سبک های فرزند پروری | انواع سبک های فرزند پروری در روانشناسی

یافتن پیوندهای علت و معلولی واقعی بین اقدامات خاص والدین و رفتارهای بعدی فرزندان بسیار دشوار است. محققان اظهار داشتند که بین سبک های فرزندپروری و تأثیر این سبک ها بر کودکان ارتباط وجود دارد. بعضی از آنها می گویند که این تاثیرات در رفتار بزرگسالی آنها هم ادامه دارد.

  • سبک های فرزند پروری

    سبک های فرزند پروری

    روانشناسان رشد از دیرباز به بررسی چگونگی تأثیر والدین بر رشد کودک علاقه مند بودند. با این وجود ، یافتن پیوندهای علت و معلولی واقعی بین اقدامات خاص والدین و رفتارهای بعدی فرزندان بسیار دشوار است. محققان اظهار داشتند که بین سبک های فرزندپروری و تأثیر این سبک ها بر کودکان ارتباط وجود دارد. بعضی از آنها می گویند که این تاثیرات در رفتار بزرگسالی آنها هم ادامه دارد.

    file 20200131 41503 1j0h23e 300x146 - سبک های فرزند پروری | انواع سبک های فرزند پروری در روانشناسی
    سبک های فرزند پروری

    تحقیقات درباره سبک های فرزندپروری چیست

    در اوایل دهه 1960 ، روانشناس دایانا باومریند تحقیقی را روی بیش از 100 کودک در سن پیش دبستانی انجام داد. وی با استفاده از مشاهدات طبیعت گرایانه ، مصاحبه های والدین و سایر روش های تحقیق ، ابعاد مهم والدین را شناسایی کرد.  این ابعاد شامل استراتژی های انضباطی ، گرمی و پرورش ، سبک های ارتباطی و انتظارات از بلوغ و کنترل کودک است. براساس این ابعاد ، باومریند پیشنهاد کرد که اکثر والدین یکی از سه سبک متفاوت فرزند پروری را به نمایش می گذارند. تحقیقات بیشتر توسط ماکوبی و مارتین همچنین حاکی از اضافه کردن یک سبک فرزندپروری چهارم به این سه مورد اصلی است.

    انواع سبک های فرزندپروری

    بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک از این چهار سبک فرزندپروری داشته باشیم و تأثیر آنها در رفتار یک کودک را بررسی کنیم.

    لطفا بخوانید: سئوالات جنسی کودکان 

    فرزندپروری مستبدانه 

    یکی از سه سبک اصلی که توسط باومریند مشخص شد ، سبک استبدادی بود. در این سبک فرزندپروری ، از کودکان انتظار می رود که از قوانین سختگیرانه تعیین شده توسط والدین پیروی کنند. عدم پیروی از چنین قوانینی معمولاً منجر به مجازات می شود. والدین استبدادی دلیل این قوانین را توضیح نمی دهند. اگر از آنها خواسته شود توضیح دهند ، والدین ممکن است به سادگی پاسخ دهند ، “چون من این را می گویم.” در حالی که این والدین تقاضاهای بالایی دارند ، اما بسیار پاسخگوی فرزندان خود نیستند. آنها انتظار دارند که فرزندانشان به طور استثنایی رفتار کنند و مرتکب خطا نشوند ، اما در مورد چیزهایی که فرزندانشان باید در آینده انجام دهند یا از آنها دوری کنند، راهنمایی بسیار اندکی ارائه می دهند.

    different parenting styles 1280x960 300x225 - سبک های فرزند پروری | انواع سبک های فرزند پروری در روانشناسی
    سبک های فرزند پروری

