درمان وسواس فکری بدون دارو و دارویی

  • درمان وسواس فکری یکی از اقداماتی هست که بهتره به محض تشخیص بیماری انجام بگیره شرایط بدتر نشه و زندگی افراد بیش از حد مختل نشه. یه شرایطی هست مثلا شخص طاقت دور انداختن چیزی رو نداره. چون فکر میکنه نامه‌های ناخواسته، روزنامه‌های قدیمی، کارتن‌های خالی شیر، همگی می‌تونن حاوی چیزهای ارزشمندی باشن که ممکنه یه روزی به دردش بخورن.

    فکر میکنه که اگه او چیزها را دور بیندازه، یک اتفاق وحشتناک رخ خواهد داد. این افراد اینقدر وسایل زیادی تو خونشون انبار کردن که دیگه نمیشه تو خونشون راه رفت حتی بعضی وقتا چنان اصراری به دور نیانداختن اشیاء دارن که که ترجیح میدن به یه خونه‌ی بزرگتر نقل مکان کنن که وسایلشون اونجا جا بشه.

    یا مثلا یه دختر 10 ساله مدام در حال عذرخواهی کردنه، بس که سعی میکنه آدم خوب و زرنگ کلاس باشه که گاهی معلم‌ها رو کلافه میکنه، از بس که بی قراره فکر میکنه که با صدای بلند داره گلوشو صاف میکنه و بابت این قضیه هم مدام در حال معذرت خواهی کردنه، معلما هم از این کار دانش آموز کلافه میشن چون نه صدایی از اون میشنون و نه حرکت اشتباهی ازش میبینن.

    این مثال هایی که زدیم نمونه‌هایی از افرادیه که از اختلال وسواس فکری (OCD) رنج میبرن و باید هر چی سریعتر به فکر درمان وسواس فکری خودشون باشن تا بیشتر از این زندگیشون تحت تاثیر این مشکل قرار نگیره. کلینیک بوجیکا یکی از بهترین کلینیک‌های روانشناسیه که با وجود بهترین روانشناس و روانکاوها میتونه به حل این مشکل بپردازه.

     

    درمان وسواس فکری

    در صورت ابتلا به این بیماری یکی از ضروریات هست که قبل از مختل کردن زندگی بایستی به آن اندیشید. اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) یک بیماری شایع سلامت روانه که در اون فرد افکار وسواسی و یکسری رفتارهای اجباری داره، یعنی که فرد دارای مشکل وسواس فکر ذهنش مشغول یه مسئله‌ایه و تا اون کارو انجام نده دست بردار نیست و این اتفاق در این افراد بیش از حد تکرار میشه. مثلا فرد برای اطمینان از عدم آلودگی دست‌هاش مدام اونها رو میشوره تا جایی که زخم میشه. یا ممکنه نیم ساعت رو صرف چک کردن خاموشی گاز بکنه که مبادا گاز نشت نکنه و باعث آتش سوزی نشه.

    وسواس‌ها افکار مزاحم و غیرمنطقی هستن – ایده‌ها یا انگیزه‌های ناخواسته‌ای که به طور مکرر توی ذهن فرد مبتلا به این اختلال ظاهر میشن. مثل اینکه بارها و بارها، این فکر آزاردهنده که دستهای من کثیفن و باید اونا رو بشورم بیاد توی ذهنم و من با اینکه میدونم این سطح از افکار وسواسی غیرمنطقی هستن ولی از یه طرف دیگه هم می‌ترسم افکارم درست باشن و در صورت عمل نکردن به اونها اتفاق خاصی برام بیفته و در صورتی که تلاش کنم که این افکار رو از ذهنم دور کنم هم بدتر دچار اضطراب میشم.

    اجبارها هم تشریفات تکراری مثل شستن دست، چک کردن مداوم، احتکار یا … هستن. فردی که این اعمال را تکرار میکنه، شاید احساس آرامش لحظه‌ای کنه، ولی مسلما فکرش به طور کامل آزاد نمیشه و رضایت کامل رو نداره.

    مسلما همه ما یکسری عادات یا افکاری داریم که بعضی اوقات تکراری میشن و این شاید مسئله غیرعادی نباشه ولی کسی که از مشکل وسواس فکری رنج میبره روزی حداقل یه ساعت رو صرف این عادات تکراریش میکنه طوری که ممکنه همیشه در سر موقع به محل کار رسیدن دچار مشکل باشه، این عادات خارج از کنترل فرده، اصلا برای فرد لذتی نداره، و همونطوری که گفتیم مشکلشون در حدی پیش میره که در زندگی روزمره و کارشون اختلال ایجاد میکنه پس بایستی حتما به فکر درمان وسواس فکری‌ خودشون باشن.

