درمان اضطراب جدایی | تعریف اضطراب جدایی | اضطراب جدایی در مدرسه

اختلال اضطراب جدایی نوعی اختلال اضطراب است که در آن فرد اضطراب مفرط در مورد جدایی از خانه و / یا افرادی که به آنها وابستگی عاطفی شدیدی دارد را تجربه می کند

  • درمان اضطراب جدایی

    اضطراب جدایی

    اختلال اضطراب جدایی نوعی اختلال اضطراب است که در آن فرد اضطراب مفرط در مورد جدایی از خانه و / یا افرادی که به آنها وابستگی عاطفی شدیدی دارد را تجربه می کند (به عنوان مثال ، والدین ، مراقب ، افراد مهم یا خواهر و برادر).

    این بیماری بیشتر در نوزادان و کودکان خردسال است ، به طور معمول بین سنین شش تا هفت ماه تا سه سال ، اگرچه ممکن است از نظر آسیب شناسی خود را در کودکان بزرگتر ، نوجوان و افراد بزرگسال نیز نشان دهد. اضطراب جدایی بخشی طبیعی از روند رشد است. بر خلاف اضطراب بیش از حد، اضطراب جدایی نرمال نشانگر پیشرفت های سالم در بلوغ شناختی کودک است و نباید یک مشکل رفتاری تلقی شود.

    image 300x200 - درمان اضطراب جدایی | تعریف اضطراب جدایی | اضطراب جدایی در مدرسه
    درمان اضطراب جدایی

    زمینه

    منشأ اختلال اضطراب جدایی از نظریه دلبستگی ناشی می شود که ریشه در نظریه های دلبستگی زیگموند فروید و جان بولبی دارد.

    نظریه فروید

    نظریه دلبستگی فروید ، که شباهت هایی با نظریه یادگیری دارد ، پیشنهاد می کند که نوزادان دارای تکانه های غریزی هستند و هنگامی که این تکانه ها مورد بی توجهی قرار می گیرند، کودک را دچار آسیب می کند.  شیرخوار می آموزد که وقتی مادرش غایب باشد ، این امر موجب نارضایتی ناراحت کننده خواهد شد ، بنابراین غیبت مادر را به عنوان محرک شرطی تبدیل می کند که باعث اضطراب در کودک می شود و سپس انتظار دارد که همیشه نیازهای او نادیده گرفته شود. نتیجه این ارتباط این است که کودک از تمام موقعیت هایی که شامل فاصله گرفتن از مراقب خود است ، می ترسد.

    نظریه جان بولبی

    نظریه دلبستگی جان بولبی همچنین به روند تفکر پیرامون اختلال اضطراب جدایی کمک کرده است. نظریه او چارچوبی است که در آن می توان روابطی را که انسان ها با یکدیگر شکل می دهد ، در متن قرار داد. بولبی پیشنهاد می کند که نوزادان به طور غریزی انگیزه می گیرند که به دنبال نزدیکی با یک مراقب آشنا باشند ، به خصوص وقتی که آنها نگران باشند و انتظار دارند که در این لحظه ها با حمایت عاطفی روبرو شوند.

    وی تصریح می کند که همه نوزادان به مراقبان خود متصل می شوند ، با این وجود تفاوت های فردی در نحوه رشد این دلبستگی ها وجود دارد. طبق سبک بولبی 4 سبک دلبستگی اصلی وجود دارد. دلبستگی ایمن ، دلبستگی اضطراب-اجتناب ناپذیر ، دلبستگی نامتناسب و دلبستگی اضطراب-مبهم. دلبستگی اضطراب-مبهم در اینجا بیشترین اهمیت را دارد زیرا در توضیحات آن ، هنگامی که کودک وقتی مراقب خود وجود ندارد احساس اضطراب می کند ، هنگام بازگشت آنها احساس  اطمینان نمی کند ، بسیار شبیه SAD است.

    helping preschoolers cope with separation anxiety hero 300x178 - درمان اضطراب جدایی | تعریف اضطراب جدایی | اضطراب جدایی در مدرسه
    درمان اضطراب جدایی

    اختلال اضطراب جدایی در کودکان

    اختلال اضطراب جدایی در کودکان چیست؟

    اختلال اضطراب جدایی  نوعی مشکل سلامت روان است. کودک مبتلا نگران جدا بودن از اعضای خانواده یا افراد نزدیک دیگر است. کودک در صورت عدم همراه بودن با والد از ترس از دست رفتن خانواده یا اتفاق بدی که برای یک خانواده رخ می دهد ، اضطراب بالایی را تجربه می کند.

