7 نکته مهم در مورد تفاوت روانشناس بالینی و مشاور

تفاوت روانشناس بالینی و مشاور

  • 7 نکته مهم در مورد تفاوت روانشناس بالینی و مشاور

     

    تعریف  مشاوره روانشناسی

    چند وقتی بود دلم می خواست برای سلامت روانم و ارتقای رفتارهای خوبم و همینطور کم کردن و از بین بردن رفتارهای بدم به متخصص مراجعه کنم اما نمی دونستم باید پیش روانکاو برم ؟ به روانشناس بالینی مراجعه کنم ؟ پیش مشاور برم ؟

    counseling psychology session 750x430 - 7 نکته مهم در مورد تفاوت روانشناس بالینی و مشاور
    روانشناسی مشاوره

    مشاوره روانشناسی یه تخصص گسترده در روانشناسی حرفه ایه که به استفاده از اصول روانشناختی برای تقویت و ارتقای رشد مثبت، رفاه و سلامت روان افراد، خانواده ها، گروه ها و جامعه گسترده تر می پردازه مشاوران روانشناس دیدگاهی مشارکتی، رشدی، چندفرهنگی و سلامتی رو به تحقیق و عمل خود اضافه می کنن.

    اونها با انواع مختلفی از افراد کار می کنن، از جمله افرادی که پریشانی و مشکلات مرتبط با رویدادهای زندگی، تصمیم گیری، کار/شغل/تحصیلات، روابط خانوادگی و اجتماعی، و نگرانی های مربوط به سلامت روان و سلامت جسمی رو تجربه می کنن. روانشناسان مشاور علاوه بر درمان، به پیشگیری، آموزش روانی و حمایت می پردازن.

    حتما بخوانید : مرکز مشاوره خوب در تهران کجاست؟

    مشاوره روان‌شناسی به مجموعه‌ای از ارزش‌های اصلی پایبنده: (الف) مشاوران روان‌شناس ، افراد رو عامل تغییر خود می‌دونن و رابطه درمانی رو به عنوان مکانیسم‌های اصلی تغییر در نظر می‌گیرن. (ب) رویکرد روانشناسی مشاوره برای ارزیابی، تشخیص جامع و مشتری محوره و هنگام در نظر گرفتن عوامل درونی، تفاوت های فردی و تأثیرات خانوادگی/سیستمی، توجه رو به بافت اجتماعی و فرهنگ معطوف می کنه.

    (ج) فرآیند مشاوره با حساسیت به عوامل مختلف اجتماعی فرهنگی منحصر به فرد برای هر فرد دنبال می شه.

    مشاوران روانشناس در محیط های مختلف تمرین می کنن و از انواع رویکردهای مبتنی بر شواهد و نظری مبتنی بر دانش روانشناختی استفاده می کنن. در سازمان‌های دولتی، مراکز مستقل، مدارس، دانشگاه‌ها، کلینیک های روانشناسی و شرکت‌ها، مشاوران روان‌شناس با همکاری افراد برای بهبود پریشانی، تسهیل رفاه و به حداکثر رساندن عملکرد مؤثر زندگی ،کار می‌کنن.

    اگه میخواین برای بهبود روابطتون تجربه درمانی متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    مشاوره روانشناسی

    مشاوران روانشناس به افراد کمک می کنن تا نقاط قوت خودشون رو بشناسن و منابعی برای مقابله با مشکلات و ناملایمات روزمره پیدا کنن. روانشناسان مشاوره بر تعاملات بین افراد و محیط اطرافشان و توسعه تحصیلی و شغلی تمرکز دارن.

    درک روانشناسی مشاوره

    مشاوران روانشناس به چگونگی تفاوت مشکلات و افراد در طول عمر توجه می کنن و برای تأثیر ویژگی های مختلف انسانی مانند نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، مذهب و وضعیت ناتوانی بر بهزیستی روانی احترام زیادی قائل هستن. اونها مشاوره/روان درمانی رو انجام می دن، آموزش می دن و تحقیقات علمی رو با افراد در همه سنین، خانواده ها و سازمان ها (مثلا مدارس، بیمارستان ها و مشاغل) انجام می دن.

    اونها بر این باورند که رفتار تحت تأثیر بسیاری از چیزها، از جمله کیفیت های فرد (به عنوان مثال، عوامل روانی، جسمی یا معنوی) و عوامل محیطی فرد (به عنوان مثال، خانواده، جامعه و گروه های فرهنگی) قرار می گیره.

    روانشناسی مشاوره کاربردی

    عمل روانشناسی مشاوره شامل طیف گسترده ای از اقدامات حساس فرهنگیه که به افراد کمک می کنه تا سلامت روان خودشون رو بهبود بدن، پریشانی و ناسازگاری رو کاهش بدن، بحران ها رو حل کنن و توانایی اونها رو برای عملکرد بهتر در زندگی خود افزایش بدن. این تخصص با توجه به مسائل رشد طبیعی و مشکلات مرتبط با اختلالات جسمی، عاطفی و روانی، دیدگاه منحصر به فردی رو در زمینه های روانشناسی مبتنی بر عمل گسترده تر داره.

