سوزش و درد واژن بعد از رابطه جنسی؛ علت علائم و درمان

10 دلیل سوزش واژن بعد از رابطه ی جنسی ؛ چطور می توان سوزش واژن را درمان کرد؟

درد در واژن می تواند ناشی از موارد زیر باشد:
عفونت – برفک یا عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا – سوزاک یا تبخال دستگاه تناسلی – یائسگی – تغییر سطح هورمون ها – عدم تحریک جنسی در هر سنی – واژینیسموس – وضعیتی که در آن عضلات داخل یا اطراف واژن به سختی بسته می شوند و باعث می شود رابطه جنسی دردناک یا غیرممکن باشد- آلرژی ناشی از کاندوم لاتکس یا محصولاتی مانند صابون و شامپو

  •  

    10 دلیل سوزش واژن بعد از رابطه ی جنسی ؛ چطور می توان سوزش واژن را درمان کرد؟

     

    علت درد در واژن می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

    عفونت – عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا – سوزاک یا تبخال دستگاه تناسلی – یائسگی – تغییر سطح هورمون ها – عدم تحریک جنسی در هر سنی – واژینیسموس – وضعیتی که در آن عضلات داخل یا اطراف واژن به سختی بسته می شوند و باعث می شود رابطه جنسی دردناک یا غیرممکن باشد- آلرژی ناشی از کاندوم لاتکس یا محصولاتی مانند صابون و شامپو

    دلایل و علتهای درد و سوزش در واژن

     

    • واژینوز باکتریایی

    واژینوز باکتریال (BV) شرایطی است که در صورت وجود مقدار خاصی از باکتریها در واژن، روی تعادل طبیعی ناحیه تأثیر می گذارد. طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، شایع ترین عفونت واژن در زنان 15 تا 44 ساله است. یکی از علائم احساس سوزش در واژن است که می تواند هنگام ادرار نیز رخ دهد. در صورت بروز علائم همچنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

    ترشحات واژن سفید یا خاکستری

    درد

    خارش

    بوی شدید بخصوص بعد از رابطه جنسی

    داشتن BV می تواند خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی (STD) را در فرد افزایش دهد، بنابراین اگر کسی علائم BV را پیدا کرد، باید توسط پزشک بررسی و درمان شود. درمان این بیماری اغلب شامل یک دوره آنتی بیوتیک است.

    2 750x430 - سوزش و درد واژن بعد از رابطه جنسی؛ علت علائم و درمان
    سوزش واژن

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

     

    • عفونت ادراری

    قسمتهای مختلف دستگاه ادراری می تواند آلوده شود از جمله مثانه، مجرای ادرار و کلیه ها.

    زنی که دچار عفونت دستگاه ادراری (UTI) است احتمالاً هنگام ادرار احساس سوزش در واژن می کند. علائم دیگر UTI عبارتند از:

    نیاز به ادرار ناگهانی یا بیشتر

    درد هنگام ادرار کردن

    ادرار بدبو 

    خون در ادرار

    درد در قسمت پایین معده

    احساس خستگی یا ناراحتی

    پزشکان معمولاً برای درمان عفونت های دستگاه ادراری آنتی بیوتیک تجویز می کنند. به طور کلی، حدود 5 روز پس از شروع دوره مصرف آنتی بیوتیک  عفونت برطرف می شود.

    خود ارضایی در زنان | عوارض ، فواید و راههای درمان

    • تریکومونیازیس

    همچنین به عنوان trich شناخته می شود ، شایعترین بیماری STD در ایالات متحده است. تریکومونیازیس در اثر انگلی ایجاد می شود که در هنگام رابطه جنسی از شخصی به فرد دیگر منتقل می شود.

    فقط حدود 30 درصد از افراد مبتلا به تریچ علائمی را نشان می دهند. علاوه بر احساس سوزش در واژن، این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    خارش ، قرمزی یا درد

    ناراحتی هنگام ادرار کردن

    ترشحات واژن که می تواند شفاف، سفید، زرد یا سبز باشد

    تریکومونیازیس با استفاده از مترونیدازول یا تینیدازول درمان می شود.