    فرزندان به خاطر اشتباهات اغلب مجازات می شوند ، با این حال آنها غالباً نمی دانند که دقیقاً چه اشتباهی انجام داده اند. به گفته باومریند ، این والدین “انتظار دارند که دستوراتشان بدون توضیحات رعایت شود.” والدینی که این سبک را نشان می دهند اغلب به عنوان سلطه گر و دیکتاتور توصیف می شوند. علی رغم داشتن چنین قوانین سختگیرانه و انتظارات زیاد ، آنها توضیحی در مورد خواسته های خود نمی دهند و صرفاً انتظار دارند که کودکان بدون هیچ گونه سؤال از آنها پیروی کنند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه فرزند پروری و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا  با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 – 02126767945 – 09212773724

    فرزند پروری مقتدرانه

    دومین سبک اصلی که توسط باومریند مشخص شد ، سبک مقتدرانه بود. مانند والدین مستبد، کسانی که دارای این سبک فرزند پروری هستند ، قواعد و راهنمایی هایی را تنظیم می کنند که انتظار می رود فرزندانشان از آنها پیروی کنند. با این حال ، این سبک والدین بسیار دموکراتیک تر است. والدین مقتدر نسبت به فرزندان خود پاسخگو بوده و مایل به گوش دادن به سؤالات آنها هستند. این والدین انتظار زیادی از فرزندان خود دارند ، اما آنها گرما ، بازخورد و پشتیبانی کافی را ارائه می دهند.

    22fda1d91d381d68789185be2fbe3956 good parenting les parents 300x199 - سبک های فرزند پروری | انواع سبک های فرزند پروری در روانشناسی
    سبک های فرزند پروری

    وقتی کودکان نتوانند انتظارات را برآورده کنند ، این والدین بیشتر از مجازات کردن ، تربیت و بخشش می کنند. باومریند بیان کرد که این والدین “استانداردهای روشنی را برای رفتار فرزندان خود نظارت و پخش می کنند. آنها قاطع هستند ، اما سرزنش گر و محدودکننده نیستند. روشهای انضباطی آنها حمایتی است ، نه مجازاتی. آنها می خواهند فرزندانشان هم سرسخت باشند و هم مسئولیت اجتماعی داشته و خودتنظیم گر باشند و همچنین تعاونی. ” این ترکیب انتظار و پشتیبانی است که به فرزندان والدین معتبر کمک می کند مهارت هایی مانند استقلال ، خودکنترلی و خودتنظیمی را توسعه دهند.

    فرزند پروری سهل گیرانه

    سبک نهایی که توسط باومریند مشخص شد همان چیزی است که به عنوان سبک سهل گیرانه والدین شناخته می شود. والدین آسان گیر که گاهی اوقات به عنوان والدین بخشنده خوانده می شوند ، خواسته های بسیار کمی از فرزندان خود دارند. این والدین به ندرت فرزندان خود را نظم می دهند زیرا انتظارات نسبتاً کمی از بلوغ و خودکنترلی دارند. به گفته باومریند ، والدین سهل گیر”بیشتر از اینکه انتظار داشته باشند پاسخگو هستند. آنها غیرمسئول و بیش از حد ملایم هستند ، انتظاری از کودک خود برای انجام رفتارهای بالغ ندارند ، به کودکان خود بیش از حد معمول آزادی می دهند و از درگیری جلوگیری می کنند.” والدین آسان گیر، عموماً با فرزندان خود به حدی ارتباط نزدیک برقرار می کنند ، که اغلب نقش دوست را بیشتر از والدین می گیرند.

    uninvolved parenting 300x150 - سبک های فرزند پروری | انواع سبک های فرزند پروری در روانشناسی
    سبک های فرزند پروری

    فرزند پروری طرد کننده

    علاوه بر سه سبک اصلی که توسط باومریند معرفی شده است ، روانشناس النور مکوبی و جان مارتین سبک چهارمی را پیشنهاد کردند که به عنوان فرزندپروری طرد کننده شناخته می شود. یک سبک والدین درگیر نشده است که با انتظارات کم ، پاسخگویی کم و ارتباط بسیار کمی مشخص می شود در حالی که این والدین نیازهای اساسی کودک را برآورده می کنند ، اما عموما از زندگی فرزندشان جدا می شوند. آنها ممکن است اطمینان حاصل کنند که بچه هایشان تغذیه شده و دارای سرپناه هستند ، اما در راه راهنمایی ، ساختار ، قوانین یا حتی پشتیبانی کمترین چیزی را ارائه نمی دهند. در موارد شدید ، این والدین حتی ممکن است نیازهای فرزندان خود را نادیده گرفته یا از آن غفلت کنند.

