10 گرایش کاری روانشناس ( انواع رشته های روانشناسی )

  • روانشناس

    روانشناس

     

    انواع مختلف روانشناسی چیست و دقیقاً در انواع شاخه های روانشناسی چه کاری انجام می دهند؟ وقتی مردم اصطلاح روانشناس را می شنوند، بسیاری از افراد بلافاصله تصور می کنند که زن یا مردی در یک دفتر نشسته و درحال یادداشت برداری از شنیده ها و در حالی که به یک مراجع  روی یک مبل چرمی نشسته است، مشاوره می دهد. مطمئناً، روانشناسان زیادی هستند که به این نوع شیوه درمانی مشغول هستند، اما افرادی که در حوزه روانشناسی فعالیت می کنند، کارهای دیگری نیز انجام می دهند.

    آیا می دانید روانشناسانی هستند که نحوه کار و تعامل افراد با ابزارهای موجود در محیط خود را مطالعه می کنند؟ یا اینکه برخی روانشناسان روشهایی برای کمک به کند کردن گرم شدن کره زمین ارائه می دهند؟ در زیر لیستی از برخی زمینه های تخصصی و وظایف مرتبط با آنها آورده شده است.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه های گوناگون و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    How Much Does a Psychologist Make in the United States 770x480 300x187 - 10 گرایش کاری روانشناس ( انواع رشته های روانشناسی )
    روانشناس

    روانشناسان فیزیولوژیک

    این روانشناسان گاهی اوقات روانشناسان بیولوژیکی یا روانشناسان فیزیولوژیکی نیز نامیده می شوند. آنها درباره مغز و رفتار تحقیقاتی انجام می دهند. با بررسی مبانی عصبی رفتار، متخصصان بیوفیزیولوژیک قادرند عوامل بیولوژیکی مختلفی را درک کنند که ممکن است بر نحوه تفکر، احساس و عملکرد افراد تأثیر بگذارد.

    این نوع روانشناس همچنین ممکن است نحوه تأثیر بیماری مغزی و آسیب دیدگی را بررسی کند. محققان با درک بهتر نحوه آسیب دیدگی افراد از چنین آسیب ها و بیماری ها، می توانند راه های جدیدی برای پیشگیری، معالجه و مدیریت بیماری های جدی مغزی و تروما پیدا کنند.

    روانشناسان بالینی

    روانشناسان بالینی افراد مبتلا به پریشانی روانی و بیماری روانی را ارزیابی، تشخیص و معالجه می کنند. آنها همچنین روان درمانی انجام می دهند و برنامه های درمانی را تهیه می کنند.

    روانشناسان بالینی غالباً در بیمارستان ها، کلینیک های بهداشت روان و مطب های خصوصی فعالیت می کنند. آنها در انواع روش های درمانی آموزش دیده اند اما ممکن است در معالجه برخی از اختلالات یا کار با برخی از افراد خاص تخصص داشته باشند. به عنوان مثال، یک روانشناس بالینی ممکن است در حوزه هایی مانند درمان سوء مصرف مواد، سلامت روان کودک، سلامت روان بزرگسالان یا سلامت روانی سالمندان تخصص داشته باشد. در حالی که روانشناسان بالینی اغلب در محیط های پزشکی فعالیت می کنند، آنها پزشک نیستند و در اکثر موارد نمی توانند داروها را تجویز کنند.

    روانشناس خوب 300x163 - 10 گرایش کاری روانشناس ( انواع رشته های روانشناسی )
    روانشناس

    روانشناسان شناختی

    روانشناسان شناختی نحوه تفکر افراد را بررسی می کنند، از جمله موضوعاتی مانند تصمیم گیری و حل مسئله. این نوع روانشناس علاقه مند به نحوه پردازش، یادگیری، ذخیره، شناسایی و استفاده از مغز است.

    روانشناسان شناختی ممکن است در محیط های مختلفی از جمله دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز توانبخشی، بیمارستان ها، سازمان های دولتی و در کارهای خصوصی کار کنند. افراد حرفه ای در این زمینه غالباً وظایف مختلفی مانند انجام تحقیق و کار با بیماران را انجام می دهند.

    مانند سایر زمینه های روانشناسی، روانشناسان شناختی اغلب تخصص خود را در یک موضوع خاص مانند حافظه، رشد زبان، توجه، حل مسئله یا ناتوانی های یادگیری انتخاب می کنند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه های گوناگون و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    روانشناسان اجتماعی

    این نوع روانشناس تحقیقاتی را در مورد موضوعات بهداشتی جامعه انجام می دهد. آنها همچنین به دنبال آموزش جامعه و تدوین برنامه های پیشگیری هستند. این متخصصان متمرکز بر کمک به ایجاد تغییرات مثبت در سطح فردی و جامعه هستند.

    شما ممکن است روانشناسان جامعه را در طیف وسیعی از اقدامات در دانشگاه ها، سازمان های دولتی، سازمان های جامعه و مشاغل خصوصی به عنوان استاد، مشاور، مشاور سیاسی، مدیر برنامه و محقق مشغول به کار ببینید. تحقیقات در این زمینه بسیار متمایل به عمل است و تمرکز بر توسعه راه حل های دنیای واقعی است که می توانند بلافاصله عملی شوند. روانشناسان جامعه برای رفع مشکلات اجتماعی تلاش می کنند.

    روانشناسان مقایسه ای

    روانشناسان تطبیقی ​​رفتار گونه های مختلف را مطالعه می کنند، خصوصاً چگونگی تفاوت رفتار حیوان و انسان. چرا حیوانات را مطالعه می کنیم؟  در حالی که به وضوح تفاوت های عمده ای وجود دارد، فرض بر این است که برخی موارد ممکن است برای همه گونه ها صادق باشد.

