حمله پانیک | درمان حمله پانیک | حمله هراس

  • حمله پانیک

    حمله پانیک 

    اغلب مردم یک یا دوبار در زندگی خود حملات هراس را تجربه کرده اند. حمله پانیک بیماری است که از تکرار پی در پی حملات هراس ایجاد می شود.یک حالت غیر منتظره ای از ترس و اضطراب است که در طول چند دقیقه به اوج خود می رسد و فرد در نگرانی تکرار دوباره این حملات به سر می برد. حملات هراس بیشتر در مواقع ترس و اضطراب شدید ظاهر می شوند اما این اختلال قابل پیشگیری و درمان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه این مقاله با بوجیکا همراه باشید.

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درحملات هراس
    و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    anxiety panic attack feature 300x164 - حمله پانیک | درمان حمله پانیک | حمله هراس
    حمله هراس

    حمله پانیک چیست؟

    حمله وحشت ناگهانی، ترس یا ناراحتی شدیدی است که طی چند دقیقه به اوج خود می رسد و در این مدت انواع علائم روانی و جسمی بروز می کند. این علائم شامل ضربان قلب سریع، عرق کردن، لرزیدن، تنگی نفس، گرگرفتگی و احساس سرگیجه می باشد و همچنین احساس قیامت قریب الوقوع، لرز، حالت تهوع، درد شکم، درد قفسه سینه، سردرد و بی حسی یا سوزن سوزن شدن.

    اختلال هراس تشخیصی است که به افرادی که حملات مکرر و غیر منتظره از هراس را تجربه می کنند، داده شده است.  یعنی، به نظر می رسد که این حمله از خارج رخ می دهد. اصطلاح عود به این واقعیت اشاره دارد که فرد بیش از یک حمله وحشت غیر منتظره داشته است. در مقابل، حملات هراس انتظاری، هنگامی اتفاق می افتد که یک نشانه یا محرک آشکار وجود داشته باشد، مانند یک فوبی خاص یا اختلال اضطراب عمومی. در آمریکا، تقریباً 50٪ از افراد مبتلا به اختلال هراس هر دو حملات وحشتناک و مورد انتظار را تجربه می کنند.

    حملات هراس باعث ایجاد انواع علائم پریشانی می شود که می تواند برای فردی که حمله را تجربه کرده است وحشتناک باشد. برخی افراد حملات وحشت را با حملات قلبی اشتباه می گیرند و بسیاری معتقدند که این بیمار در حال مرگ است. دیگران ترکیبی از شک و یا عذاب قریب الوقوع را احساس می کنند. برخی نیز این اتفاق را بسیار شرم آور می دانند و از گفتن به دوستان، خانواده یا یک متخصص روانشناس خودداری می کنند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درحملات هراس
    و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    images 3 2 - حمله پانیک | درمان حمله پانیک | حمله هراس
    حمله پانیک چیست؟

    علائم حمله پانیک

    براساس معیارهای اختلال هراس، علائم حملات هراس عبارتند از:

    • تپش قلب یا ضربان قلب سریع
    • تعریق
    • لرزیدن 
    • تنگی نفس
    • احساس خفگی
    • درد قفسه سینه یا ناراحتی
    • احساس سرگیجه، ناپایداری، سبکی یا ضعف
    • تعریق یا احساس گرما
    • احساسات ناخوشایند یا سوزن زدن (معمولاً به “پین و سوزن” گفته می شود)
    • ترس یا از دست دادن کنترل یا “دیوانه شدن”
    • ترس از مرگ
    • حس جدا شدن از خود یا محیط اطراف یا مشاهده خود از خارج از بدن

    برای تشخیص اختلال هراس، حملات هراس باید غیر منتظره باشد و در طول حمله باید حداقل چهار یا تعداد بیشتری از علائم فوق رخ دهد.

    panic attack vs anxiety attack 300x199 - حمله پانیک | درمان حمله پانیک | حمله هراس
    علائم حمله پانیک

    چه مدت حمله پانیک طول می کشد؟

    اگرچه مدت زمان بین افراد متفاوت است، به طور معمول، حملات هراس در 10 یا کمتر از 10 دقیقه به اوج خود می رسند و سپس علائم فروکش می کنند. حملات هراس به ندرت بیش از یک ساعت طول می کشد و بیشتر آنها حدود 20 تا 30 دقیقه ادامه دارد.