    در حالی که هم روان‌شناسان مشاوره و هم روان‌شناسان بالینی روان‌درمانی می‌کنن، اما روان‌شناسی مشاوره با بالینی متفاوته، زیرا در روانشناسی مشاوره در مقایسه با مراجعان بالینی که اغلب علائم شدیدتری از بیماری روانی را تجربه می‌کنن، تمایل دارند روی بهزیستی کلی در طول عمر تمرکز کنن.

    روانشناسان مشاوره به افراد در هر سنی کمک می کنن تا با نگرانی های عاطفی، اجتماعی، رشدی و دیگر مسائل زندگی مقابله کنن. این متخصصان از استراتژی‌های مختلفی برای کمک به افراد در مدیریت مسائل رفتاری، مقابله با استرس، کاهش اضطراب و پریشانی و مقابله با مسائل مرتبط با اختلالات روانی استفاده می‌کنن.

    در ادامه بخوانید : بهترین مرکز روانکاوی در تهران

    روانشناسی مشاوره بر ارائه روش های درمانی به درمانجویانی که طیف گسترده ای از علائم رو تجربه می کنن، تمرکز داره. همچنین یکی از بزرگترین حوزه های تخصصی در روانشناسیه.

    iStock 1015399630 1 750x430 - 7 نکته مهم در مورد تفاوت روانشناس بالینی و مشاور
    7 نکته مهم در مورد تفاوت روانشناس بالینی و مشاور

    انجمن روانشناسی مشاوره این رشته رو به عنوان تخصصی در روانشناسی حرفه ای توصیف می کنه که بر تسهیل عملکرد فردی و بین فردی در طول زندگی تمرکز داره. این تخصص توجه ویژه ای به موارد عاطفی، اجتماعی، حرفه ای، آموزشی، مرتبط با سلامت، رشد و توسعه داره.

    مشاوران روانشناس چیکار می کنن؟

    بسیاری از روانشناسان مشاوره ، خدمات روان درمانی ارائه می دن،اما تحقیق، تدریس و مشاوره حرفه ای هم از وظایف روانشناسان مشاور، هست.

    این روانشناسان چه در حال کار با مراجعان در بیمارستان باشن و چه در محیط آکادمیک ، به دانشجویان مشاوره می دن، این روانشناسان بر طیف وسیعی از نظریه های روانشناختی و رویکردهای درمانی تکیه می کنن تا به افراد کمک کنن بر مشکلات غلبه کنن و پتانسیل کامل خود رو درک کنن.

    روانشناسان مشاوره کجا کار می کنند؟

    روانشناسان مشاوره در مکان های مختلفی کار می کنن، از جمله مشاغل خصوصی، ارتش، سازمان های دولتی، مراکز مشاوره و موارد دیگر.

    برخی از متخصصان در محیط های دانشگاهی به عنوان استاد، ارائه دهنده مسائل روان درمانی هستن

    برخی دیگر در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های سلامت روان، اغلب در کنار پزشکان و سایر متخصصان سلامت روان از جمله روان‌شناسان بالینی، مددکاران اجتماعی و پرستاران روان‌پزشکی کار می‌کنن.

    اگه میخواین برای بهبود روابطتون تجربه درمانی متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    تفاوت بین مشاوره و روان درمانی

    اگرچه واژه‌های مشاوره و درمانی اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شن، اما بین روان‌درمانی و مشاوره روان‌شناختی تفاوت وجود داره. مشاوره بر روی مسائل خاص تمرکز داره و برای کمک به فرد برای رسیدگی به یک مشکل خاص مانند اعتیاد یا مدیریت استرس طراحی شده. تمرکز ممکنه بر حل مسئله یا یادگیری تکنیک های خاص برای مقابله یا اجتناب از حوزه های مشکل باشه. مشاوره نیز معمولا کوتاه مدت تر از روان درمانیه.

    روان درمانی طولانی مدت تر از مشاوره ست و بر طیف وسیع تری از مسائل تمرکز داره. اصل اساسی اینه که الگوهای تفکر و رفتار یک فرد بر نحوه تعامل اون شخص با جهان تأثیر می ذاره، بسته به نوع خاصی از روان درمانی که مورد استفاده قرار می گیره، هدف کمک به افراد برای اینه که مدیریت استرس، درک الگوهای رفتاری که ممکنه در رسیدن به اهداف شخصی تداخل داشته باشه، داشتن روابط رضایت بخش تر، و تنظیم بهتر تفکر و عاطفه خود احساس آمادگی بهتری داشته باشن. اما روان درمانی ، بر چگونگی درک بهتر بیماری و مدیریت علائم اون و پیروی از توصیه های پزشکی تمرکز می کنه.

    shutterstock 578134369 750x430 - 7 نکته مهم در مورد تفاوت روانشناس بالینی و مشاور
    7 نکته مهم در مورد تفاوت روانشناس بالینی و مشاور

    تفاوت بین مشاور و روانشناس چیه؟

    مشاوران و روانشناسان  وظایف مشابهی رو انجام می دن، اما تفاوت های اساسی بین این دو حرفه وجود داره. هر دو به مردم کمک می کنن تا زندگی بهتری داشته باشن، اما مشاوران و روانشناسان دارای سوابق تحصیلی، حوزه های تمرکز و تخصص و تنظیمات کاری متفاوتی هستن.