    لطفا بخوانید: مشاوره کودک 

    تأثیر سبک های فرزندپروری

    این سبک های فرزندپروری چه تاثیری در نتایج رشد کودک دارند؟ علاوه بر مطالعه اولیه باومریند در مورد 100 کودک پیش دبستانی ، محققان مطالعات دیگری انجام داده اند که منجر به تعدادی نتیجه گیری در مورد تأثیر سبک های فرزندپروری در کودکان شده است.

    از جمله یافته های این مطالعات: 
    • سبک های فرزند پروری مستبدانه عموماً منجر به کودکانی می شود که مطیع و دارای مهارت هستند ، اما از نظر شادی ، شایستگی اجتماعی و عزت نفس دچار کمبود می شوند.
    • سبک های فرزند پروری مقتدرانه تمایل به پرورش فرزندانی دارد که شاد ، توانمند و موفق باشند.
    • سبک های فرزند پروری سهل گیرانه غالباً منجر به کودکانی می شود که از لحاظ شادی و خودتنظیمی دچار کمبود هستند. این کودکان به احتمال زیاد با اقتدار مشکل دارند و تمایل دارند که در مدرسه ضعیف عمل کنند.
    • سبک های فرزند پروری طرد کننده در کودکان کمترین رتبه را در کل حوزه های زندگی دارد. این کودکان تمایل به عدم کنترل خود ، اعتماد به نفس پایینی دارند و نسبت به همسالان خود شایستگی کمتری دارند.
    چرا والدین با سبک مقتدرانه نسبت به سایر سبک ها چنین مزایایی را ارائه می دهند؟

    از آنجا که والدین مقتدر بیشتر منطقی و عادل به نظر می رسند ، و به همین دلیل فرزندانشان به احتمال زیاد درخواستهایی را که این والدین انجام می دهند به خوبی انجام می دهند. همچنین ، از آنجا که این والدین قوانین و همچنین توضیحی در مورد این قوانین ارائه می دهند ، کودکان به احتمال زیاد بیشتر علاقه مند به انجام این انتظارات و قبول آنها هستند. فرزندان والدین مقتدر به جای اینکه فقط از قوانین پیروی کنند به دلیل اینکه از مجازات (ترس از مجازات) می ترسند ، می توانند ببینند که چرا این قوانین وجود دارد ، می دانند که آنها عادلانه و قابل قبول هستند ، و سعی می کنند از این قوانین پیروی کنند تا آنها را رعایت کنند. احساس درونی خود از آنچه درست و نادرست است.

    البته سبک های فرزندپروری والدین نیز برای ایجاد ترکیبی منحصر به فرد در هر خانواده ترکیب می شوند. به عنوان مثال ، مادر ممکن است یک سبک مقتدر را نشان دهد در حالی که پدر از یک رویکرد مستبدانه تر حمایت می کند. این ممکن است گاهی اوقات منجر به سیگنال های مختلط یا حتی موقعیت هایی شود که کودک به دنبال تأیید والدین با اجازه بیشتری برای گرفتن آنچه می خواهد باشد.

    whats my parenting style 1 300x158 - سبک های فرزند پروری | انواع سبک های فرزند پروری در روانشناسی
    سبک های فرزند پروری

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه فرزند پروری و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا  با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 – 02126767945 – 09212773724

    مطالب پیشنهادی:

    https://www.verywellmind.com/parenting-styles-2795072

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.