روانکاو خوب در تهران | فرق روانشناس و روانکاو چیست؟

اگه دنبال روانکاو خوب در تهران هستید ما در این صفحه متخصصین روانکاو مرکز روانشناسی بوجیکا رو بهتون معرفی کردیم که میتونید آگاهی کامل راجع به رزومه و تخصصشون کسب کنید و با خیال راحت انتخابشون کنید

  •  

    روانکاو خوب در تهران | معرفی روانکاوان و درمانگران پویشی کلینیک روانشناسی بوجیکا

    تفاوت روانکاو و روانشناس

    برای پیدا کردن روانکاو خوب در تهران، باید در ابتدا بدانید آیا واقعاً باید به روانکاو مراجعه کنید یا شخصی دیگر. درمان خوب و اصولی زمانی انجام می‌گیرد که شما بدانید دقیقاً باید به چه کسی مراجعه کنید. درمان روح، روان و فکر نیز همانند درمان جسم، نیازمند مراجعه به فرد متخصص است. اما در مسائلی که به روان ما مربوط می‌شوند، تشخیص اینکه دقیقاً به چه فردی باید مراجعه کنیم، قدری مشکل خواهد شد.

    به طور مثال در بسیاری از مواقع، افراد بین مراجعه به روانشناس، روانکاو، مشاور و روانپزشک، به شخص اشتباه مراجعه می‌کنند. حال اگر می‌خواهید بدانید فرق بین روانکاو و روانشناسی چیست، باید بگوییم روانکاوی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است. پس می‌توان گفت یک روانکاو یک روانشناس نیز است. اما یک روانشناس لزوماً نمی‌تواند یک روانکاو باشد. تفاوت روانکاو با روانشناسی این است که روانکاو، رویکردها و شیوه‌های درمانی روانکاوی را به طور تخصصی در دانشگاه گذرانده است.

    در واقع فردی که روانشناس است، برای تبدیل شدن به یک روانکاو باید حداقل ۴ سال دوره‌های روانکاوی را در دانشگاه‌های تخصصی روانکاوی بگذراند. در واقع مانند یک پزشک که برای اینکه بتواند به درمان تخصصی قلب بپردازد، باید دوره‌های تخصصی قلب را در دانشگاه گذرانده باشد. در روانکاوی ناهوشیار بیمار مورد بررسی، تحلیل و جستجو قرار گرفته تا اختلال موجود در فرد به صورت ریشه‌ای حل شود. در واقع ریشه بسیاری از اختلالات، در ناهوشیار فرد است. روانکاو وارد بخش ناهوشیار ذهن بیمار شده و تمامی افکار، احساسات و خاطرات بیمار را ریشه‌یابی می‌کند.

    وقتی که ریشه این احساسات در ناهوشیار پیدا درمان شوند، بخش هوشیار فرد نیز بهبود خواهد یافت. روانکاو در گذشته‌های دور فرد جستجو کرده و به بررسی مشکلات او می‌پردازد. دید یک روانکاو در مقایسه با سایر روانشناسان برای درمان و حل مشکلات، بسیار عمیق‌تر و موشکافانه‌تر است. از طریق جستجو در گذشته می‌توان دلایل مشکلات را پیدا کرد. همین موضوع باعث می‌شود که جلسات روانکاوی در مقایسه با سایر جلسات روانشناسی، قدری طولانی‌تر باشند.

     

    داستان روانکاوی من

    «یادم نمیاد آخرین بار که احساس آرامش رو تجربه کردم کی بوده. هر چقدر که به گذشته خودم نگاه می‌کنم، هیچ اشتیاقی برای زندگی کردن نداشتم. همراه با بی علاقگی نسبت به بیشتر امور زندگی، احساس اضطراب شدیدی رو تجربه می‌کردم. به طوری که صبح قبل از باز کردن چشم هام اولین چیزی که احساس می‌کردم اضطراب شدیدی بود که داخل سینه‌ام جریان داشت.

    این احساس تا آخرین لحظه قبل از اینکه خوابم ببره همراهم بود. خواب، غذا خوردن، تحصیل، شغل، خانواده، دوستان و همه ابعاد زندگی من تحت تأثیر این حال و احوال قرار گرفته بود. اطرافیان با دیدنم ابراز ناراحتی می‌کردند و می‌گفتند: چرا هیچ تلاشی برای بهتر شدن نمی‌کنی؟ زندگی همینه، باید خوشحال بود. فیلم طنز ببین و آهنگ شاد گوش بده. ورزش کن.

    به کارای مورد علاقه‌ات برس و…! اما هیچ‌کس درک نمی‌کرد که من نسبت به هیچ کاری رغبت ندارم و هیچ کاری خوشحالم نمی کنه. علاوه بر اون، کرختی شدیدی که داشتم باعث می‌شد توانایی روحی انجام پیشنهادات اون ها رو نداشته باشم. متأسفانه کسی درک نمی‌کرد که من داخل چه شرایطی هستم و این پیشنهادات بی‌فایده بود. تا این که یکی از دوستانم که خودش روانشناسی می خوند، بهم گفت حتما باید به روانشناس مراجعه کنم و مدتی تحت نظر باشم.»