    آیا حملات هراس برای قلب شما خطرناک است؟

    طبق مطالعه ای که در روانشناسی منتشر شده است، افرادی که از حملات هراس و اختلال هراس رنج می برند ممکن است در مراحل بعدی زندگی بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و بیماری قلبی قرار بگیرند. در حالی که ارتباط بین اختلال هراس و بیماری های قلبی بحث برانگیز است، این مطالعه نشان داد که در مقایسه با افراد فاقد اختلال هراس، افراد مبتلا به خطر حمله هراس 36٪ بیشتر و تا 47٪ خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارند. اگر از حملات هراس رنج می برید، به دنبال هرگونه علائم درد قفسه سینه باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل در سلامت قلب، این مسئله را رد کنید.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درحملات هراس
    و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    آیا ممکن است در اثر حمله وحشت بمیرید؟

    خیر، در حالی که حملات هراس باعث ایجاد مشکلات جسمی زیادی می شود و بسیاری از افراد گزارش می دهند که هنگام تجربه این حمله در حال مرگ بودند، اما شما نمی توانید در اثر حمله وحشت بمیرید.

    اختلالات وحشت و علل حمله هراس

    اگر مستعد ابتلا به احساسات منفی هستید و نسبت به اضطراب حساس هستید، ممکن است در معرض خطر حملات هراس و اختلال هراس باشید. تجربه کودکی سوءاستفاده های جنسی یا جسمی، سیگار کشیدن و عوامل استرس زای بین فردی در ماه های قبل از اولین هراس نیز از عوامل خطر است.

    علاوه بر این، اعتقاد بر این است که ژنتیک در ابتلا به اختلال هراس نقش دارد، اگرچه ژنهای دقیق، محصولات ژن یا عملکردهایی که دخیل هستند مشخص نیست. همچنین تصور می شود افرادی که دارای والدین مبتلا به اضطراب، افسردگی یا اختلال دوقطبی هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال هراس قرار دارند.

    images 2 3 - حمله پانیک | درمان حمله پانیک | حمله هراس
    علل حمله پانیک

    نحوه جلوگیری از حمله هراس

    با شروع علائم در هنگام حمله هراس، احساس می شود این تجربه هرگز به پایان نمی رسد. در حالی که ممکن است فکر کنید کاری جز صبر کردن وجود ندارد. تکنیک هایی وجود دارد که می توانید برای کاهش شدت علائم و منحرف کردن ذهن خود تمرین کنید. در ادامه این مقاله در مورد نحوه متوقف کردن حمله هراس با ما همراه باشید.

    1- برنامه ای در محل داشته باشید

    مهم نیست که برنامه شما چیست، داشتن یک مکان در محل مهمترین چیز است. وقتی احساس حمله هراس دارید می توانید از برنامه خود به عنوان مجموعه دستورالعمل های خود فکر کنید. یک برنامه ممکن است این باشد که خود را از محیط فعلی خود بیرون بیاورید، بنشینید و با یک دوست یا عضو خانواده تماس بگیرید که می تواند افکار منفی شما را منحرف کند و به شما در به آرامش رسیدن کمک کند. سپس می توانید تکنیک های زیر را انجام دهید.

    2- تنفس عمیق را تمرین کنید

    تنگی نفس یک علامت شایع در حملات هراس است که می تواند احساس ناامیدی و خارج از کنترل شما را به وجود آورد. تصدیق کنید که تنگی نفس شما نشانه حمله وحشت است و این فقط موقتی است. پس با یک نفس عمیق به مدت چهار ثانیه شروع کنید، یک ثانیه نگه دارید و آن را برای مدت چهار ثانیه آزاد کنید. این تمرین را ادامه دهید تا زمانی که تنفس شما کنترل و ثابت شود. تمرکز روی تعداد تنفس نه تنها مانع از بروز بیش فعالی شما می شود بلکه می تواند به جلوگیری از علائم دیگر نیز کمک کند.

