ساعت خواب کودکان و شیوه صحیح خواباندن کودک | روش خواباندن نوزاد

  • ساعت خواب کودکان و شیوه صحیح خواباندن کودک

     

    در این ویدئو دکتر آرش رستمی به ساعت خواب کودکان نحوه جدایی و شیوه های جدایی جای خواب کودکان از والدین میپردازد

     ساعت خواب کودکان و شیوه صحیح خواباندن کودک

    به موقع خوابیدن سبب تندرستی (سلامت) روحی و بدنی کودکان و هم چنین مادر میشود

    بهترین وقت خواب کودکان بین ساعت هشت و نیم تا نه شب است.

    طبق پژوهش ها مرکز مرداک استرالیا، بهترین وقت خواب برای کودکان محصل ساعت 8:30  شب است و منظور از ساعت 8:30 این نیست که تازه از این ساعت توالت رفتن و آب‌خوردن و داستان خواندن آغاز شود ، بلکه این زمانیست که کودک بایست به خواب برود.

    این بررسی‌ها مشخص میکنند که کودکانی که شب‌ها سریع‌تر می‌خوابند سالم‌تر از بقیه هستند و مادران این کودکان نیز از سلامت ذهن نیکوتری برخوردار هستند.

    هم چنین این بررسی‌ها نشانگر این موضوع هستند که میزان خواب بسیار با اهمیت نیست، چیزی که با اهمیت است زود خوابیدن و ساعت خواب کودکان است.

    چنانچه این مطالب تا بدین جا شما را توجیه نکرده ، بهتر است بدانید که بررسی‌ها (تحقیقات) مستقلی که در مرکز ملی خواب انجام شده نیز مشخص می کنند که کودکانی که به مدت یک هفته تمام، شب‌ها دیر وقت به خواب می‌رفتند، در مدرسه و سر کلاس‌ها با دشواری هایی در یادگیری و پرداختن به درس مواجه می‌شدند.

    این اعداد و آمار در حالی به مشخص شده که معلمان این کودکان از ساعت خواب کودکان بی خبر بوده‌اند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه اختلالات خواب کودک و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    خواب کودک و روش درست خواباندن کودکان

    خواب مناسب برای کودکان

    برای آن که کودکان به خوبی و بدون درد سر بخوابند، زمان مشخصی را برای خوابیدن او در نظر داشته باشید. در اغلب مواقع کودکان صبح زود و گهگاهی به محض روشن شدن هوا از بیدار می‌شوند و حتی چنانچه شب دیر هنگام به خواب رفته باشند، این عادت آنها ترک نمی‌شود.

    به بیانی دیگر وقتی کودکان شب دیروقت بخوابند و صبح طبق عادت همیشگی زود از خواب بیدار شوند، خستگیش رفع (برطرف) نخواهد شد و بی تردید هنگامی که این موضوع تبدیل به برنامهٔ روزانهٔ او گردد بر اخلاق و رفتار و فعالیتش اثر منفی خواهد داشت.

    این مشکلی است که در کودکان پایین تر از ۵ سال گسترش زیاد دارد. وقتی خواب، روال و وقت مشخصی داشته باشد، خیلی از پدر و مادرها از اینکه کودکشان با خوشحالی و حتی پیش از وقت مشخص شده، می‌خوابد و میزان خوابش بالاتر رفته تعجب میکنند .

    بیشتر کودکان دو تا ۴ ساله به آهستگی به خواب نیمروزی عادت خواهند کرد.

    بنابراین از این مهلت گرانبها استفادهٔ مناسب کرده و از کارهایی از قبیل استحمام، آشامیدن یک فنجون چایی در آسودگی (آرامش) ، تماس تلفنی با رفیقان و یا حتی لذت بردن از حرف نزدن خانه؛ دریغ نکنید .

    به یاد داشته باشید؛ این فرصتتِ طلایی همیشگی نیست و چنانچه بعد از مدت زمانی کودکان از خواب بعدازظهر امتناع میکنند ، دیگر دورهٔ خواب او گذشته است و بایست موضوع را به فراموشی بسپارید.

