چطور اختلال دوقطبی درمان می شود؟

درمان اختلال دو قطبی

درمان اختلال دو قطبی. درمان به بهترین وجه توسط پزشک متخصص انجام می شود که در تشخیص و معالجه شرایط سلامت روان و اختلالات دوقطبی، روانپزشک تخصص دارد

  • درمان اختلال دو قطبی

    درمان اختلال دو قطبی

     

    برای تعیین اینکه آیا اختلال دوقطبی دارید ، ارزیابی شما شامل موارد زیر است:

    • معاینه بدنی:

    پزشک شما ممکن است معاینه فیزیکی و آزمایشگاه انجام دهد تا مشکلات پزشکی که می تواند باعث علائم شما باشد را تشخیص دهد.

    • ارزیابی روانپزشکی:

    پزشک ممکن است شما را به روانپزشک ارجاع دهد، که در مورد افکار، احساسات و الگوهای رفتاری شما با شما صحبت خواهد کرد. همچنین ممکن است شما یک پرسشنامه خودارزیابی روانشناختی یا پرسشنامه پر کنید. با اجازه شما ممکن است از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک خواسته شود تا در مورد علائم شما اطلاعاتی را ارائه دهند.
    ممکن است از شما خواسته شود که روزانه از روحیه، الگوهای خواب یا سایر عواملی که می تواند در تشخیص و یافتن درمان مناسب به شما کمک کند، داشته باشید.

    bipolar in women 750x430 - چطور اختلال دوقطبی درمان می شود؟
    درمان اختلال دو قطبی

    تشخیص در کودکان


    اگرچه تشخیص کودکان و نوجوانان با اختلال دو قطبی همان معیارهایی را دارد که برای بزرگسالان استفاده می شود اما علائم در کودکان و نوجوانان اغلب الگوهای مختلفی دارند و ممکن است به طور مرتب در دسته های تشخیصی قرار نگیرند.

    همچنین کودکانی که اختلال دوقطبی دارند اغلب با سایر شرایط سلامت روان مانند اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD) یا مشکلات رفتاری نیز تشخیص داده می شوند که می تواند تشخیص را پیچیده تر کند. مراجعه به روانپزشک کودک با تجربه در اختلال دو قطبی توصیه می شود.

    لطفا مطالعه فرمایید: نوزاد نارس

    رفتار

     

    درمان به بهترین وجه توسط پزشک متخصص انجام می شود که در تشخیص و معالجه اختلالات دوقطبی، روانپزشک تخصص دارد. ممکن است شما یک تیم درمانی داشته باشید که یک روانشناس، مددکار اجتماعی و روانپزشک نیز در آن حضور داشته باشد.

    Landmark Counseling Mediation bipolar 20019918 ml 1024x829 1 750x430 - چطور اختلال دوقطبی درمان می شود؟
    درمان اختلال دو قطبی

    اختلال دو قطبی یک وضعیت مادام العمر است. درمان آن در مدیریت کردن علائم است. بسته به نیاز شما، ممکن است درمان شامل موارد زیر باشد:

    داروها : باید بلافاصله شروع به مصرف داروهای خود کنید.

    ادامه درمان: اختلال دو قطبی حتی در دوره هایی که احساس بهتری می کنید نیاز به درمان مادام العمر با دارو دارد. افرادی که درمان را سپری می کنند، در معرض خطر عود مجدد علائم یا تغییر جزئی خلقی قرار دارند و به شیدایی تمام عیار یا افسردگی تبدیل می شوند.

    برنامه های درمانی روزانه: پزشک شما ممکن است یک برنامه درمانی روزانه را توصیه کند. این برنامه ها ضمن دریافت علائم تحت کنترل ، پشتیبانی و مشاوره مورد نیاز شما را ارائه می دهند.

    درمان سوء مصرف مواد: اگر با الکل یا مواد مخدر مشکل دارید، به درمان سوء مصرف مواد نیز نیاز خواهید داشت. در غیر این صورت، مدیریت اختلال دوقطبی بسیار دشوار است.

    بستری شدن اگر رفتارهای خطرناک دارید: انجام معالجه روانپزشکی در بیمارستان می تواند به شما در آرامش و امنیت شما کمک کند و روحیه خود را تثبیت کند، خواه یک قسمت دیوانه وار یا افسردگی اساسی داشته باشید.

    درمان های اولیه برای اختلال دوقطبی شامل داروها و مشاوره روانشناسی (روان درمانی) برای کنترل علائم است و همچنین ممکن است شامل گروه های آموزشی و پشتیبانی باشد.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی
    و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 -09212773724

    داروها

     

    تعدادی از داروها برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شوند. انواع و دوز داروهای تجویز شده براساس علائم خاص شما است.

    داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    تثبیت کننده حالت :

    برای کنترل جنون یا هیپومنیک به طور معمول به داروهای تثبیت کننده خلق و خو نیاز دارید. نمونه هایی از تثبیت کننده های خلقی عبارتند از: لیتیوم (لیتوبید) ، اسید والپروئیک اسید (Depakene)، سدیم دی آلپروکس (دپاکوت) ، کاربامازپین (Tegretol ، Equetro ) و لاموتریژین (Lamictal).

    ضد روانپریشی:

    اگر علائم افسردگی یا شیدایی به رغم درمان با سایر داروها همچنان ادامه داشته باشد ، افزودن داروی ضد روان پریشی مانند اولانزاپین (Zyprexa) ، ریسپریدون (Risperdal) ، کوئتیاپین (Seroquel) ، آریپیپرازول (Abilify) ، ziprasidone (Geodon) ، لورازیدون (Latuda) یا آسناپین (سافریس) ممکن است کمک کند. پزشک شما ممکن است برخی از این داروها را به تنهایی یا همراه با یک تثبیت کننده خلقی تجویز کند.

    داروهای ضد افسردگی پزشک شما ممکن است یک داروی ضد افسردگی را برای کمک به مدیریت افسردگی اضافه کند. یک داروی ضد افسردگی معمولاً همراه با یک تثبیت کننده خلقی یا ضد روان پری تجویز می شود. داروهای ضد اضطراب. بنزودیازپین ها ممکن است در اضطراب و بهبود خواب کمک کنند اما معمولاً به صورت کوتاه مدت استفاده می شوند.

    hand meds right1 750x430 - چطور اختلال دوقطبی درمان می شود؟
    درمان اختلال دو قطبی

    پیدا کردن داروی مناسب

    یافتن داروی مناسب یا داروهای مناسب برای شما به احتمال زیاد اشتباه خواهد بود. این فرایند به صبر و شکیبایی نیاز دارد، زیرا برخی از داروها برای تأثیرگذاری کامل هفته ها به ماه ها نیاز دارند. معمولاً فقط یک دارو به طور همزمان تغییر می کند تا پزشک بتواند تشخیص دهد کدام داروها برای تسکین علائم با کمترین عوارض جانبی کار می کنند. با تغییر علائم، ممکن است لازم باشد که داروها تنظیم شوند.

    لطفا مطالعه فرمایید: ترس از ازدواج

    اثرات جانبی

    با یافتن داروهای مناسب و دوزهایی که برای شما مفید است، عوارض جانبی خفیف اغلب بهبود می یابد و بدن شما با داروها تنظیم می شود. اگر عوارض جانبی آزار دهنده دارید با پزشک یا متخصص بهداشت روان صحبت کنید.

    تغییراتی ایجاد نکنید یا مصرف داروهای خود را متوقف نکنید. اگر دارو خود را متوقف کنید ، ممکن است اثرات ترک آن را تجربه کنید  یا علائم شما بدتر شود یا بازگردد. ممکن است بسیار افسرده شوید، احساس خودکشی کنید یا… اگر فکر می کنید نیاز به ایجاد تغییر دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

    روان درمانی

    روان درمانی یک بخش اساسی در درمان اختلال دو قطبی است و می تواند در محیط های فردی ، خانوادگی یا گروهی ارائه شود. چندین نوع درمان ممکن است مفید باشد. این شامل:

    درمان ریتم بین فردی و اجتماعی : بر تثبیت ریتم های روزانه مانند خواب، بیداری و وعده های غذایی تمرکز دارد. یک روال مداوم امکان مدیریت بهتر خلق و خو را فراهم می کند افراد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است از ایجاد روال روزانه برای خواب، رژیم و ورزش استفاده کنند.
    درمان شناختی رفتاری: تمرکز در شناسایی باورهای ناسالم، رفتارهای منفی و جایگزینی آنها با موارد مثبت و سالم است. CBT می تواند در شناسایی قسمت های دو قطبی شما کمک کند. شما همچنین می توانید استراتژی های مؤثر برای مدیریت استرس و مقابله با شرایط ناراحت کننده یاد بگیرید.
    آموزش روانی: یادگیری در مورد اختلال دو قطبی (آموزش روانشناختی) می تواند به شما و عزیزتان کمک کند تا شرایط را درک کنند. دانستن اینکه چه اتفاقی می افتد می تواند به شما کمک کند تا بهترین پشتیبانی را داشته باشید ، مسائل را شناسایی کنید ، برنامه ای را برای جلوگیری از عود داشته باشید و به درمان خود ادامه دهید.
    درمان خانواده محور: پشتیبانی و ارتباطات خانوادگی می تواند به شما در برنامه درمانی خود کمک کند و به شما و عزیزتان کمک کند علائم هشدار دهنده نوسانات روحی را تشخیص داده و مدیریت کنید.

    Originally ketamine was designed for human use 750x430 - چطور اختلال دوقطبی درمان می شود؟
    درمان اختلال دو قطبی

    برای استفاده از خدمات روانشناسی
    و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    مطالب پیشنهادی:

     

     

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.