    متأسفانه افراد زیادی هر روزه با این دست مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی نمی‌دانند این مشکلات از کجا نشات می‌گیرد. همچنین با اینکه مراجعه به روانشناس نسبت به قبل رواج بیشتری پیدا کرده است، اما باز هم افراد زیادی برای مراجعه به روانشناس مقاومت به خرج می‌دهند.

    حقیقت این است که برای این که بتوانید به زندگی عادی و شادی برسید، باید مدتی را تحت نظر یک روانشناس ماهر باشید. یکی از رویکردهای روانشناسی که می‌تواند در بهبود حال شما تأثیرگذار باشد، رویکرد روانکاوی است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درباره ویژگی‌های یک روانکاو اطلاعات بیشتری را به شما ارائه دهیم.

     

    440acb69dec9466722c494b58b668facbfb8314b e1650724937720 - روانکاو خوب در تهران | فرق روانشناس و روانکاو چیست؟
    روانکاوی

    روانکاوی چیست؟

    روانکاوی یک مجموعه از تئوری‌های روان شناختی است. در این رویکرد، روش‌های درمانی مختلفی ارائه می‌شود که منشأ همه آن‌ها در نظریه زیگموند فروید است. فرض اصلی در رویکرد روانکاوی این است که افراد دارای احساسات، خواسته‌ها و خاطرات ناخودآگاه هستند.

    در این رویکرد روش درمان رها شدن از احساسات و تجربیات سرکوب شده است. در واقع روانکاو سعی می‌کند ناخودآگاه فرد را بیدار و آگاه سازد. زیگموند فروید اولین روانکاو و پیشگام واقعی در شناخت اهمیت فعالیت ذهنی ناخودآگاه بود. امروزه ثابت شده که روانکاوی به عنوان یک ایده بسیار عالی در درمان اختلالات شخصیت نباید نادیده گرفته شود.

    روانکاوی، پایه و اساس سایر برنامه های درمانی در روانپزشکی کودک، خانواده درمانی و روان درمانی عمومی را تشکیل داده است. روانکاوی بسیار منحصر به فرد است و به دنبال نشان دادن چگونگی تأثیر عوامل ناخودآگاه بر الگوهای رفتاری، روابط و سلامت روان است. روانکاو طی پروسه درمان، عوامل ناخودآگاه را نسبت به منشاء آنها ردیابی می کند و نشان می دهد که چگونه آنها در طی سالیان متمادی تکامل و توسعه یافته اند و متعاقباً به افراد کمک می کند تا بر چالش هایی که در زندگی با آنها روبرو هستند غلبه کنند.

    روانکاوان امروزی نیز مانند فروید معتقدند روانکاوی مؤثرترین روش برای بدست آوردن دانش ذهن و دستیابی به ناهشیار فرد است. از طریق روانکاوی، بیماران از درد و رنج روحی وحشتناک رها می شوند و به درک بیشتری از خود و دیگران می رسند. روانکاوی به عنوان یک درمان، مبتنی بر این مفهوم است که افراد از عوامل زیادی که باعث ایجاد رفتار و احساسات مختلف در آنها می شوند، بی اطلاع هستند، این عوامل ناخودآگاه باعث ایجاد نارضایتی در آنها می شود، که شامل اختلال شخصیت، مشکل در ارتباط با دیگران یا کمبود عزت نفس، اضطراب، افسردگی، فوبیا، مشکلات جنسی و یا آسیب های عمیق کودکی می شود.

    روانکاوی آنلاین چطوریه ؟ 5 دکتر روانکاو آنلاین خوب

    روانکاو چه کسی است؟

     

    روانکاو در واقع روان‌شناسانی هستند که از رویکردها و شیوه‌های درمانی روانکاوی برای درمان اختلالات روانی بهره می‌گیرند. روانکاو مشکلات را به صورت ریشه ای بررسی می کند و با برگشتن به گذشته فرد، آنچه که باعث بوجود آمدن شرایط فعلی وی شده را شناسایی می کند و فرد را نسبت به آن آگاه می کند و آنگاه مسئولیت حل مسئله را به عهده فرد می گذارند.

    روانکاوان علاوه بر داشتن مدرک روان‌شناسی، حداقل ۴ سال دوره‌های آموزشی را سپری می‌کنند. با گذراندن دوره‌های تخصصی فرد می‌تواند به عنوان یک روانکاو به درمان اختلالات روان‌شناختی با بهره‌گیری از شیوه‌های روانکاوی بپردازد.

     

    علت مراجعه به روانکاو

    گاهی اوقات افراد به مشکل خود آگاهی دارند اما نمی دانند چگونه افکار و احساسات مزاحم را کنترل کنند، مثلا می دانند اضطراب بیش از حد دارند و هر اتفاقی آنها را نگران می کند و حتی ممکن است واکنش بیش از حد به مسائل بدهند که این نگرانی باعث تاثیر بر فرد و خانواده و اطرافیان وی می شود. این افراد بهتر است به روانکاو مراجعه کنند.

    بعضی افراد به دلیل نگرش نادرست نسبت به اطرافیان، در روابطشان با دیگران دچار مشکل می شوند و در عین حال به مشکل خود آگاهی ندارند و این مسئله باعث آسیب به آنها و در روابطشان دچار ناسازگاری می شوند چون بیشتر توجهشان به اطرافیان است. این افراد نیز به روانکاو نیاز دارند. عده ای از افراد نیز به مشکل خود آگاه نیستند و در عین حال نیز روانشناسان و روان کاوان را نیز قبول ندارند و بنا به توصیه دیگران به روانکاو مراجعه می کنند.

