شب ادراری کودک | بهترین مرکز درمان شب ادراری کودک در شمال و غرب تهران

  • شب ادراری کودک

     

    چگونه شب ادراری کودکمان را متوقف کنیم؟

    همه چیز درباره شب ادراری کودک

    اگر کودکتان هنگامی که  صبح بیدارمی شود  تختش را خیس  میبینید، نگران و نا امید نشوید، این مقاله هر آنچه که باید درباره کودک شب ادراری کودکتان بدانید به شما میگوید. این مقاله شامل اطلاعاتی در مورد علل شب ادراری و راه های بهتر برای مقابله با این مشکل است.

     

    شب ادراری چیست؟

    شب ادراری کودک به عنوان ادرار غیر ارادی پس از چهار یا پنج سالگی تعریف می شود و ممکن است شبانه، روزانه یا هر دو باشد و نام دیگر آن بی اختیاری ادرار میباشد.
    cards all about bed wetting 768x512 2 - شب ادراری کودک | بهترین مرکز درمان شب ادراری کودک در شمال و غرب تهران
    شب ادراری کودک

     

     

    شیوع

    شب ادراری کودک یکی از شایع ترین و خسته کننده ترین اختلالات دوران کودکی است. از کودک بین دو تا چهار سال انتظار میرود بدون خیس کردن تختش در شب بخوابد.  با این حال، در سن چهار سالگی، 25 درصد کودکان هنوز هم تختشان خیس است؛ در سن پنج سالگی، 20٪؛ در سن 6 سالگی، 15٪؛ در سن ده سالگی، 8٪؛ در سن چهارده سالگی، 4٪؛ و در سن هجده سال و بیشتر، 2٪ از جمعیت هنوز شب ادرار هستند.

     

    نقش جنسیت

    شب ادراری کودک در پسران شایع تر از دختران است. تقریبا دو سوم افراد شب ادرار پسران هستند، در حالی که یک سوم دختران است. با افزایش سن، این نسبت تغییر می کند و در نوجوانی به تدریج برابر می شود.
    در بین افراد بالای هفده سال، دو سوم از شب ادراری ها مربوط به دختران است، در حالی که یک سوم پسران هستند. علت این تفاوت جنسیتی این است که دختران در سنین اولیه سریع تر از پسران رشد می کنند، در حالی که پسران این فاصله را در سنین بعد از ازدواج می گذرانند اما هیچ توضیحی برای نسبت بالای شب ادراری دختران در سنین بالاتر (هفده سال و بالاتر) یافت نشده. ممکن است که در آن سنین عوامل عاطفی که بر روی زنانگی در دختران تاثیر می گذارد، نقش داشته باشد.
    download 2 2 - شب ادراری کودک | بهترین مرکز درمان شب ادراری کودک در شمال و غرب تهران
    شب ادراری کودک

     