    • سوزاک

    سوزاک عفونی است که در آن باکتری ها غشاهای مخاطی مانند دهانه رحم، رحم و لوله های رحمی را آلوده می کنند. این بیماری معمولاً از طریق تماس جنسی با شخصی که به این عفونت مبتلا است منتقل می شود. این بیماری مقاربتی به ویژه در افراد 15 تا 24 ساله شایع است. زنان هنگام دفع ادرار می توانند سوزش واژن و همچنین این علائم را تجربه کنند:

    درد هنگام ادرار کردن

    ترشحات واژن

    خونریزی واژینال بین پریود

    سوزاک با یک روش درمانی مناسب قابل درمان است که غالباً به درمان مضاعف نیاز دارد. این زمانی است که فرد همزمان دو نوع مختلف دارو مصرف می کند.

    shutterstock 103881239 750x430 - سوزش و درد واژن بعد از رابطه جنسی؛ علت علائم و درمان
    سوزش واژن
    • کلامیدیا

    کلامیدیا توسط نوعی باکتری ایجاد می شود و به طور معمول از طریق تماس جنسی با فردی که به این عفونت مبتلا است منتقل می شود. تحقیقات نشان می دهد که حداقل 70 درصد افراد مبتلا به کلامیدیا هیچ علائمی را تجربه نمی کنند، به همین دلیل است که این بیماری گاهی اوقات به عنوان یک عفونت “خاموش” شناخته می شود.

    هنگامی که علائم بروز می کند، می تواند شامل احساس سوزش در واژن و همچنین موارد زیر باشد:

    ترشحات واژن افزایش یافته است

    درد هنگام دفع ادرار و در حین رابطه جنسی

    خونریزی در حین رابطه جنسی و بین دوره ها

    کلامیدیا با استفاده از آنتی بیوتیک درمان می شود. آزیترومایسین و داکسی سایکلین که معمولاً تجویز می شوند.

    • تبخال دستگاه تناسلی

    تبخال دستگاه تناسلی در اثر تماس پوستی با فرد مبتلا به ویروس تبخال ایجاد می شود. تخمین زده می شود که از هر 6 نفر در ایالات متحده 14 تا 49 ساله، تبخال دستگاه تناسلی داشته باشد و زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به عفونت هستند.

    هنگامی که شخصی به ویروس مبتلا شد، تا آخر عمر با وی می ماند. با این حال ، ممکن است تا زمان فعال شدن ویروس، هیچ علائم و نشانه ای ایجاد نکند. در صورت فعال شدن ویروس، ممکن است احساس سوزش در واژن داشته باشند، که می تواند از علائم تبخال دستگاه تناسلی باشد.

    • آلرژی در تماس با دستگاه تناسلی

    سیستم ایمنی بدن در برخی از زنان می تواند نسبت به برخی مواد حساسیت بیش از حد داشته باشد.

    این مواد هنگام تماس با واژن می توانند باعث تحریک آلرژیک شوند ، از جمله:

    منی

    مایعات موجود در کاندوم که اسپرم را از بین می برد و عملکرد پیشگیری از بارداری را بهبود می بخشد

    لاتکس، ماده ای که از آن کاندوم های زیادی ساخته می شود

    روان کننده های

    داروهای موضعی

    برخی از اسپری های بهداشتی زنانه

    اجزای خاصی از ادرار

    صابون های معطر

    • شستشوی واژن با صابون

    شستشوی مکرر واژن با صابون باعث خشکی آن می شود.

