ریتالین فواید و عوارض آن در کودکان بیش فعال

  • Ritalin Study 2 300x168 - ریتالین فواید و عوارض آن در کودکان بیش فعال

    ریتالین فواید و عوارض آن

     

    ریتالین رایج ترین دارو برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه با نام متیل فنیدیت است. ریتالین به شکل قرص در بازار دارویی موجود است. ریتالین با اثر بر قشر مغز و تالاموس از بازجذب مجدد دوپامین در سلول های عصبی جلوگیری می کند (دوپامین یکی از مواد شیمیایی است که در انتقال عصبی نقش دارد). مدت اثر ریتالین چهار تا شش ساعت است . بنابراین باید ریتالین را یک یا دو بار در روز مصرف کرد. بین کودکان از نظر پاسخ هایشان به ریتالین تفاوت های زیادی وجود دارد . برخی کودکان سریعا و به مقدار کم دارو پاسخ می دهند، در حالی که کودکان دیگر فقط به مقدار زیاد دارو پاسخ می دهند. در صورت عدم تاثیر ریتالین در مورد فرزندتان، باید با روانپزشک کودک مشورت کنید تا علت را بیابد.
    آنچه اثبات شده این است که استفاده از داروهای محرکی همچون ریتالین موجب کاهش بیش فعالی، افزایش توجه، کاهش تکانشگری، کاهش رفتارهای منفی، بهبود تعامل اجتماعی و افزایش موفقیت تحصیلی  تا حدود ۸۰_۷۰ درصد می شود. (دارو بر هوش آنها تاثیر نمی گذارد، بلکه به آنها کمک می کند قابلیت های اصلی را به نحو مؤثرتری به کار برند) این مقدار اثربخشی در مطالعات مختلف اثبات شده است و این یعنی هیچ جای شکی برای استفاده از ریتالین باقی نمی ماند.
    در واقع و به زبانی شفاف تر، ریتالین جزو داروهایی است که برای درمان کودکان بیش فعال خط اول درمان توسط روانپزشک تشخیص داده می شوند. البته احتمال عوارضی برای آن مطرح است. ناگفته نماند که همه داروها دارای عوارض هستند . اما وقتی دارو توسط روانپزشک تجویز می شود، سود و مزیت آن با احتمال عوارض سنجیده می شود و بعد از تشخیص قطعی، دارو داده می شود. مانند انسولین که برای بیماری دیابت تجویز می شود؛ کسی که دیابت ندارد اگر به او انسولین تزریق شود حتما وارد شوک خواهد شد و باید بستری شود؛ ریتالین هم دارویی است که فقط اگر با تشخیص قطعی بیش فعالی توسط پزشک داده شود، حتما باید در آن استفاده کرد.
    عوارض ریتالین قابل کنترل است. پزشکان عموما قبل از تجویز ریتالین یک ارزیابی قبل از درمان، که دربرگیرنده بررسی عملکرد قلبی بیمار، وجود اختلالات حرکتی و عملکرد کبدی و کلیوی است، انجام می دهند. در صورت وجود مشکل در این اعضا و اختلالات متابولیسم، میزان مصرف داروها را کاهش یا از داروی دیگری استفاده می کنند.
    شایع ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف ریتالین عبارتند از :
    بی اشتهایی، تهوع، کاهش وزن، بی خوابی، کابوس های شبانه، گیجی، تحریک پذیری، ملال، کج خلقی، بی قراری که عموما زیر نظر پزشک قابل کنترل
    آیا داروهای بیش فعالی بی خطر و موثرند؟
    سابقه تجویز داروهای بیش فعالی بسیار بیشتر از اکثر داروهای موجود است. تحقیقات انجام گرفته مکتوب درباره داروهای ADHD نیز بسیار بیشتر از نوشتجات مربوط به داروهای دیگر در آمریکا است. تا زمانی که پزشکان به پیروی از رهنمودهای مناسب پرداخته و بیماران را برای بروز احتمالی عوارض جانبی تحت نظر داشته باشند، داروهای بیش فعالی بی خطر محسوب می شوند.
    از نظر موثر بودن، باید گفت که داروهای محرک که بیش از هر دارویی برای ADHD تجویز می شوند نه تنها در کوتاه مدت به کمک کودکان بیش فعال می آیند، بلکه در دراز مدت نیز موثر باقی میمانند. برای مثال، درمان با داروهای محرک رابطه مستقیمی با کاهش خطر ناهنجاریهای مربوط به اعتیاد به مواد دارویی و موارد اورژانسی دارد.
    • عوارض جانبی مرتبط با استفاده از مواد محرک برای درمان بیش فعالی چیست؟
    داروهای بیش فعالی می توانند موجب افزایش فشار خون و تند شدن ضربان قلب شوند. اگر شما ناراحتی قلبی داشته باشید، طبعا افزایش فشار خون و تپش قلب ناشی از مصرف این داروها می تواند شما را در معرض خطر ناراحتیهای قلبی عروقی قرار دهد.
    در شخصی که دارای اختلالات روانی نهفته باشد، همواره این احتمال وجود دارد که با مصرف داروهای محرک، علایم ناهنجاریهای روحی وی از حالت بالقوه به فعل تبدیل شده و نمود خارجی بیابد. اما درباره اینکه استفاده از داروهای محرک در مقادیر تجویز شده و مناسب بتواند اختلال روانی جدیدی ایجاد کند، هیچ موردی مشاهده نشده است.
    با این حال موارد بسیار نادری وجود دارند که در آنها بیمار دچار علایمی چون تحریک پذیری و عصبیت شدید و حتی توهم می شود که میتوان آنها را به داروها نسبت داد. در چنین مواردی با قطع مصرف دارو، علایم مذکور نیز از بین می روند.