    عامل ژنتیکی

    محققان معتقدند که شب ادراری دارای کودک یک علت موروثی است. در میان والدین کودکان مبتلا به شب ادراری که به کلینیک روانشناسی کودک آمده بودند، 75 درصد گزارش دادند که یک یا هر دو والدین یا خواهر و برادر در دوران کودکی شب ادرار بودند.
    هنگامی که دایره دوم ژنتیکی (پدربزرگ و مادربزرگ، عموهای درجه اول، برادرزاده ها) را بررسی می کنیم، می بینیم که بیش از 90٪ سابقه ای از شب ادراری دارند. اما نباید نتیجه گرفت که این عامل ژنتیکی حاکی از وجود یک مشکل پزشکی است. علت شب ادراری این است که مغز قادر به تشخیص سیگنالی که در طول خواب از مثانه پر شده  به مغز فرستاده می شود، نیست.  در نتیجه، به جای انقباض عضله اسفنکتر، کودک مثانه را شل (ریلکس) می کند و شروع به ادرار می کند. این مشکل ممکن است با یادگیری اقدامات پیشگیرانه اصلاح شود.
    گاهی اوقات والدین از من پرسیدند، اگر یک عامل ژنتیکی وجود داشته باشد، چگونه درمان می تواند موثر باشد؟ پاسخ من این است که هیچ ارتباطی بین عامل ژنتیک و شانس موفقیت درمان وجود ندارد.
    هدف از درمان این است که نقص در سیستم رفلکس را اصلاح کنیم.
    بعضی از والدین که تا زمان نوجوانی مشکل شب ادراری داشتند و هیچ درمانی را در پیش نگرفتند، از درمان فرزند شب ادرار خود نیز خودداری میکنند. آنها تصور می کنند که وقتی کودک به نوجوانی می رسد، هنگام ادرار از خواب بیدار می شود. هیچ پایه ای برای این فرض وجود ندارد؛ متاسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد که یک کودک شب ادرار بدون درمان بهبود یابد. علاوه بر این، حتی اگر والدین بتوانند اطمینان حاصل کنند که کودک در دوران نوجوانی از خواب بیدار می شود، هیچ توجیهی در این مورد وجود ندارد که کودک در دوران کودکی از خواب بیدار شود.
    شب ادراری بر کیفیت زندگی یک کودک تاثیر می گذارد و درمان به موقع کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.
    652240 922 300x180 - شب ادراری کودک | بهترین مرکز درمان شب ادراری کودک در شمال و غرب تهران
    شب ادراری کودک

    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن

     


     

    علل شب ادراری 

     متخصصان اطفال  معتقدند که  شب ادراری یک مشکل پزشکی یا روانی است. با این حال، وجود یک مشکل پزشکی، عصبی یا ارولوژی بعنوان تشخیص اولیه در 1٪ از افراد شب ادرار دیده میشود. علت روانشناختی، مانند مشکلات خانوادگی، اجتماعی یا ترس، در 10٪ از بیماران شب ادرار دیده میشود. در واقع، اکثر موارد 90% از افراد شب ادرارهیچ مشکل آناتومی یا روانشناختی ندارند. در اکثر شب ادراریها، علت اصلی  خواب عمیق است. این ها بچه های سالم و طبیعی هستند که یاد نگرفته اند تا سیستم رفلکس مناسب را در طول خواب فعال کنند. به طور معمول، زمانی که یک نفر خواب می رود و فشار داخل مثانه ایجاد می شود، یک سیگنال به مغز ارسال می شود. در میان شب ادراران، سیگنال توسط سیستم رفلکس ناخودآگاه شناخته نمیشود و به جای انقباض عضله حلقوی اسفنکترکه مثانه را بسته نگه می دارد، کودک عضله را شل می کند و در خواب ادرار می کند.

     

     خواب عمیق

    در میان والدین کودکان شب ادرار، 97٪ گزارش می دهند که فرزندشان دارای خواب عمیق است (بر اساس یک مطالعه با 30،000 والد). پدر و مادر میگویند که تلاش برای بردن فرزند خود به دستشویی در طول شب مشابه با کشیدن یک کیسه سیب زمینی است.  آنها بیان میکنند که فرزندشان در آن لحظه هشیار نیست و  حس نمی کند که نگه داشته شده و صبح هیچ چیز به یاد نمی آورد.
    دلیل شب ادراری و روش های درمان آن 300x150 - شب ادراری کودک | بهترین مرکز درمان شب ادراری کودک در شمال و غرب تهران
    شب ادراری کودک