     

    maag 1 e1589807449585 - سوزش و درد واژن بعد از رابطه جنسی؛ علت علائم و درمان
    سوزش واژن

    راهکارهایی برای کاهش سوزش واژن در رابطه جنسی

    سوزش واژن در رابطه جنسی درد و ناراحتی بسیاری را برای زنان ایجاد می کند، برخی از راهکارها وجود دارد که با به ‌کارگیری آن‌ها می‌توان درد را مدیریت کرد و شدت آن را کاهش داد که در زیر به برخی از این راه‌ها اشاره می‌کنیم:

     تغییر موقعیت

    شما می‌توانید علت‌یابی کنید که چه نوع رابطه جنسی و موقعیت‌هایی باعث سوزش واژن در رابطه جنسی شما می‌شوند. بعد از آن می‌توانید برای تغییر موقعیت و پوزیشن موردنظر اقدام کنید و نوع رابطه را تغییر دهید.

    افزایش میل جنسی زنان چگونه امکان پذیر است؟

     استفاده از روان کننده‌ها

    گاهی خشکی واژن باعث افزایش اصطحکاک می‌شود و این موضوع باعث تحریک پوست و سوزش واژن در رابطه جنسی می‌شود. در چنین شرایطی می‌توانید از ژل‌های روان کننده برای بهبود کیفیت رابطه جنسی استفاده کنید و البته توجه داشته باشید که برخی از این روان کننده‌ها دارای اسانس و عطر خاصی هستند. خشکی واژن می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشند و روان کننده‌هایی که بر پایه آب هستند کمتر تحریک ‌کننده‌اند و به کاهش اصطکاک کمک می‌کنند. این موضوع تأثیر زیادی در تسکین درد دارد.

    برخی از ژل‌های بی‌حس‌ کننده نیز در بازار وجود دارد که می‌توانید 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی از آن‌ها استفاده کنید. این ژل‌ها تأثیر زیادی در کاهش درد و اصطکاک دارد و البته بهتر است که با دستور پزشک این کار صورت بگیرد. اگر در حین یا بعد از رابطه جنسی درد غیر قابل توضیحی را تجربه می‌کنید، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا این موضوع بررسی شود. هرگز از ژل بی‌حس ‌کننده برای پوشاندن دردهای غیر قابل توضیح و به ‌صورت خودسرانه استفاده نکنید.

     گفتگو و برقراری ارتباط با شریک جنسی

    برخی افراد ممکن است که از بیان خواسته‌های جنسی خود یا صحبت در مورداحساس ناراحتی کنند. بهتر است که در این مورد با شریک جنسی خود صحبت کنید و درد و ناراحتی خود را با او در میان بگذارید و در صورت نیاز می‌توانید برای این کار از مشاوره کمک بگیرید.

     انجام رابطه جنسی ایمن

    انجام رابطه جنسی ایمن‌تر ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را کاهش داده و مانع از سوزش واژن در رابطه جنسی شود.

     انجام فیزیوتراپی و ورزش

    بهتر است که برای اطمینان از علت درد برای انجام فیزیوتراپی اقدام کنید؛ زیرا برخی صدمات وارده به اندام تناسلی، به‌ویژه پارگی واژن در اثر زایمان، ممکن است باعث درد مزمن شود. شما می‌توانید با تمرینات کف لگن این درد را کاهش دهد. از دیگر علت‌هایی که در سوزش واژن در رابطه جنسی می‌شود باید بررسی شود سفت شدن ماهیچه‌های کف لگن است که این موضوع می‌تواند کیفیت رابطه جنسی را دچار مشکل کند؛ زیرا این موضوع می‌تواند نفوذ را دشوار کند که باعث درد در حین و بعد از رابطه جنسی شود.

    برخی تمرینات می‌توانند به شل شدن این ماهیچه‌ها کمک کنند و به نفوذ راحت‌تر کمک کنند. بهتر است که با این ورزش‌ها و حرکات آشنا شده و از آن‌ها استفاده کنید. این موضوع می‌تواند درد مرتبط با رابطه جنسی را کاهش دهد و به تجربه لذت‌ بخش‌تر آن کمک کند. ابزارهای خاصی نیز برای این کار وجود دارد که با تجویز پزشک می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این شامل قرار دادن مخروط‌ها در واژن و افزایش تدریجی اندازه آن است. هدف از این کار جلوگیری از سفت شدن عضلات اطراف واژن در هنگام دخول است که برای کاهش درد در حین رابطه جنسی استفاده می‌شود.