    چنانچه خواب بعدازظهر باعث میشود کودکان شب  نخوابند آن را حذف نمایید و چنانچه حذف خواب بعداظهر سبب بدخلقی و بد اخلاقی او میشود در ملاحظه آن کوشا باشید.

    در حالتی که به کودک مهلت دهید تا با روال تازه سازگار شود ، به آهستگی خواهید دید که شب‌ها خیلی خسته و بد اخلاق نیست و بموقع می‌خوابد.

    وقتی کودکان کوچک به خواب می‌روند، فرصتی مهیا میشود که همهٔ اعضای خانواده به آن احتیاج دارند.

    در این زمان کودکان بزرگ‌ تر میتوانند با شما صحبت کنند و به کارهایی بپردازند که هنگام بیدار بودن خواهر یا برادر کوچکشان قادر به انجام آن نبوده اند. بدون تردید برای شما هم فرصتی مهیا میشود تا وقتی را به خود و همسر تان مختص کنید .

    Screenshot ۲۰۱۷۱۱۱۹ ۱۴۴۷۴۵ 300x245 - ساعت خواب کودکان و شیوه صحیح خواباندن کودک | روش خواباندن نوزاد
    ساعت خواب کودکان

    روشهای خواباندن کودکان

    با نزدیک شدن به وقت خواب، حتی الامکان آسودگی (آرامش) را حکم فرما کنید. فعالیتها و هیجان‌های کودک بایست قبل از وقت خواب کاهش یابند تا او آسودگی (آرامش) مناسب و ضروری برای خوابیدن را بدست آورد.

    بنابراین قبل از خواب انجام کارهایی مانند تماشای کارتون یا فیلم، بازی رایانه‌ای یا شیطنت بیشتر از اندازه مانند کله معلق زدن، مجاز نیست.

    به خاطر بسپارید؛ بچه‌ای که درحال بازی هیجانی رایانه‌ای یا تماشای فیلم اکشن بوده است را قادر نیستید ناگهان به رختخواب ببرید زیرا هیجان زده و برانگیخته است و خوابش نمی‌رود.

    _ یک ساعت قبل از وقت خواب، وقت خواب را به طفل یادآوری کرده و اینکار را ده دقیقه قبل از خواب واضح تر بیان نمایید.

    _توجه کنید؛ استحمام کردن یا دوش آب گرم، در آسودگی (آرامش) و به خوابیدن (خواب رفتن) برخی از کودکان نقشی به سزایی دارد، در حالیکه برای عده‌ای دیگر سبب هیجان و  برانگیختگی میشود . پس خوب است برای این بچه ها از انجام این کار صرف نظر کنید.
    _ حتی الامکان بچه را در امورات مرتبط به خواب مشارکت بدهید؛ برای نمونه در اماده کردن رختخواب از او کمک بگیرید: «اون متکا رو بده به من، حالا بیا سر این پتو رو بگیر» و بعد از کمک کردن کودکان ، بی درنگ او را مورد تشویق قرار دهید  . حتی از کوچک‌ترین همکاری‌های فرزندتان تعریف و تمجید نمایید.

    -وقت خواب برای کودکان قصه بگویید

    گزینش و انتخاب قصه را به عهدهٔ او بگذارید حتی چنانچه هر شب همان داستان شب قبلی را درخواست کرد، باز هم آن را برایش تعریف کنید. چنانچه قضیهٔ خاصی را مدنظر ندارد، دو یا حداکثر سه قصه به وی توصیه دهید تا از بین آن‌ها یکی را گزینش و انتخاب کند.

    گاهی نیز او را درگیر ماجرای قصه  کرده و بگویید: «می تونی تصورش رو بکنی؟»، «می تونی بگی اون خرگوش الان چی کار می‌تونه بکنه؟».

