درمان دارویی بیش فعالی ؛ بهترین داروی بیش فعالی

  • درمان دارویی بیش فعالی

    داروهای موثر در درمان بیش فعالی

    دارو درمانی جزء مهمی از درمان بیش فعالی است. انواع مختلفی از داروها هستند که برای کنترل علائم بیش فعالی می توانند مورد استفاده قرار گیرد. داروهای بیش فعالی در موارد کوتاه اثر، متوسط ​​اثر و طولانی اثر در دسترس هستند. روانپزشک برای پیدا کردن یک داروی مناسب با موثرترین دوز، زمان بندی را انجام می دهد تا بیش فعالی را درمان کند.

    انتخاب های دارویی :

    داروهای محرک
    داروهای محرک در درمان بیش فعالی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. یک راه موثر برای کنترل علایم بیش فعالی، از جمله کم توجهی، رفتار تکانشی و فعالیت بیش از حد، استفاده از داروهای محرک است. این داروها ممکن است به تنهایی یا همراه با رفتار درمانی استفاده شوند. مصرف این داروها در حدود ۷۰ درصد علائم بزرگسالان و ۷۰ تا ۸۰ درصد از کودکان بهبود می بخشد. این داروها رفتارهایی همانند کاهش رفتار عجولی، بی قراری و دیگر نشانه های بیش فعالی، و همچنین انجام وظایف فرد ( تا پایان آن وظیفه ) را بهبود می بخشند. بهبود در رفتار و تمرکز معمولا زمانی که دارو استفاده می شود صورت می گیرد؛ اگر چه سازگاری اجتماعی و عملکرد مدرسه به همین زودی نشان داده نمی شود و در دراز مدت دیده می شود.
    در دوز مورد استفاده در درمان بیش فعالی در کودکان و نوجوانان عادت ایجاد می گردد؛ و هیچ مدرکی وجود ندارد که استفاده از آنها منجر به سوء مصرف مواد مخدر نشود. اما باید توجه داشت که پتانسیل سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد با هر محرک دارویی وجود دارد؛ به خصوص اگر یک فرد دارای سابقه سوء مصرف مواد و اعتیاد قبلی هم باشد.
    داروی بیش فعالی 300x172 - درمان دارویی بیش فعالی ؛ بهترین داروی بیش فعالی
    درمان دارویی بیش فعالی

    داروهای محرک متداول برای درمان بیش فعالی

     بسیاری از محرک های موجود برای درمان بیش فعالی وجود دارند که در دسته های کوتاه اثر، متوسط اثر و اشکال طولانی اثر، دسته بندی می شوند. داروهای محرک رایج عبارتند از:
    • Adderall (با زمان اثر متوسط)
    • Adderall XR (با اثر طولانی مدت)
    • Concerta (با اثر طولانی مدت)
    • Dexedrine (با زمان اثر کوتاه)
    • Dexedrine spansule (با زمان اثر متوسط)
    • Daytrana ( این دارو بسته به نوع پوشش( پوششی که در بدن تجزیه می شود ) به صورت طولانی مدت و یاکوتاه اثر است )
    • Metadate CD (با اثر طولانی مدت)
    • Metadate ER (با زمان اثر متوسط)
    • Methylin ER (با زمان اثر متوسط)
    • Ritalin (با زمان اثر کوتاه)
    • Ritalin LA (با اثر طولانی مدت)
    • Ritalin SR (با زمان اثر متوسط)
    • VyvanseQuillivant XR (با اثر طولانی مدت)
    فرم کوتاه اثر دارو معمولا دو یا سه بار در روز و آن هایی که طولانی اثر هستند؛  فقط یک بار در روز استفاده می شوند. اشکال جدیدتر از برخی از داروهای محرک ممکن است عوارض جانبی را کاهش دهند و برای یک مدت زمان طولانی تر باعث تسکین علائم شوند.
    این داروها عبارتند از: Concerta ( مدت زمان ۱۰-۱۲ ساعت )، Daytrana ( از ۷ تا ۱۰ساعت؛ بسته به مدت زمان تجزیه ی دارو )، Daytrana ( از ۷ تا ۱۰ساعت؛ بسته به مدت زمان تجزیه ی دارو )، Ritalin LA ( از ۶ تا ۸ ساعت )، MetadateCD ( از ۶ تا ۸ ساعت ) و Adderall XR ( از ۱۰ تا ۱۲ ساعت ).

    اثر دارو های محرک بیش فعالی

    برای کسی که دچار بیش فعالی است؛ محرک ها سبب بهبود تنظیم رفتار تکانشی و بهبود دامنه ی توجه و تمرکز با افزایش سطح مواد شیمیائی خاصی در مغز ( از جمله دوپامین و نوراپی نفرین، که کمک به انتقال سیگنال بین اعصاب می کنند) می شوند.