    بنابراین مطالعه رفتارها و واکنش حیوانات مانند موش و سگ می تواند بینشی از رفتارهای انسان نیز داشته باشد. چنین مشاهداتی در سراسر تاریخ روانشناسی مهم بوده است. کار با گربه ها، کار پاولوف با سگ ها و کار اسکینر با کبوترها فقط برخی از نمونه های روانشناسی مقایسه ای است که در آن رفتار حیوانات می تواند بینشی از رفتار انسان داشته باشد.

    روانشناسان تجاری

    روانشناسان مصرف کننده همچنین به عنوان روانشناسان بازاریابی شناخته می شوند، رفتار مصرف کننده را تحقیق می کنند و استراتژی های بازاریابی را برای ارتقاء مشاغل توسعه می دهند. این نوع روانشناس در کمک به مشاغل در درک بهتر آنچه باعث می شود مصرف کنندگان محصولات و خدمات را خریداری کنند درگیر است. آنها تحقیق می کنند که چگونه خریداران به پیام های بازاریابی پاسخ می دهند، استراتژی های تصمیم گیری را تجزیه و تحلیل می کنند و نقشی را که عواطف در خرید بازی می کنند، بررسی می کنند.

    این متخصصان به مشاغل کمک می کنند تا پیام های بازاریابی را توسعه دهند، مخاطبان هدف را شناسایی کنند، محصولاتی را ایجاد کنند که برای مصرف کنندگان خاص جذاب باشد. آنها این کارها را با استفاده از نظرسنجی های تحقیقات بازار، آزمایش ها، مشاهدات طبیعت گرایانه و گروه های متمرکز مصرف کننده انجام می دهند.

    روانشناسان مشاوره

    روانشناسان مشاوره روان درمانی را برای افرادی انجام می دهند که از اختلالات روانی، مشکلات رفتاری، مشکلات عاطفی، استرس و موارد مرتبط با آن رنج می برند. این متخصصان مشترکات زیادی با روانشناسان بالینی دارند.

    crisis pregnancy center 1 300x200 - 10 گرایش کاری روانشناس ( انواع رشته های روانشناسی )
    روانشناس

    روانشناسان فرهنگی

    روانشناسان فرهنگی به این موضوع نگاه می کنند که مردم در فرهنگ ها چگونه متفاوت هستند و چگونه تعلقات فرهنگی بر رفتار تأثیر می گذارد. آنها غالباً بررسی می کنند که چگونه جنبه های مختلف رفتار ممکن است جهانی یا متفاوت در فرهنگ های مختلف باشد.

    به عنوان مثال، روانشناسان فرهنگ ممکن است بررسی کنند که چگونه سبک های والدین بین فرهنگ های جمع گرایانه در مقابل فرهنگ های فردگرایانه و همچنین اینکه چگونه این تفاوت ها در تربیت بر رفتار بزرگسالان تأثیر می گذارد.

    روانشناسان رشد

    روانشناسان رشد و نمو، رشد و نمو انسان را در کل طول عمر تحقیق می کنند. برخی روی دوره خاصی مانند اوایل کودکی، بزرگسالی، بزرگسالی یا سالمندی تمرکز دارند. این متخصصان ممکن است کارهایی از قبیل ارزیابی کودکانی که ممکن است دچار تاخیر در رشد یا ناتوانی شوند، بررسی موضوعات مرتبط با سالخوردگی و مطالعه مهارتهای زبانی را انجام دهند.

    برخی روانشناسان توسعه ممکن است بر تحقیقات متمرکز شوند و درک ما را از مسائل مربوط به رشد که می توانند در طول زندگی بوجود بیایند، اضافه کنند. سایر متخصصان ممکن است کارهای متفاوتی را با مشتریانی انجام دهند که برای مقابله با مسائل مربوط به توسعه به کمک نیاز دارند.

    روانشناسان آموزشی

    این روانشناسان نحوه یادگیری و روند آموزش افراد را مطالعه می کنند. این ممکن است شامل توسعه استراتژی های آموزشی و تکنیک های آموزش باشد. برخی روانشناسان تحصیلی، مهارتهای ذهنی یا ناتوانی یادگیری را مطالعه می کنند.

    این نوع روانشناس به بررسی تأثیر عوامل اجتماعی، شناختی و عاطفی بر فرآیند یادگیری می پردازد. برخی از متخصصان در این زمینه در شناسایی و مقابله با مشکلات احتمالی که ممکن است در یادگیری کودکان اختلال ایجاد کند تخصص دارند. برخی دیگر در تحقیق در مورد فرآیند یادگیری تخصص دارند، در حالی که برخی ممکن است در عوض بر روی طراحی مواد آموزشی که حداکثر نتایج یادگیری را دارند تمرکز کنند.

    روانشناسان مهندسی

    روانشناسان مهندسی متمرکز هستند تا با بهبود ماشین آلات، تجهیزات، فناوری و محیطهای کاری، روشهای افزایش تواناییهای انسانی را کشف کنند. در حالی که برخی ممکن است روی تحقیقات اساسی تر تمرکز کنند، اما این اغلب زمینه ای کاربردی است. روانشناسان مهندسی برای حل مشکلات دنیای واقعی و توسعه راه حلهایی که می توانند کاربردهای عملی در زندگی روزمره داشته باشند، کار می کنند.

    روانشناسان مهندسی وظیفه دارند فناوری را توسعه دهند که در صنعت مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد تا بیماران به بهبودی سریعتر کمک کنند. آنها همچنین در طراحی و پالایش محصولاتی که مردم هر روز از جمله تلفن های همراه و وسایل نقلیه موتوری استفاده می کنند، کمک می کنند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه های گوناگون و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    مطالب پیشنهادی

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.