    3- از تکنیک های آرامش عضلانی استفاده کنید

    در طول حمله وحشت، اجتناب ناپذیر است که احساس کنید کنترل بدن خود را از دست داده اید، اما تکنیک های شل شدن عضلات به شما امکان می دهد بخشی از این کنترل را به دست آورید. آرام سازی پیشرونده ماهیچه ها یک روش ساده اما مؤثر برای اختلالات هراس و اضطراب است. با گره کردن مشت خود و نگه داشتن این گره تا شماره 10 بشمارید. پس از رسیدن به 10، انگشتان را رها کنید و بگذارید دست شما کاملاً شل شود. در مرحله بعد، با همان تکنیک در پاهای خود امتحان کنید و سپس به تدریج شل کنید تا بدنتان را رها و هر یک از عضلات را شل کنید و به ترتیب این تمرین را روی  پاها، باسن، شکم، پشت، دست ها، بازوها، شانه ها، گردن و صورت انجام دهید

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درحملات هراس
    و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    images 10 - حمله پانیک | درمان حمله پانیک | حمله هراس
    جلوگیری از حمله پانیک

    درمان حمله پانیک

    روان درمانی و دارو درمانی در کاهش تعداد و شدت حملات هراس مؤثر هستند. مسیر درمانی خاص شما به ترجیح شخصی، تاریخچه پزشکی و شدت حملات شما بستگی دارد. نوعی روان درمانی به نام درمان شناختی رفتاری توسط مطالعات مختلف یافت شده است که مؤثرترین درمان حملات هراس و اختلال هراس است. در طی دوره درمان، شما با یک درمانگر در زمینه آموزش آرامش، بازسازی افکار و رفتارهای خود، ذهن آگاهی و درمان کاهش استرس کار خواهید کرد. بسیاری از افرادی که از حملات وحشت رنج می برند، در طی چند هفته متوجه کاهش علائم می شوند و اغلب، علائم بطور قابل توجهی کاهش می یابد یا در طی چند ماه کاملاً از بین می رود.

    پزشک ممکن است توصیه کند که شما دارو درمانی را به عنوان بخشی از مسیر درمانی خود امتحان کنید. این داروها می توانند در کنترل علائم حمله هراس و همچنین اضطراب و افسردگی بسیار مفید باشند.

    چگونه به شخصی که دچار حمله وحشت شده، کمک کنیم؟

    در درجه اول حفظ آرامش، صبور بودن بسیار مهم است. به دوست خود کمک کنید با تشویق شما به نفس عمیق به مدت چهار ثانیه ادامه دهد. در کنار آنها باشید و به آنها اطمینان دهید که این حمله موقتی است و از آن عبور خواهند کرد. همچنین می توانید به آنها یادآوری کنید که در صورت احساس راحتی بیشتر در جای دیگر می توانند محیطی را که در آن قرار دارند ترک کنند و سعی کنید با آنها گفتگوی صمیمانه داشته باشید تا احساس آرامش و امنیت کنند.

    هنگامی که حمله وحشت به پایان رسید و فرد به حالت آرامش خود بازگشت، آنها را تشویق کنید در اولین فرصت، از یک متخصص روانشناس کمک بگیرند.

    اگر شما دچار حملات هراس شده اید یا فکر می کنید ممکن است اختلال هراس داشته باشید، ما شما را ترغیب می کنیم با کمک یک روانپزشک یا روانشناس به دنبال تشخیص و درمان باشید. اگرچه حملات هراس می تواند به عنوان یک وضعیت ناتوان کننده و خجالت آور باشد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و سلامت روانی شما از همه چیز مهمتر است.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درحملات هراس
    و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    مطالب پیشنهادی :

    درمان اضطراب شدید 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.