     استفاده از کمپرس سرد یا کیسه یخ

    استفاده از کمپرس سرد یا کیسه یخ ممکن است به کاهش علائم سوزش واژن در رابطه جنسی کمک کند. یک کیسه یخ یا کمپرس سرد می‌تواند با بی‌حس کردن این ناحیه به کاهش درد و سوزش ناشی از رابطه جنسی کمک کند. شما باید از یک حوله یا پارچه به‌عنوان مانع استفاده کنید. هرچند دقیقه، باید بسته را برای چند دقیقه بردارید. کمپرس سرد یا کمپرس یخ را داخل واژن خود قرار ندهید.

    سوزش واژن ؛ داروی سوزش واژن ؛ علت سوزش واژن ؛ درمان سوزش واژن

    مشاوره

    همه احساس مشترکی در مورد رابطه جنسی ندارند و حتی برای برخی از زنان، رابطه جنسی می‌تواند یک تجربه آسیب‌زا باشد. علت این موضوع می‌تواند ناشی از اضطراب، افسردگی، احساس‌های ناخوشایند در مورد رابطه جنسی باشد. برای رفع این مشکل بهتر است که شما با پزشک خود صحبت کنید تا بتواند شما را راهنمایی کند. ممکن است به شما توصیه‌هایی ارائه کند که بتوانید بر این احساس غلبه کنید یا بتوانید هر مشکل اساسی که مانع از آرامش شما می‌شود را از میان‌ بردارید. درمان روانی-جنسی می‌تواند به بازگرداندن اعتمادبه‌نفس شما در اتاق‌خواب کمک کند.

    استفاده از محصولات ضد حساسیت

    برخی از مواد و ترکیبات موجود در روغن‌ها، روان کننده‌ها و کاندوم‌ها ممکن است باعث تحریک و سوزش واژن در رابطه جنسی شوند. شما باید سعی کنید گزینه‌های طبیعی و مبتنی بر آب را برای کاهش احتمال آلرژی انتخاب کنید. این موضوع شاید کمی دشوار باشد و طول بکشد و چند محصول مختلف را امتحان کنید تا بتوانید بهترین محصول را برای این کار پیدا کنید.

    درمان دارویی

    اگر فرد دچار سوزش واژن شد که چند هفته به طول می‌انجامد و قابل‌ کنترل نیست باید به پزشک مراجعه کند. برخی از شرایطی که باعث این علامت می‌شوند ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشند. برای شروع درمانی دارویی باید ابتدا علت دقیق سوزش واژن مشخص شود؛ زیرا درمان سوزش واژن در رابطه جنسی بسته به علت زمینه‌ای متفاوت خواهد بود. تشخیص این موضوع به نظر پزشک و به آزمایش‌های تجویزی بستگی دارد. عفونت‌هایی مانند عفونت‌های مقاربتی، عفونت‌های مجاری ادراری، BV و عفونت‌های مخمری معمولاً به دوره‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌پروتوزول‌ها، ضد قارچ‌ها یا داروهای دیگری نیاز دارند.  این مشکلات متأسفانه می‌تواند باعث درد و سوزش در حین یا بعد از رابطه جنسی شود.

    استفاده دوره‌ای از آنتی‌بیوتیک‌های پزشک می‌تواند به رفع عفونت کمک کند و علائم را کاهش دهد. باید در نظر داشته باشید که دوره درمان را کامل کنید و پس از بهبودی نسبی مصرف داروها را قطع نکنید. در نظر داشته باشید که مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است منجر به عفونت قارچی شود؛ بنابراین تشخیص صحیح و فقط مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده است ضروری است. استفاده خودسرانه از هیچ دارویی در این زمینه توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است که عوارض شدیدتری را برای شما در پی داشته باشد.