    برای استفاده از خدمات روانکاوی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

     02122636858 – 02122622006

    تعداد و هزینه جلسات روانکاوی چقدر است؟

    همانطور که گفتیم مدت زمان جلسات روانکاوی در مقایسه با جلسات روانشناسی، قدری بیشتر است. اما این موضوع به روشی که دکتر روانکاو استفاده می‌کند نیز بستگی دارد. شیوه‌های کلاسیک روانکاوی یا همان روش فرویدی، باید در هفته حداقل ۳ روز انجام گیرند و مدت زمان هر جلسه نیز ۴۵ دقیقه است. اما روش دیگری از روانکاوی که روشی پویشی و کوتاه مدت است، مدت زمان کمتری را به خود اختصاص می‌دهد.

    هزینه روانکاوی نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ به طور مثال مدرک تحصیلی روانکاو، میزان تجربه او و کلینیک روانکاوی و خدمات آن، همگی در تعرفه نهایی تاثیرگذار خواهند بود. حداقل هزینه‌ای که برای روانکاو خوب در تهران باید بپردازید، جلسه‌ای ۳۵۰ هزار تومان است. حال روانکاو ممکن است بر حسب سال‌های فعالیت خود و یا مدرک تحصیلی، مبلغ بیشتری را نیز دریافت کند. این مبالغ در نگاه اول بسیار زیاد به نظر می‌رسند.

    اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که درمان‌ روح و روان مسئله‌ای است که باید جدی گرفته شده و قبول کنید که باید برای آن هزینه‌ای را در نظر بگیرید. البته مشاورانی هستند که از طریق تلفن‌های گویا، مشاوره‌های رایگان انجام می‌دهند. اما قطعاً کیفیت آنها به اندازه درمان با یک روانکاو مجرب نخواهد بود. یا اینکه برای موارد جزئی و مشکلات کم اهمیت، می‌توان از این مشاورها کمک گرفت.

    اما برای مشکلاتی که حادتر بوده و باید ریشه‌ای درمان شوند، قطعاً مشاوره تلفنی نمی‌تواند به شما کمکی بکند؛ زیرا در یک مشاوره تلفنی، شما نمی‌توانید تمام مشکلات، اشتباهات و نکات منفی مربوط به تمام عمر خود را که ریشه در موارد بسیار زیادی دارند، ریشه‌یابی و حل کنید. پروسه روانکاوی پروسه‌ای است که حداقل ۶ ماه زمان می‌برد. حتی با توجه به میزان حاد بودن مشکل و یا تعداد مشکلات، ممکن است نیاز به چند سال درمان داشته باشید.

    زیرا افراد زیادی هستند که تنها از یک مشکل روحی رنج نمی‌برند، بلکه مشکلات آنها زیاد بوده و یا برخی از مشکلات، خود منجر به ایجاد مشکلات جدیدتر شده‌اند. در جلسات روانکاوی قرار است باورهای منفی و مخرب گذشته، جای خود را به باورهای جدید، مثبت و سازنده بدهند؛ بنابراین طی کردن این روند، نیاز به صرف زمان و هزینه دارد.

    دکتر آرش رستمی | دکتر روانشناس بالینی | روانکاو و رواندرمانگر پویشی

     

    روانکاو در طول جلسات روانکاوی چه کارهایی انجام می‌دهد؟

    روانکاو به کمک اصول روانکاوی به شناسایی و درمان اختلالات روانی می پردازند. در این شیوه درمانگر تلاش می‌کند که افکار، احساسات و خاطرات ناخوشایند را که در ذهن ناخودآگاه جای گرفته‌اند ریشه یابی کند و با ورود محتوای ناخودآگاه به بخش هشیار، مراجع را به بینش و آگاهی برساند. با این کار درمانگر می‌تواند به درمان اختلالات روانی بپردازند.

    به عقیده روانکاوان آسیب های روانی در طی سالهای اولیه تکامل شخصیت (5 تا 6 سالگی) در فرد تثبیت شده اند و روانکاو با کنار زدن مکانیسم های دفاعی فرد و دستیابی به ناهشیار فرد، این اتفاقات را از ناهشیار او به هشیار می آورد و در رابطه با آنها

    رواندرمانگر پویشیبه فرد آگاهی داده می شود، آنگاه این مشکلات قابل درمان می شوند. (منظور از ناخودآگاه آن بخش از روان است که از دسترس آگاهی خارج شده‌است ولی به کنترل رفتار فرد ادامه می‌دهد).

    1571317915 f8a9fc5ddeafeea826dc80db858adb34 1024x663 - روانکاو خوب در تهران | فرق روانشناس و روانکاو چیست؟
    روانکاوی

    پیش‌فرض‌های اساسی یک روانکاو

    • روانکاو مشکلات روانی را ناشی از ناخودآگاه فرد می بیند.
    • علائم آشکاری که مراجع دارد، به خاطر اختلالات پنهان ایجاد می‌شود.
    • دلایل معمول مسائلی حل نشده هستند؛ یا اینکه فرد با آسیب مواجه شده و آن را سرکوب کرده است.
    • فروید می‌گوید: آگاهی دادن به افکار و انگیزه‌های ناخودآگاه، راه درمان افراد را مشخص می‌کند.
    • دقیقاً همه درمان در مشکل سرکوب شده متمرکز است.

