دوپامین چیست؟ راههای افزایش دوپامین

  • دوپامین هورمون عشق

    دوپامین،هورمون عشق

    عشق و عاشقی بر عهده مغز است و قلب تنها مسئول نیست. قطعا شما نیز با شنیدن این جمله تعجب میکنید اما حقیقت موضوع نشان میدهد که ایجاد پدیده عشق از مغز سرچشمه میگیرد. بدن ما هورمون عشق را هنگامی که عاشق هستیم به مقدار فراوانی تراوش میکند .

    احساس آرامش عاشقانه‌ای که در طی زمان عاشقی تجربه می‌کنیم، به میزان قابل توجهی تحت اثرگذاری (تاثیر) این هورمون می‌باشد.

    اثر بالا رفتن میزان این هورمون بی شباهت به اثرات بعضی مواد روانگردان و ورزش‌های سنگین نیست. gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - دوپامین چیست؟ راههای افزایش دوپامین

    بدن ما هورمون عشق را هنگامی که عاشق هستیم به مقدار فراوانی تراوش میکند احساس آرامش عاشقانه‌ای که در طی زمان عاشقی تجربه می‌کنیم، به میزان قابل توجهی تحت اثرگذاری این هورمون می‌باشد در رابطه‌ی عاشقانه بالا بودن میزان هورمون عشق در هر دو سمت سبب میشود که بتوانند شب‌های متوالی تا بامداد هوشیار بمانند حرف بزنند و با هم عشقبازی کنند. این ماده از خانواده‌ی آمفتامین است نقصان  این هورمون یکی از نشانه‌های افسردگی است.

    اثر دیگر این هورمون آزاد کردن دپامین می‌باشد. یکی از عملکردهای دپامین در ما، افزایش رفتارهایی است که برای ما لذت و رضایت به همراه می‌آورد.

    هنگامی که از انجام کاری به ما احساس خوشحالی دست میدهد ، دپامین با انتقال این حس شادی به مغز، ما را به مرور آن عمل ترغیب میکند .

    به همین علت است که دو فرد وقتی عاشق یکدیگر هستند توانایی دارند ده‌ها بار طی روز به هم تلفن کنند و ساعت‌های متوالی با هم بمانند.

    برخلاف باور خیلی از ما که کار عشق مرتبط به دل است، آنچه برای عشق و عاشقی و عاشقانه‌ها می‌گذرد در مغز رخ می‌دهد و تراوش هورمون‌های گوناگونی که فرمان شان را راهبر و فرمانده جسم و جان صادر میکند

    یک دکتر در این گفتگو تمام جنبه‌های علمی عشق از نظرگاه روانشناسی، اجتماع شناسی، زیستی و … را بشکل مفصل بررسی کرده تا برخلاف نظر شهریار که: «با آب عقل آتش عشق به یک جو نمی‌رود»، تمام آتش افروزی‌های عاشقانه و احساسی زیر سر عقل و مغز است.

    مغز است که فرمان می‌دهد جایی تپش قلب تان بالاتر از تصور بزند و جایی به آسودگی و آرامش عاشقانه برسید که قبل از آن تجربه‌اش نکرده اید.

    Love Hormone 300x169 - دوپامین چیست؟ راههای افزایش دوپامین
    دوپامین

    آنچه برای عاشق  در عشق میگذرد از مغز نشات میگیرد. با ما، و تمام یافته‌های علمی در زمینه پر بحث‌ترین مضمون جهان یعنی عشق همراه باشید تا باور کنید که علم نه فقط ذرات اتم که علل و دلایل عشق را هم میتواند بشکافد.

    در این نوشته ۱۰ روش برای افزایش میزان دوپامین و بالا بردن بهره‌وری می‌بینیم:

    ۱. معتاد نشوید

    بخش زیادی از آدم‌ها به چیزی خو پیدا میکنند از این جهت در لحظه آن‌ها را ارضاء می‌کند: مواد روانگردان ، الکل، ارتباط جنسی ، پورنوگرافی، خرید، و دیگر رفتارهای اعتیادآور در طولانی مدت اثرگذاری (تاثیر) عکس روی سطح دوپامین دارند.