    ازآنجایی‌که علت دقیق سوزش واژن بعد از رابطه جنسی ناشناخته است، هدف درمان کاهش علائم است تا فرد درد و ناراحتی کمتری را احساس کند. درمان ممکن است شامل داروهای ضدافسردگی مانند مهار کننده‌های باز جذب سروتونین- نوراپی نفرین و داروهای ضد تشنج باشد. راه‌حل‌های دیگر شامل کرم‌ها، لوسیون ها و ژل بی‌حس ‌کننده برای استفاده در ناحیه فرج است.

    برای کاهش علائم لیکن اسکلروزوس یا لیکن پلان، افراد ممکن است نیاز داشته باشند کرم یا پماد استروئیدی را مستقیماً روی ناحیه آسیب ‌دیده بمالند. این ممکن است به کاهش خارش، درد و جای زخم کمک کند و همچنین می‌تواند از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند.

    اگر احتمال آلرژی خفیف وجود دارد، آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند به کاهش علائم آلرژی خفیف کمک کنند. می‌توانید آنتی‌هیستامین‌ها را از داروخانه خریداری کنید.

    برای سرطان فرج، درمان‌ها ممکن است شامل جراحی، شیمی ‌درمانی، پرتو درمانی و درمان بیولوژیک باشد.

    درمان جایگزین هورمونی می‌تواند به تعادل تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی و کاهش خشکی واژن کمک کند.

    قرص‌های ضدبارداری می‌تواند به کاهش علائم اندومتریوز کمک کند که اغلب باعث درد هنگام رابطه جنسی می‌شود.

    برخی شل کننده‌های عضلانی می‌توانند به کاهش اسپاسم عضلانی مرتبط با واژینیسموس کمک کنند. این درمان توسط یک متخصص شروع می‌شود.

    اقدامات پیشگیرانه برای سوزش واژن بعد از رابطه جنسی

    با انجام اقداماتی می‌توان از ابتلا به سوزش واژن در رابطه جنسی پیشگیری کرد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

    بهتر است که از پوشیدن لباس‌هایی که گرما و رطوبت را در خود نگه می‌دارند خودداری کنید. این کار برای حفظ سلامتی بدن شما ضروری است. به‌خصوص در انتخاب لباس ‌زیر بسیار دقت داشته باشید و از پوشیدن شورت نایلونی، جوراب ‌شلواری بدون پنبه یا پارچه اسپندکس تنگ، شلوار یوگا یا شلوار جین تا حد امکان خودکاری کنید؛ زیرا ممکن است منجر به عفونت قارچی شود. باید دقت داشته باشید که پارچه‌های گشاد را انتخاب کنید که رطوبت را در خود نگه نمی‌دارند، مانند لباس‌های جنس پنبه ‌که بسیار مناسب هستند.

     اگر به شنا و ورزش‌های آبی علاقه‌مند هستید از ماندن طولانی‌ مدت در لباس مایو خیس یا لباس‌های تمرینی عرق کرده پرهیز کنید؛ زیرا محیط‌های گرم و مرطوب برای رشد مخمرها و باکتری‌ها ایده آل هستند و شما را دچار مشکلات عفونتی می‌کنند.

     پیشنهاد ما این است که از ماست و پروبیوتیک های حاوی لاکتوباسیلوس در رژیم غذایی خود استفاده کنید. شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد ماست و پروبیوتیک های حاوی لاکتوباسیلوس در کاهش عفونت‌های واژینیت بسیار مؤثر هستند. توصیه برخی از پزشکان نیز این است که برای جلوگیری از رشد مخمر، مصرف غذاهای شیرین را محدود کنید. از پزشک خود سؤال کنید که آیا مصرف آن را به شما توصیه می‌کند یا نه.

    برخی از شو ینده‌ها و تمیز کننده‌های مخصوص بانوان که در بازار وجود دارند دارای مواد شیمیایی هستند. از تمیز کردن واژن خود با صابون‌ها یا اسپری‌های بسیار معطر بپرهیزید؛ زیرا اسپری های واژینال یا صابون‌های بسیار معطر می‌توانند واژن شما را تحریک کند و عفونت شما را تشدید کند و دچار مشکلاتی شوید.