    روانکاوی و تکنیک های خود روانکاوی آیا موثر هستند؟

    چطور می‌توان ذهن ناخودآگاه را کشف کرد؟

    فروید می‌گوید مراجع باید روی یک تخت دراز بکشد تا کاملاً احساس راحتی کند. بعد از اینکه مراجع شروع به گفتن خاطرات کودکی خود کرد، روانکاو در پشت سرش نشسته و همه چیز را با دقت می‌نویسد. به خاطر اینکه مکانیسم‌های دفاعی فراوانی در ناخودآگاه فعالیت می‌کنند، روانکاوی در فرم کلاسیک یک فرایند طولانی مدت است.

    هنگامی که به روانکاو مراجعه کنید، سعی می‌کند مشکلات شما را به صورت ریشه‌ای برطرف کند. به این معنا که روانشناس با این رویکرد باور دارد که کم کردن ظاهری علائم موجب بهبود کامل نشده و سلامت روانی فرد در ازای برطرف شدن درگیری زمینه‌ای پیدا می‌شود.

    تحلیل‌گر اطلاعات بسیار کمی از خود به نمایش می‌گذارد تا بتواند روی ضمیر ناخودآگاه فرد بدون دخالت عوامل بیرونی کار کند. روانکاو برای دستیابی به ناخودآگاه از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به آزمون رورشاخ، نابهنجار خوانی، تداعی آزاد، تفسیر، تحلیل مقاومت و تحلیل انتقال نام برد.

     دکتر آرش رستمی
    رواندرمانگر و روانکاو
    تحت سوپرویژن مستقیم دکتر ژوزت تن هاوه از آلمان و عضو انجمن بین المللی IEDTA 
    دانش آموخته اساتید بین المللی رواندرمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت ISTDP چون پاتریشیا کاگلین، رابرت نبورسکی، ژوزت تن هاوه، آلن عباس

    تاثیر روانکاوی در درمان تروماها و تجربیات تلخ کودکی

    ریشه و دلیل اصلی بسیاری از واکنش‌ها، رفتارها و احساسات کنونی ما، در تجربیات کودکی ما است. وقتی که می‌گوییم یک روانکاو خوب در تهران می‌تواند مشکلات ما را ریشه‌یابی کند، منظورمان دقیقاً همین موضوع است. اتفاقات ناراحت‌کننده و اضطراب‌آور، اتفاقاتی هستند که هر فردی در طول زندگی خود با حداقل یکی از انواع آن مواجه می‌شود. از دست دادن یک عزیز، بیماری، جدال با همکاران، جدال با رئیس در محل کار، اخراج از کار، بحث و جدل با همسر یا فرزندان، طلاق، جدایی از دوستان و بسیاری از موارد دیگر، در زندگی تمام افراد ممکن است پیش بیایند.

    اما نکته بسیار مهم در خصوص اتفاقات مختلف این است که این مسائل، نه تنها خودآگاه و یا بخش هوشیار ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه بر قسمت ناخودآگاه و یا ناهوشیار ما نیز تاثیرگذار هستند. حال در این بین بسیار مهم است که تجربیات کودکی ما و تاثیرات آنها بر ناخودآگاه ما، چگونه بوده است؛ زیرا اثرات اتفاقات گذشته بر ناهوشیار ما، می‌تواند واکنش‌ها و احساسات فعلی ما در مقابل اتفاقات بد را تعیین کند.

    بخش ناهوشیار مغز ما پر از اتفاقات، خاطرات و آرزوهایی است که خارج از دسترس و آگاهی ما بوده و می‌توانند واکنش ها، افکار و رفتارهای ما در طی روز و در مواجهه با مسائل مختلف را کنترل کنند. در واقع ما بدون اینکه خودمان متوجه باشیم، از ناهشیار خود دستور می‌گیریم و فقط رگه‌هایی از انباشت‌های ناهوشیار خود را در خواب خواهیم دید؛ بنابراین وقتی که ما با یک بحران مواجه می‌شویم، این بحران علاوه بر اینکه هوشیار ما را تحت تاثیر قرار داده و ما را عصبانی و ناراحت می‌کند، اثر خود را بر ناهوشیار ما نیز خواهد گذاشت.

    حال اینجا است که تجربیات کودکی و اثرات آن بر ناهوشیار ما نیز دست به کار شده و تعیین‌کننده پاسخ ما به این اتفاق ناراحت‌کننده هستند. در واقع می‌توان گفت واکنشی که ما نسبت به وقایع روزمره نشان می‌دهیم، هم از هوشیار و هم از ناهوشیار ما دستور می‌گیرند. یک روانکاو خوب در تهران می‌تواند تمامی این خاطرات را از عمق ناهوشیار شما بیرون کشیده و برای دردهایی که در ناخودآگاه شما نفوذ کرده‌اند، درمان‌های مناسب را پیدا کند.

