دکتر روانشناس خوب |دکتر روانشناس بالینی چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

دکتر روانشناس بالینی در زمینه اختلالات و آسیب های روانی کار مداخله و درمان انجام میدهد

دکتر روانشناس خوب درواقع به بررسی مشکلات روانی و عاطفی فرد می پردازد و به شناخت شما از خود و بهتر شدن توانایی مقابله تان کمک می کند.

  • دکتر روانشناس خوب باید چگونه باشد؟

    shutterstock 198140150 300x200 - دکتر روانشناس خوب |دکتر روانشناس بالینی چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟
    دکتر روانشناس خوب
    رواندرمانگر درواقع به بررسی مشکلات روانی و عاطفی فرد می پردازد و به شناخت شما از خود و بهتر شدن توانایی مقابله تان کمک می کند.

    دکتر روانشناس خوب شامل چه اهدافی است؟

    – الگوهای آسیب زای رفتاری در فرد را تغییر می دهد.
    -احساس ارزشمندی در فرد را بالا می برد و بهبود می بخشد.
    -به حل و فصل تعارض ها می پردازد.
    در واقع رواندرمانگر به شما یاد می دهد که چگونه به خودتان کمک کنید. در بعضی از موارد رواندرمانگر، به شما یاد می دهد که چگونه گذشته تان را درک کنید و با زمان حال تطبیق دهید. در واقع به شما کمک می کند که یاد بگیرید چگونه پاسخ های مناسبی برای مشکلاتتان بیابید و شیوه های آن را به شما آموزش می دهند.

    فرق مشاوره و روان درمانی چیست؟

    مشاوره بیشتر برای راهنمایی و راهکار گرفتن برای مشکلی خاص و در تعداد جلسات محدودتر انجام می شود. روان درمانی به درمان بیماریهای روانی یا ایجاد تغییرات ماندگارتر و وسیع تر بکار می رود و معمولا هر روان درمانگر از یک روش خاص درمانی پیروی می کند.

    مرکز مشاوره کودک و خانواده بوجیکا، آماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.

     تماس  :  02122636858  –  09212773724

    دکتر روانشناس خوب چه خصوصیاتی باید داشه باشد؟

     

    1- دکتر روانشناس خوب باید متعهد به اخلاق حرفه ای باشد

    رواندرمانگر باید با همدلی، درک، حمایت و راهنمایی، امکان رویارویی با احساسات و بهبودی مراجع را در چارچوب روان درمانی محقق سازد. وقتی روان درمانگری به برآورده ساختن نیازهای ( هیجانی یا غیره) خودش توسط مراجع فکر کند، از مرز حرفه ای خود تخطی کرده است و پروسه روان درمانی را با صدمه مواجه می کند.

    2-  دکتر روانشناس خوب شرایطی ایجاد کند که مراجع احساس امنیت و راحتی داشته باشد

    در حضور روان درمانگرتان چه احساسی دارید؟ آیا در حضور رواندرمانگر خود احساس آرامش و امنیت دارید؟ آیا  می توانید راحت در مورد مشکلاتتان صحبت کنید؟آیا رواندرمانگری که انتخاب کرده اید سرد و بی احساس است یا بیش از اندازه احساساتی است؟ در واقع این نکته حائز اهمیت است که شما با رواندرمانگر خود احساس راحتی کنید و به راحتی بتوانید درمورد مشکلتان با وی صحبت کنید.

    3- دکتر روانشناس خوب توسط یک رواندرمانگر ارشد تحت درمان باشد و یا درمان خود را به پایان رسانده باشد:

    بهترین راه برای اینکه به کسی کمک کنیم تا بهبود یابد این است که در ابتدا خودمان روان درمانی شده باشیم و فرآیند بهبودی را تجربه کرده باشیم نه اینکه فقط مکتفی به نظریه های روان درمانی باشیم. درواقع رواندرمانگری که خود روان درمانی شده است می تواند بهتر به حل مشکلات دیگران کمک کند.