    روش های درمان

    متاسفانه، بسیاری از درمان ها در اینترنت و مجلات بهداشتی با قیمت بالا تبلیغ می شوند و تحقیقات کمی برای آنها انجام می شود. پس چه درمانی واقعا موثر است؟ چگونه به سرعت و به طور موثر شب ادراری را درمان کنیم؟
    آلارم های شب ادراری:
    انواع زنگ هشدار شب ادراری در بازار موجود است. ویژگی مشترک این زنگ هشدارها این است که زنگ هشدار در واکنش به اولین قطره ادرار به صدا می آید. علاوه بر این، همه آنها با باتری کار می کنند.
    سه نوع زنگ هشدار وجود دارد: زنگ هشدار با نام buzzers که به بدن متصل هستند، buzzers های بی سیم، و نوع دیگر زنگ و پد.
    زنگ هشدار buzzers با سیم،  که به لباس خواب کودک متصل شده و با سیم به یک سنسور رطوبت کوچک متصل شده است که درون لباس زیر در نزدیکی ارگان جنسی کودک قرار می گیرد. این زنگ هشدار ارزان است اما دارای معایبی است.
    – برخی از آلارم ها ایمن نیستند.
    – سنسور فلزی ممکن است به علت اسیدیته ادرار (PH) آسیب ببیند و ممکن است باعث کبود شدن پوست شود.
    – حرکت کودک در رختخواب نیز می تواند باعث تحریک پوست به علت مالش سنسور شود.
    – بعضی از کودکان با اتصال سیم به بدنشان مقاومت میکنند.
    – در بعضی مواقع صدای زنگ هشدار به اندازه کافی قوی نیست تا سیستم رفلکس را فعال کند. علاوه بر این، در بعضی موارد، پتو کودک زنگ هشدار را میپوشاند و صدای آن را کم می کند.
    qE1530098586 300x171 - شب ادراری کودک | بهترین مرکز درمان شب ادراری کودک در شمال و غرب تهران
    شب ادراری کودک
    زنگ هشدار buzzers بی سیم، که به بدن وصل نیستند با زنگ هشدارهای معمولی سیمی متفاوت هستند. زنگ های بی سیم از یک فرستنده رادیویی روی صفحه سنسور در قسمت پایین شکم در نزدیکی اندام جنسی کودک استفاده می کنند.
    گیرنده رادیویی در زنگ هشدار نصب شده است که به لباس خواب کودک یا در کنار تخت کودک قرار می گیرد.
    هنگامی که کودک تخت را خیس کند، امواج رادیویی از فرستنده به گیرنده منتقل می شود و هشدار فعال می شود.

    زنگ هشدار زنگ و پد متشکل از دو بخش است: واحد کنترل (زنگ) و پد آشکارساز پلاستیکی، که روی تخت قرار می گیرد. پد به زنگ توسط سیم باریک متصل شده، که مزاحم کودک در رختخواب نیست. زنگ هشدار زنگ و پد کارآمد تر، امن تر و راحت تر از زنگ های معمولی است. این نوع هشدارها در مقایسه با دیگر انواع هشدارها بسیار گران تر است.

     

    دارودرمانی

     

    از اوایل دهه 80 زمانی که آخرین دارو برای شب ادراری تولید شد، پیشرفتهای جدیدی در زمینه داروسازی برای شب ادراری انجام نشده است. داروی دزموپرسین استات (به عنوان اسپری بینی) یک هورمون ضد دیورتیک است که برای شب ادراری تجویز می شود. در سال 2007، FDA هشدار داد که فرمولاسیون دسموپرسین داخل بینی نبایستی برای درمان اولیه شب ادراری تجویز شود. دسموپرسین با محدود کردن میزان آب بدن  که از طریق ادرار دفع می شود، اثرمی گذارد. بدن سالم نیاز به حفظ تعادل آب و نمک (سدیم) دارد اگر میزان سدیم بیش از حد کاهش یابد (هیپوناترمی)، فرد ممکن است تشنج کند و در موارد شدید ممکن است فوت کند. کودکان تحت درمان با دسموپرسین داخل بینی دچار هیپوناترمی شدید و تشنج  می شدند.
    داروهای دیگری که برای شب ادراری استفاده می شوند، ایمیپرامین و اکسی بیوتینین هستند. در حالی که مزایای استفاده از دارو، استفاده آسان آن است و پیشرفت قابل توجهی در مراحل اولیه استفاده از دارو دیده می شود، معایبی هم وجود دارد که علاوه بر عوارض جانبی داروها، هنگامی که بیمار از استفاده از دارو  را متوقف می کند، میزان عود بسیار زیاد (60٪ -90٪) وجود دارد.

