روش های افزایش توجه و تمرکز در کودکان

  • روش های افزایش توجه و تمرکز در کودکان

    برای کار روی توجه و تمرکز کودک، اولین قدم جلب توجه آنهاست. برای جلب توجه کودک می توان بازی هایی را با او انجام داد. توجه و تمرکز کودک چیزی جز افزایش توجه او نیست. بهترین روش نیز برای افزایش توجه و تمرکز بازی ها هستند. منظور از بازی هایی که تمرکز کودکان را بالا می برد، بازی هایی است که روی توجه کلی و جزیی اثر می گذارد.
    gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - روش های افزایش توجه و تمرکز در کودکاننکته اصلی برای موفقیت در این میان، جذاب بودن بازی است تا توجه و تمرکز کودک را بالا ببرد. اگر کودکان حین بازی احساس شادمانی و رضایت کنند، بازی را یاد می گیرند.

     

    افزایش تمرکز کودک 300x210 - روش های افزایش توجه و تمرکز در کودکان
    روش های افزایش توجه و تمرکز در کودکان
    کودک
    با این تکنیک ها می توانید توجه و تمرکز را در کودکان خود افزایش دهید:
    ۱_ تجسم-افزایش توجه و تمرکز
    از کودک بخواهید چشمانش را ببندد. سپس تصویر یکی از اشکال هندسی مانند مثلث را در ذهن تجسم کند و بعد از آن با چشمان بسته آن تصویر را روی کاغذ ترسیم کند. از او بخواهید این کار را دوباره تکرار کند و تصویر متجسم ذهنش را نقاشی کند.
    انجام این کار بدون توجه و تمرکز امکان پذیر نخواهد بود و این کار هر چه کندتر صورت گیرد به علت افزایش مدت زمان توجه و تمرکز، نتایج بهتری به همراه دارد. در مراحل پیشرفته تر می توان اشکال متفاوت و پیچیده تری مانند مربع، لوزی، ستاره و … انتخاب کرد.
    ۲_حدس شکل ها-افزایش توجه و تمرکز
    از کودک بخواهید چشمانش را ببندد، آنگاه اشکال هندسی را به او بدهید و از او بخواهید که نوع آنها را حدس بزند. در مراحل پیشرفته تر اشکال حیوانات مختلف را به او پیشنهاد دهید.
    ۳_تمرکز بر دما-افزایش توجه و تمرکز
    دستان کودک را در دست بگیرید و هنگامی که چشمانش بسته است، دو شیء کمی گرم و کمی سرد را در دستانش بگذارید و از او بخواهید دمایی را که احساس می کند شرح دهد.
    ۴_تمرکز بر صدای محیط-افزایش توجه و تمرکز
    هنگامی که با کودک به مکان های شلوغ مانند پارک، رستوران، ساحل، جنگل و… می روید، از او بخواهید به صدای طبیعت گوش فرا دهد. صداهایی مانند صحبت افراد حاضر در محیط، صدای آب، صدای امواج دریا، صدای برخورد و تماس اشیا، صدای پرندگان و…. اکنون از او بخواهید هر صدایی را که می شنود توضیح دهد.
    وسایل صوتی – تصویری، انواع سی دی ها و نوارهای مختلفی وجود دارند که صداهای مختلفی از طبیعت هستند و کودک می تواند این تمرین تمرکز را در خانه انجام دهد.

     

    craft 300x208 - روش های افزایش توجه و تمرکز در کودکان
    روش های افزایش توجه و تمرکز در کودکان
    ۵_بازی با انگشتان-افزایش توجه و تمرکز
    از کودک بخواهید انگشتان دستش را باز نگه دارد و با تمرکز روی یکی از آنها، آن را خم کند. وقتی تمام انگشتانش را بست، دوباره از او بخواهید دستش را باز کند و این بار با تمرکز بیشتر یکی از انگشتانش را خم کرده و دوباره باز کند، سپس همین کار را برای انگشت بعد انجام دهد بدون اینکه انگشتان دیگر را خم کند.
    ۶_تکنیک تنفس-افزایش توجه و تمرکز
    از کودک بخواهید به آرامی تنفس کند و تا 10 بشمارد. عمل شمارش باید در هر دم و بازدم تکرار شود.
    ۷_نگاه کردن-افزایش توجه و تمرکز
    شیء را در فاصله چند متری کودک قرار داده و از او بخواهید که به آن شیء بدون پلک زدن نگاه کند. هر چه مدت زمان مشاهده بدون پلک زدن طولانی تر شود تمرکز وی را به همان نسبت افزایش خواهد داد.
    این نکته را به کودک یادآور شوید پلک نزدن همیشه خوب نیست و مختص انجام این تمرین است زیرا پلک نزدن مداوم سبب خشکی، سوزش و خارش چشم خواهد شد. در پایان هر تمرین به نتایج و پیشرفت های حاصله کودک نیز توجه داشته باشید.

    photo 2018 02 17 19 17 15 224x300 - روش های افزایش توجه و تمرکز در کودکان

     

    شیرین عبداللهی روانشناس بالینی کودک و نوجوان

    متخصص در درمان اختلالات رفتاری و هیجانی

    مقالات مرتبط
    تمرکز و دقت-افزایش تمرکز در کودکان
    بیش فعالی و نقص توجه در بزرگسالان و درمان آن
    سندروم آسپرگر و ناهنجاری های اختلال در تمرکز
    شیوع بیش فعالی و نقص توجه
    علل اختلال بیش فعالی و نقص توجه
    روش های درمانی بیش فعالی و نقص توجه
     عدم تمرکز کودکان و روش های درمان آن
    بازی هایی برای افزایش تمرکز کودکان

     

     

    IMG 20171212 103427 300x300 - روش های افزایش توجه و تمرکز در کودکان

    مرکز تحقیقات پزشکان و روانشناسان بوجیکا
    کلینیک جامع کودک و خانواده بوجیکا، اماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.
    جهت تعین وقت اینجا کلیک کنید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.