عوامل موثر در طلاق

  •  

    parents teen4 300x200 - عوامل موثر در طلاق

    عوامل موثر در طلاق

    ۱_اختلاف فرهنگی و طبقاتی: 
    در بیشتر موارد فرهنگ زن یا مرد به دلیل عدم تناسب یا تضاد، باعث به خطر انداختن بنیان خانواده می شود. برای مثال ناهماهنگی فرهنگی و طبقاتی زن و شوهر (مانند فرهنگ شهری در مقابل فرهنگ روستایی یا فرهنگ دو شهر متفاوت ) که باعث تهدید بنیاد خانواده می گردد.
    گاهی دختر یا پسر فرهنگ و عقیده و طبقه خود را جدا و متفاوت از خانواده خود و شهری که در آن بزرگ شده اند نشان می دهند و یا اینگونه تظاهر می کنند. اما مدتی بعد از ازدواج این پرده کنار می رود و شخص به اصل خودش باز می گردد.
    به طور کلی فرهنگ خانواده و طبقه خانواده تاثیر مستقیم بر شخصیت فرد دارند و به هنگام ازدواج طرفین باید سطح و فرهنگ خانواده یکدیگر را به دقت بررسی کنند و در مورد آن شناخت پیدا کنند.

     

    ۲_دخالت دیگران:
    دخالت دیگران در زندگی زوجین مانند اقوام و آشنایان، خانواده شوهر یا زن باعث به وجود آوردن اختلافات بین زن و شوهر می شود و در نهایت به طلاق و جدایی منجر می گردد.
    گاهی اوقات اطرافیان علیرغم میلشان، در زندگی مشترک زوجین اختلاف به وجود می آورند. در استحکام و انحلال بنیاد خانواده، عوامل متعدد دخالت دارند و هر یک از عوامل اثرات گوناگون آنی یا تأخیری در زندگی طرفین به جای می گذارد.
    به عنوان مثال دیدگاه و انتظاراتی که خانواده مرد از عروسشان دارند و یا حس رقابت و حسادت نسبت به عروس و اینکه به او به چشم شخصی که پسرشان را از آنها گرفته است می نگرند.
    سپس با راهنمایی و تحریک پسرشان زمینه ساز، مخالفت بین او و همسرش می شوند و در درازمدت سلامت خانواده او را تهدید می کنند و در نتیجه تأثیر عمل آنها به شکل طلاق و جدایی پدیدار می شود.

     

    ۳_مسائل اقتصادی و مالی:
    زندگی زناشویی بر پایه اشتراک بنا شده است. وقتی که زندگی مشترک آغاز می شود یعنی اینکه زن و مرد در همه چیز با هم مشترکند. به همین دلیل به کار بردن عباراتی مانند «مال من»، «مال تو» و نظایر آن پایه اشتراک را متزلزل و به تفرقه و جدایی مبدل می سازد. زن و شوهر باید روی این عبارات را خط بکشند و آنها را به « مال ما »، « مسئله ما » و « مشکل ما» تبدیل کنند.
    ازدواج هایی که بر پایه انگیزه های مادی و ثروث زن یا شوهر پی ریزی شده باشد، بعد از مدتی از هم می پاشد و بنیاد خانواده را متلاشی می نماید.
    همه افراد نیازهای مادی دارند که باید در حد تعادل برطرف شود، اما مسائل مادی نباید همه ی امور را تحت الشعاع خود قرار دهد. زندگی زناشویی نشیب و فراز زیادی دارد و زن و شوهر باید با رعایت صرفه جویی، و با برنامه ریزی صحیح مخارج زندگی مشترک خود را تنظیم و اداره نمایند.

     

    ۴_هوسرانی و ازدواج مجدد:
    تنوع طلبی، هوسرانی و ازدواج مجدد مرد یا زن باعث از هم پاشیدگی زندگی مشترک می شود. مرد یا زن به فرمان احساسات خود، با زن یا مرد دیگری ارتباط برقرار می کنند و رابطه خود را با همسر شان سست می نماید.
    در این شرایط عواملی مانند ثروت، موقعیت اجتماعی، مقام، زیبایی طرف مقابل باعث گرایش به روابطی خارج از چهارچوب خانواده یا بر قراری روابط پنهانی می گردد. این وضعیت موجب می شود روابط زن و شوهر مخدوش گردد، بنیاد خانواده سست شود و سرنوشت فرزندان به خطر افتد.

     

    Screenshot ۲۰۱۷۱۲۰۶ ۱۲۳۲۱۱ 300x251 - عوامل موثر در طلاق

     

    ۵_سوء تفاهم ها و سوء ارتباطات:
    سوء تفاهم از موارد دیگر آسیب پذیر زدن بنیان خانواده است. بنابراین هر یک از زن و شوهر به سهم خود مسئولیت دارند که از به وجود آمدن سوء تفاهم ها و سوء ارتباطات جلوگیری کنند و در اولین فرصت ممکن به حل و فصل آنها بپردازند.
    هر یک از طرفین به جای پیشداوری و محکوم کردن طرف خود در مورد مسئله ای که نسبت به آن مردد شده اند، بهتر است با صحبت کردن و طرح مسائله با یکدیگر مشکل را رفع کنند.

     

    ۶_انتقام گیری و بهانه جویی:
    انتقام گیری، بهانه گیری و عیب جویی از مهمترین عوامل آسیب زایی خانواده و روابط زن و شوهر به شمار می آیند. طرح مکرر « دلخوری ها » ، نقاط ضعف و نارسایی ها، روابط زناشویی را تهدید و تخریب می کند. بنابراین به هنگام اختلاف و خطا سعی کنید تا همدیگر را عفو کنید؛ نقاط مثبت یکدیگر را ببینید و «کهنه قباله ها» را زنده نکنید !

     

    ۷_سلطه گری شوهر یا زن:
    گاهی شوهر یا زن در زندگی مشترک، احساس سلطه جویی و سلطه گری دارند و نظرات خود را به خانواده تحمیل می کنند و فضای خانواده را به یک فضای استبدادی و نامطلوب تبدیل می کنند در چنین فضایی شوهر یا زن مرتب به دیگران دستور می دهند، امر و نهی می کنند، اعضای خانواده را تهدید می کنند و یا اجازه اظهار نظر به دیگران نمی دهند.
    این وضعیت سلامت خانواده را به خطر می اندازد و اعضای خانواده احساس حقارت می کنند. نتیجه این وضع، سرکشی، نافرمانی و لجاجت در رفتار اعضای خانواده خواهد بود.
    در چنین خانواده ای مشارکت و مشاورت معنا ندارد و شوهر یا زن تنها تصمیم گیرنده و همه کاره است. بنابراین« مرد سالاری» یا « زن سالاری» اساس خانواده را متزلزل می کند و باعث ایجاد اختلافات خانوادگی شدیدمی شود.

     

     

     

    IMG 20171212 103427 300x300 - عوامل موثر در طلاق

    مرکز تحقیقات پزشکان و روانشناسان بوجیکا
    کلینیک جامع کودک و خانواده بوجیکا، اماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.
    جهت تعین وقت اینجا کلیک کنید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.