    مزایای روانکاوی

    این درمان منافع زیادی دارد. درمانگر با مراجع همدلی کرده و محیطی بدون قضاوت فراهم می کند که در آن مراجع می‌تواند احساس امنیت کرده و احساسات خود را بیان کند. در واقع به اشتراک گذاشتن احساسات می‌تواند به مراجع کمک کند. در نهایت روانکاوی باعث افزایش خودآگاهی فرد، بهبود زندگی، شناخت بهتر دیگران، افزایش فعالیت مغز، بهبود ارتباط با دیگران، موفقیت های کاری و اجتماعی و مهمتر از همه احساس آرامش در زندگی می شود.

    man talking to psychotherapist 374833 006 587fcc8c3df78c2ccddbc733 1 1 1024x685 - روانکاو خوب در تهران | فرق روانشناس و روانکاو چیست؟
    روانکاو خوب در تهران

    چه کسانی به روانکاو مراجعه می کنند؟

    روانکاوی برای بسیاری از مشکلات روانی و اختلالات شخصیت از جمله موارد ذکر شده در زیر می تواند بسیار مفید باشد:

    – اضطراب

    – افسردگی

    -وسواس(اختلال شخصیت وسواسی)

    -اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی، پارانوئید و اختلال دوقطبی

    -فوبیا

    -کمبود اعتماد به نفس

    -سوء مصرف مواد و مشکلات جنسی

    روانکاو یا روانپزشک

    در واقع روانکاو کمک می کند تا فرد مشکلات خود را ریشه ای حل کند و البته فرایندی زمانبر و پیچیده می باشد اما نسبت به سایر روشهای درمانی نتیجه پایدارتر و عمیق تری دارد. مراجع پس از پایان جلسات، تغییرات زیادی در احساسات، کنترل هیجانات، بهبود روابط با اطرافیان، شیوه تفکر و سبک زندگی مشاهده و احساس بهتری در زندگی تجربه می کند.

    روانکاوی برای چه کسانی مناسب نیست؟

    برخی افراد نیاز دارند که به مشکلاتشان زود پاسخ داده شود، این افراد که ممکن است علائمی مثل افسردگی یا علائم شبیه به این را داشته باشند، در واقع بهتر است از روش‌های دارو درمانی یا روان درمانی استفاده کنند.

    همچنین افرادی که با درمانگر خود صادق نیستند، افرادی که انگیزه ای برای تغییر خود و بهبود زندگی ندارند، افرادی که شخصیت ضد اجتماعی دارند و یا از شرایط فعلی خود ناراضی نیستند، جلسات روانکاوی برای این دسته از افراد نمی تواند کارایی داشته باشد.

    لکه جوهر e1650725070739 - روانکاو خوب در تهران | فرق روانشناس و روانکاو چیست؟
    روانکاو خوب در تهران

    تست لکه جوهر رورشاخ

    مکانیسم‌های دفاعی‌ای که در ناخودآگاه وجود دارد، غیر قابل دسترس بودن آن را تشدید می‌کنند. لکه جوهر به خودی معنای خاصی ندارد، در واقع مهم این است که لکه جوهر نا مبهم است. اما چیزی که شما در آن می‌خوانید اهمیت زیادی دارد. افراد بسته به ارتباطات ناخودآگاهی که در ذهن آن‌ها نقش بسته است، چیزهای مختلفی می‌بینند.

    آزمون جوهر رورشاخ یک آزمایش تصویری است، چرا که بیمار برای تفسیر جوهر اطلاعات را در ناخودآگاه خود تصویر می‌کند. با این وجود، روانشناسی مثل اسکینر وجود دارد که از این روش انتقاد کرده اند. این انتقاد به خاطر وابستگی به تصور و تحلیل خود شخص و غیر علمی بودن به وجود آمده است.

    لغزش فرویدی

    افکاری که در ناخودآگاه فرد نقش بسته است، می‌توانند با نابهنجار خوانی که به عنوان یک لغزش فرویدی یا لغزش زبانی شناخته می‌شوند، به خودآگاه فرد برسند. در واقع با گفتن چیزی که واقعاً قصد بیان آن را نداشتیم، منظوری که در ذهن داریم را کاملاً آشکار می‌کنیم. برای این که این موضوع برای شما ملموس‌تر باشد، در اینجا مثالی ذکر می‌کنیم.

    فرض کنید یک متخصص تغذیه سخنرانی می‌کند و می‌خواهد بگوید ما همیشه باید بهترین نان را طلب کنیم، اما به جای نان اشتباهاً کلمه تخت را به کار می‌برد. یا این که فرد ممکن است شریک عاطفی جدید دوستش را با نام همسر قبلی او که بیشتر دوستش داشته صدا بزند.

    فروید می‌گوید لغزش زبانی موجب بینش کامل روانکاو از ذهن ناخودآگاه می‌شود. در لغزش زبان هیچ چیزی اتفاقی نیست و هر رفتاری از جمله لغزش زبان، باید به طور کاملاً مورد توجه قرار بگیرد.

    روانکاو آنلاین ؛ روانکاوی چیست؟ کلینیک روانکاوی در تهران

    تداعی آزاد

    یکی دیگر از تکنیک‌های به روز و شناخته شده روانشناسی، تداعی آزاد است. در این روش بیمار هر آنچه در ذهن خود دارد را بلند بلند می‌گوید. هر چیزی که به ذهن او خطور می‌کند، باید گفته شود و مورد توجه روانکاو قرار بگیرد. این تکنیک به این شکل است که درمانگر لیستی از کلمات را بخواند، و بیمار با اولین کلمه‌ای که به ذهنش می‌رسد پاسخ دهد. مثلاً اگر روانکاو بگوید مادر، جوابی که مراجع می‌دهد می‌تواند بخشی از خاطرات سرکوب شده او را پیدا کند.