    اساسا، زمانیکه به شدت وابستگی به چیزی داریم، تکاپو «چرخه‌ی پاداش» تشدید میشود و به شدت خواستار آن «شور لحظه‌ای» می‌شویم. این یک درمان دائمی به منظور تولید دوپامین نیست و قادر نیست ایجاد آن را بطور طبیعی افزایش دهد.


    2. 
    امورات کوچک را در فهرست هم‌سنجی وارد کنید.

    دوپامین زمانی بیشتر می‌شود که منظم باشیم و کار‌مان را به اتمام رسانده باشیم صرف نظر از اینکه کاری کوچک باشد یا بزرگ بنابراین، اجازه ندهید مغزتان درباره‌ی فعالیتهایی که بایست انجام دهید، نگران باشد. در عوض، کارها و وظایف‌تان را بنویسید و بعد هر کدام را که اتمام می‌کنید ، خط بزنید. اثبات شده‌است که خط زدن یک به یک کارها در فهرستی که مهیا کرده‌ایم اثرگذاری مثبت‌تری روی سطح دوپامین مغز دارد.

     حتی چنانچه از نظر ذهنی توانایی حفظ کردن همه چیز را دارید، باز هم پسندیده‌تر است کارهایی را که بایست انجام دهید یادداشت کنید و هر کدام را که می‌کنید ، از فهرست حذف نمایید .


    ۳. 
    چیزی خلق کنید.

    ما نویسندگان، نقاشان، مجسمه سازان، شاعران، خوانندگان، رقاصان، و دیگر هنرمندان این حالت را پسندیده درک می‌کنیم. هنگامی که حس و حال خلق‌کردن داریم، می‌توانیم بیشتر از اندازه متمرکز باشیم. در نهایت ، وارد حالتی می‌شویم که «تَچان*» نام دارد. دوپامین ماده‌ی شیمیایی مغز است که کمک‌مان میکند به این حالت دست بیابیم.

    درسی که می‌بایست یاد بگیریم این است: سرگرمی یا فعالیتی را انجام بدهید که در آن حقیقتأ چیز ظریفی خلق کنید. کارهایی مانند هنر، صنایع دستی، تعمیر خودرو، نقاشی، عکاسی یا مورد دیگری که جذاب بنظر میرسد را آزمایش کنید. 


    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی کودک مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن



    4. 
    فعالیت فیزیکی کنید. 

    باز هم همان داستان همیشگی! ما چندین بار در مورد ارزش فعالیت بدنی و جسمی صحبت کرده‌ایم، و باز هم می‌خواهیم آن را به این فهرست  اضافه کنیم.

    بر این اساس بایست بگوییم فعالیت بدنی نه فقط به ما یاری می‌کند استرس‌مان کاهش بیابد، به سلامتی جسمی بیش‌تری نائل شویم و کارآمدتر باشیم، بلکه سطح دوپامین را در مغز افزایش میدهد .

    به طور خاص‌تر، فعالیت بدنی (ورزش) چندین پیام‌رسان عصبی را  التیام و بهبود می‌دهد: سروتونین و اندورفین نیز مضاف بر دوپامین افزایش زیادی خواهند یافت. نکته‌ی جالب دیگری نیز در این بین وجود دارد: ضرورتی ندارد که  فعالیت بدنی (ورزش) سنگین انجام دهیم.  قدم زدن و بالا رفتن از پله‌ها نیز میتواند سطح دوپامین را بطور چشمگیری افزایش میدهد .

    Oxytocin dit nye favorit hormon Alt om kærlighedshormonet oxytocin 240x300 240x300 - دوپامین چیست؟ راههای افزایش دوپامین
    دوپامین


    5. 
    روزشمار آماده کنید. 

