عزت نفس کودکان اوتیسم را چه طور بالا ببریم؟| درمان اوتیسم | اوتیسم خفیف

  • عزت نفس کودکان اوتیسم

     

    عزت نفس کودکان اوتیسم را با این روشها بالا ببرید!

     

    اوتیسم نوعی اختلال رشد در کودکان است که با رفتارهای ارتباطی‐کلامی غیرطبیعی، به همراه رفتارهای تکراری معلوم و مشخص می شود. علایم این اختلال تا قبل از سه سالگی ظهور می کند.
    پیش از اینکه به عزت نفس کودکان اوتیسم و شیوه‌های بالا بردن آن در این کودکان بپردازیم ضروری است تعریف عزت نفس و احترام به خود را بدانیم.
    عزت نفس یعنی احساس ارزشمندی که فرد نسبت به خود دارد. هرچه این حس قوی‌تر باشد و کودکان، نوجوانان و جوانان ارزش بیشتری برای خود قائل باشند، سالم‌تر خواهند بود. در حقیقت یکی از با اهمیت‌ترین عواملی است که سبب می گردد کودکان و نوجوانان و جوانان کمتر گرفتار زیان‌های اجتماعی و علی الخصوص خشونت و پرخاشگری و … شوند.
    بسیاری ازکودکان اوتیسمی غالبا با اطرافیان خود رابطه برقرار نمی کنند، همچنین گرایش به شرکت در فعالیت‌های ورزشی را ندارند و گاهی گرفتار کمبود شدید عزت نفس به خود هستند. عزت نفس کودکان اوتیسم را می توان از طریق ورزش و تمرینات بدنی و تنفسی بالا برد. ورزش نه‌تنها بر بهود وضعیت بدنی موثر است بلکه رفتارهای ناسازگارانه اوتیسم را نیز کاهش می دهد.
    فعالیت کودکان اوتیسمی نسبت به کودکان عادی کم‌تر است. در ایالات متحده، در سالهای دو تا دوازده سال، میزان اضافه وزن ۱۶٪ است، در حالیکه در مبتلایان به اوتیسم این میزان ۱۹٪ است و ۳۶٪ مبتلایان به اوتیسم نیز در معرض خطر اضافه وزن هستند، بطوریکه می توان گفت نیمی از این اشخاص، مبتلا یا در خطر به اضافه وزن می‌باشند.
    این مشکل می تواند سبب ایجاد مشکلات دیگری همچون دیابت، مسائل قلبی، استخوانی و مفاصل در میان اشخاص این طیف باشد. فقدان فعالیت‌های ورزشی و همچنین مصرف داروهای آنتی سایکوتیک در بالارفتن وزن مبتلایان به اوتیسم تاثیر دارند. با توجه به اینکه اثبات شده ورزش به منظور پرهیز از این مشکلات تاثیرگذار است، این امکان وجود دارد که برای افرادی که دچار اوتیسم اند نیز تاثیرگذار باشد.

     

     


     

    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی کودک مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


     

     

    177515896 med 300x207 - عزت نفس کودکان اوتیسم را چه طور بالا ببریم؟| درمان اوتیسم | اوتیسم خفیف
    عزت نفس کودکان اوتیسم
    ورزش یوگا اثر قابل توجهی بر افزایش عزت نفس، کاهش اضطراب، تصویرسازی ذهنی و بالا بردن مهارتهای فردی این کودکان دارد. تمرینات بدنی و تنفسی که در یوگا انجام می شود در واقع عزت نفس کودکان اوتیسم را بالا می برد. از طریق یوگا کودکان اوتیسمی تسلط لازم بر ذهن و جسم خود پیدا کرده و می توانند با جهان پیرامون رابطه موثرتری برقرار کنند.