    اگر مراجع از گفتن چیزی که در ذهنش آمده مقاومت کند، این روش هیچ فایده‌ای ندارد. از طرف دیگر اگر مراجع مکث‌های طولانی در جواب دادن به شما داشته باشد، اغلب سرنخ مهمی را فراهم می‌کند که او دارد به خاطرات سرکوب شده نزدیک می‌شود. در نتیجه روانشناس باید کند و کاو بیشتری در آن زمینه داشته باشد.

    فروید گزارش می‌دهد که مراجعان هنگام تداعی آزاد ممکن است چنان خاطره شدیدی را به یاد بیاورند که گویی دوباره در حال تجربه آن هستند. این مثل یک فلاش بک از جنگ یا تجربه تجاوز است. این رنج و درد دوباره برای فرد زنده می‌شود و لحظات سختی را می‌گذراند. یادآوری وقایع استرس‌زا باعث می‌شود تا مراجع تخلیه هیجانی کند. فروید با استفاده از این تجربیات شدید احساسی، می‌تواند به سرنخ‌های مهمی در درمان مراجع برسد.

    تجزیه و تحلیل رویا

    فروید معتقد است که خواب هایی که افراد می‌بینند، جاده با شکوهی است که به سمت ناخودآگاه دارند. او می‌گوید ذهن آگاه مثل مأمور سانسور است اما هنگام خواب، هوشیاری فرد کمتر شده و بنابراین ناخودآگاه پیدا می‌شود. ایده‌های سرکوب شده در خواب ها به سطح می‌آیند؛ البته از طرف دیگر ممکن است چیزی که از خواب خود به یاد می‌آوریم دستخوش تغییر شود.

    بنابراین لازم است روانکاو بین محتوای آشکار و محتوای پنهان یک رویا تفاوت قائل شود. مورد دوم، معنای واقعی خواب ها است. فروید می‌گوید معنای واقعی که در یک خواب نهفته است، اهمیت جنسی داشته و نظر نظریه سمبل گرایی جنسی، معنای اصلی رؤیاهایی با مضامین مشترک را بیان می‌کند.

    کاربرد بالینی

    روانکاوی یک درمان بین المللی است. در این روش برای این که فرد را از شرایط فشار یا آسیب روانی خارج کنیم، باید دیدگاه او درباره زندگی را تغییر دهیم. فرضیه این روش بر این اساس است که دیدگاه ناسازگار کنونی با عوامل شخصیتی عمیقی گره خورده است.

    بنابراین برای حل مسئله، به جای کاهش علائم، سعی می‌کند تا مشکل را از ریشه برطرف کند. اختلالات اضطرابی مثل فوبیا، پانیک اتک، وسواس فکری یا استرس بعد از سانحه، همگی در رویکرد روانکاوی چاره‌ای بسیار مؤثر دارند.

    هدف روانکاو چیست؟

    هدف اصلی روانکاو این است که با کمک به مراجع، تلاش کند تا نهاد شخصی او را تغییر دهد. روانکاو باید منشأ اضطراب یا آسیب روانی کنونی فرد را تشخیص داده و آن را درمان کند. سالزمن گفته که در روان پزشکی کمک چندانی به مراجعان با مشکلات وسواس، فوبیا و سایر اختلالات اضطرابی نمی‌شود.

    با این حال می‌تواند در زمینه اضطراب‌های عمومی به کمک مراجعان برسد. از طرف دیگر، سالزمن نگران این است که روانکاوی علائم وسواس را گسترش دهد چرا که این افراد بیش از حد نگران هستند و در مورد گرفتاری‌هایی که دارند، حساسیت زیادی به خرج می‌دهند.

    روانکاو ایرانی در کانادا

    1cafa32dc1fbde9452f2e059ee0c54d369d62148 e1650725090817 - روانکاو خوب در تهران | فرق روانشناس و روانکاو چیست؟
    روانکاو خوب در تهران

    افسردگی و روانکاوی

    افسردگی می‌تواند تا حدودی با رویکرد روانکاوی بهبود پیدا کند. در این رویکرد افسردگی را به آسیبی که کودک هنگام جدایی از والدین خود دارد، ربط می‌دهند. این تجربه ممکن است در آینده کودک را به احساس افسردگی دچار کند. درمان روانکاوانه برای اختلال افسردگی به این صورت است که مراجع به یادآوری تجربه اولیه تشویق می‌شود. درمانگر باید فشارهایی که بر اثر آن تجربه در ذهن فرد شکل گرفته را برطرف کند.

    از آن جایی که فرد افسرده بیش از حد به دیگران وابسته است، باید مراقبت ویژه‌ای از آن‌ها به عمل آورد. باید از وابستگی مراجعان کاسته و یک روش کاربردی‌تر برای درک پذیرش آسیب، طرد شدن و تغییر در زندگی به آن‌ها آموزش داد. از طرف دیگر، برخی روانشناسان گزارش کرده اند که درمان روان پویشی فقط در برخی موارد موفق آمیز بوده است.

    دلیل این اتفاق این است که افراد افسرده برای همکاری در جلسات بی‌انگیزه هستند. در چنین مواردی بهتر است از یک رویکرد مستقیم و چالش برانگیز بهره برد. دلیل دیگر شکست روند درمان برخی از بیماران افسرده با رویکرد روانکاوی این است که این افراد انتظار درمان سریع دارند.