    اگه میخواین برای بهبود  وسواس فکری درمان متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    obsesifbozukluk 750x430 - درمان وسواس فکری بدون دارو و دارویی
    درمان وسواس فکری

    چه کسانی به وسواس فکری مبتلا می‌شوند؟

    افراد از همه اقشار ممکنه به OCD مبتلا بشن. مردم از همه گروه‌های اجتماعی و قومیتی و زن و مرد و کوچک و بزرگ رو تحت تأثیر قرار میده. علائم معمولاً در دوران کودکی، سال‌های نوجوانی یا بزرگسالی شروع میشن. این اختلال روانی  میتونه برای فرد و اطرافیانش آزاردهنده باشه و به طور قابل توجهی زندگی فرد رو مختل کنه، اما درمان وسواس فکری میتونه به فرد کمک کنه اون رو تحت کنترل داشته باشه.

    دلایل بروز اختلال وسواس فکری چیست؟

    تعداد زیادی از شواهد علمی نشون میدن که OCD ناشی از عدم تعادل شیمیایی توی مغزه. سالهای زیادی، روانشناس‌ها  به اشتباه فکر می‌کردن که اختلال وسواس فکری ناشی از تربیت غلط فرزند یا نقص‌های شخصیته. این نظریه توی دهه‌های اخیر رد شده. علائم OCD با روانکاوی یا سایر اشکال “گفتار درمانی” تسکین پیدا نمیکنه، اما شواهدی وجود داره که نشون میده رفتار درمانی میتونه به تنهایی یا همراه با دارو به عنوان درمان وسواس فکری کارساز باشه.

    افرادی که مغزشون آسیب دیده است، گاهی اوقات به OCD مبتلا میشن، که نشون میده این یک وضعیت فیزیکیه. اگر دارونما به افرادی که افسرده هستن یا حملات پانیک را تجربه میکنن داده بشه، 40 درصد میگن که احساس بهتری دارن. در حالیکه اگه دارونما به افرادی داده بشه که دچار اختلال وسواس فکری هستن، تنها حدود دو درصدشون میگن که احساس بهتری دارند و این هم نشون دهنده وضعیت جسمانی بودن این بیماریه.

     

    محققان یک ارتباط قوی بین OCD و یک ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین رو کشف کردن. سروتونین یک انتقال دهنده عصبیه که به ارتباط سلول‌های عصبی کمک میکنه. دانشمندان همچنین مشاهده کردن که افراد مبتلا به OCD میزان متابولیسم رو در گانگلیون‌های پایه و لوب‌های فرونتال مغز افزایش میدن که این خودش باعث حرکات تکراری، تفکر سفت و سخت و عدم خودانگیختگی میشه. درمان وسواس فکری موفقیت‌آمیز با دارو یا رفتار درمانی باعث کاهش فعالیت بیش از حد این مدار مغزی میشه.

    عوامل دیگه‌ای هم در بروز این بیماری نقش دارد، مثلا ژنتیک چون این بیماری میتونه زمینه وراثتی داشته باشه. شرایط محیطی، رفتاری و علل خودایمنی هم از دیگر عوامل احتمالی موثر در بروز این اختلاله.

    علائم اختلال وسواس فکری جبری (OCD)

    اگر OCD دارین، معمولاً افکار وسواسی مکرر و رفتارهای اجباری را تجربه خواهید کرد. فردی که وسواس فکری داره یه سری تصاویر و یا تمایل ناخواسته و ناخوشایندی به طور مکرر وارد ذهنش میشه و باعث ایجاد احساس اضطراب، انزجار یا ناراحتی میشه.

    اجبار یه رفتار یا عمل ذهنی تکراریه که احساس می‌کنین باید اون رو انجام بدین تا موقتاً احساسات ناخوشایند ناشی از افکار وسواسی را تسکین بدین، یعنی با اینکه دوست ندارین کارهای تکراری رو انجام بدین ولی حداقل با انجامش کمی احساس رضایت و آرامش میکنین. مثلا، کسی که ترس وسواسی از دزدیده شدن اموالش در نبودش داره، ممکنه احساس کنه که باید قبل از اینکه خونه خودش رو ترک کنه، چندین بار همه چیو بررسی کنه و مطمئن بشه که همه پنجره‌ها و درها قفل هستن.