    برای داستان گفتن حداکثر ۳۰ دقیقه در نظر داشته باشید. و با اصرار کودکان این موقع را افزایش ندهید.

    _گاهی اوقات کودکان دوس دارند پس از انتها و پایان قصه با شما صحبت کنند.

    این مهلت خوبی به منظور اطمینان بخشیدن به وی، تعریف و تمجید از رفتارهای پسندیده او و حتی یادآوری برنامه‌های فرداست 《عزیزم امروز موقع ناهار خیلی خوب رفتار کردی، آفرین پسر خوبم ، فردا هم قراره بریم پارک، حالا خوب بخواب فردا پر انرژی باشی و بتونی حسابی بازی کنی》.

    _اگر فرزند تان دوست دارد وسیله بازی یا عروسکی را با خود به رختخواب ببرد،  به او این اجازه را بدهید زیرا این کار پریشانی (اضطراب) دور شدن از شما را کاهش خواهد داد.

    با این وجود اجازه ندهید؛ تختخواب او تبدیل به فروشگاه وسیله بازی شود. دقت کنید ، اسباب بازیی که بچه با خود به رختخواب می برد، باید نرم و بدون خطر بوده و اندازهٔ مناسبی داشته باشد.

    پس از این که خوابش برد، حتی می توانید چند وسیله بازی پایین تختش بگذارید تا چنانچه صبح پیش از شما بیدا شد تا زمانی با اونها سرگرم باشد.

    _ چند دقیقه قبل از خاموش کردن چراغ‌ها، این مسئله را به فرزندتان اطلاع دهید.
    _چراغ‌ها را خاموش کنید.

    چنانچه فرزندتان از تاریکی میترسد، چراغ خواب روشن کرده یا در اتاقش را باز بگذارید تا نور راهرو، اتاق را مقداری روشن کند.

    هرچند مناسب تر است کودکان به تاریکی عادت کنند اما چنانچه خاموش کردن چراغ مشکل ساز می شود ، انعطاف به خرج دهید چون امکان دارد سایه‌ها سبب هراس او بشوند.

    _بعضی پدر و مادر تا وقتیکه کودکان از شدت ملال و خستگی از پا نیفتاده و بیدار است، او را نمی‌خوابانند در حالیکه چنین مسئله‌ای به هیچ وجه صحیح نیست

    چنانچه بچه خسته و برای خواب مهیا (آماده) شده باشد، بهتر است بدون درد سر می‌خوابد. در هر حال او را در ساعتی که تعیین کرده اید، بخوابانید.

    _برای عادت دادن خردسالان به خواب بموقع و سر وقت ، عجله نکنید؛ این کار را به آهستگی انجام دهید تا آنها با شما همکاری داشته باشند.
    _اگر گاهی وقتها شریک زندگی تان کودگ را می‌خواباند،مناسب است هر دو روال یکسان و هماهنگی را در زمینه خواباندن کودک در پیش بگیرید.
    _اگر بچه در جایی به  جز رختخواب خودش – به عنوان نمونه روی مبل – بخوابد و بعد او را به محل اساسی خوابش جابه‌جا‌ کنید، امکان دارد نیمه شب بیدار شود و نتواند موقعیت خود را مشخص کند و بنابراین بترسد پس به طفل اجازهٔ خوابیدن در محلی جز رختخواب خودش را ندهید.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه اختلالات خواب کودک و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    مطالب مرتبط

    مرکز مشاوره کودک و خانواده بوجیکا

    تربیت فرزندان را از چه سنی شروع کنیم؟ | اصول اساسی آن چیست؟

    شب ادراری کودکان و راههای درمان آن

    مشاوره روانشناسی چیست؟ | تا حالا به مشاور مراجعه کردید؟

    فرزند پروری شما چه سبکیه؟ بهترین شیوه تربیت فرزند

    دکتر روانشناس کودک در تهران | مشاوره کودک چگونه صورت می گیرد؟

    درمان لکنت زبان | بهترین روشهای درمانی لکنت زبان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.