    چه کسی نباید داروی محرک استفاده کند؟

    با هر یک از شرایط زیر نباید داروهای محرک را استفاده کنید:
    _آب سیاه ( یک بیماری است که باعث افزایش فشار در چشم می گردد؛ و می تواند منجر به نابینایی شود )
    _اضطراب شدید، تنش،یا عصبانیت _درمان با یک نوع دارو به نام مهارکننده های مونوآمین اکسیداز، مانند Nardil یا Parnate، ظرف ۱۴ روز از شروع استفاده از داروهای محرک درمان صورت می گیرد.
    _افراد مبتلا به تیک حرکتی یا سابقه ی شخصی یا خانوادگی سندروم تورت ( Tourette’s Syndrome )
    _افرادی که روانی هستند و یا دارای سابقه روان پریشانی هستند

    عوارض جانبی داروهای محرک بیش فعالی

    داروهای محرک مورد استفاده در درمان بیش فعالی، گاهی اوقات عوارض جانبی دارند؛ اما این عوارض معمولا در اوایل درمان و خفیف و کوتاه مدت رخ می دهند. شایع ترین عوارض جانبی داروهای محرک عبارتند از:
    • کاهش اشتها و از دست دادن وزن
      مشکلات خواب
    • سردرد
      عصبانیت
    داروهای بیش فعالی به ندرت می توانند عوارض جانبی جدی تری داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از داروهای محرک با افزایش خطر ابتلا به مشکل قلبی عروقی همراه است. همچنین ممکن است؛ شرایط روانی مانند افسردگی، جنون، یا اضطراب را تشدید کنند. بنابراین قبل از این که شما و یا فرزندان خود مصرف هر نوع دارو برای درمان بیش فعالی را شروع کنید؛ مطمئن شوید که با یک روانپزشک در مورد تاریخچه پزشکی و خانواده تان صحبت کرده اید؛ و همچنین در مورد خطرات بالقوه ی این داروها اطلاعات کامل دارید.
    در اغلب موارد، می توان اثرات جانبی را با استفاده از یکی از استراتژی های زیر را کنترل کرد و یا حتی از میان برد:
    • *تغییر دوز دارو
    • *تنظیم برنامه ی دارو
    • *استفاده یک داروی متفاوت

    داروهای غیر محرک

    در حالی که داروهای محرک معمولا انتخاب اول برای درمان بیش فعالی است؛ اما برای همه مناسب نیست. در برخی افراد، عوارض جانبی غیر قابل تحمل و در برخی دیگر کارایی نه جندان خوبی دارند. خبر خوب این است که دیگر گزینه های موثر در درمان بیش فعالی در دسترس هستند.
    سه نوع داروی غیر محرک طولانی اثر توسط سازمان جهانی سازمان جهانی غذا و دارو ( FDA ) برای درمان بیش فعالی تایید شده است:

     

    • Strattera اولین داروی غیر محرک برای بیش فعالی مورد تایید بوده است. این دارو در حال حاضر در کودکان و بزرگسالان استفاده می شود.
    • Intuniv برای بیش فعالی در کودکان سنین ۶ تا ۱۷ تایید شده است.
    • Kapvay برای بیش فعالی در کودکان سنین ۶ تا ۱۷ تایید شده است.
    Amph salts 300x201 - درمان دارویی بیش فعالی ؛ بهترین داروی بیش فعالی
    درمان دارویی بیش فعالی

    نحوه ی عملکرد داروهای غیر محرک برای درمان بیش فعالی

     Strattera سبب افزایش میزان نور اپی نفرین، (که یک ماده شیمیایی مهم مغز است) می شود. به نظر می رسد این افزایش برای کمک به درمان بیش فعالی و افزایش تمرکز و کاهش رفتار تکانشی سودمند باشد.
    Intuniv و Kapvay بر روی گیرنده های مغز اثر می گذارند. مطالعات نشان می دهد که این راه درمانی سبب کاهش حواس پرتی و بهبود کم توجهی، افزایش حافظه ی کاری و کنترل امیال می گردد.
    Intuniv رواج گسترده ای در پزشکی دارد که ماده ی فعالش، دارویی به نام Tenex است؛ که سبب کاهش فشار خون می گردد و برای درمان بیش فعالی استفاده می شود.
    داروی Kapvay شامل کلونیدین، یعنی مواد تشکیل دهنده ی فعال مشابه ماده ی مورد استفاده در داروی Catapres است؛  استفاده از این دارو سبب پایین آوردن فشار خون می شود. داروهای غیر محرک دارای برخی مزایای بیشتر نسبت به داروهای محرک هستند.

    اثر دارو های غیر محرک بیش فعالی

    تحریک و یا بی خوابی ایجاد نمی کنند. مواد مورد استفاده در دارو، تحت کنترل است و خطر سوء استفاده و یا اعتیاد مطرح نیست. ( بر خلاف داروهای محرک که در مقاله ی “داروهای محرک برای درمان بیش فعالی” قبلا ذکر شد ) یک اثر طولانی مدت و ملایم تر از بسیاری از محرک ها دارند؛ که می توانند تاثیر گذار باشند؛ و به طور ناگهانی تحلیل بروند و تجزیه شوند.