    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید

    همین حالا اقدام کن

     


     

    درمان های جایگزین

    برخی از روش های جایگزین از قبیل هومیوپاتی، رفلکسولوژی، طب سوزنی، هیپنوتیزم، رژیم های جذب مایعات و سایر روش ها مورد آزمایش قرار گرفته اند اما نتایج موفقیت آمیزی نشان داده نشده است.

     

    روان درمانی

    روان درمانی تنها زمانی موثر است که علت اصلی شب ادراری، مشکل روانشناسی باشد. درمان در این موارد بر روی کودک شب ادرار متمرکز نیست، بلکه مهم علل روانشناختی  این رفتار است. روان درمانی برای یک کودک،  بدون فاکتورهای روانشناختی ممکن است سبب آسیب شود زیرا عدم پیشرفت، باعث ایجاد حس شکست و ناامیدی در کودک میشود.

     

    رفتار درمانی

     رفتاردرمانی  مؤثرترین درمان برای شب ادراری است که در آن کودک  در مرکز مشاوره کودک تحت درمان و آموزش داده میشود تا مکانیسم تداوم را در خود ایجاد و فعال نگه دارد. کودک هنگامی که در خواب شروع به ادرار می کند، با زنگ هشدار بیدار میشود. هدف زنگ برای فعال کردن سیستم رفلکس، ایجاد یک فرآیند یادگیری و مداوم است.
    متأسفانه بسیاری از والدین، که از این دستگاه استفاده میکنند، پس از یک دوره کوتاه مدت درمان را متوقف می کنند، زیرا ادعا می کنند که وقتی زنگ هشدار به صدا می آید، کودک آنها بیدار نمی شود. این یک تصور غلط رایج است؛ زیرا هدف زنگ هشدار ​​این نیست که کودک بیدار شود، بلکه هدف آموزش کودک برای رفتن به دستشویی است. هنگامی که کودک از خواب بیدار نمی شود، زنگ دستگاه بر روی مکانیسم رفلکس ناخودآگاه خود عمل می کند. زنگ یکی از اجزای ضروری برای اندازه گیری پاسخ رفلکس  کودک است و میزان پاسخ کودک به درمان را ارزیابی می کند. درمان با زنگ هشدار تنها درمانی است که بر روی 40-50٪ از بیماران موثر بوده است.
    شب ادراری 0 300x150 - شب ادراری کودک | بهترین مرکز درمان شب ادراری کودک در شمال و غرب تهران
    شب ادراری کودک

     فرزند شب ادرار خود را درک کنید 

    دانستن علل شب ادراری به تنهایی کافی نیست بلکه ضروری است که والدین همه اطلاعات لازم  را در مورد یک کودک شب ادرار بدانند و روش موثری برای درمان آن پیدا کنند. از آنجایی که شب ادراری یک مسئله ژنتیکی است، بسیاری از والدین خود نیز از این مشکل رنج میبردند.
    و اما چه چیز در ذهن کودک شب ادرار اتفاق می افتد؟ داستان زیر وضعیت واقعی را نشان می دهد.
    من یک تماس تلفنی از بیمار سابق 25 ساله دریافت کردم. او به من گفت وقتی که 9 ساله بود با والدینش به کلینیک من آمد. پدر و مادرم مرا را متهم کردند که برای حل مشکل شب ادراری ام به اندازه کافی تلاش نمیکنم، و سپس مرا از پاسخی که به پدر و مادرش دادم یادآوری کرد: “از او چه میخواهی؟ چرا او را سرزنش می کنید؟ او تختش را به عمد خیس نمیکند؛ وقتی او در خواب تختش را خیس میکند چیزی متوجه نمیشود”،  مرد جوان گفت: برای اولین بار در زندگی من احساس می کردم کسی مرا درک کرده بود. اگر چه چند سال از این ماجرا گذشته بود و خیلی سپاسگزار بود به هر حال، او پس از سه ماه درمان بهبود یافت. اگر پدر و مادر متوجه آنچه در ذهن فرزندشان  میگذرد، می شدند  قطعا با درک، حساسیت، همدلی و حمایت بیشتری با آنها رفتار میکردند.
    11 300x157 - شب ادراری کودک | بهترین مرکز درمان شب ادراری کودک در شمال و غرب تهران
    شب ادراری کودک