    یه نکته مهم این که زنان هم گاهی اوقات ممکنه در دوران بارداری یا پس از تولد نوزادشان به OCD مبتلا بشن. وسواس ممکنه شامل نگرانی در مورد آسیب رساندن به نوزاد یا استریل نکردن صحیح شیشه شیر بچه باشه. اجبار هم میتونه مواردی مثل چک کردن مکرر تنفس کودک رو شامل بشه.

    آیا درمان وسواس فکری امکانپذیر هست؟

    دقت داشته باشین که در صورت مشاهده علائم وسواس فکری حتما با یه روانشناس یا روانکاو در ارتباط باشین چون در غیر اینصورت و بدون هیچ مداخله‌ای امکان درمان وسواس فکری وجود نداره. دارو درمانی و رفتار درمانی از جمله روش‌های  درمان وسواس فکری هستن. هر دو روش درمان بر شیمی مغز تأثیر میگذارن که به نوبه خودش میتونه روی رفتار افراد تأثیر بگذاره. دارو میتونه سروتونین خون رو تنظیم کنه و افکار وسواسی و رفتارهای اجباری رو کاهش بده.

    کلومی پرامین

    نشون داده شده که این داروی ضد افسردگی سه حلقه‌ای در درمان وسواس فکری مؤثره. شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده از این دارو خشکی دهان، یبوست، حالت تهوع، افزایش اشتها، افزایش وزن، خواب آلودگی، خستگی، لرزش، سرگیجه، عصبی بودن، تعریق، تغییرات بینایی و اختلال عملکرد جنسیه. البته بسته به دوز مصرفی دارو خطر تشنج هم وجود داره پس افرادی که سابقه تشنج دارن نباید از این دارو استفاده کنن. همچنین نباید این دارو نباید همزمان با یک مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOI) مصرف بشه.

    خیلی از داروهای ضد افسردگی که به عنوان مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) شناخته میشن هم در درمان وسواس فکری و علائم مرتبط با اون موثر عمل میکنن. از جمله SSRI هایی که معمولاً برای OCD تجویز میشن میشه به لووکس (فلووکسامین)، پاکسیل (پاروکستین)، پروزاک (فلوکستین) و زولافت (سرترالین) اشاره کرد.

    رفتار درمانی چیست و آیا می تواند در درمان وسواس فکری موثر واقع شود؟

    رفتار درمانی یک روان درمانی به روش سنتی نیست. رفتار درمانی در واقع درمان بر اساس “قرارگیری در معرض یک عامل ایجاد وسواس و ممانعت پاسخ به شرایط” هست و برای بسیاری از افراد مبتلا به OCD موثره. مثلا بیمارن در این روش درمانی به طور عمدی در معرض یک شی یا ایده ترسناک از دیدگاه بیمار چه به طور مستقیم یا با تخیل قرار میگیرن، و سپس از انجام واکنش اجباری معمول منع میشن.

    به عنوان مثال، ممکنه از کسی که وسواس آلودگی و کثیفی داره خواسته بشه که به یه شیء که فکر میکنه آلوده و کثیفه دست بزنه و از طرفی چندین ساعت از شستن دستش منع بشه. وقتی که درمان وسواس فکری به خوبی انجام بشه، بیمار به تدریج اضطراب کمتری رو از افکار وسواسی خودش تجربه میکنه و میتونه برای مدت طولانی از انجام اقدامات اجباری خودداری کنه.

    چندین مطالعه نشون میده که دارو درمانی و رفتار درمانی به یک اندازه در کاهش علائم و درمان وسواس فکری موثر هستند. حدود نیمی از افراد مبتلا به این اختلال به طور قابل ملاحظه‌ای با رفتار درمانی بهبود پیدا میکنن.

    اگه میخواین برای بهبود  وسواس فکری درمان متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    آیا علائم OCD با دارو درمانی و رفتار درمانی به طور کامل از بین می رود؟

    بهتره در جریان باشین که پاسخ به درمان از فردی به فرد دیگر متفاوته. اکثر افرادی که با داروهای موثر درمان میشن، علائم خودشون رو حدود 40 تا 50 درصد کاهش میدن. همین میزان درمان هم میتونه برای تغییر سبک زندگی افراد بیمار در جهت مثبت کافی باشه و آنها رو  به افراد کارآمد تبدیل کنه.