     برای کاهش سوزش واژن در رابطه جنسی و حفظ سلامتی خود توصیه می‌شود که از کاندوم استفاده کنید. اقدامات جنسی ایمن‌تر می‌تواند مشکلات شما را کاهش داده و از انتقال بیماری‌ها بین همسران جلوگیری کند.

     از پزشک خود در مورد فعالیت هورمون‌ها در بدنتان اطلاعاتی را کسب کنید. اگر به سن یائسگی نزدیک می‌شوید، یا تخمدان‌های خود را برداشته‌اید (اووفورکتومی) یا به هر دلیلی سطوح پایین استروژن دارید، بهتر است که با پزشک خود در مورد مزایای بالقوه استفاده از قرص‌ها یا کرم‌های هورمونی واژینال مشورت کنید.

    غربالگری‌های منظم انجام دهید و عادات بهداشتی خوب را حفظ کنید. این به‌ سلامت بدن شما کمک بسیاری می‌کند. یک معاینه کامل از پزشک زنان که شامل غربالگری سرطان دهانه رحم در فواصل زمانی منظم است بسیار توصیه می‌شود.

    ترس از دخول | ترس از رابطه جنسی | راههای مقابله با ترس از دخول

     

    درمان های خانگی

    بسیاری از دلایل سوزش واژن به درمان پزشکی نیاز دارد و هرکسی که نگرانی دارد باید به پزشک مراجعه کند.

    با این حال، استفاده از کیسه یخ یا کمپرس سرد در منطقه آسیب دیده می تواند به کاهش احساس کمک کند.

    پوشیدن لباس زیر پنبه ای و پرهیز از لباس های تنگ می تواند به کاهش تحریک در ناحیه واژن کمک کند.

    همچنین پرهیز از محصولی که می تواند باعث تحریک بیشتر ناحیه شود ، مانند صابون معطر، دستمال توالت معطر و محصولات بهداشتی با دئودورانت یا پوشش پلاستیکی بسیار مهم است.

     

    چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

    بسیاری از دلایل سوزش واژن به مرور خود به خود از بین می روند. اگر از بین نروند، بدتر شوند یا نگران کننده باشند، باید به پزشک مراجعه کرد.

    در اکثر موارد، پزشک به محض تشخیص بیماری زمینه ای که باعث احساس سوزش می شود، دارو تجویز می کند.

     

    چگونه می توان رابطه جنسی دردناک در زنان را درمان کرد؟

    برخی از روش های درمانی برای رابطه جنسی دردناک در زنان نیازی به درمان پزشکی ندارند. به عنوان مثال، رابطه جنسی دردناک پس از بارداری می تواند پس از حداقل شش هفته بعد از زایمان به حالت طبیعی برگردد. اطمینان حاصل کنید که نرمش و صبر داشته باشید. در مواردی که خشکی واژن یا کمبود روغن وجود دارد، روان کننده هایی با پایه آب را امتحان کنید.

    برخی از درمان های درد جنسی زنان نیاز به مراقبت از پزشک دارند. اگر خشکی واژن به دلیل یائسگی است، از یک متخصص بهداشت در مورد کرم های استروژن یا سایر داروهای تجویز شده سوال کنید. دلایل دیگر رابطه جنسی دردناک نیز ممکن است به داروهای تجویز شده نیاز داشته باشد.

    برای موارد درد جنسی که هیچ دلیل پزشکی زمینه ای وجود ندارد، درمان جنسی ممکن است مفید باشد. برخی از افراد ممکن است نیاز به حل مواردی مانند احساس گناه، درگیری درونی در رابطه با رابطه جنسی یا احساسات مربوط به سوء استفاده قبلی داشته باشند.

    در صورت وجود علائمی مانند خونریزی، ضایعات دستگاه تناسلی، قاعدگی نامنظم، ترشحات واژن یا انقباضات غیر ارادی عضله واژن با پزشک تماس بگیرید. اگر نگرانی دیگری وجود دارد که باید برطرف شود، به یک مشاور جنسی مراجعه کنید.

    منبع

    منبع 2

    مطالب پیشنهادی:

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.