چطور خواب کم میتونه منجر به افسردگی بشه؟

افسردگی مهمترین علت ناتوانی در سطح جهان هست که حدود 4 درصد از کل جمعیت جهان رو تحت تأثیر قرار میده . بعد از اضطراب، افسردگی دومین مسئله شایع بهداشت روان در ایالات متحده ست. افسردگی میتونه به مقدار قابل توجهی بر خواب و کیفیت زندگی تاثیر بذاره.

  • افسردگی

    تعریف افسردگی

     

    احساس غم و ناامیدی میتونه واکنش سالمی به چالش های زندگی باشه. وقتی بیشتر از دو هفته ادامه پیدا کنه ، تقریباً هر روز احساس میشه و در بیشتر روز هم باقی میمونه . این اختلال شامل احساس غم ، ناامیدی ، بی انگیزگی و سایر تغییرات عاطفی ، ذهنی و جسمی هست که منجر به مشکلات در انجام فعالیت های روزمره میشه.

    افسردگی مهمترین علت ناتوانی در سطح جهان هست که حدود 4 درصد از کل جمعیت جهان رو تحت تأثیر قرار میده . بعد از اضطراب، این اختلال دومین مسئله شایع بهداشت روان در ایالات متحده ست و میتونه به مقدار قابل توجهی بر خواب و کیفیت زندگی تاثیر بذاره.

    چه عواملی باعث افسردگی میشه؟

    در حالی که محققان علت دقیق این بیماری رو نمی دونند ، عوامل زیادی وجود داره که میتونه خطر ابتلا به این بیماری رو افزایش بده. این موارد شامل داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی ، تجربه استرس های شدید یا ضربه ، مصرف بعضی داروها و بیماری های خاص هست. سابقه خانوادگی عاملی در حدود نیمی از افراد مبتلا . ژنتیک فرد ممکنه بر عملکرد انتقال دهنده های عصبی (موادی که به سلول های عصبی کمک می کنه) که با این اختلال در ارتباط هستند مثل سروتونین ، دوپامین و نوراپی نفرین تأثیر بذاره.

    935552 depression women - چطور خواب کم میتونه منجر به افسردگی بشه؟
    افسردگی

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

     

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

     

    افسردگی و خواب ارتباط تنگاتنگی دارند. تقریباً همه مبتلایان به افسردگی دچار مشکلات خواب میشن . افسردگی و خواب رابطه دوسویه دارند .به این معنی که که کم خوابی میتونه به بروز افسردگی کمک کنه و داشتن افسردگی باعث میشه فرد دچار مشکلات خواب بشه. مسائل مربوط به خواب همراه با این اختلال شامل بی خوابی و پرخوابی هست و حدودا در 75 درصد بیماران بزرگسال مبتلا به اون اتفاق میفته. خیلی از مبتلایان به افسردگی ممکنه در طی یک دوره افسردگی بین بی خوابی و پرخوابی به عقب و جلو برن.

    مشکلات خواب ممکنه از طریق تغییر در عملکرد انتقال دهنده عصبی سروتونین به بیشتر شدن این اختلال کمک کنه .همچنین اختلالات خواب میتونه بر سیستم استرس بدن تأثیر بذاره ، ریتم شبانه روزی رو مختل کنه و آسیب پذیری رو افزایش بده.

    خوشبختانه افرادی که تحت درمان قرار میگیرند اغلب کیفیت خوابشون رو بهتر میکنند.

    چطور خواب کم میتونه منجر به افسردگی بشه؟

     

    بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه اوتاوا انجام شده ، اختلال خواب مزمن در دوران بلوغ میتونه منجر به افسردگی در مردان و زنان بشه و استرس رو در زنان بالا ببره. یافته های اونها که در ژورنال Behavioral Brain Research منتشر شده ، به ویژه در زمینه همه گیری کرونا ، زمانی که سلامت روانی نوجوانان تحت فشار هست ، بسیار مهمه.

    poor sleep and pain and whats the connection 1200 628 - چطور خواب کم میتونه منجر به افسردگی بشه؟
    افسردگی

    از این گروه تحقیقی یسری سوال پرسیده شد که براتون میذاریم:

    چرا شما و تیمتون تصمیم گرفتید خواب و افسردگی رو در نوجوانان بررسی کنید؟

    “بیشتر از 264 میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند و این یک اختلال خلقی شایع هست که کیفیت زندگی ما رو کاهش میده. در افرادی که مبتلا به افسردگی هستند ، علائم مختلفی مثل بیماری عمومی ، کاهش میل جنسی ، اختلالات خواب و تمایل به خودکشی رو در موارد شدید تجربه می کنند.