    فقط تعداد کمی از درمان‌شوندگان متوجه میشن که هیچ یک از درمان‌ها تغییر قابل توجهی در رفتار و افکار اونها ایجاد نکرده، و تعداد کمی از افراد خوش شانس هم هستن که در صورت درمان با دارو درمانی موثر و/یا رفتار درمانی، به بهبودی کامل میرسن.

    طول دوره بیماری اختلال وسواس فکری است؟

    OCD به خودی خود از بین نمیره، بنابراین مهمه که به دنبال درمان وسواس فکری باشین. اگرچه علائم ممکنه هر از چند گاهی کمتر بشه، اما OCD یک بیماری مزمنه. خوشبختانه، درمان‌های مؤثری در دسترس هستن که مدیریت زندگی با OCD را بسیار آسان‌تر می‌کنن.

    آیا سن عاملی برای OCD است؟

    اختلال وسواس فکری معمولا در سنین پایین و اغلب قبل از نوجوانی شروع میشه. ممکنه در ابتدا با اوتیسم، اختلال رشد فراگیر یا سندرم تورت اشتباه گرفته بشه، اختلالی که ممکنه شامل شک وسواسی و لمس اجباری به عنوان علائم باشد. مثل افسردگی، OCD هم با افزایش سن، در صورت عدم درمان وسواس فکری، بدتر میشه.

    اگه میخواین برای بهبود  وسواس فکری درمان متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    blog 1 750x430 - درمان وسواس فکری بدون دارو و دارویی
    درمان وسواس فکری

    نمونه های دیگری از رفتارهای معمول افرادی که از OCD رنج می برند

    اگه جزء افرادی هستین که کارهای زیر رو انجام میدین ممکنه OCD داشته باشین:

    • قبل از اینکه بخوابید یا خونتون رو ترک کنین، مکرراً همه چی رو بررسی میکنین، حتی شاید دهها بار. اینکه آیا اجاق گاز خاموشه؟ آیا در قفله؟ در یخچال بسته‌س؟
    • احساس کثیف و آلوده بودن کنین. مثلا یه مادری از دست زدن به نوزاد خودش بترسه چون فکر میکنه ممکنه کودکش رو آلوده کنه.
    • به طور مداوم اشیاء خودتون رو مرتب و منظم کنین. مثلا یه بچه‌ای بدون مرتب کردن کفش‌ها و یا سایر وسایلاش خوابش نبره.
    • بیش از حد نگران عیوب بدنتون باشین – اصرار به جراحی‌های پلاستیکی متعدد داشته باشین یا ساعات زیادی از روز رو صرف بدنسازی بکنین.
    • بر این باور باشین که اعداد خاص نشان دهنده خیر و برخی دیگر نشان دهنده شر هستن.
    • بیش از حد نگران گناه یا کفر باشین.

    آیا وراثت عاملی برای OCD است؟

    آره. به نظر میرسه وراثت یک عامل قوی در بروز اختلال وسواس فکریه . اگر مبتلا به OCD هستین، 25 درصد احتمال داره که یکی از اعضای نزدیک خانواده شما هم به این اختلال مبتلا بشن.

    چگونه می توان بهترین دکتر را برای درمان وسواس فکری انتخاب کرد؟

    اولا این نکته رو در نظر داشته باشین در صورتیکه  پزشک بررسی دقیقی از نوع وسواس، عللش، شدتش و شخصیت بیمار انجام نده در درمان وسواس فکر موفق نخواهد بود. پس به دنبال دکتری باشین که همه عوامل رو به طور دقیق بررسی کنن و تاکیدشون فقط روی یک روش درمان مثل درمان مواجهه و جلوگیری از پاسخ نباشه، چون همه درمان‌ها روی همه بیمارن به یک گونه پاسخ نمیده و ممکنه این درمان روی یه بیمار اثر کنه و روی دیگری اثر نکنه.

    به عنوان سخن آخر اینکه اگر شما یا هر کدوم از اعضای خانواده‌تون از اختلال OCD رنج میبرین و به فکر درمان وسواس فکری هستین میتونین هر جای کشور و حتی دنیا که باشین با کلینیک بوجیکا تماس بگیرین و یه قرار ملاقات به صورت حضوری و یا آنلاین بگذارین تا هر چی سریعتر مشکلتون بهبود پیدا کنه.

    ثدی 750x430 - درمان وسواس فکری بدون دارو و دارویی
    نوبت روانشناسی

    در ادامه مطالعه کنید:

    درمان اختلال اضطراب اجتماعی

    هشدار! علائم وسواس عملی را بشناس

    نحوه مدیریت OCD در طول بیماری همه گیر کورونا ویروس

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.