     

    • روانپزشک چگونه بر ایمنی و ثمربخشی داروهای بیش فعالی نظارت می کند؟
    برای اینکه روانپزشک معالج از همان ابتدا بداند مقدار دقیق داروی موثر برای هر شخص چقدر است، اطلاعات کافی وجود ندارد. اما برای تجویز دارو مبنای مشخصی وجود دارد. روش کار به این ترتیب است که باید در ابتدا حداقل مقدار موثر تعیین شده از دارو تجویز شود تا روانپزشک بتواند واکنشهای بیمار نسبت به آنرا بسنجد. سپس میزان داروی نهایی را بر اساس این مطالعه مشخص کند.
    مراقبتهای معمول برای کودکانی که تحت درمان با داروهای بیش فعالی قرار گرفته اند شامل :
    معاینه یا چکاپ عمومی به طور منظم است تا قد، وزن، ضربان قلب، فشار خون و دیگر مواردی که می توانند تحت تاثیر عوارض جانبی دارو قرار بگیرند، بررسی شوند. اگر داروها برای کودکی با عوارض جانبی همراه باشد، مشخص است که دارو برای او خطرآفرین خواهد بود و باید مصرف آن قطع شود.

     

    n00062343 b 300x200 - ریتالین فواید و عوارض آن در کودکان بیش فعال

    • آیا درست است که به خاطر امنیت بیشتر، مصرف داروهای بیش فعالی برای خود یا کودکمان را قطع کنیم؟
    خیر. اگر شما یا فرزندتان با تشخیص روانپزشک نیازمند دارو باشید و ریتالین نیز در میزان صحیح و کافی تجویز شده و موثر هم باشد.  همچنین شما به طور منظم از نظر عوارض جانبی و موثر بودن دارو توسط روانپزشک معاینه می شوید.  خودتان به تنهایی نباید تصمیم به قطع دارو بگیرید و باید بنا به تجویز روانپزشک به مصرف دارو ادامه دهید.
    • شما تحت چه شرایطی می توانید داروی بیش فعالی خود یا فرزندتان را قطع کنید؟
    اگر هنگام مشورت با روانپزشک خود به طور قطع از بی تاثیر بودن دارو یا ابتلای خود یا فرزندتان به عوارض جانبی آن اطمینان یافتید، باید با توجه به توصیه های روانپزشک خود نسبت به عدم مصرف دارو یا تغییر آن اقدام نمایید.
    • آیا میتوان برای کاستن از خطر مشکلات قلبی عروقی یا ناهنجاریهای روانی ناشی از دارو، مقدار مصرف آنرا کم کنیم؟
    شما نباید به طور خودسرانه و بدون مشورت با روانپزشک خود نسبت به تغییر میزان داروی دریافتی تصمیم گیری کنید. اگر به دلیل اینکه میدانید زمینه نارسایی قلب و عروق یا مشکل روانی دارید، از اینکه در خطر ابتلا به عوارض جانبی دارو هستید، اطمینان دارید. باید بدون اتلاف وقت مراتب را به روانپزشک معالج خود اطلاع دهید تا او در این زمینه تصمیم گیری کند.
    • آیا قطع دارو برای شما یا فرزندتان مشکلاتی به دنبال خواهد داشت؟
    بله. اگر شخصی دچار عدم تمرکز ناشی از بیش فعالی یا ADHD باشد و داروهای تجویز شده برای او موثر بوده باشند، به محض قطع دارو علایم بیماری آنها عود می کند. ما میدانیم که ADHD افراد را در خطر مشکلات تحصیلی، رفتاری، اجتماعی و احساسی قرار می دهد. به همین دلیل ADHD باید بلافاصله تحت دارو درمانی قرار بگیرد.
    • برای شخصی داروهای ADHD خود یا فرزندش را قطع کند، چه روشهای درمانی دیگری وجود دارند؟
    بهترین تحقیق دراز مدت انجام شده در این رابطه به وضوح نشان داده است که موثرترین روش درمان شناخته شده بیش فعالی در حال حاضر استفاده از داروهای محرک است.
    تغییر رفتار با تغییر محیط نیز می تواند مفید باشد و توصیه هم می شود. برای مثال، اگر شما کودکی را که دچار بی توجهی و عدم تمرکز است به جایی از کلاس منتقل کنید. عوامل حواس پرتی (مانند پنجره، دید به کلاسی دیگر یا همجوار بودن با یک همکلاسی شلوغ و…) در آن کمتر باشد.  مدام توجه او را به موضوع درس جلب کرده و درس را هر از گاهی تکرار کنید. در نگهداشتن ذهن کودک در کلاس بسیار موفقتر خواهید بود. اما اگر علایم بیش فعالی و نقص توجه شدید و جدی باشند، چنین روشهایی برای تمرکز بخشیدن به کودک تاثیری نخواهند داشت.
    **به دلیل کوتاه مدت بودن اثر این دارو و خاصیت مهارکنندگی آن، و نگرانی والدین از عوارض بلندمدت و همچنین برای هدایت درست این کودکان باید از مداخلات روانشناختی و رفتاری، در کنار این دارو بهره برد.**

     

    IMG 20171212 103427 300x300 - ریتالین فواید و عوارض آن در کودکان بیش فعال

     

    مرکز تحقیقات پزشکان و روانشناسان بوجیکا
    کلینیک جامع کودک و خانواده بوجیکا، اماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.
    جهت تعین وقت اینجا کلیک کنید

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.