    همه کودکان و نوجوانان احساس اضطراب دارند. این یک قسمتی عادی از بزرگ شدن است. اضطراب جدایی در کودکان بسیار خردسال طبیعی است. تقریباً تمام کودکان بین 18 ماه تا 3 سال اضطراب جدایی دارند و تا حدی وابسته هستند. اما علائم SAD شدیدتر است. کودک باید حداقل 4 هفته علائم بیماری SAD داشته باشد تا این بیماری  تشخیص داده شود. کودک مبتلا به SAD در سنی که برای او طبیعی نیست از جدا شدن از خانه یا خانواده، نگرانی و ترس دارد.

    چه عواملی باعث اختلال اضطراب جدایی در کودک می شود؟

    کارشناسان معتقدند که SAD هم از نظر عوامل زیست شناختی و هم از نظر زیست محیطی ایجاد می شود. کودک ممکن است تمایل به اضطراب را به ارث ببرد. عدم تعادل 2 ماده شیمیایی در مغز (نوراپی نفرین و سروتونین) به احتمال زیاد نقش دارد. کودک همچنین می تواند اضطراب و ترس را از اعضای خانواده و دیگران بیاموزد. یک رویداد آسیب زا ممکن است باعث SAD شود.

    کدام یک از کودکان در معرض اختلال اضطراب جدایی قرار دارند؟

    SAD در مردان و زنان به اندازه برابر اتفاق می افتد. اما کودکانی که والدین مبتلا به اختلال اضطراب دارند ، بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به SAD هستند.

    علائم اختلال اضطراب جدایی در کودک چیست؟

    اولین علائم اغلب در حدود کلاس سوم یا چهارم ابتدایی ظاهر می شود. آنها ممکن است بعد از تعطیلی مدرسه ، مانند روزهای تعطیل یا تابستان یا بعد از یک بیماری طولانی مدت شروع شوند. هر کودک ممکن است علائم متفاوتی داشته باشد. اما شایع ترین علائم بیماری SAD عبارتند از:

    • خودداری از تنهایی خوابیدن
    • کابوس های مکرر با موضوع جدایی
    • هنگام جدا شدن از خانه یا خانواده ، نگرانی های زیادی وجود دارد
    • خیلی نگران ایمنی یک عضو خانواده هستند
    • خیلی نگران گم شدن یا از دست دادن خانواده هستند
    • امتناع از رفتن به مدرسه
    • تمایلی به تنها بودن نیست و تنهایی برای آنها ترسناک است
    • سردرد یا سایر شکایات جسمی دائمی و اغلب بی دلیل
    • درد عضلات یا تنش
    • بیش از حد نگران ایمنی خود هستند
    • در مورد خواب یا هنگام خواب دور از خانه بسیار نگران هستند
    • بسیار زیاد خانه نشین هستند
    • در زمان جدایی از والدین یا مراقبان ، وحشت یا تنش خفیف را نشان می دهد

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه درمان اضطراب جدایی و تعیین نوبت ویزیت با مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02126767945 – 02122636858- 09212773724

    چگونه اختلال اضطراب جدایی در کودک تشخیص داده می شود؟

    روانپزشک کودک یا روانشناسان می توانند بیماری SAD را تشخیص دهند. او ارزیابی سلامت روان فرزند شما را انجام می دهد. برای اینکه فرزند شما به بیماری SAD مبتلا شود ، نگرانی یا نگرانی وی از دوری از اعضای خانواده باید حداقل 4 هفته ادامه داشته باشد. اگر فرزند شما شکایات جسمی داشته باشد ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اولیه ممکن است فرزند شما را ارزیابی کند تا علل دیگر این علائم را رد کند.