    بنابراین از آن جا که روانکاوی چنین چیزی را به افراد ارائه نمی‌کند، مراجع ممکن است درمان را ادامه ندهد یا اینکه بیش از اندازه به دنبال پیدا کردن راهبردی برای نگه داشتن رابطه انتقال وابسته با تحلیل‌گر باشد.

    رویکرد روانکاوی، خوب یا بد؟

    • در این رویکرد باید مواردی را مدنظر داشته باشید:
    • درمان زمان بر است و بعید است که سریعاً جواب دهد
    • افراد باید برای سرمایه گذاری وقت و هزینه زیاد در این روند درمانی آماده باشند
    • ممکن است در طول درمان با خاطراتی دردناک که سرکوب شده اند مواجه شوند؛ این امر ممکن است ناراحتی آن‌ها را افزایش دهد.
    • این درمان برای همه اختلالات مؤثر نیست
    • ماهیت رویکرد روانکاوی، عدم تعادل قدرت بین مراجع و درمانگر را به وجود می‌آورد. در نتیجه در این روند درمانی، موضوعات اخلاقی بسیار مطرح هستند و با یک درمانگر و کلینیک معتبر این درمان را شروع کنید.

    در یک بررسی کلی، نمی‌توان روانکاوی را تائید یا رد کرد. این یک ساختار کلی است که بخش‌های مختلفی دارد؛ بنابراین برخی از این بخش‌ها باید پذیرفته شوند، برخی دیگر رد شده و قسمت‌هایی هم به تغییر جزئی نیاز دارند. روش مطالعه موردی که در این رویکرد وجود دارد مورد انتقاد واقع می‌شود؛ چرا که جای تردید است که آیا کلیات می‌توانند معتبر باشند یا خیر.

    6 روانکاو خانم خوب در تهران | بهترین دکتر روانکاو خانم

    مثال‌ هایی درباره تاثیر تجربیات کودکی بر ناخودآگاه

    بگذارید این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم؛ فرض کنید شما با دوست خود به رستوران می‌روید. کودک شیطان میز بغل دستی به سمت میز شما آمده و بر روی شما و دوستتان نوشابه می‌ریزد. حال شما و دوستتان واکنش‌های متفاوتی را نشان می‌دهید. دوست شما می‌خندد و می‌گوید: “وای چه اتفاق بامزه‌ای! اشکالی نداره، میرم خونه و لباسم رو عوض می‌کنم”.

    اما شما مضطرب و عصبانی شده و یا حتی ممکن است از این اتفاق بغض کنید. در واقع اینکه یک کودک بر روی شما نوشابه ریخته است، شما را به قدری تحت تاثیر قرار می‌دهد که اعتماد به نفس خود را از دست داده و احساس تحقیر شدن به شما دست خواهد داد. شاید شما از این موضوع بی‌خبر باشید؛ اما واقعیت امر این است که این واکنشی که در مقابل این اتفاق نشان داده‌اید، به احتمال زیاد ریشه در کودکی شما دارد.

    در واقع ممکن است دوست شما در کودکی در خانواده‌ای رشد کرده است که اگر کاری مانند کار آن کودک شیطان را انجام می‌داد، با واکنش‌هایی مانند کتک زدن، تحقیر کردن و یا دعوا کردن مواجه نمی‌شد. اما شما در خانواده‌ای رشد کرده‌اید که اگر در کودکی بر اثر بی‌دقتی، غذا یا نوشیدنی از دستتان به زمین و یا بر روی شخص دیگر می‌ریخت، احتمالاً با واکنش‌های خشونت آمیز و تحقیرکننده خانواده مواجه می‌شدید.

    همین موضوع رفتار و واکنش شما در مقابل این اتفاق مشابه را در زمان حال رقم زده است. یا در مثالی دیگر فرض کنید که فردی در خانواده‌ای سرزنشگر، کنترلگر و طردکننده رشد کرده است؛ به طور مثال مادر خانواده ممکن است مدام کودک را تحت رفتارهای خشونت‌آمیز مانند کتک زدن، دعوا کردن و یا تحقیر کردن قرار داده باشد. حال این کودک وقتی که بزرگ می‌شود، برای جلوگیری از طرد شدن توسط دیگران، چه در محیط کار، چه در میان دوستان و چه در مقابل همسر و یا شریک عاطفی خود، ممکن است واکنش‌های نادرست متفاوتی را نشان دهد.

    یکی از متداول‌ترین این واکنش‌ها، دادن باج عاطفی و یا کوتاه آمدن از خواسته‌های منطقی در روابط است. فرد مدام از خواسته‌های خود کوتاه آمده و به دیگران باج می‌دهد تا او را در رابطه نگه دارند. یا واکنش فرد دیگر ممکن است به این صورت باشد که از اجتماع دوری می‌کند.‌ فرد از ترس اینکه مبادا توسط دیگران طرد شود، اصلاً وارد هیچ رابطه‌ای نمی‌شود.

