خواب کودکان اوتیسم | اوتیسم در کودکان | درمان اوتیسم | اوتیسم خفیف

  • خواب کودکان اوتیسم

    اختلالات خواب کودکان اوتیسم و بهترین روشهای درمانی

     

    اختلالات خواب و بی خوابی در کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر از کودکان معمولی به چشم می‌خورد و این موضوع در ۴۰ الی ۸۰ درصد کودکان مبتلا به این اختلال وجود دارد. کودکان مبتلا به اوتیسم با مشکلات زیادی مواجه هستند که یکی از آنها را می توانیم به اختلالات خواب در این کودکان اشاره کنیم.
    علل و دلایل زیادی در اختلالات خواب کودکان اوتیسم تأثیر گذارند. علت‌های نوروبیولوژیکی، علت‌های پزشکی (روانپزشکی و داروها) و علت‌های رفتاری از جمله علل و دلایل رایج و تأثیر گذار در اختلالات خواب محسوب می شوند.

    نظریه‌های ارائه شده در زمینه علت‌های اختلالات خواب کودکان اوتیسم :

    ۱- نقص در اخذ نشانه‌های اجتماعی:

    اشخاص بر اساس روال‌های طبیعی روشنایی و تاریکی برای خواب آماده می‌شوند، آن‌ها نیز از نشانه‌های اجتماعی استفاده می کنند.
    به عنوان مثال کودکان وقتی می‌بینند اعضای خانواده، خود را برای خواب آماده کردند، از خانواده خود تقلید می کنند. ولی کودکان اوتیسم در ارتباطات و در اخذ علایم به صورت خود به خودی نقص دارند.

    ۲-نقص در کارکرد هورمون ملاتونین در بدن:

    هورمون ملاتونین به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می کند. این هورمون برای ساخته شدن احتیاج به یک اسید آمینه بنام تریپتوفان دارد که بررسی‌ها مشخص کرده است که در کودکان اوتیسم سطح این ماده بالاتر یا پایینتر از حد عادی است. در حالت طبیعی و متداول در طی روز سطح ملاتونین کاهش و در شب افزایش می یابد. بررسی‌ها مشخص کرده است که این هورمون در بعضی از کودکان دارای اختلال اوتیسم در وقت و موعد مناسب آزاد نمی‌شود، در حقیقت سطح این هورمون طی روز افزایش و در شب کاهش می یابد.

    ۳- حساسیت نسبت به محرک‌های بیرونی:

    بعضی از کودکان اوتیسم نسبت به محرک‌های بیرونی مانند صدا، نور، لمس حساسیت بالایی دارند و امکان دارد در وقت خواب با کوچکترین محرکی از خواب بیدار شوند و سبب ناراحتی و بدخلقی آن‌ها شود.

    ۴- اضطراب:

     یکی از عوامل تاثیرگذار در اختلالات خواب، اضطراب است. بررسی‌ و پژوهش ها نشان داده است که کودکان دارای اختلال اوتیسم اضطراب بالاتری دارند. فقدان خواب کافی در شب بر سلامت و اخلاق و رفتار کودک تاثیرگذار است. تحقیقات مشخص کرده اند که بین کم خوابی در کودکان اوتیسم با پرخاشگری، بیش فعالی، مشکلات رفتاری، کاهش یادگیری، تحریک پذیری آن‌ها و همچنین کم خوابی در پدر و مادر این کودکان رابطه معناداری وجود دارد.

     

    1 11 1 300x169 - خواب کودکان اوتیسم | اوتیسم در کودکان | درمان اوتیسم | اوتیسم خفیف
    خواب کودکان اوتیسم

     


    یه پیشهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی کودک مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


    درمان اختلالات خواب کودکان اوتیسم

    با توجه به اینکه اختلالات خواب در کودکان اوتیسم بالاست، بهبود اثربخش در این کودکان واجب و ضروری است.
    همچنین بهم ریختن خواب در این کودکان سبب شدیدتر شدن نشانه‌های اوتیسم می شود. بنابراین آموزش خواب و استراتژی‌های رفتاری، باید خط اول بهبود بیماریهای خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم باشد.
    -درمان رفتاری:
    رویکردهای رفتاری در التیام و بهبود خواب تاثیرگذار است. رویکردهای رفتاری شامل رفتارهایی است که سبب به خواب رفتن و در خواب ماندن می شود. ایجاد محیطی با درجه حرارت مناسب، محیط تاریک و آرام، استفاده نکردن از مواد کافئین دار از جمله این رفتارها هستند. این رویکردهای رفتاری سبب آرام شدن بدن قبل خواب و داشتن خوابی راحت برای کودک می شود.

    -درمان دارویی بی خوابی:

    ۱- ریسپریدون
    ریسپریدون یکی از داروهای آنتی سایکوتیک است که به منظور درمان پرخاشگری، رفتارهای آسیب زننده به خود، نوسانات خلق و تحریک پذیری در کودکان مبتلا به اوتیسم به کار می رود. ریسپریدون برای بهبود تاخیر در شروع خواب استفاده می شود، ولی تاثیری به مدت زمان خواب ندارد. عوارض جانبی این دارو خواب آلودگی هر روزه و افزایش وزن است. با توجه به عوارض جانبی این دارو بطور معمول برای بهبود بی خوابی تجویز نمی‌شود. از داروهایی که به منظور درمان مشکلات عصبی کودکان اوتیسم بکار می رود، بر کودک اثر آرام کننده دارد و موجب بهبود خواب کودک می‌شود؛ از جمله داروی ضد تشنج است و برای کودک مبتلا به اوتیسم که صرع دارد امکان دارد در بهبود خواب آن تاثیرگذار باشد.
    ۲- ملاتونین
    ملاتونین در درمان بی خوابی در کودکان مبتلا به اوتیسم بکار می رود. ملاتونین برای درمان اختلالات خواب مرتبط به ریتم‌های شبانه روزی به عنوان مثال غیرطبیعی بودن وقت و زمان خواب تاثیرگذار است. با توجه به اینکه اثربخشی ملاتونین کوتاه و کمتر از یک ساعت است، اثربخشی آن برای درمان بیداری شبانه کم‌تر است. از جمله داروهای دیگر برای درمان بی خوابی کودکان مبتلا به اوتیسم به کار می روند عبارتند از: کلونیدین، میرتازاپین و گابا پنتین
    -درمان دارویی بدخوابی
    داروهای اثربخش بهبود بدخوابی شامل: بنزودیاپازین و ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای هستند.
    خانواده‌ها باید بدانند که زمانبندی خواب کودک خود را در اولویت قرار دهند زیرا توجه پدر و مادرها اثرات بسیار مثبتی بر تشویق کودک برای اجرای برنامه زمانبندی خواب خود دارد.
    مشورت با یک مشاوره کودک می تواند تاثیر بسیار کارآمدی در درمان اختلالات خواب این کودکان داشته باشد.

     

     

    درمان اوتیسم و اختلالات مشابه به صورت تخصصی در کلینیک بوجیکا، توسط متخصصان این مرکز انجام می شود. 
    مقالات مرتبط
    بیماری اوتیسم را چقدر می شناسید؟!!
    علل اختلال اوتیسم و روش های درمانی
    کودکان اوتیسم می توانند به مدرسه و دانشگاه بروند؟
    اوتیسم و علائم اولیه آن در کودکان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.