    4-دکتر روانشناس خوب باید در زمینه رواندرمانی تخصص کافی داشته باشد

    در واقع رواندرمانگری انتخاب کنید که مدرک تحصیلی معتبر دارند و آموزش  و تجربه لازم را در زمینه روان درمانی دیده اند.

    dps therapy 300x201 - دکتر روانشناس خوب |دکتر روانشناس بالینی چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟
    دکتر روانشناس خوب

    5- دکتر روانشناس خوب باید تحت روانشناس نظارتی (Supervision) یک رواندرمانگر ارشد باشد

    یکی از مهمترین فعالیت های حرفه ای برای هر رواندرمانگری شرکت در جلسات با سایر رواندرمانگرها یا دریافت مشاوره از استاد ناظر ( Supervisor ) خود است. در واقع مشورت با دیگر درمانگرها بسیار حائز اهمیت است. از جمله: افق دید روان درمانگر گسترش می یابد. نقاط ضعف خود را کشف می کند. مشکلات مراجع کننده ها را مرور می کند. در واقع مشاوره با سایر روان درمانگرها به رواندرمانگر کمک می کند که بازخوردهای سازنده و مفیدی در مورده نحوه درمانش دریافت کند. حتی بهترین روان درمانگران هم از کمک سایر همکاران خود بهره مند می شوند.

    6- رویکرد درمانی دکتر روانشناس خوب باید با مراجعین و مشکلتان متناسب باشد

    در واقع رویکردهای نظری مختلفی در کار روان درمانی وجود دارد. به عنوان مثال اگر شما به وجود انگیزه های ناهشیار برای رفتارتان قائلید و به دنبال این هستید که مشکلتان به صورت عمقی حل شود بهتراست مراجع به رواندرمانگری با رویکرد روانکاوانه کنید.
    اگر به دنبال مداخلات سطحی تر هستید و به دنبال عوض کردن افکارتان هستید و اگر تصور می کنید اگر افکارتان تغییر یابد زندگیتان بهتر می شود می توانید به رواندرمانگر شناختی مراجعه کنید. اگر نمی خواهید در مورد گذشه و والدینتان صحبت کنید بهتر است به روان درمانگری با رویکرد رفتاری مراجعه کنید.
    اگر هدفتان از روان درمانی تنها متکی به خودتان نیست و می خواهید روی رابطه با همسرتان کار کنید بهتر است به همراه هم به یک زوج درمانگر مراجعه کنید. اگر می خواهید بر روی کل خانواده کار کنید بهتر است به یک خانواده درمانگر مراجعه کنید.
     نکته مهم اینکه : یک دکتر روانشناس خوب و ماهر مشکلات شما را حل نمی کند بلکه به شما کمک می کنند که خودتان مشکلاتتان را حل کنید.

    7- دکتر روانشناس خوب مراجع خود را قضاوت یا نصیحت نمی کند

    درواقع یک رواندرمانگر خوب آماده شنیدن بازخورد است و اگر چیزی باعث آزار و ناراحتی مراجعش شده باشد آن را می پذیرد. یک رواندرمانگر خوب در واقع به شما توضیح می دهد که چگونه به شما در حل مشکلاتتان کمک خواهد کرد و رویکرد درمانی خود را مشخص می کند. آنها به شما نشان می دهند چه زمانی در روان درمانی دارید پیشرفت می کنید. در واقع یک رواندرمانگر خوب مراجع خود را قضاوت نمی کند و در جلسه درمان مراجع خود را پند و نصیحت نمی کند.

    IMG 20171212 103427 300x300 - دکتر روانشناس خوب |دکتر روانشناس بالینی چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

     
    کلینیک روانشناسی بوجیکا اماده ارائه خدمات روانشناسی و روانپزشکی می باشد.
    جهت تعین وقت اینجا کلیک کنید

     

    روانکاوان چه کسانی هستند و چه کمکی به ما می کنند؟
    روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟
    روانکاوی چیست؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.