    روزشمار نیز همانند تهیه‌ی فهرست هم‌سنجی، شیوه‌ی فوق‌العاده‌ای برای بالا بردن دوپامین است. مقصود از روزشمار در این نوشتار ، یک یادآور دیداری است برای این‌که معلوم شود چند نوبت امورات مورد نظرتان را انجام مداده‌اید.

    یک تقویم برای این کار اختصاص دهید: اهداف‌تان و روزهایی از هفته یا ماه را که برای آن اهداف برنامه‌ریزی کرده‌اید، وارد تقویم کنید.

    به عنوان نمونه ، چنانچه در زمان‌های دوشنبه، چهارشنبه و جمعه فعالیت بدنی (ورزش) میکنید ، این ایام را در تقویم خود برای یک ماه نشانه بزنید، و روزی را که تمرین‌تان را انجام داده‌اید، در تقویم خط بزنید.

    6. تیروزین را بالا ببرید .

    از میان ماده‌های شیمیایی که دوپامین را شکل میدهند ، هیچیک مهم‌تر از تیروزین نیست. در واقع تیروزین ،عنصر سازنده‌ی دوپامین است. بنابراین، با اهمیت است که به میزان مکفی از این پروتئین به پیکرتان برسد.

    فهرست بزرگی وجود دارد از خوراکی هایی که تیروزین را افزایش می‌دهند:

    • بادام
    • آووکادو
    • موز
    • گوشت قرمز (گاو)
    • مرغ
    • شکلات
    • قهوه
    • تخم‌مرغ
    • چایی سبز
    • شیر
    • هندوانه
    • ماست.


    ۷. موزیک گوش کنید.

    آیا تابحال به این فکر کرده‌اید که چرا موزیک شما را شاد می‌کند؟ منظورم این است که گهگاه اوقات امکان دارد غرق در اندوه باشید ولی بمحض این‌که آهنگ مورد علاقه‌تان را گوش می‌دهید، شاداب و رقصان می‌شوید… احساس بسیاری خوبی نیز درباره‌ی خودتان پیدا میکنید

    علت این پروسه این است که موزیک سطح دوپامین را در مغز افزایش میدهد .

    9c57e4e7 7dbd 4879 a03a 6fe2648715c2 1000x600 300x180 - دوپامین چیست؟ راههای افزایش دوپامین
    دوپامین

    در واقع ، محققان می‌گویند، گوش کردن به موزیک اثری شبیه با غذا خوردن یا تماشای برنامه‌ی تلویزیونی مورد علاقه‌تان دارد.

    بنابراین، وقتی احساس غم و اندوه دارید، آهنگ محبوب تان را بگذارید و آرام بگیرید.


    ۸.
    ریلکس کنید

    yoga meditation 735 350 700x333 300x143 - دوپامین چیست؟ راههای افزایش دوپامین
    دوپامین

    مزیت‌های مراقبه نیز درست همانند فعالیت بدنی روزانه بیش‌تر از روز پیش برای‌مان آشکار میشود  این مورد را هم بایست به فهرست اضافه کنیم. چنان‌چه قبلا نیز درباره‌اش بحث کرده‌ایم، مغز آدم آمادگی خوگیری  به چیزهای گوناگون را دارد.

    یکی دیگر از عادت‌های اعتیادآوری که داریم، فکرکردن بیشتر از اندازه است. در واقع ، بودایی‌ها عبارتی برای این نوع اعتیاد دارند: «میمون ذهن»  بیش از اندازه اندیشه کردن،  فقط یک عادت پریشان‌کننده نیست، بلکه هم چنین یک وسواس حقیقی است که به ما یک حالت گیجی می‌دهد و با این وجود یک اثرات منفی روی توسعه‌ی روحی و معنوی ما دارد.