    اثرات جانبی غیر محرک ها چه هستند؟

    البته در داروهای غیر محرک، برخی از عوارض جانبی نیز وجود دارد؛ که خطرات بالقوه ی خود را دارند. شایع ترین عوارض جانبی داروی Strattera عبارتند از:
    • -ناراحتی معده
    • -اشتها کاهش می یابد؛ که ممکن است سبب از دست دادن وزن شود
    • -تهوع
    • -سرگیجه
    • -خستگی
    • -نوسانات خلقی

    عوارض نادر Strattera عبارتند از:

    زردی و مشکلات کبدی: اگر فرد دچار زردی پوست یا سفیدی چشم شود؛ باید با دکتر خود مشورت کند.
    فکر کردن به خودکشی: این امکان وجود دارد که در اثر مصرف Strattera، مانند بسیاری از داروهای ضد افسردگی کمی خطر فکر خودکشی در نوجوانان، افزایش بیابد.
    رشد آهسته در کودکان: روانپزشک شما احتمالا به دقت بر روی قد و وزن فرزند شما مطالعه می کند. نغوظ دائم، یا نعوظی که بیش از چهار ساعت است.
    واکنش های آلرژیک جدی: در حالی که در برخی از افراد به طور نادر جوش و تاول، کهیر، یا تورم نیز ایجاد می شود.

    اثرات جانبی داروی Intuniv عبارتند از:

    • -سردرد
    • -خستگی
    • -درد شکم
    • – خواب آلودگی
    از آنجا که Intuniv می تواند موجب خواب آلودگی شود؛ شما باید مطمئن شوید و بدانید که چگونه شما را تحت تاثیر قرار می دهد و بهتر است سعی کنید قبل از رانندگی و یا کار با ماشین های سنگین از آن استفاده نکنید. عوارض جانبی نادر و جدی تر عبارتند از:
    -فشار خون پایین
    -تغییرات ضربان قلب
    DSC 0057 300x200 - درمان دارویی بیش فعالی ؛ بهترین داروی بیش فعالی
    درمان دارویی بیش فعالی

    اثرات جانبی داروی Kapvay عبارتند از :

    داروی Kapvay که شامل مواد تشکیل دهنده ی فعال است و در بعضی از انواع داروهای فشار خون به عنوان کلونیدین شناخته می شود؛ می تواند عوارضی چون خواب آلودگی، خستگی، مشکلات خواب ( بی خوابی )، و کابوس داشته باشد. عوارض جانبی ممکن است شامل علائم عفونت تنفسی فوقانی هم باشد؛ از جمله :
    • -سرفه
    • -آبریزش بینی
    • عطسه
    • -تحریک پذیری
    • -گلو درد

     چه کسی نباید این داروهای غیر محرک را مصرف کند؟

    داروهای غیر محرک، برای هر کسی که مبتلا به بیش فعالیست؛ مناسب نیست. شما احتمالا نباید Strattera مصرف کنید اگر:
    مبتلا به گلوکوم هستید ( یک بیماری است؛ که باعث افزایش فشار چشم می شود و می تواند منجر به نابینایی شود).
    از مهار کننده های مونوآمینواکسیداز ( MAOI ) برای افسردگی، مانند Nardil یا Parnate استفاده می کنید.
    آلرژی به هر یک از مواد تشکیل دهنده در Strattera دارید. مبتلا به زردی یا مشکلات کبدی هستید.
    شما احتمالا نباید Intuniv مصرف کنید اگر:
    به هر یک از مواد تشکیل دهنده در Intuniv آلرژی دارید. داروهای دیکری که حاوی guanfacine هستند؛ مصرف می کنید؛ مانند داروهای فشار خون ( و دیگر محصولاتی که شامل ماده ی دارویی Tenex می باشند. )
    اگر به ماده ی کلونیدین که در Kapvay موجود است؛ حساسیت دارید؛ شما نمی توانید Kapvay مصرف کنید. قبل از شروع درمان با داروهای غیر محرک، با دکتر خود درباره ی سابقه پزشکی خود و بیش از همه، خطرات تهدید کننده ی شما صحبت کنید.

    چه داروهای دیگری برای درمان بیش فعالی استفاده می شوند؟

    وقتی هر دو نوع داروهای محرک و غیر محرک موثر و یا قابل تحمل نباشند و یا زمانی که شرایط خاصی وجود داشته باشد که نتوان از آنها استفاده کرد؛ چند داروی دیگر در دسترس برای درمان بیش فعالی هستند. این داروها عبارتند از:
    Elavil ،Norpramin ،Pamelor ،Tofranil و یا سایر داروهای ضد افسردگی سه حلقه ایCatapres ،Duraclon Kapvay ،NexiclonTenexWellbutri

     

     

    IMG 20171212 103427 300x300 - درمان دارویی بیش فعالی ؛ بهترین داروی بیش فعالی

    مرکز تخصصی درمان بیش فعالی

     

    جهت تعیین وقت با متخصصان مرکز  اینجا کلیک کنید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.