    در حال حاضر زنان دو برابر مردان مبتلا به این اختلال مبتلا هستند. شواهد اولیه نشون میده که کانادایی ها در سال جاری علائم افسردگی بیشتری رو تجربه می کنند ، احتمالاً به دلیل تغییر شیوه زندگی به دلیل همه گیری کرونا.

    بزرگسالان مبتلا به این اختلال اغلب اولین علائم شون رو در اوایل دوره بلوغ تجربه می کنند. با این حال ، علل زمینه ای برای این اختلال در نوجوانان و میزان شیوع خاص جنسی اون هنوز مشخص نیست. یک نظریه مشهور نشون میده که افسردگی در نوجوانانی که بیش از حد در معرض استرس قرار دارند نشأت می گیره و تفاوت بین میزان افسردگی زن و مرد به افزایش آسیب پذیری زنان در برابر استرس مزمن نسبت داده میشه.

    اختلال در خواب یکی از عوامل استرس زا در دوران بزرگسالی هست. قرار گرفتن در معرض مکرر اون تا حدی میتونه به دلیل حساسیت زنان نوجوان به افسردگی باشه.

    با استفاده از یک مدل موش ، ما بررسی کردیم که آیا تأخیر خواب مکرر بر روی موشهای نوجوان دختر و پسر تأثیر متفاوتی میذاره یا نه و نحوه تغییر پاسخ اونها به استرس رو بررسی کردیم. ”

    تحقیق چطور انجام شد؟

    “80 موش نوجوان و بزرگسال (40 نر و 40 ماده) به مدت 4 ساعت در هر چرخه استراحت به صورت دستی خوابشون به هم خورد و یا به مدت هشت روز متوالی استراحت طبیعی داشتند. سپس اونها برای ارزیابی رفتار شبه افسردگی در معرض استرس قرار گرفتند.”

    نتیجه تحقیقات

    “نتایج نشون داد که موشهای نر و ماده نوجوان هر دو بعد از 7 روز تاخیر خواب به طور معنی داری رفتار افسردگی بیشتری نشون میدن در حالی که موشهای ماده و ماده بالغ تحت شرایط مشابه رفتار افسردگی نشون نمیدن . بعد از 7 روز تأخیر در خواب مکرر ، در معرض استرس جدید قرار گرفتن و فقط موش های ماده و پسر نوجوان استرس بیشتری داشتند.

    زنان نوجوان همچنین ترشح هورمون استرس و فعال شدن سلولهای مغزی حساس به استرس رو نسبت به مردان نوجوان پس از تأخیر در خواب مکرر نشان دادند.

    180510 depression al 1509 8b5188e45e5aed500291d9c30689f57f.nbcnews fp 1200 630 - چطور خواب کم میتونه منجر به افسردگی بشه؟
    افسردگی

    چرا این تحقیق اینقدر مهمه ؟

    “یافته های اونها نشون میده که تاخیر قابل توجه خواب در دوران بلوغ ممکنه احتمال بروز این اختلال رو در مردان و زنان افزایش بده.

    بعلاوه ، تأخیر در خواب ممکنه زنان نوجوان رو نسبت به سایر عوامل استرس زا حساس کنه و احتمال بروز اختلال خلقی رو افزایش بده. از ونجا که الزامات قرنطینه مثل یادگیری از راه دور ، تعاملات اجتماعی غیر حضوری و افزایش زمان استفاده از صفحه نمایش – بعضی فشارها رو برای رعایت برنامه های منظم خواب از بین برده ، نوجوانان بیشتر از هر زمان دیگه ای در معرض خطر ابتلا به افسردگی و سایر اختلالات خلقی قرار میگیرند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

     

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    بیشتر بخوانید :

    شما کدوم یک از این چهار شخصیت هستید ؟

    هشت نشانه بارز افراد درونگرا

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.