    پس می‌بینید که تجربیات کودکی چقدر می‌توانند در زندگی ما تاثیرگذار باشند. حتی روانشناسان دریافته‌اند که تجربیاتی که کودک در ۷ سال اول زندگی خود با آنها مواجه شده است، به نوعی می‌توانند زندگی آینده او را رقم بزنند. اینجا است که یک روانکاو خوب در تهران به کمک ما آمده و با واکاوی و کشف آن اتفاقات مخرب، ما را از باتلاقی که در آن گیر افتاده‌ایم نجات می‌دهد.

    در واقع یک روانکاو همانند یک جراح عمل کرده و آن توده‌های دردناک نشات گرفته از کودکی ما را که در عمق ناخودآگاه ما نفوذ کرده‌اند، بیرون کشیده و ناهوشیار ما را پاکسازی می‌کند. دقیقاً همانند یک پزشک متخصص سرطان که توده سرطانی را از داخل بدن بیرون آورده و بیماری را درمان می‌کند. روانکاو به ما کمک می‌کند تا کودک بی‌پناه درونمان را نوازش و از او دلجویی کنیم. کودکی که نیاز به مراقبت و درمان زخم‌هایش دارد، می‌تواند در پروسه روانکاوی بهبود یابد.

     

    در انتخاب روانکاو نکاتی که لازم است بدانیم:

    افرادی که قصد روانکاوی شدن دارند و برای پیدا کردن روانکاو خوب در تهران، لازم است که درمانگر خود را به درستی انتخاب کنند. روانکاو، روان‌پزشک یا روان‌شناسی است که روانشناسی بالینی خوانده و بعد از پایان، دوره روانکاوی را گذرانده باشد. علاوه بر این باید خودش هم روانکاوی شده باشد و دوره‌هایی را تحت‌نظر یک روان تحلیل گر مجرب بگذراند تا بتواند بیمارانش را درمان کند. بعد از طی این مراحل، فرد می‌تواند در حیطه روانکاوی فعالیت کند.

    نتیجه گیری

    روانکاو یک روانشناس است و تفاوت آن‌ها با یکدیگر در رویکردی است که برای درمان مسائل در پیش می‌گیرند. نگاه یک روانکاو بسیار عمیق و ریزبینانه است؛ او تلاش می‌کند تا در ناهشیار و ناخودآگاه ذهن فرد کاوش کند تا بلاخره منشأ مشکل را پیدا کند.

    جلسات روانشناسی ممکن است بعد از 20 جلسه به اتمام برسد، اما به دلیل تحلیلی بودن کار روانکاو جلسات آن طولانی‌تر و بیشتر از دیگر رویکردها است. اگر شما مشکلی دارید که سال‌ها درگیر آن هستید، می‌توانید به روانکاو مراجعه کنید تا مشکل شما را ریشه‌یابی کند.

    photo ۲۰۱۹ ۱۰ ۱۹ ۱۵ ۰۰ ۰۵ 1 768x1024 - روانکاو خوب در تهران | فرق روانشناس و روانکاو چیست؟

    درمانگر مشکلات: اضطرابی، خلقی، شخصیت، بین فردی، ارتباطی و مشکلات جنسی
    رواندرمانگر پویشی
    درمانگر هنر درمانی پویشی
    گروه درمانگر پویشی سایکودراما

    نگاهی به سوابق تحصیلی پژوهشی و اجرایی دکتر آرش رستمی

    • دکترای تخصصی روانشناسی بالینی
    • کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی خانواده درمانی
    • کارشناسی روانشناسی بالینی
    • پروانه تخصصی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران
    • تجربه بالای 13000 ساعت رواندرمانی تخصصی
    • تحت سوپرویژن تخصصی رواندرمانی پویشی فشرده کوتاه مدت از سال 97 تا کنون 
    • عضو انجمن روانشناسی ایران
    • عضو انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
    • کارشناس برنامه زنده تلویزیونی ایران شهر شبکه تهران
    • کارشناس شبکه سلامت 
    • کارشناس ثابت برنامه نغمه صحت با موضوع موسیقی درمانی 
    • ساخت آیتم روانشناسی برنامه مشق عشق شبکه آموزش ( نویسنده، کارگردان، کارشناس)
    • پژوهشگر برگزیده ششمین کنگره انجمن روانشناسی ایران
    • بنیانگذار کلینیک روانشناسی بوجیکا
    • مسئول برگزاری کارگاههای روانشناسی و روانپزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران
    برای آشنایی بیشتر با دکتر آرش رستمی و تعیین وقت اینجا کلیک کنید

     

     

    برای استفاده از خدمات روانکاوی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان با شماره های زیر تماس بگیرید

      02122636858 – 02122622006 

    مقالات مرتبط

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۷ رای
    مقالات مرتبط
    ۳ نظرات
    1. مهران خرمیان می گوید

      سلام، من مردی ۵۹ ساله در آمریکا هستم که به دنبال درمان برای کار بر روی ایگو ایده آل هستم. آیا می توانید به من کمک کنید تا مرا به یک درمانگر مرد تحصیلکرده و بسیار مجرب در ایران معرفی کنید؟ با سپاس

      1. بوجیکا می گوید

        سلام وقتتون بخیر
        بله دکتر رستمی رو بهتون معرفی میکنم از روانکاوان خوب مجموعه هستند، پیام بذارید در واتس اپ براتون نوبت تعیین بشه🌹

      2. بوجیکا می گوید

        با سلام و درود
        در واتسپ درخواست نوبت با دکتر آرش رستمی رو ارسال کنید براتون وقت تنظیم میشه

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.