضربان قلب شما برای مدت طولانی شود. اگر فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارید، مصرف ماری جوانا می تواند باعث بدتر شدن شرایط فعلی شما شود.

    کشیدن مکرر و زیاد علف در نهایت منجر به بسیاری از مشکلات شدید سلامتی خواهد شد. اثرات طولانی مدت می تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بگذارد. اگر در حال حاضر علائم استفاده از ماری جوانای سنگین را که در بالا ذکر شد تجربه کرده اید ، وقت آن است که در مورد چگونگی ترک ماری جوانا و داشتن یک زندگی سالم فکر کنید.

     

    مطالب پیشنهادی:

    ترک ماری جوآنا

    اختلالات خواب چیست و چگونه درمان می شود؟

    اختلال شخصیت مرزی؛ نشانه ها، علل و درمان

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.