    شب ادراری قابل درمان است

    والدین و کودکان، هر دو فکر میکنند که شب ادراری قابل درمان نیست. کودکان ممکن است احساس حقارت یا شکست کنند. آنها ممکن است قادر به شرکت در فعالیت های عادی مانند رفتن به اردو به همراه دوستانشان یا ماندن خارج از خانه در شب نباشند. در موارد شدید، شب ادراری می تواند به عنوان یک مانع در بین بزرگسالان جوان که علاقه مند به دوستیابی و ازدواج هستند باشد.
    مهم این است که بدانیم که شب ادراری قابل درمان است و با گذشت زمان و مراقبت، شما قادر خواهید بود روش درمان مناسب برای کودک خود را پیدا کنید. مهمترین چیز اینست که به فرزندتان اعتماد داشته باشید و در فرزندتان اعتماد به نفس لازم را برای درمان ایجاد کنید.
    زن شانزده ساله ای که با خواهرش در سن چهارده و هشت سالگی درمان شده بود برایم اینچنین نوشت:
    من هیچ کلمه ای برای توصیف شادی ام من پیدا نمی کنم … (من) شب ادراری ام را درمان کردم و این یک احساس فوق العاده است چون در گذشته نمیتوانستم شبها برای خواب دور از خانه بمانم. به همه پسران و دخترانی که نامه ام را میخوانند، توصیه میکنم که امید به درمان و بهبودی را از دست ندهید. به خودتان اعتماد کنید من اعتماد داشتم و موفق شدم. باید سعی کنید و آنگاه خواهید دید که زمانی فرا میرسد که شب ادراری شما متوقف شده و این دستاوردی بسیار عالی خواهد بود.
    دختر، سن یازده ساله ای  برایم اینچنین نوشت:
    نه شما و نه هیچ کس دیگر نمی توانید تصور کنید که چقدر خوشحالم که شب ادراری ام درمان شده. در نهایت می توانم بگویم، من آن را انجام دادم … قبل از درمان من نمی توانستم بیرون از خانه بخوابم. خواهر کوچکترم قبل از من درمان شد و من واقعا ناراحت بودم. در نهایت، این فوق العاده ترین چیزی است که در زندگی من اتفاق افتاد.
    1564 300x169 - شب ادراری کودک | بهترین مرکز درمان شب ادراری کودک در شمال و غرب تهران
    شب ادراری کودک

     

     یک پرسش :آیا حذف آدنوئید بزرگ و پولیپ به درمان شب ادراری کمک میکند؟

    بعضی از کودکان مبتلا به شب ادراری،دارای آدنویید بزرگ و پولیپ هستند. گاهی اوقات حذف پولیپ بزرگ شده باعث می شود که کودک شب ادراری اش درمان شود. اما این نتیجه گیری نادرستی است که بگوییم بزرگنمایی آدنوئید و پولیپ باعث ایجاد شب ادراری می شود. بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ و آدنویید بزرگ مشکل شب ادراری را ندارند و بسیاری از کودکان مبتلا به شب ادراری پولیپ های بزرگ و آدنویید نیستند.

    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید

    همین حالا اقدام کن

     


     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.