    شباهت ها

    شباهت هایی بین مشاوران و روانشناسان مشاوره وجود داره، از جمله این که هر دو حرفه:

    • پزشکان سلامت روان هستند
    • می توانند شرایط سلامت روان را تشخیص داده و درمان کنند
    • می توانند رواندرمانی ارائه دهند
    • به درمانجویان کمک کنند تا رفاه خود را بهبود بخشند
    • ممکن است در زمینه خاصی مانند کار با کودکان، بزرگسالان یا زوج ها تخصص داشته باشند

    تفاوت

    برخی از تفاوت های عمده بین مشاوران و روانشناسان در سطح تحصیلات، دامنه فعالیت اونها و محیطی است که در آن کار می کنن

    روانشناس بالینی و روانشناس مشاوره وظایف بسیاری دارن. به عنوان مثال، هر دو گروه روانشناس ،روان درمانی می کنن و در تحقیقات شرکت می کنن. اونها در محیط‌های مشابهی مانند دانشگاه‌ها و مراکز مشاوره کلینیک‌های سلامت ، بیمارستان‌ها و مطب خصوصی فعالیت می کنن.

    وقتی نوبت به صدور مجوز می‌شه، تفاوتی بین گروه‌ها وجود نداره . روان‌شناسان بالینی و روانشناسان مشاوره هر دو روانشناسان دارای مجوز در نظر گرفته می‌شن

    دانستن تفاوت‌های روان‌شناسی بالینی و مشاوره می‌تونه به شما در انتخاب درمانگر مربوط به خودتون کمک کنه

    بیشتر بدانید : مرکز مشاوره روانشناسی بوجیکا

    روانشناسی بالینی چیه؟

    روانشناسان بالینی با طیف وسیعی از آسیب شناسی روانی و تشخیص های بالینی کار می کنن، اونها همچنین آموزش های بالینی گسترده تری رو با آسیب شناسی روانی جدی، از جمله اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، و اختلالات افسردگی اساسی دریافت می کنن.

    روانشناسی مشاوره چیه؟

    بر خلاف روانشناسان بالینی ، روانشناسان مشاوره گرایش به جهت گیری های نظری انسان محور و شخص محور دارن و اغلب در دانشگاه ها و مراکز مشاوره دانشگاهی و در محیط های خدمات انسانی، مانند مراکز بهداشت روان و خدمات خانواده کار می کنن .

    کار روانشناسان مشاوره بیشتر بر مسائل عاطفی، اجتماعی و فیزیکی که از استرس‌های معمولی زندگی یا مسائل جدی‌تر مرتبط با محیط مدرسه، کار یا خانواده ناشی می‌شوند، متمرکزه

    روانشناسان مشاوره درمانجویان مربوط به مسائل رابطه، سوء مصرف مواد، مشاوره شغلی، مشکل در سازگاری با تغییرات زندگی و سایر مسائل از این قبیل رو مورد بررسی قرار می دن .

    اگه میخواین برای بهبود روابطتون تجربه درمانی متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲۱

    نگرانی ها و مسائل مشترک مورد بحث

    • سردرگمی، اضطراب یا افسردگی
    • تنوع خلقی
    • تصمیم گیری برای یک موضوع مهم
    • تنهایی
    • سازگاری با زندگی دور از والدین
    • مشکلات دوستی
    • دغدغه های عاشقانه
    • نگرانی های خانوادگی – از جمله طلاق والدین
    • غذا خوردن اجباری
    • استفاده از الکل یا مواد مخدر
    • از دست دادن یک رابطه
    • ایجاد تعادل بین نیازهای دانشگاهی و اجتماعی
    • خجالتی بودن
    • بیماری یا مرگ یکی از دوستان یا اعضای خانواده
    • آسیب های شخصی مانند تجاوز جنسی

    روند درمان با درمانگر متخصص خیلی جذاب و دلچسبه ، مخصوصا وقتی شاهد رشد و پیشرفت خودت در طول زمان می شی ، من که درمانگر خودم رو انتخاب کردم و روند درمانمو با ایشون مدت هاست که دارم ادامه می دم ، به نظر من سلامت روان هم مثل سلامت جسم ،نیاز به مراقبت و نگه داری داره و ما وقتی روانمون سالم باشه می تونیم آدم بهتری باشیم.

    5 750x430 - 7 نکته مهم در مورد تفاوت روانشناس بالینی و مشاور
    نوبت روانشناس

    مطالب پیشنهادی : 

    روانشناسی بالینی

    مشاوره جنسی

    زوج درمانی چیست

    مشاوره کودک چیست

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.