7 علامت مهم حمله پانیک با دکتر آرش رستمی


  • 7 علامت مهم حمله پانیک

     

    سلام من آرش رستمی هستم و امروز می خوام با شما راجع به حمله پانیک صحبت کنم. در شرایط پاندمی کرونا میزان حملات پانیک بسیار بیشتر از قبل شدت پیدا کرده و بسیاری از مراجعه کنندگانی که در این مدت در جلسات رواندرمانی بررسی کردم ترس از ابتلا به کرونا و مشکلات تنفسی اضطراب بالا و ایجاد علائم حمله پانیک را برایشان ایجاد کرده است.

    حملات پانیک برای همه ترسناک هستند. این حمله خیلی سریع و گاهی خیلی ناشناخته اتفاق میفته. ممکنه یکی از اطرافیانتون یا خودتون دچار این جمله شده باشید و نیاز به کمک داشته باشید. هر فردی توی زندگیش معمولا 1 یا 2 مرتبه دچار حمله هراس میشه اما برای برخی از افراد مرتبا تکرار میشه که تبدیل به اختلال پانیک میشه.

    حالا در ادامه می خوام بهتون 7 تا علامت مهم حمله پانیک رو بگم تا بتونید تو شرایطی که باهاش روبرو می شین شرایط رو تحت کنترل خودتون قرار بدین

    ١- به شما حمله اضطرابی شده و حمله پانیک رو تجربه می کنید

    خیلی مهمه که علائم حمله وحشتزدگی رو بدونیم چیا هستن تا اینکه بتونیم براش کاری انجام بدیم. حمله پانیک خیلی ناگهانی و سریع و شدید اتفاق می افته، معمولا چند دقیقه طول می کشه اما میتونه نفس گیر و ظاقت فرسا و ترسناک باشه !

    حمله پانیک معمولا شامل 4 مورد از موارد زیر هستش:

    • ضربان قلب بالا
    • ترس شدید
    • تکان دادن عضلات بدن
    • لرزش در عضلات
    • درد در ناحیه قفسه سینه
    • حالت تهوع
    • تعریق
    • سردرد یا سرگیجه
    • بی حسی عضلات

    ٢- مکررا دچار حمله پانیک می شوید

    در طول یک ماه حداقل یک مرتبه دچار پنیک اتک می شوید و به همراه آن ترس شدیدی از حملات در زمان آینده به سراغتان می آید. میزان حملات در افراد مختلف متفاوته، شدت و زمانش هم فرق می کنه.

    ٣- کارهای روزمرتون مختل میشه

    حملات پانیک تجربیات ترسناکی هستند که ممکنه احساس کنید کنترل خودتون رو از دست می دین یا ممکنه دچار مشکل جسمی شدید یا تجسم از دست دادن جونتون رو داشته باشید، این باعث می شه که کارهای روزانتون مختل بشه چون دائم احساس می کنید دچار پنیک اتک می شین و کنترلتون از دست میره. حمله هراس گاهی ممکنه با آگروفوبیا یا ترس گذرهراسی توی مکان های شلوغ همراه بشه که شرایط رو کمی سخت و پیچیده تر می کنه

    1800x1200 ways to stop a panic attack slideshow 357x210 - 7 علامت مهم حمله پانیک با دکتر آرش رستمی

    ۴- حملات هراس ناشی از مشکلات جسمی نیستند

    علت حمله پانیک ممکنه همیشه مشخص نباشه ، اگر چه در خیلی از مواقع میتونه از محرک های محیطی و از اضطراب نشات بگیره اما در بعضی مواقع هم می تونه با علائم مشکلات جسمی تشابه داشته باشه. مثلا پر کاری تیروئید مشکلات قلبی و مشکلات تنفسی ممکنه علائم شبیه پنیک اتک رو ایجاد کنه.

    ۵- ترس از مرگ

    حملات پانیک با سیل عظیمی از علائم جسمی و روانی ناخوشایند همراهه، از نظر جسمی در شما احساس حمله قلبی رو ایجاد میکنه که همراه اون احساس وحشتزدگی زیادی رو به وجود میاره و با احساسات ترسناک تمام شدن زندگی همراه میشه.

    ۶- ترس از دست دادن کنترل یا جنون

    حمله پانیک حالت جسمی و روانی خاصی رو ایجاد می کنه، حالا اگر فرد متوجه این علائم بشه و آگاه باشه میتونه برای مدیریت شرایط کاری انجام بده تا اینکه از این شرایط رهایی پیدا کنه، در غیر اینصورت فرد ممکنه بینش نداشته باشه و احساس کنه که داره کنترل از دستش خارج میشه

    ٧- احساس مسخ واقعیت و غیر واقعی بودن

    گاهی فردی که دچار حمله وحشتزدگی میشه این احساس رو تحربه میکنه که انگار روح از تنش جدا میشه و حس غیر واقعی بودن بهش دست میده، مثلا احساس میکنه اجسام دورش واقعی نیستن ، در حالی که با علائم مسخ شخصیت متفاوته، این حالت به دلیل بالا بودن اضطراب و ضعف شناختی به وجود میاد

     

    امیدوارم که براتون مفید بوده باشه، سوالاتون رو بپرسین زیر پست بهتون پاسخ می دم

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.