سوگ کودکان و استفاده از هنر برای تسلی بخشیدن به آنها

  • سوگ کودکان

    سوگ کودکان مسئله ای بسیار سخت و پیچیده برای مراقبت کنندگان آنها می باشد، آنها نمی دانند با کودکی که یکی از نزدیکان خود را از دست داده چگونه رفتار نمایند.

    وقتی اتفاقاتی که خارج از کنترل ما هستند برایمان می افتد مثل ورشکستگی، طلاق یا از دست دادن کسی که بسیار دوستش داریم، طوفانی از احساسات و هیجانات ناخوشایند را تجربه می کنیم و متوجه می شویم چقدر احساسات ما غیر قابل کنترل هستند، اما درباره کودکان چه! آنها که بسیاری از احساسات خود را نمی شناسند! چطور میتوانیم به آنها کمک کنیم تا از این طوفان درد بگذرند.

    آیا سوگ کودکان نیازمند درمان روانشناختی هستند؟

    o SAD CHILD facebook 300x150 - سوگ کودکان و استفاده از هنر برای تسلی بخشیدن به آنها
    سوگ

    ابتدا باید بدانیم که مکانیزم داغداری یا سوگ برای هر انسانی و در هر سنی طبیعی است، اما درمان های روانشناختی کمک می کنند که این پروسه زودتر طی شود و همچنین به خوبی طی شود، گاهی یک سوگ حل نشده در کودکان تمام زندگی اورا تحت تاثیر قرار می دهد و او را به انفعال و سرخوردگی می کشاند. هیچ چیز بهتر از هنر نمی تواند به آنها کمک کند  تا از این مرحله ی سخت عبور کنند، چون کودکان نمی توانند احساسات خود را بیان کنند و هنر بهترین وسیله است برای آنها تا به کمک آن بتوانند این موضوع را بپذیرند، از دست دادن کسی که کودک اورا دوست داشته و احساس امنیت و عشق به او می داده بسیار دردناک است.

    گاهی ممکن است کودکان که دچار مسئله سوگ هستند، بخاطراینکه به اندازه کافی با فردی که از دست داده، رفتار خوبی نداشته احساس گناه عمیقی را تجربه کنند. همچنین ممکن است خشم بسیاری نسبت به فرد، بخاطر اینکه اورا تنها گذاشته و دیگر کنارش نیست داشته باشند تمامی این احساسات پیچیده و ناخوشایند باعث مشکلات رفتاری، هیجانی و جسمی زیادی می شود.

     

    مرکز مشاوره کودک و خانواده بوجیکا، آماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.

     02122636858  –  09212773724

    اما هنردرمانی چطور به کمک سوگ کودکان می آید؟

    child grief 300x161 - سوگ کودکان و استفاده از هنر برای تسلی بخشیدن به آنها
    سوگ کودکان
    1- ابزار و مواد هنری به کودک کمک می کنند تا بتواند احساسات و هیجانات ناخوشایند خود را بیرون بریزد و به این طریق راهی پیدا می کند تا این احساسات را به دیگری نشان دهد و خود نیز از آنها آگاه شود.
    2 – هنر به کودکان اجازه می دهد تا در یک فضای بسیار امن روانی بتوانند خودشان را ابراز کنند، گاهی کودکان می ترسند از قضاوت ها و سرزنش ها و خیلی اتفاقات دیگری که ساخته ذهن آنهاست، هنر یک میانبر می شود تا از همه ی این ترس ها عبور کنند و به برون ریزی و ارتباط بپردازند.
    3- هنر به کودکان کمک می کند تا احساس خود کنترلی شان برگردد، وقتی که یک انسان مهم را در زندگیشان از دست می دهند ممکن است این احساس که هیچ چیز در کنترل آنها نیست برایشان به وجود بیاید و توانایی خود کنترلی را از دست بدهند، هنردرمانی به آنها کمک می کند که بتوانند دوباره به این احساس دست پیدا کنند و آن را تقویت کنند.
    4- برون ریزی هیجانی اتفاق مهم دیگری در این درمان می باشد، در زندگی عادی و روزمره، ما هیجانات ناخوشایند مانند غم، ترس و اضطراب را بسیار بیشتر از هیجانات خوشایند مانند شادی و امیدواری تجربه می کنیم و برای کسی که دچار سوگ شده این هیجانات بسیار بیشتر از حد موجود است.  فرد هیچ راهی برای بیرون آمدن از آنها پیدا نمی کند و حتی شاید انگیزه ایهم ندارد، اما هنر درمانی کمک می کند که  از طریق گفتگو و خلق  راه پیدا کنیم  و این موضوع برای کودکان بسیار مفید می باشد، چرا که آنها چیزهایی را تجربه می کنند که نمیشناسند و این موقعیت دردناک هیچگاه در دنیای کوچک آنها تعریف نشده است.
    CGC Front 300x225 - سوگ کودکان و استفاده از هنر برای تسلی بخشیدن به آنها
    سوگ کودکان

    چگونه به کودکانمان در اینجور مواقع کمک کنیم:

    در زیر تمرین های ساده ای وجود دارد که میتوانید با فرزند خود انجام دهید
    ارسال نامه به  فردی که کودک از دست داده:
    چیزهایی که برای این کار نیاز دارید، یک بادکنک هلیومی و یک کاغذ و مداد می باشد، از کودک بخواهید یک نامه برای کسی که از دست داده بنویسد و همراه او نامه را به بادکنک وصل کنید آن را در آسمان رها کنید و همراه کودک از بادکنک خداحافظی کنید، این کار به کودکان یک امکان تجسمی می دهد تا از فردی که از دستش داده اند خداحافظی کنند و همچنین احساس گناه و خشمی را که در رابطه با این موضوع دارند را آزاد  می کند، این اتفاق می تواند در روز تولد کودک یا آن فرد و هر موقعیتی که کودک نیاز دارد تا با فرد حرف بزند باشد.
    استفاده از نماد و استعاره ابر
    storm cloud drawing 15 300x235 - سوگ کودکان و استفاده از هنر برای تسلی بخشیدن به آنها
    سوگ کودکان
    از کودک بخواهید فکر کند یک ابر است بهش بگویید:
    فکر کن یک ابری هستی که خیلی ناراحته از اینکه کسی که دوست داشته دیگه پیشش نیست! حالا اون ابر و بکش!
    این تمرین به کودک اجازه میدهد بتواند از این نماد برای برون ریزی هیجانات خود استفاده کند، برای این تمرین، آبرنگ و گواش و استفاده از رنگ های انگشتی بسیار مناسب می باشد.
    جعبه دلتنگی ها
    d50bae9b04a7d6246279ed3ebefcd496 288x300 - سوگ کودکان و استفاده از هنر برای تسلی بخشیدن به آنها
    سوگ کودکان
    از کودک بخواهید دلتنگی ها، حرف های نگفته اش را برای فردی که از دست داده بنویسد و داخل جعبه دلتنگی ها بگذارد بعد ها می توانید همراه کودک جایی بروید و آن ها با بالن در آسمان بفرستید.
    این نکته بسیار حائظ اهمیت هست که این دوران را بسیار جدی بگیرید و در صورت نیاز حتما از یک روانشناس کودک خوب کمک بگیرید، حل نشدن این مساله در دوران کودکی تمام زندگی آینده وی را تحت تاثیر قرار می دهد، باید به او نشان دهید که می تواند از این روزهای سخت بگذرد و شما هم برای این کار حامی او هستید.

     

    مرکز مشاوره کودک و خانواده بوجیکا، آماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.

     02122636858  –  09212773724

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.