    GettyImages 580439501 5a00284122fa3a00377de57b 300x200 - درمان اضطراب جدایی | تعریف اضطراب جدایی | اضطراب جدایی در مدرسه
    درمان اضطراب جدایی

    درمان اختلال اضطراب جدایی

    چگونه اختلال اضطراب جدایی در کودک درمان می شود؟

    درمان به علائم ، سن و سلامت عمومی کودک بستگی دارد. همچنین بستگی به این دارد که شرایط چقدر شدید است.

    درمان SAD معمولاً شامل موارد زیر است:

    • درمان شناختی رفتاری. این روش درمانی به کودک کمک می کند که چگونه بهتر بتواند اضطراب خود را برطرف کند. هدف همچنین کمک به کودک برای تسلط بر موقعیت هایی است که ممکن است منجر به اضطراب شود.
    • داروها داروی ضد افسردگی یا ضد اضطراب ممکن است به بعضی از کودکان کمک کند احساس آرامش کنند.
    • خانواده درمانی. والدین در هرگونه درمان نقش اساسی دارند.

    چندین درمان متداول برای اختلال اضطراب جدایی وجود دارد. درمورد کودکان و نوجوانان ، هرچه زودتر مداخله کنید و به دنبال کمکهای حرفه ای باشید ، احتمالاً فرزند شما نتیجه درمانی مثبت را تجربه خواهد کرد. پیدا کردن روان درمانگری که در درمان کودکان و نوجوانان تخصص دارد اولین قدم برای کمک به فرزند شما در کنار آمدن است. انواع مختلف روان درمانی وجود دارد که می تواند در درمان اختلال اضطراب جدایی مؤثر باشد.

    چگونه می توانم به جلوگیری از اختلال اضطراب جدایی در فرزندم کمک کنم؟

    کارشناسان نمی دانند که چگونه از ابتلا به بیماری اضطراب جدایی در کودکان و نوجوانان جلوگیری کنند. اما اگر در کودک خود علائم بیماری SAD را مشاهده کردید ، می توانید در اسرع وقت به دنبال ارزیابی باشید. درمان زودرس می تواند علائم را کاهش داده و رشد طبیعی کودک شما را تقویت کند. همچنین می تواند کیفیت زندگی فرزند شما را بهبود بخشد.

    ease your childs separation anxiety 1024x536 300x157 - درمان اضطراب جدایی | تعریف اضطراب جدایی | اضطراب جدایی در مدرسه
    درمان اضطراب جدایی
    چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم تا با اختلال اضطراب جدایی زندگی کند؟

    به عنوان والدین ، شما نقش اساسی در معالجه فرزند خود دارید. در اینجا کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به آنها انجام دهید:

    • تمام جلسات را با روانشناس فرزند خود به موقع حاضر شوید و به توصیه های آنان توجه کنید.
    • اطمینان و پشتیبانی خود را از کودک نشان دهید. مناسب سن کودک او را به داشتن استقلال تشویق کنید.
    • موقعیت هایی را تشخیص دهید که ممکن است کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد. دانستن اینکه چه چیزی کودک شما را تحت فشار قرار می دهد و برنامه ریزی های پیش رو می تواند به شما در آماده سازی فرزندتان کمک کند تا او موفق باشد.
    • در مورد SAD فرزندتان به دیگران بگویید. برای تهیه یک برنامه درمانی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک و مدرسه کار کنید. به معلمان یادآوری کنید که فرزند شما در شرایط خاص به اطمینان و پشتیبانی بیشتری نیاز دارد.
    • ارتباط با والدین دیگری که فرزند دچار اختلال اضطراب جدایی دارند ممکن است مفید باشد.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه درمان اضطراب جدایی و تعیین نوبت ویزیت با مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02126767945 – 02122636858- 09212773724

    مطالب پیشنهادی:

    نقش مادر در تربیت فرزندان 

    روانشناس در سعادت آباد 

    بازی کودکان 

    علائم بیش فعالی 

    درمان استرس 

    https://www.psycom.net/separation-anxiety-disorder-children/

    https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=separation-anxiety-disorder-90-P02582

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.