    هرچند محققان نهایتا به چیزی رسیده‌اند که بودایی‌ها هزاران سال است که می‌دانند: مراقبه و حضور در لحظه برای یک ذهن تندرست و سالم لازم است . هم چنین ، پایدار شده‌است که نیایش و درون اندیشی سطح دوپامین را افزایش میدهند

    ۹. 
    مکمل‌های طبیعی بخورید

    در حالیکه شیوه‌های فوق‌العاده‌ای برای افزایش میزان دوپامین وجود دارد، گاهی وقتها با موقعیتی بحرانی مواجه می‌شویم. خوشبختانه، مکمل‌هایی طبیعی در بازار هستند که پایدار شده‌است بر افزایش میزان دوپامین اثرگذاری دارند. در دنباله چند مورد از اونها را می‌بینید:

    استیل-ال-تیروزین: یکی دیگر از عناصر سازنده‌ی دوپامین یک میزان شایسته‌ای از این ماده، کار مغز را برای ساختن دوپامین آسان‌تر میکند .

    Suplement diety 300x225 - دوپامین چیست؟ راههای افزایش دوپامین
    دوپامین

    کورکومین: یک ماده‌ی پویا (فعال) که در ادویه‌ی کاری و زردچوبه وجود دارد.

    کهن‌دار یا جینکو: یک مکمل بسیار خوب و محبوب که تصور میشود بر سطح دوپامین اثر میگذارد و گردش خون به مغز را افزایش میدهد

    ال-تیانین:  چندین پیام‌رسان عصبی، به مانند دوپامین، را در مغز افزایش میدهد

    چایی سبز منبع فوق‌العاده‌ای برای این ماده است.


    ۱۰. 
    بدنتان را از سموم خالی کنید

    از آن‌جایی که بدن ما بسیار اعجاب‌آور است، خودمان سم و باکتری‌هایی ایجاد میکنیم که برای ما زیان آور هستند. درون‌زهرابه‌ها (اندوتوکسین) ساختار ایمنی‌مان را از کار می‌اندازند، و ایجاد دوپامین را محدود میکنند .

    در این‌جا نکاتی می‌بینید برای پاک نمودن روده از درون‌زهرابه‌ها: خوردنی‌های تخمیری بخورید، به میزان لازم بخوابید و در مقابل تمایل به خوردن خوراکی‌های پرچرب و شیرین پایداری کنید. شاید بهترین راه برای خلاص شدن از شر این سموم ناخوشایند، انجام پاک‌سازی سموم باشد.

    عواملی چون استفاده روزانه  انواع سبزی‌ها و میوه‌های‌تر و تازه می‌تواند نقش به سزایی در تسریع و بهبود رویه سم زدایی داشته باشد.

    به عنوان مثال رژیمهای غذایی آکنده از فیبر، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان می‌تواند باعث افزایش نیرو (انرژی) ، افزایش متابولیسم بدن و تسریع فرآیند سم زدایی در بدن گردد.

    فیبرها با افزایش حرکات روده و از سمت دیگر با اتصال به سموم موجود در روده‌ها در فرآیند دور کردن سموم از بدن نقش با اهمیتی دارند. میوه هایی نظیر سیب سبز، مرکبات علی الخصوص لیمو ترش، سبزی‌ها تازه نظیر تربچه، بروکلی ، دانه‌های روغنی مانند گردو و بادام، جلبک‌های سبز خوردنی نظیر کلرلا ولگاریس، اسپیرولینا پلاتنسیس و آشامیدنی هایی نظیر چایی سبز از برترین منابع طبیعی جهت دور کردن سموم از جسم و تن هستند.


    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی  مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


    مطالب مرتبط

    داروهای موثر در درمان بیش فعالی

    ریتالین فواید و عوارض آن در کودکان بیش فعال

    یا کودک من دچار اختلال یادگیری است؟

    ترک ترامادول

    سرد شدن رابطه بعد از زایمان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.