    علاوه بر این که ورزش یوگا عزت نفس کودکان اوتیسم را افزایش می دهد بر عوامل زیر نیز تاثیرگذار است:

    تاثیر ورزش یوگا بر اضطراب:
    کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به کودکان عادی حساس ترند. این حساسیت نه فقط روان آن‌ها را تحت اثر قرار می دهد بلکه از نظر بدنی نیز آن‌ها را تحت فشار می‌گذارد و این فشار گاهی تا حدی است که خون رسانی به اندام‌ها را دچار اختلال می کند که در حقیقت دم و بازدم و تپش قلب آن‌ها بهم می‌ریزد. یوگا به کنترل اضطراب و ایجاد آرامش ذهنی و بدنی کمک فراوانی می کند.
    کودکان مبتلا به اوتیسم بطور معمول درد، تنش، پرخاشگری و خودآزاری را تجربه می کنند. یوگا اثرات مثبتی بر این نشانه‌های دارد و هم چنین سبب می شود که این کودکان بتوانند احساسات و عواطف خود را کنترل نمایند.
    به طور معمول تمرینات ورزشی باعث افزایش عزت نفس کودکان اوتیسم و بالا رفتن مقدار شادی می شود که این موضوع می تواند در پیشرفت روابط اجتماعی مبتلایان به اوتیسم تاثیرگذار باشد.
    اشخاصی که قادر به شرکت در ورزش‌های تیمی هستند، مهلت و فرصت مناسبی به منظور بهترشدن روابط اجتماعی با هم تیمی هایشان پیدا می کنند که در حقیقت این امر در التیام و بهبود تعاملات اجتماعی این اشخاص تاثیرگذار است. اشخاصی که قادر به شرکت در بازی‌های گروهی نیستند نیز به این دلیل که  با مربی‌های خود در تماس هستند توانایی دارند فرصتهایی برای فراگیری تعاملات اجتماعی در دیگر جاها داشته باشند.

    چندین راهکار پیشنهادی دیگر برای بالا بردن عزت نفس کودکان اوتیسم

         – به نظرهای کودکتان توجه کنید و احترام بگذارید و اجازه دهید ابراز وجود کنند.

    – از مقایسه کردن کودکانتان با هم یا با دیگران جداً خودداری کنید

    – نظرهای خودتان را به کودکان تحمیل نکنید (تا حد امکان نظریات خود را ساده ـ قابل لمس و درک برای کودک توضیح دهید)

    -به کودکتان در حد توانش مسئولیت دهید.

    -به کودکتان در حد لزوم اجازه بازی و فعالیت دهید.

    -کودکانتان را با با خرافاتی مثل (دیو، غول، …) نترسانید.

    -تنها برای موفقیت های واقعی شان تشویقشان کنید. اگر برای هر چیز کوچکی از آنها تعریف کنید و تشویقشان کنید باعث می شود که همیشه نیازمند تشویق دائم شما باشند.

    -کودک خود را با کلمات و الفاظ نامناسب صدا نکنید.

    -وقتی قوانینی برای کودکتان وضع می کنید خودتان نیز به آن عمل کنید.

    -زمانی که اجازه انتخاب به کودکتان می دهید، به انتخابش احترام بگذارید.

    -به کودک خود آموزش دهید همیشه به خود افتخار کند و در مقابل بی احترامی دیگران، محکم و با احترام ایستادگی کند.

    – کودک خود را تشویق کنید که دنبال برنامه ها و آرزوی دیگران نباشد و به جای آن به دنبال علایق خویش برود و استعدادهای خود را شکوفا کند.

     

    لینک منبع


    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی کودک مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


     

    مقالات مرتبط
    تغذیه سالم کودکان اوتیسم-نکات طلایی، مضرات و فواید
    علل اختلال اوتیسم و روش های درمانی
    کودکان اوتیسم می توانند به مدرسه و دانشگاه بروند؟
    اوتیسم و علائم اولیه آن در کودکان
    اختلالات خواب کودکان اوتیسم و بهترین روشهای درمانی

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.