دلایل نق زدن کودکان

  • tmp878005066886283264 300x200 - دلایل نق زدن کودکان

    چرا کودکم نق میزند؟

     

    یکی از شایعترین شیوه ها برای رسیدن به خواسته ها در کودکان گریه کردن، جیغ زدن و نق زدن است و از آنجائیکه کودکان غالبا خیلی راحت می توانند نقاط ضعف ما را بیابند بنابراین خیلی زود درک می کنند که با این شیوه می توانند به خواسته خود برسند.
    گاهی اوقات گریه های کودکان دلایلی دارند مثلا: بیماری، خستگی، گرسنگی، و یا برای جلب توجه والدینی که به اندازه کافی محبت و توجه نسبت به کودک نشان نمی دهند. مخصوصا در نوزادان و کودکان زیر ۴ ماه این حالات نمی تواند بدلیل لوس بودن و جلب توجه کردن باشد و غالبا برای نیازهایی مثل خواب، گرسنگی، تشنگی و دل درد است اما اگر مطمئن هستید فرزندتان بی جهت نق می زند باید جلوی این رفتار او را گرفت.

    روشهای کنترل نق زدن کودکان؟ 

    ۱- هیچگاه در مقابل نق زدنهای او تسلیم نشوید، دلسوزی نکنید و در مقابل خواسته های غیر منطقی او مقاومت کنید. بهتر است در ابتدا مدت گریه کردن و کج خلقیهای او را یادداشت کنید تا به مرور زمان برایتان مشخص گردد که این زمان با مقاومت و نه گفتن شما کم شده است یا خیر. گاهی ممکن است مدت گریه کردن طولانی شود چون کودک فکر می کند می تواند شما را تسلیم خود نماید ولی بعد که نتیجه ای نگرفت ساکت می شود پس اگر بعد از انجام این روش متوجه شدید لجبازی و گریه اش طولانی تر شده ناامید نشوید.
    ۲_هنگامیکه کودک آرام است به او توجه کنید و او را در آغوش بگیرید. فراموش نکنید کودکان نیازمند محبت هستند و همیشه باید آنها را مورد توجه و محبت قرار دهید به خصوص زمانیکه آرام هستند. اما هنگامیکه رفتارهای ناپسند، مثل کج خلقی و گریه دارند، اگر مطمئن هستید که مشکلی وجود ندارد بی توجهی کنید و برای اینکه تسلیم نشوید اتاق را ترک نمایید و یا خود را مشغول انجام کاری نشان دهید و اگر ساکت شد و به طرف شما آمد به او توجه نشان دهید و دیگر اشاره ای به موضوع نکنید و خیلی عادی رفتار نمایید.

    ba4443 300x169 - دلایل نق زدن کودکان

    ۳- اگر می دانید کودک خسته است مانع ادامه کاری شوید که در حال انجام آن است و او را وادار به استراحت نمایید.
    ۴- کودک را تحریک نکنید. اگر می دانید حرکت و رفتاری یا موقعیتی موجب ایجاد کج خلقی و نق زدن کودک می شود جلوی آن را بگیرید.
    ۵- اگر در جمع و یا مکان نامناسبی هستید و کودک شروع به جیغ زدن و کج خلقی نموده او را به مکان دیگری ببرید و خودتان از او دور شوید اما او را زیر نظر داشته باشید و می توانید مطابق سن او به این تنبیه ادامه دهید. مثلا به یک کودک ۳ساله بگویید ۳ دقیقه باید در این مکان بماند و یا تا وقتی ساکت نشده نمی تواند آنجا را ترک کند.
    ۶- به کودک روشهای درست و منطقی و مناسب انجام خواسته ها را نشان دهید و هرگونه پیشرفت و ممانعت در نق زدن و کج خلقی را تشویق نمایید و به او بگویید با انجام چه کارهایی می تواند توجه شما را جلب کند.
    ۷- بپذیرید که کودک شما ناراحت است ولی بعد از این که او آرام شد مثلا به او بگویید متاسفم که تو اینقدر عصبانی بودی ولی کج خلقی کردن کار اشتباهی است. اگر سن کودک شما بالای ۴ سال است می توانید از او بپرسید بهتر بود چه راهی را برای کنترل این موقعیت انتخاب می کردی؟

     

    IMG 20171212 103427 300x300 - دلایل نق زدن کودکان

    مرکز تحقیقات پزشکان و روانشناسان بوجیکا
    کلینیک جامع کودک و خانواده بوجیکا، اماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.
    جهت تعین وقت اینجا کلیک کنید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.